Gå til innhold

Hund: Skjønner hvorfor det er så mange til salgs på finn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig hvorfor det er så mange hunder tilslags på finn.no. 

Jeg hadde valgt ut en valp hos oppdretter og sa jeg skulle tenke på det. Så sa han at det var en annen som også var intressert i de valpene men vedkommende var intressert i en annen valp enn den jeg var.

Så da ungene og sambo og jeg bestemte oss for å gå for den valpen fikk jeg beskjed om at den allerede var reservert av de som var intressert i en annen valp som jeg nevnte over her.

Nå er hele familien helt knust fordi det passa sånn å få valp nå men nå mista vi helt lysten på å kjøpe valp i det hele tatt.

Vi har snakka om det og vi skjønner hvorfor det er så mange hunder tilslags på finn. Når man ikke kan tenke på en hund uten at andre tar den.

Fikk beskjed av oppdretter at siden vi ikke hadde holdt den av men kun tenkt så reserverte noen andre akkurat valpen vår.

Vi er bare lei oss hele familien. 

Det er ett stort valg det å kjøpe hund og vi vil ikke omplassere valpen senere.

Flere som har opplevd sånn hast ?

Ungene er helt knust også.

Anonymkode: f2afa...973

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men dere reserverte ikke? Vi innså at skulle vi få den hunden vi ønsket, måtte vi reservere den. Hjelper ikke å si at "vi ønsker den, og skal tenke på den"

Anonymkode: ad8a7...bea

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men dere reserverte ikke? Vi innså at skulle vi få den hunden vi ønsket, måtte vi reservere den. Hjelper ikke å si at "vi ønsker den, og skal tenke på den"

Nei vi holdte den av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei vi holdte den av.

Men en oppdretter må sikre at valpene blir solgt. Det er ufattelig mange useriøse kjøpere der ute som trekker seg når det nærmer seg.

En reservasjon er en økonomisk forpliktelse. Neste gang drømmevalpen dukker opp bør dere reservere.

Oppdrettere gjorde ingenting galt

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (2 minutter siden):

Men en oppdretter må sikre at valpene blir solgt. Det er ufattelig mange useriøse kjøpere der ute som trekker seg når det nærmer seg.

En reservasjon er en økonomisk forpliktelse. Neste gang drømmevalpen dukker opp bør dere reservere.

Oppdrettere gjorde ingenting galt

Vi trodde at det å holde av en valp var det samme som å reservere. Det er så mange år siden vi sist kjøpte valp så vi aner ikke hvilke ord man må bruke for å holde av en valp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke kjøpt valp på over 20 år så vi ante faktisk ikke at det å holde av ikke betyr noe.

• Liker 1
Skrevet

Vi trodde at det å holde av en valp var det samme som å reservere. Det er så mange år siden vi sist kjøpte valp så vi aner ikke hvilke ord man må bruke for å holde av en valp.

Det var synd

oppdretter burde ha informert dere tydligere om dette. 

Men fortvil ikke, det finnes flere drømmevalper der ute! Det ordner seg :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde valgt ut en valp hos oppdretter og sa jeg skulle tenke på det. Så sa han at det var en annen som også var intressert i de valpene men vedkommende var intressert i en annen valp enn den jeg var.

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk beskjed av oppdretter at siden vi ikke hadde holdt den av men kun tenkt så reserverte noen andre akkurat valpen vår.

Dere har jo vært tydelige på at dere ikke har holdt av en valp her. Dere var heller tydelige på at dere var usikre på om dere i det hele tatt ønsket den. Da har dere jo ikke reservert eller gitt inntrykk av at dere vil holde av. Oppdretter var også tydelig på at det var andre interessenter. Ofte gjelder førstemann til mølla-prinsippet, og oppdretter vil jo selge valpene til de som viser tydelig interesse først.

Et råd er å å kommunisere at dere virkelig ønsker å holde av valpen neste gang.

Endret av Sotally Tober
  • Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De andre som var intressert var ikke intressert i akkurat den valpen som vi skulle ha.

Sotally Tober skrev (2 minutter siden):

Dere har jo vært tydelige på at dere ikke har holdt av en valp her. Dere var heller tydelige på at dere var usikre på om dere i det hele tatt ønsket den. Da har dere jo ikke reservert eller gitt inntrykk av at dere vil holde av. Oppdretter var også tydelig på at det var andre interessenter. Ofte gjelder førstemann til mølla-prinsippet, og oppdretter vil jo selge valpene til de som viser tydelig interesse først.

Skrevet

Må dere kjøpe valp da? Finnes nok av omplasseringshunder som trenger et godt hjem som du selv skriver ❤️

Oppdretter gjorde ikke noe galt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (1 minutt siden):

Må dere kjøpe valp da? Finnes nok av omplasseringshunder som trenger et godt hjem som du selv skriver ❤️

Oppdretter gjorde ikke noe galt.

Men hvorfor får vi ikke da beskjed om at de andre som ville ha valp var intressert i akkurat den valpen vi skulle ha. Men i stedet fikk vi vite at de ikke var intressert. Barna og ungdommene her er helt knust.

AnonymBruker
Skrevet

Hos de fleste oppdretter betaler man depositum når man reserverer, bare sånn til neste gang.

Anonymkode: c34ba...d90

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Men hvorfor får vi ikke da beskjed om at de andre som ville ha valp var intressert i akkurat den valpen vi skulle ha. Men i stedet fikk vi vite at de ikke var intressert. Barna og ungdommene her er helt knust.

Her svarer du jo ikke grunn ikke på det du siterte i det hele tatt. Oppdretter hadde andre interessenter på valpene. Nå er valpen solgt og dere var for trege.

Alle argumentene du skriver om å være helt sikker ifbm kjøp av hund faller dessuten litt i grus. En bør være klar for den forpliktelsen og ha tenkt nøye igjennom hva det å velge å kjøpe hund innebærer før en i det hele tatt begynner å se på valper.

Akkurat hvilken valp dere ender med å kjøpe endrer jo ikke forpliktelsen selve avgjørelsen om å skaffe et nytt familiemedlem innebærer.

En ting til, hvorfor er dere alle så knust? Kjente dere denne valpen spesielt godt? Er vel grenser for hvor dyp relasjon dere kan ha fått til den på et besøk hos oppdretter?

Det kommer flere valper og dere kommer til å falle for nestemann også.

Pust med magen, vær klar for å ta en avgjørelse og bestem dere raskere neste gang.

Sist vi kjøpte valp måtte vi først presentere oss grundig på mail og ha telefonintervju før vi fikk komme på besøk - og vi fikk ikke reservere før på besøk nr 2. Oppdrettere er forskjellige, men både viktig og fint at de sikrer seriøse kjøpere.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi skal bruke ordet reservere og ikke ordet holde av neste gang.

Når jeg er feks. I en butikk og skal holde av noe så tenker jeg nettopp at ikke noen andre skal ta den.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

De andre som var intressert var ikke intressert i akkurat den valpen som vi skulle ha.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja vi skal bruke ordet reservere og ikke ordet holde av neste gang.

Når jeg er feks. I en butikk og skal holde av noe så tenker jeg nettopp at ikke noen andre skal ta den.

Ifølge HI sa du at du "skulle tenke på det". Det er ikke det samme som å holde av. Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg tolket dette som en høflig måte å si at dere ikke egentlig var så sikre på om dere ville ha valpen likevel. Jeg hadde prøvd å selge valpen til noen andre som viser at de virkelig har lyst på den. Hvis en annen potensiell kjøper som har vist klar interesse i kullet plutselig sier at de ønsker denne valpen, hadde jeg solgt til dem fordi de viser at de er seriøse. De som egentlig ønsket en annen valp kan jo  f.eks. ha ombestemt seg etter å ha møtt kullet. Eller de kan ha ombestemt seg etter å ha snakket med oppdretter om hvilken valp i kullet passer best for deres livsstil.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en fugl for mange år siden i en dyrebutikk. Da sa vi at vi skulle tenke på fuglen og holde den av. Da skrev de en lapp på fugleburet om at den fuglen er holdt av.

Dagen etter kjøpte vi fuglen.

Vi trodde også at dette gjalt hund noe det ikke gjør.

Sotally Tober skrev (15 minutter siden):

Ifølge HI sa du at du "skulle tenke på det". Det er ikke det samme som å holde av. Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg tolket dette som en høflig måte å si at dere ikke egentlig var så sikre på om dere ville ha valpen likevel. Jeg hadde prøvd å selge valpen til noen andre som viser at de virkelig har lyst på den. Hvis en annen potensiell kjøper som har vist klar interesse i kullet plutselig sier at de ønsker denne valpen, hadde jeg solgt til dem fordi de viser at de er seriøse. De som egentlig ønsket en annen valp kan jo  f.eks. ha ombestemt seg etter å ha møtt kullet. Eller de kan ha ombestemt seg etter å ha snakket med oppdretter om hvilken valp i kullet passer best for deres livsstil.

AnonymBruker
Skrevet

Først bestemmer man seg om man vil ha valp, så bestemmer man deg for når det kan passe å få valp. Til slutt begynner man å lete etter oppdrettere av riktig rase, med de egenskapene man ønsker seg, som skal ha kull på riktig tidspunkt. Da er man klar når man ser hvilke valper som er i kullet og kan takke ja eller nei til den man blir tilbudt. Jeg takket ja i det øyeblikk jeg fikk vite at oppdretter hadde en hannvalp til meg, for da var jeg jo ferdigtenkt. 

Og så høres det rart ut at dere plukker valp selv fra et kull. I de aller fleste tilfeller ser oppdretter, som ser mest av valpene, hvilke valp som skal til hvilke eier. Iallfall alle seriøse oppdrettere. 

Anonymkode: 89c5d...b6b

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke tittelen din. Dere visste ikke om dere ville ha hund før dere kontaktet oppdretter, og så fikk dere ikke hunden dere så på fordi andre kjøpere hadde gjort jobben sin og kom forberedt? Og derfor er det så mange hunder til salgs på Finn?

Hadde jeg vært oppdretteren, så er det ikke sikkert jeg hadde solgt til dere i det hele tatt. Hvis dere ikke engang vet om dere ønsker hund, så tviler jeg på at dere er klar for ansvaret som følger med.

Anonymkode: 4697d...848

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalte 50% i depositum som en del av reservasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontaktet oppdretter først for å spørre om hunderasen. Og mens han fortalte så ønska jeg rasen mer og mer og det var først da jeg ønska å holde av en valp. Vi var å besøkte oppdretteren og vi falt for akkurat denne hunden og etter besøket spurte vi om vi kunne holde den av. Da fikk vi vite at de også skulle ha besøk av noen andre senere men de var ikke intressert i den valpen som vi ønska. Så kom dem og valgte den hunden som vi hadde bestemt oss for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...