Gå til innhold

Hvor skadelig når besteforeldre lar 2-åring være alene i "sinneutbrudd"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor fortalte meg at de hadde latt 2-åringen være alene - med åpen dør - i en times sinneutbrudd fordi de hadde tatt smokken hennes. Svigermor sa at 2-åringen bare måtte rase av seg sinne over at hun ikke fikk smokken. Men at de gikk inn og sjekket flere ganger, og at hun valgte selv å være alene der på rommet. 

Jeg syns det høres så forferdelig ut, 2-åringen var på et nytt sted med besteforeldre hvor hun ikke hadde vært før, og jeg vet at smokken er hennes store trygghet og hun trenger den for å roe seg. 

Svigermor sa at 2åringen var ferdig med å være sint etter 1 time. 

2åringen oppfører seg allerede litt utrygt med besteforeldrene, og jeg syns de er veldig strenge. Men jeg er opptatt av å ha en ok relasjon til dem, og tenker at gjort er gjort, så det er ikke så mye å gjøre med akkurat den situasjonen. 

Men kjenner jeg blir litt skeptisk med å sende barnet på overnatting med det første, hvis hun ikke blir ivaretatt emosjonelt. Hvor "skadelig" er det med noen sånne episoder av og til? 

Anonymkode: c54ba...b89

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tok de smokken? Og hvorfor er du så opptatt av å please Svigerforeldrene dine?

Anonymkode: 1f36b...6cf

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro til tider kan det være greit å lære ungene slik at de bare må lære seg å roe seg selv og bare la de drive.

Yngste her kunne være rimlig bestemt på ring når ho ikke fikk sin vilje  og en kom ikke gjennom ved å prøve å prate, ja da lott vi ho bare drive å hylle osv i et rom og vi gikk bare inn innimellom å se til at ho ikke skaddet seg selv. Når ho hadde roet seg så pratet vi med ho om måtte ho var. Etter som ho ble eldre sluttet ho og tok seg heler tid å prate om hvorfor ho ble frustrert.  Mye lettere å nå inn til og ved at de er rolige en sire sinte osv

Anonymkode: 721a3...3b9

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svigermor fortalte meg at de hadde latt 2-åringen være alene - med åpen dør - i en times sinneutbrudd fordi de hadde tatt smokken hennes. Svigermor sa at 2-åringen bare måtte rase av seg sinne over at hun ikke fikk smokken. Men at de gikk inn og sjekket flere ganger, og at hun valgte selv å være alene der på rommet. 

Jeg syns det høres så forferdelig ut, 2-åringen var på et nytt sted med besteforeldre hvor hun ikke hadde vært før, og jeg vet at smokken er hennes store trygghet og hun trenger den for å roe seg. 

2åringen oppfører seg allerede litt utrygt med besteforeldrene, og jeg syns de er veldig strenge. Men jeg er opptatt av å ha en ok relasjon til dem, og tenker at gjort er gjort, så det er ikke så mye å gjøre med akkurat den situasjonen. 

Men kjenner jeg blir litt skeptisk med å sende barnet på overnatting med det første, hvis hun ikke blir ivaretatt emosjonelt. Hvor "skadelig" er det med noen sånne episoder av og til? 

For å svare på spørsmålet ditt. Om du hadde sagt nei til smokk og hun hadde rast en time hjemme. Ikke skadelig. 

Om hun er med voksne hun ikke er så trygg på, et annet sted en hjemme, der det innføres nye (for en toåring uforståelige) regler hvor hun overlates til seg selv en time (!) uten det hun pleier for å roe seg ned. Så tenker jeg det er ugreit. Ikke pga. smokken spesifikt, men pga hele situasjonen. Hvis dette er svigerforeldre som skal "oppdra" ungen hadde jeg avventet overnatting til barnet er større. Om barnet allerede er utrygg på dem bør barnet i alle fall ikke sove over der. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å svare på spørsmålet ditt. Om du hadde sagt nei til smokk og hun hadde rast en time hjemme. Ikke skadelig. 

Om hun er med voksne hun ikke er så trygg på, et annet sted en hjemme, der det innføres nye (for en toåring uforståelige) regler hvor hun overlates til seg selv en time (!) uten det hun pleier for å roe seg ned. Så tenker jeg det er ugreit. Ikke pga. smokken spesifikt, men pga hele situasjonen. Hvis dette er svigerforeldre som skal "oppdra" ungen hadde jeg avventet overnatting til barnet er større. Om barnet allerede er utrygg på dem bør barnet i alle fall ikke sove over der. 

Ja, de er ganske opptatt av å "oppdra" henne. Jeg tenker ikke det er deres rolle. Og at det viktigste er at hun føler seg trygg der. 

Svigermor sier hele tiden at hun føler seg kjempetrygg med dem, men jeg er ikke enig. Var et par episoder da de passa henne som baby, uten å gi henne trøst da hun gråt helt hysterisk. De bare rugga vogna uten å snakke til henne, og da jeg kom var hun virkelig helt fra seg. Hun trengte trøst for å roe seg.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tok de smokken? Og hvorfor er du så opptatt av å please Svigerforeldrene dine?

Dette har ingenting med TS sitt spørsmål. Du sporer av. Hvorfor de tok smokken har du ingenting med. Hvorfor hun er opptatt av at blidgjøre svigerforeldrene har du heller ingenting med. Hun spurte hvor skadelig det var å la 2-åringen være alene med et sinneutbrudd. 

Anonymkode: 54fbb...df4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det først og fremst skader relasjonen mellom barnet og besteforeldrene. Om hun vanligvis får trøst og trygghet hjemme hos dere foreldre, og det er sammen med dere hun er det meste av tiden, så får hun ingen varige mén av besteforeldrenes strategi. 

Men jeg tenker også at det ikke er noen lur måte å gjøre det på. Det er viktig og godt at de hadde døren åpen, og ikke f.eks. stengte henne inne. Altså at barnet hadde mulighet for å se og oppsøke dem. Så var de emosjonelt utilgjengelige, og hjalp henne på ingen måte, men når hun får hjelp og støtte til å håndtere følelser det meste av tiden hjemme hos dere, så vil det gå bra at besteforeldrene er som de er. Mine far er av samme skole. Min mor og svigermor har det gått an å ha noen fine samtaler rundt dette med, veldig fine faktisk, hvor de har sagt hvor vanskelig det er for dem dette med enkelte følelser hos barna. For de ble jo absolutt ikke i nærheten av møtt på det av sine foreldre igjen da de var små. 

Anonymkode: f27e7...68f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

du er hysterisk

Anonymkode: 869db...1ed

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 år og SMOKK? Her stiller jeg meg for kanskje første gang bak besteforeldrene. 

Anonymkode: 4d7e6...109

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de er ganske opptatt av å "oppdra" henne. Jeg tenker ikke det er deres rolle. Og at det viktigste er at hun føler seg trygg der. 

Svigermor sier hele tiden at hun føler seg kjempetrygg med dem, men jeg er ikke enig. Var et par episoder da de passa henne som baby, uten å gi henne trøst da hun gråt helt hysterisk. De bare rugga vogna uten å snakke til henne, og da jeg kom var hun virkelig helt fra seg. Hun trengte trøst for å roe seg.

Ts

Da må du jo sette grenser for oppdragelsen.

Sutt er en uting uansett. 

Anonymkode: 747b6...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At en 2åring ikke bør bruke smokk hele tiden er jo irrelevant. Det er ikke barnets besteforeldre sin jobb å plutselig avvenne dette på sin måte uten at foreldre er inkludert. Det er foreldrene som skal gjøre det. Om et barn først bruker smokk så tvinger man det ikke til å slutte helt plutselig i en allerede litt utrygg situasjon.

Jeg vet ikke om det er skadelig med en sånn engangshendelse men jeg ville uannsett blitt sint. Det er faktisk viktig at de som passer barn respekterer foreldrene og ikke driver med egen oppdragelse som ikke stemmer overens med det foreldrene ønsker (unntatt normale ting som de fleste følger opp med småbarn da som å ikke gjøre ting som faktisk er galt eller farlig, minne på høflighet og slikt)

Hadde ikke sendt barnet mitt på overnatting dit. Hadde fortalt dem hvorfor også. Og hadde forventet at mannen støttet meg om det gjaldt hans foreldre, og at han tok praten med dem om nødvendig.

Og min 2-åring kan bli illsint og fryktelig lei seg, hun har voldsomt temperament og startet allerede i ettårsalderen. Veldig behov for selvstendighet og bestemmelsesrett. Likevel har hun ALDRI vært sint i en hel time! Maks 10-15 minutter på det aller verste, men vanligvis bare noen minutter så roer hun seg med validering av følelser og trøst og eventuelt litt avledning etterhvert. En hel time er lenge, da har hun jo ikke fått noe hjelp til å regulere seg.

Anonymkode: 35c55...743

• Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt mitt barn til noen som ikke hadde trøstet henne når hun var lei seg. Punktum.

Anonymkode: 83bd6...34c

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At en 2åring ikke bør bruke smokk hele tiden er jo irrelevant. Det er ikke barnets besteforeldre sin jobb å plutselig avvenne dette på sin måte uten at foreldre er inkludert. Det er foreldrene som skal gjøre det. Om et barn først bruker smokk så tvinger man det ikke til å slutte helt plutselig i en allerede litt utrygg situasjon.

Jeg vet ikke om det er skadelig med en sånn engangshendelse men jeg ville uannsett blitt sint. Det er faktisk viktig at de som passer barn respekterer foreldrene og ikke driver med egen oppdragelse som ikke stemmer overens med det foreldrene ønsker (unntatt normale ting som de fleste følger opp med småbarn da som å ikke gjøre ting som faktisk er galt eller farlig, minne på høflighet og slikt)

Hadde ikke sendt barnet mitt på overnatting dit. Hadde fortalt dem hvorfor også. Og hadde forventet at mannen støttet meg om det gjaldt hans foreldre, og at han tok praten med dem om nødvendig.

Og min 2-åring kan bli illsint og fryktelig lei seg, hun har voldsomt temperament og startet allerede i ettårsalderen. Veldig behov for selvstendighet og bestemmelsesrett. Likevel har hun ALDRI vært sint i en hel time! Maks 10-15 minutter på det aller verste, men vanligvis bare noen minutter så roer hun seg med validering av følelser og trøst og eventuelt litt avledning etterhvert. En hel time er lenge, da har hun jo ikke fått noe hjelp til å regulere seg.

Ts her

enig med deg, men nå skal det sies at besteforeldrene trodde de hørte på oss siden vi en eller annen gang har sagt at hun ikke skal bruke så mye smokk på dagtid (men jeg har aldri sagt til dem at de skal ta den fra henne eller noe.. tror de bare syns hun er for stor selv)

Hun har vært sint så lenge før, hjemme med meg. Det som er felles for de gangene, er at hun trenger smokken for å regulere seg og å motta trøst. Hun har vært så illsint og ikke mulig å få kontakt med i 1,5 time og til slutt sovna av utmattelse, de gangene jeg prøvde å være konsekvent og si at hun ikke skulle få smokken. Da var hun litt yngre, og faktisk ikke mulig å trøste uten smokken som gjorde henne "mottakbar" for trøst...

Heldigvis lenge siden et sånt anfall nå, hvor jeg regelrett ikke får kontakt på over 1 time..er helt grusomt 😕 men jeg er jo selvsagt rett ved henne hele tiden.

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som feil strategi, og jeg har hatt slike diskusjoner med min mann også. Han tyr til «tough love» mest når det er praktisk for ham selv, fordi han ikke gidder å trøste eller avlede.

Nå er selvsagt barn ulike. Vår gutt er stort sett rolig og blid, så hvis han har skreket en hel time så tenker jeg det er noe galt. Det gjør han vanligvis ikke med mindre han f eks er overtrøtt, skrubbsulten eller redd.

Er det åpenbart trass, så skal man være streng. Men i den situasjonen er jeg litt usikker. Det er ikke åpenbart at barnet lærer noe heller - at de tenker at de straffes fordi de skal avvennes med smokk. Da gråter de seg bare «opp», og det blir verre og verre.

Anonymkode: c2017...178

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke sendt mitt barn til noen som ikke hadde trøstet henne når hun var lei seg. Punktum.

Anonymkode: 83bd6...34c

Det er forskjell på å trøste en som er lei seg og en som har et raseri utbrudd. 

Anonymkode: 5e616...9c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

du er hysterisk

Nei. Hadde TS vært hysterisk hadde reaksjonsmønsteret hennes vært helt annerledes

Anonymkode: d22bd...039

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Hadde TS vært hysterisk hadde reaksjonsmønsteret hennes vært helt annerledes

Anonymkode: d22bd...039

JO

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å trøste en som er lei seg og en som har et raseri utbrudd. 

Anonymkode: 5e616...9c9

Det er snakk om en 2-åring. Min 2-åring snakker godt og når jeg oppfatter henne som rasende sint så sier hun veldig tydelig selv at hun er lei seg. Og vil ofte ha trøst. Selv om hun for oss voksne virker sint/trasser så er det jo bare sterke følelser og for henne noe forferdelig som har skjedd som gjorde henne lei seg. Er noe helt annet med et større barn, en 2-åring er liten.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2 år og SMOKK? Her stiller jeg meg for kanskje første gang bak besteforeldrene. 

Anonymkode: 4d7e6...109

Ja, det er ikke uvanlig at barn på 2 år bruker smokk.

Anonymkode: 54fbb...df4

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...