AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Det byr meg egentlig imot å betale i dyre dommer for å studere. Jeg vurderer å si ja til et studie på BI. Fordi dette studiet finnes ikke andre steder. Gjør jeg noe dumt mtp at jeg er over 40? Om en skal ta master blir det jo ganske dyrt etterhvert. Anonymkode: 55241...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 Det viktigste er ikke alderen din, men hva du har råd til og hvor mye annen gjeld du har. Anonymkode: 16de1...464 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 Virker veldig dumt rent økonomisk ja. En bachelor på BI koster jo fort 3-400k bare i skolepenger. Er du sikret jobb med god lønn om du tar dette studiet eller er det bare for "gøy". Finnes mange studier som er veldig gode på offentlige universiteter som ikke koster 1 krone. Ta det fra en som har brukt litt vel mye penger på privat universitet: Det er sjeldent en god invistering. Anonymkode: 95235...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 Tenker du å jobbe/inntekt ved siden av studiet da? Anonymkode: 661c6...640
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 Det er et bra studie og en får gode jobber. Skal jobbe deltid ved siden av. Jeg er veldig usikker pga at det blir dyrt. Finner ikke akkurat denne utdanningen på offentlige høyskoler. Så hva skal en gjøre. Anonymkode: 55241...5ed
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Virker veldig dumt rent økonomisk ja. En bachelor på BI koster jo fort 3-400k bare i skolepenger. Er du sikret jobb med god lønn om du tar dette studiet eller er det bare for "gøy". Finnes mange studier som er veldig gode på offentlige universiteter som ikke koster 1 krone. Ta det fra en som har brukt litt vel mye penger på privat universitet: Det er sjeldent en god invistering. Anonymkode: 95235...ff8 Men det er jo en god investering om utdanningsinstitusjonen er veldig bra? Fikk du ikke en god utdanning som du kunne bruke? Anonymkode: 55241...5ed
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 Tar du opp stort lån nå må du nok fort ut med et par-tre tusen i mnd resten av arbeidslivet. Er det verdt det? Anonymkode: 4514a...554
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Det byr meg egentlig imot å betale i dyre dommer for å studere. Jeg vurderer å si ja til et studie på BI. Fordi dette studiet finnes ikke andre steder. Gjør jeg noe dumt mtp at jeg er over 40? Om en skal ta master blir det jo ganske dyrt etterhvert. Anonymkode: 55241...5ed Hvilket studie er det? Som regel finnes det veldig like studier på offentlige høyskoler og universiteter. Med "like" mener jeg like nok til at man kan få akkurat de samme jobbene. Anonymkode: 8cdf2...360 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Skrevet 27. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvilket studie er det? Som regel finnes det veldig like studier på offentlige høyskoler og universiteter. Med "like" mener jeg like nok til at man kan få akkurat de samme jobbene. Anonymkode: 8cdf2...360 Og hvor i landet er det du bor og studerer? Anonymkode: 8cdf2...360
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Det viktigste er ikke alderen din, men hva du har råd til og hvor mye annen gjeld du har. Anonymkode: 16de1...464 Vil si alderen er relevant. Hvor økonomisk det er å ta utdannelse avhenger jo av hvor mange år man har igjen i arbeidslivet. Nå kan man selvsagt studere for andre ting enn kun økonomi. Anonymkode: 8cdf2...360
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket studie er det? Som regel finnes det veldig like studier på offentlige høyskoler og universiteter. Med "like" mener jeg like nok til at man kan få akkurat de samme jobbene. Anonymkode: 8cdf2...360 19 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor i landet er det du bor og studerer? Anonymkode: 8cdf2...360 Og om økonomi er viktig for deg så kan det være lurt å tenke over om det er andre studier som kan være like gode og like givende for deg. Anonymkode: 8cdf2...360
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 Jeg er 42 år akkurat ferdig med 5 år. Det ser ut som jeg ender på ca 650 000kr i studielån. Jeg hadde klart meg fint uten den men ønsket det ikke. Ønsket å leve med familien de årene jeg studerte. Ønsket ikke at mine studier skulle gå utover barnas hobbyer, reise etc. Vi har det veldig bra økonomisk ellers. Så jeg tenker det går helt fint. Markedet for det jeg har studert er bra og det er vanlig med 650-700k i startlønn. Så du må ta en vurdering. Er studien verdt det? Kommer det til å gå mye utover en evt familiesituasjon. Hvordan står det til med økonomien ellers? Utdanning er aldri dumt, spesielt hvis det fører til at du får bedre livskvalitet, dvs bedre trivsel i jobben. Resten må du vurdere selv. Lykke til, jeg har ikke angret et sekund Anonymkode: deafa...5fd 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 Det er ikke så dyrt om det fører til at du får 100.000 kr mer i året i lønn sammenlignet med om du lar være å gjøre det. Selv et bruttobeløp på 100.000 kr mer som man skal betale skatt av, gjør at man ikke trenger mer enn 6 år sånn ca før skolepengene tilsvarende 5 år på BI er nedbetalt. Norge er ganske sære selv i skandinavisk sammenheng og på dette området og det er som du sier, ofte slik at kun private tilbyr noen av utdanningene en har lyst å studere. Ganske rart med tanke på at jeg ikke kjenner til tilsvarende store private skoler i Sverige og Danmark som har samme posisjon som blant annet BI og Kristiania har i Norge. BI er blitt veldig gode på mastergradnivå, mens bachelor er nok det samme som andre offentlige steder. Men BI har et veldig godt nettverk innenfor privat sektor, så du trenger ikke forklare hva er "Høyskolen i Volda" 😂 Anonymkode: 9bb7f...558 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #14 Skrevet 28. juli 2024 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke så dyrt om det fører til at du får 100.000 kr mer i året i lønn sammenlignet med om du lar være å gjøre det. Selv et bruttobeløp på 100.000 kr mer som man skal betale skatt av, gjør at man ikke trenger mer enn 6 år sånn ca før skolepengene tilsvarende 5 år på BI er nedbetalt. Norge er ganske sære selv i skandinavisk sammenheng og på dette området og det er som du sier, ofte slik at kun private tilbyr noen av utdanningene en har lyst å studere. Ganske rart med tanke på at jeg ikke kjenner til tilsvarende store private skoler i Sverige og Danmark som har samme posisjon som blant annet BI og Kristiania har i Norge. BI er blitt veldig gode på mastergradnivå, mens bachelor er nok det samme som andre offentlige steder. Men BI har et veldig godt nettverk innenfor privat sektor, så du trenger ikke forklare hva er "Høyskolen i Volda" 😂 Anonymkode: 9bb7f...558 Alle vet hva Høgskolen i Volda er. Unntatt de som har levd under en stein eller er født i går. Det er også bare tull at man liksom drar nytte av at skolen har "nettverk i privat sektor". De fleste, ja så å si alle, 99%, får jobb likevel helt uavhengig av dette mystiske "nettverket". Anonymkode: bc8b1...b4f 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle vet hva Høgskolen i Volda er. Unntatt de som har levd under en stein eller er født i går. Det er også bare tull at man liksom drar nytte av at skolen har "nettverk i privat sektor". De fleste, ja så å si alle, 99%, får jobb likevel helt uavhengig av dette mystiske "nettverket". Anonymkode: bc8b1...b4f BI retter seg mot privat sektor. Punktum. Siden du liker å svare passivt-aggressivt, her er en oppdatering til deg angående BI vs Volda. BI knuller Volda fullstendig på alle måter - helt sanseløs. Er det en greit forklaring til deg? Hvis du fortsatt sliter med å forstå det, så er det at BI er LANGT bedre enn Volda. BI er velkjent i privat sektor og det er der utdannede kandidater går. Igjen: punktum. Nei, det er ingen automatikk i at 99% får jobb. Nettverk i dette tilfellet betyr at ledere og alle andre som har noe å si med tanke på ansettelser har studert ved BI og ikke ved Volda og de vil alltid foretrekke kandidater fra BI, med mindre det er snakk om big names som NHH, NTNU og UiO. BI er i tillegg ganske transparente i den forstand at de legger ut sine egne arbeidsmarkedsundersøkelser hvert eneste år, både for bachelor- og master. Noe de på nivået til "Volda-kategorien" aldri gjør. Anonymkode: 9bb7f...558 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): BI retter seg mot privat sektor. Punktum. Siden du liker å svare passivt-aggressivt, her er en oppdatering til deg angående BI vs Volda. BI knuller Volda fullstendig på alle måter - helt sanseløs. Er det en greit forklaring til deg? Hvis du fortsatt sliter med å forstå det, så er det at BI er LANGT bedre enn Volda. BI er velkjent i privat sektor og det er der utdannede kandidater går. Igjen: punktum. Nei, det er ingen automatikk i at 99% får jobb. Nettverk i dette tilfellet betyr at ledere og alle andre som har noe å si med tanke på ansettelser har studert ved BI og ikke ved Volda og de vil alltid foretrekke kandidater fra BI, med mindre det er snakk om big names som NHH, NTNU og UiO. BI er i tillegg ganske transparente i den forstand at de legger ut sine egne arbeidsmarkedsundersøkelser hvert eneste år, både for bachelor- og master. Noe de på nivået til "Volda-kategorien" aldri gjør. Anonymkode: 9bb7f...558 Sist jeg sjekka hadde vel Volda blant de beste medieutdanningene i Norge? Har flere venner som har gått på BI. Langt i fra alle har fått relevant "godt" lønnet jobb. Endel bare vikariat osv så nei er ingen automatikk i at en grad fra BI sikrer deg noe annet enn 400k ekstra i studiegjeld. Anonymkode: 95235...ff8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sist jeg sjekka hadde vel Volda blant de beste medieutdanningene i Norge? Har flere venner som har gått på BI. Langt i fra alle har fått relevant "godt" lønnet jobb. Endel bare vikariat osv så nei er ingen automatikk i at en grad fra BI sikrer deg noe annet enn 400k ekstra i studiegjeld. Anonymkode: 95235...ff8 Å bli journalist i dag er totalt tull. Hvem som helst kan i dag "bli journalist". Eller en "pundit" som det heter på engelsk. 1. Åpne en Twitter / X konto hos han elektriske Loonien som støtter Trump 2. Velg en politisk ytterkant. Helst noe høyreradikalt siden det ser ut til å slå mest an 3. Eller lek kvasi-psykolog / pro-mannlig psykolog / anti-feminist 4. Opprett payment system der folk gir deg penger for dine meninger og kommentarer 5. Når man har nådd et visst publikum gjennom målrettede, kvasse budskap i form av hashtags, og annet, så vil man etter hvert begynne å bli invitert av den type media som "du" støtter og til slutt få "jobb" hos de som konsulent. Medier er blitt en fullstendig "joke". Det er store kutt over hele fjøla https://www.dagbladet.no/kultur/dette-tilbys-de-ansatte/80527452 https://www.journalisten.no/dette-er-sluttpakke-tilbudet-i-dagbladet/616797 Det er rett og slett kvelden for store deler av bransjen. Men det er klart, "Volda er best på medier". I mean, who gives a shit? Ingen har sagt at "alle får jobb på BI". Mitt motsvar var det anonymkoden hevdet, nemlig at "omtrent alle får jobb uansett" - 99% sa anonymkoden jeg svarte til, og det er selvsagt helt FEIL at 99% får jobb uansett. 99% får IKKE jobb med eksamen fra Volda og det er heller ikke 99% som får jobb fra BI, men BI er likevel - og uten tvil - nærmest tallet 99% sammenlignet med type skoler som Volda. Volda-nivå skolene publiserer sjeldent arbeids- og jobbundersøkelser mens BI gjør det hele tiden, hvert eneste år. Som du ser, så er det privat sektor som dominerer. Det er der BI sender sine studenter. Det er ikke vits å "krangle" på dette overhodet. https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2024/02/sterke-arbeidsmarkedstall-for-bi-studenter/ Har man mastergrad fra BI, så ligger man veldig godt an. Du ser også at BI har publisert gjennomsnittelig lønn for nyutdannede bachelor- og masterstudenter. Master 576.000 kr og 492.000 kr for bachelor. Disse tallene er for året 2023, så disse tallene kan sikkert økes med minst 4% akkurat nå mens jeg skriver dette og da begynner vi å nærme oss 600.000 kroner i gjennomsnittelig startlønn for nyutdannede masterstudenter fra BI for dette året her (2024). Anonymkode: 9bb7f...558 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er et bra studie og en får gode jobber. Skal jobbe deltid ved siden av. Jeg er veldig usikker pga at det blir dyrt. Finner ikke akkurat denne utdanningen på offentlige høyskoler. Så hva skal en gjøre. Anonymkode: 55241...5ed Finne noe som ligner på en offentlig skole. Hvor mange studier på BI gir jobber som man kun kan få med den spesifikke BI-graden? Ingen, såvidt jeg vet? Mange er vel ganske diffuse ledelses- og økonomigrader som kan gi deg jobber som du også kan få med diffuse ledelses- og økonomigrader fra offentlige universiteter. Anonymkode: 6bfb5...174
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): BI retter seg mot privat sektor. Punktum. Siden du liker å svare passivt-aggressivt, her er en oppdatering til deg angående BI vs Volda. BI knuller Volda fullstendig på alle måter - helt sanseløs. Er det en greit forklaring til deg? Hvis du fortsatt sliter med å forstå det, så er det at BI er LANGT bedre enn Volda. BI er velkjent i privat sektor og det er der utdannede kandidater går. Igjen: punktum. Nei, det er ingen automatikk i at 99% får jobb. Nettverk i dette tilfellet betyr at ledere og alle andre som har noe å si med tanke på ansettelser har studert ved BI og ikke ved Volda og de vil alltid foretrekke kandidater fra BI, med mindre det er snakk om big names som NHH, NTNU og UiO. BI er i tillegg ganske transparente i den forstand at de legger ut sine egne arbeidsmarkedsundersøkelser hvert eneste år, både for bachelor- og master. Noe de på nivået til "Volda-kategorien" aldri gjør. Anonymkode: 9bb7f...558 Nå er det vel kanskje ikke Volda, men nettopp UiO, OsloMet, UiB, NHH eller NTNU, evt UiS som er alternativet til TS, hvis hen ikke skal flytte, siden dette er byene hvor BI har campus. Så sammenligningen med Volda er ikke spesielt relevant. Såvidt meg bekjent driver heller ikke universiteter med «knulling» av hverandre, så er litt mer seriøst nivå på diskusjonen hadde vært fint. Anonymkode: 6bfb5...174 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): BI retter seg mot privat sektor. Punktum. Siden du liker å svare passivt-aggressivt, her er en oppdatering til deg angående BI vs Volda. BI knuller Volda fullstendig på alle måter - helt sanseløs. Er det en greit forklaring til deg? Hvis du fortsatt sliter med å forstå det, så er det at BI er LANGT bedre enn Volda. BI er velkjent i privat sektor og det er der utdannede kandidater går. Igjen: punktum. Nei, det er ingen automatikk i at 99% får jobb. Nettverk i dette tilfellet betyr at ledere og alle andre som har noe å si med tanke på ansettelser har studert ved BI og ikke ved Volda og de vil alltid foretrekke kandidater fra BI, med mindre det er snakk om big names som NHH, NTNU og UiO. BI er i tillegg ganske transparente i den forstand at de legger ut sine egne arbeidsmarkedsundersøkelser hvert eneste år, både for bachelor- og master. Noe de på nivået til "Volda-kategorien" aldri gjør. Anonymkode: 9bb7f...558 Har aldr helt skjønt hvorfor BI studenter er så høye på seg selv. Det eneste spesielle med dem er at de ikke klarte å komme inn på de virkelig gode gratis økonomistudiene, og at de er villig til å betale mye for studieplassen sin. Spesielt gode er de jo tross alt ikke, iallefall ikke de som skryter mest. Anonymkode: cb024...2c9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå