Gå til innhold

Hva er forskjellen på lett og tung Asperger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig fått dianosen Asperger syndrom, og lært litt om spekteret av symptomer og utfordringer som kommer med diagnosen. I den forbindelse har jeg støtt på begrepene "lett Asperger" og "tung Asperger" flere steder. Jeg finner imidlertid ikke en tydelig forklaring på hva disse begrepene faktisk innebærer.

Kan noen her hjelpe meg med å forstå forskjellene? Her er noen spesifikke spørsmål jeg har:

Symptomer og trekk: Hva er de typiske symptomene eller trekkene som skiller lett Asperger fra tung Asperger? Er det spesifikke utfordringer som er mer fremtredende ved en "tung" diagnose?

Hverdagsliv: Hvordan påvirker det hverdagen til de som har lett Asperger sammenlignet med de som har tung Asperger? For eksempel, hvordan kan det påvirke sosial interaksjon, skole/arbeid, og daglige rutiner?

Diagnostisering: Finnes det en standardisert måte å vurdere hvor på spekteret en person med Asperger befinner seg? Hvilke faktorer tas i betraktning ved en slik vurdering?

Støtte og tilrettelegging: Er det forskjeller i hvilken type støtte og tilrettelegging som anbefales eller tilbys for de med lett kontra tung Asperger?

Jeg vil gjerne høre erfaringer, innsikter, og råd fra dere som har kunnskap eller personlig erfaring med dette.

Anonymkode: 1b111...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det dreier seg vel om funksjonsevnen. En med "lett" asperger fungerer kanskje bedre sosialt, og klarer bedre å leve i familieliv. En med "tung" asperger isolerer seg mer og tåler mindre sanseinntrykk og sliter mer med utmattelse og sammenbrudd. 

Anonymkode: 8406e...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I andre land deler de ofte inn i tre nivåer etter hjelpebehov.

Nivå 1: Behov for hjelp

Nivå 2: Behov for mye hjelp

Nivå 3: Behov for ekstremt mye hjelp 

Alt skal gå over til å hete autisme.

Anonymkode: 3352e...175

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Symptomer og trekk: Hva er de typiske symptomene eller trekkene som skiller lett Asperger fra tung Asperger? Er det spesifikke utfordringer som er mer fremtredende ved en "tung" diagnose?

Personlig har jeg aldri hørt om "lett" og '"tung" asperger. Derimot har jeg hørt at asperger blir regnet som "høytfungerende" autisme.

Egentlig rammer diagnosen hardt på alle, men hvordan symptomene vises kan være mer sosialt akseptabelt hos noen enn hos andre.

Utfordringene hos dem som har '"tung" asperger er mer åpenbare fordi atferden ikke er sosialt akseptabel. Hos dem med "lett" asperger vil symptomene ofte være til stede, men de er ikke like iøynefallende. Mange har også lært å maskere seg, noe som blir sett på som en vanlig egenskap hos høytfungerende.

Diagnosen rammer ikke nødvendigvis hardere hos dem med "tung" autisme, men det vises på en mer merkbar måte.

Diagnostisering: Finnes det en standardisert måte å vurdere hvor på spekteret en person med Asperger befinner seg? Hvilke faktorer tas i betraktning ved en slik vurdering?

Du har nylig vært på utredning, så du husker nok noen av "testene". Du fylte garantert ut noen skjemaer. Der ser de på hvordan du klarer deg sosialt, skolegang, i hvor stor grad du maskerer, og hvor "vellykke" du klarer å tilpasse deg. Er man "høytfungerende", vil man oftest klare å maskere og tilpasse seg i større grad enn de som ikke er det. Jeg tror også kroppspråk og språk har en del å si under utredningen.

Dem ser og spør også etter dette når dman prater. Regner med at du gjennomførte ADOS-2.

Dem ser også på barndommen og generelt på livet ditt om hvordan du har "klart" deg.

(Dette er noe som jeg tror og kan ikke garantere om er slik det akkurat er)

Støtte og tilrettelegging: Er det forskjeller i hvilken type støtte og tilrettelegging som anbefales eller tilbys for de med lett kontra tung Asperger?

Det er ikke slik at man tilpasser på en spesifikk måte om man har "lett" eller "tung" asperger. Tilpasningen skal gjøres etter behov og dette varierer fra person til person. Det handler om å se på personlig tilrettelegging og ikke bare basere seg på en diagnose.

Jeg vil gjerne høre erfaringer, innsikter, og råd fra dere som har kunnskap eller personlig erfaring med dette.

Jeg har asperger og regnes som en "høytfungerende" autist. Ingen kan se at jeg har det fordi jeg maskerer såpass godt og jeg har symptomer som er mer sosialt akseptable. For eksempel er min særinteresse parfymer, noe som ikke er uvanlig hos jenter uten diagnosen. 

Jenter har også symptomer som blir forveklet med "flink pike" og har dermed andre og mer sosialt aksepterte symptomer uten å nødvendigvis trenge å maskere seg.

Jeg sliter mye, men dette viser jeg på en mer akseptabel måte. Dette både fordi jeg er jente og fordi jeg klarer å maskere meg. Jeg har utfordringer som kan regnes for 'tung' asperger, men dette vises ikke for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...