Gå til innhold

Hund: Skjønner hvorfor det er så mange til salgs på finn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere har virket veldig usikker ovenfor oppdretter (og for dere selv). Dere må jo først vite om dere ønsker valp, evt valp fra denne spesifikke oppdretteren før dere tar kontakt. Så må man gjøre det klart at man ønsker den og den valpen, og evt tiby betale et depositum for å reservere valpen. For mange oppdrettere er interessen stor for valper, og da selger de selvfølgelig til de som er sikre på at de ønsker valp, og som betaler/reserverer først. 

Anonymkode: 3057a...b21

• Liker 1
Skrevet

Men hva i alle dager har alt dette med at det er mange hunder på Finn å gjøre?

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner virkelig hvorfor det er så mange hunder tilslags på finn.no. 

Jeg hadde valgt ut en valp hos oppdretter og sa jeg skulle tenke på det. Så sa han at det var en annen som også var intressert i de valpene men vedkommende var intressert i en annen valp enn den jeg var.

Så da ungene og sambo og jeg bestemte oss for å gå for den valpen fikk jeg beskjed om at den allerede var reservert av de som var intressert i en annen valp som jeg nevnte over her.

Nå er hele familien helt knust fordi det passa sånn å få valp nå men nå mista vi helt lysten på å kjøpe valp i det hele tatt.

Vi har snakka om det og vi skjønner hvorfor det er så mange hunder tilslags på finn. Når man ikke kan tenke på en hund uten at andre tar den.

Fikk beskjed av oppdretter at siden vi ikke hadde holdt den av men kun tenkt så reserverte noen andre akkurat valpen vår.

Vi er bare lei oss hele familien. 

Det er ett stort valg det å kjøpe hund og vi vil ikke omplassere valpen senere.

Flere som har opplevd sånn hast ?

Ungene er helt knust også.

Anonymkode: f2afa...973

Du skriver jo at du skulle tenke på det..du hadde avtalt å holde av.

Blir som å dra i bil butikken og se på en bil og si du skal tenke på de ..de holder ikke av den bilen bare for du tenker på det..og oppdretter sa jo at hun hadde andre som var interessert.

Oh hva har baller med mange hunder på finn å gjøre? 

Hunder på finn er pga hundeeiere som plutselig ikke har tid til hund pga ferie eller baby. Eller at de ikke vet hva det vil si å ha hund...

Hva slags rase ser dere etter?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da vi kjøpte hund måtte vi betale 5000 kr i depositum for å reservere valpen vi ønsket. Oppdretter godtok ikke å bare "holde av", hun ville ha en økonomisk sikkerhet for at vi faktisk kom til å kjøpe valpen om hun skulle reservere den. Det syntes jeg er helt fair.

Anonymkode: be9be...9e3

• Liker 4
Skrevet

Vi trodde at det å holde av en valp var det samme som å reservere. Det er så mange år siden vi sist kjøpte valp så vi aner ikke hvilke ord man må bruke for å holde av en valp.

Helt seriøst - Dette høres bare ut som en dum unnskyldning fra din side. Begrepet er trolig ikke avgjørende for oppdretter, så lenge du har forklart hva det er du vil.

Jeg ser også selgers side her: Man får sannsynligvis haugevis med useriøse henvendelser fra folk som «skal tenke på det», men hvor alt til slutt bare renner ut i sanden. Da risikerer selger å bli sittende med valper som ikke blir solgt, siden de som er seriøse, men har fått beskjed om at alt er holdt av, gjerne har kjøpt andre steder.

Ja, å kjøpe seg hund (dyr) er en stor avgjørelse, men den avgjørelsen kan man helt fint komme frem til før man finner et spesifikt dyr. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt å kontakte oppdretter før man er 100% sikker på at man vil kjøpe valp 🤔

Anonymkode: c34ba...d90

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja noen oppdrettere tror de eier alle folk fordi det er så mange i kø på hund. Helt sjukt.

Anonymkode: f617c...fb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spesielt å kontakte oppdretter før man er 100% sikker på at man vil kjøpe valp 🤔

Dette...vi kjørte i 4 timer for å se på valper..vi viste at vi skulle ha en..men vi dro ditt for å finne en valp som passet for oss og trodde vi måtte komme tilbake neste uke.. men fikk med oss den samme dag♥️ ligger i sofaen nå er er 1 år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge hadde du sagt at du skulle tenke på det? Hvis dere har holdt av valpen, så har dere vel avtalt hvor lenge den skulle holdes av mens dere tenkte på det?

Og nei, det at man ikke får valpen man ønsker seg er IKKE grunnen til at det er mange hunder til salgs... Folk flest tar først en avgjørelse på om de skal kjøpe hund i det hele tatt, deretter velger de seg en valp og reserverer eller kjøper den. De velger seg ikke først en valp, for å så vurdere om de har lyst på hund...

Anonymkode: 43da6...f72

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja noen oppdrettere tror de eier alle folk fordi det er så mange i kø på hund. Helt sjukt.

Anonymkode: f617c...fb5

De tror de eier alle folk? På hvilken måte eier de folk? Merkeligste jeg har lest i hele dag.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ble mye spontankjøp etter corona og dette har nok hengt i.

Folk tenker seg ikke om, eller økonomien endres så drastisk at det ikke er rom for dyr. 

Dèt kan også utgjøre at antall hunder stiger på salgsmarkedet.

Kjedelig med slike situasjoner 😢 ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom overskriften og historien din. Hvis det er flust av hunder på Finn, så er det vel ingen grunn til å være så knust, det er jo bare å finne en hund blant de utallige som er der?

Anonymkode: cc62e...193

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Imsdalen skrev (46 minutter siden):

Men hva i alle dager har alt dette med at det er mange hunder på Finn å gjøre?

Ts er bare sur og grinete.

"Mista lysten på å skaffe valp fordi det skjærte seg kommunikasjonsmessig med den første". Like så greit tenker jeg.

Anonymkode: cf8d3...0be

• Liker 7
Skrevet

Tror det er like greit at det ikke ble noe valp på dere jeg...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var dumt at ikke oppdretteren kontaktet dere når den andre kjøperen ville ha akkurat den som dere var interesserte i. Samtidig så forstår jeg oppdretteren veldig godt, for de er helt avhengige av å få solgt. Dere valgte jo i utgangspunktet å dra derfra uten valp, og dere la heller ikke igjen en reservasjon/depositum.

Vi så på rasekatter for 2 år siden, og da var det depositum rett inn på kontoen for å få lov til å reservere.

Anonymkode: 4a225...141

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rart dette, folk flest forstår at tiden fra "vi skal tenke over det" til de tar en beslutning så kan det væreandre kjøpere som bestemmer seg med en gang.

Selv reserverte jeg valp før tispa ble gravid. Mor ble inseminert av sperm kjøpt i Tyskland. Og det var ikke dumt, for 20% av kullet var dødfødt og 1 valp døde like etter fødsel. 7 valper fikk nye eiere og eieren beholdt 1 valp selv. De 20 andre som stod på lista som ønsket valp må vente til det kommer et nytt kull i Norge, og hvis de er like lite frempå så blir det ingen valp på de da heller.. 

Anonymkode: b4f17...f59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi trodde at det å holde av en valp var det samme som å reservere. Det er så mange år siden vi sist kjøpte valp så vi aner ikke hvilke ord man må bruke for å holde av en valp.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ikke kjøpt valp på over 20 år så vi ante faktisk ikke at det å holde av ikke betyr noe.

Ja vi skal bruke ordet reservere og ikke ordet holde av neste gang.

Når jeg er feks. I en butikk og skal holde av noe så tenker jeg nettopp at ikke noen andre skal ta den.

Du fremstår ekstremt butthurt her, TS. Nå aner jeg ikke hvordan samtalen forløp mellom deg og oppdretteren, men du betalte ikke noe depositum og du valgte å reise derfra uten avtale og uten valp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg bestemte meg for å kjøpe hund stod jeg to år på venteliste før jeg fikk beskjed om at det var ledig valp. Og da betalte jeg depositum umiddelbart.

Anonymkode: a0dea...2e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rart dette, folk flest forstår at tiden fra "vi skal tenke over det" til de tar en beslutning så kan det væreandre kjøpere som bestemmer seg med en gang.

Selv reserverte jeg valp før tispa ble gravid. Mor ble inseminert av sperm kjøpt i Tyskland. Og det var ikke dumt, for 20% av kullet var dødfødt og 1 valp døde like etter fødsel. 7 valper fikk nye eiere og eieren beholdt 1 valp selv. De 20 andre som stod på lista som ønsket valp må vente til det kommer et nytt kull i Norge, og hvis de er like lite frempå så blir det ingen valp på de da heller.. 

Anonymkode: b4f17...f59

☝️ Dette. "Vi skal tenke over det" er like ofte et nei som et ja. Ikke noe depositum = ingen avtale.

Leit at det ikke ble som dere etter hvert fant ut at dere ønsket med denne valpen TS, men å utbrodere med sentimentale historier om knuste barn og om hvor forståelig det er at det selges massevis av hunder på finn? Altså, hæh? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg er litt todelt her, for jeg skjønner jo begge parter. Jeg skjønner at en oppdretter ikke vil risikere å  ikke få solgt valpene fordi potensielle kjøpere "skal tenke på det". Nå vet jeg ikke hvor avklart den avtalen var, men ts ble jo faktisk gjort oppmerksom på at det var andre interesserte kjøpere til valpene, det er alltid en risiko å ikke inngå en bindende avtale med en gang..

På den andre siden, vi gjorde dette selv da vi kjøpte valp.. Vi besøkte oppdretter og hilste på alle valpene, men trengte virkelig å  tenke litt på det. 😅 Så vi fikk da ca 24 timer med tenketid før vi måtte bestemme oss for å reservere eller ikke. Nå tenker jeg at oppdretter allerede likte oss godt og så vi var seriøse kjøpere og hadde lett etter riktig valp lenge, men fra vi fant oppdretter og til vi hilste på valpene gikk det bare knapp 1 uke og da trengte vi de siste tenkeminuttene altså.  

Så ja, kanskje kommunikasjonen burde vært bedre fra begge parter. TS burde vært tydligere på at de var virkelig interesserte og bare trengte den siste familiediskusjonen for å bekrefte at alle er enige. Oppdretter burde vært tydeligere på at de ikke reserverte valpen og så er det jo også snakk om hvor lenge ts ville tenke på saken.... 1-2 dager? ok. 1 uke? Nope, det er for lenge å reservere en valp slik. 

Anonymkode: 0159f...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...