Gå til innhold

Trump: –⁠ Gå ut og stem. Dere trenger ikke å gjøre det igjen

kat-e

Anbefalte innlegg

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Presidenten kan som kjent utnevne høyesterettsdommere så sant Senatet godkjenner det. Men hva med vanlige dommere? Trump påstår at Harris vil utnevne hundrevis av venstreekstremistiske dommere for å "forcibly impose crazy San Francisco liberal values" over hele USA, ifølge economictimes. I så fall er det temmelig opplagt at han akter å gjøre det motsatte.

Føderale dommere fungerer på samme måten som høyesterettsdommere, de nomineres av presidenten og må godkjennes av senatet. Trump innsatte mange konservative dommere i føderale domstoler da han satt med makten sist, og det veldig sannsynlig at han vil gjøre det igjen om man blir president igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, GP950mAh said:

Føderale dommere fungerer på samme måten som høyesterettsdommere, de nomineres av presidenten og må godkjennes av senatet. Trump innsatte mange konservative dommere i føderale domstoler da han satt med makten sist, og det veldig sannsynlig at han vil gjøre det igjen om man blir president igjen.

Takk for oppklaring. Det amerikanske rettsvesenet er ekstra innviklet fordi det er en føderal part og en part som gjelder på delstatsnivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (6 timer siden):

Og Kamelen vil gjøre det stikk motsatte om hun blir president. Da kan man drepe barna helt frem til fødselen. Velgerne får da velge hva de finner best. Vil de ha mer Woke, mer vold i gatene, mindre politi, mer immigrasjon, masse kriminalitet, ekstreme summer til krigføringen i Ukraina stem Kamelen ! Om ikke stem Trump. Retten til å utnevne dommere er det presidenten som har i høyesterett uansett side. Så det er bare skremmende når Republikanerne gjør det, og ikke demokratene. Demokratene burde endret navn til Demonkratene.

Hvor i allverden har du tatt dette ifra? 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (6 timer siden):

Men Nrk sier hun er ganske moderat 🥺

Hører ikke mye på NRK Jeg det har mistet sin kvalitet men hører på Solvang da men det er alt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

Presidenten kan som kjent utnevne høyesterettsdommere så sant Senatet godkjenner det.

Nettopp. Og forrige gang en demokratisk president ville utnevne en høyesterettsdommer så blokkerte republikanerne det i senatet frem til etter valget slik at Trump fikk utnevne en isteden. Så det er visst bare republikanske presidenter som får lov å utnevne høyesterettsdommere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (13 timer siden):

Det du skriver, står jo i artikkelen: Trump lovet blant annet at han «igjen vil ansette «bunnsolide konservative dommere» – jeg skjønte iallfall umiddelbart hva Trump mente, og jeg synes det er skummelt nok.

Du syns det er skummelt at presidenten nominerer høyesterettsdommere som har samme politiske synspunkt som han? Slik som alle presidenter gjennom hele USA sin historie har gjort...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, LeveMannen said:

Du syns det er skummelt at presidenten nominerer høyesterettsdommere som har samme politiske synspunkt som han? Slik som alle presidenter gjennom hele USA sin historie har gjort...

Høyesterettsdommerne sitter på livstid, så det begrenser seg selv hvor mye han kan gjøre der. Jeg er mer bekymret for hva han kan finne på med andre deler av rettsvesenet. Han sier jo rett ut at han vil ansette så mange konservative dommere som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (1 minutt siden):

Høyesterettsdommerne sitter på livstid, så det begrenser seg selv hvor mye han kan gjøre der. Jeg er mer bekymret for hva han kan finne på med andre deler av rettsvesenet. Han sier jo rett ut at han vil ansette så mange konservative dommere som mulig.

Er du bekymret for de demokrat vennlige dommerene som Biden, Obama, og Clinton har satt inn?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er bedre for USA, men ikke for Europa. Han hadde interessante meninger om NATO, hadde et helt okei diplomatisk forhold til Putin ( i forhold til Biden) og det var faktisk ferre kriger i Trumps periode som president. Hadde jeg kunnet stemme i USA, så hadde jeg aldri stemt på Biden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (5 timer siden):

Trump er bedre for USA,

Hvorfor er han egentlig det? Tjener USA virkelig på dårlige forhold til de fleste andre land?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (12 timer siden):

Hører ikke mye på NRK Jeg det har mistet sin kvalitet men hører på Solvang da men det er alt 

Det var egentlig ironisk ment, Tove Bjørgaas og andre såkalte USA eksperter er så opphengt i egen ideologi, at det de formidler har liten verdi, det er egentlig en forenklet kopi av CNN. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får de ikke med Trump. Bodde selv i USA under Trump sin periode, og mange amerikanere mente at de hadde bedre råd under Trump sin tid. I tillegg hadde han kontakt med både Nord-Korea, Saudi Arabia og Russland, så det å påstå at usa sine diplomatiske forhold med andre land svekkes pga trump er feil. Det er ikke så bra for oss Vesten som spytter inn penger i en håpløs krig over så lang tid uten å se hell - mens vi enda lurer på hvorfor vi har dårligere råd? Vesten har akk de samme kristne verdiene som Trump har, og vi liker han ikke? Det er bare fordi han har sterke meninger om NATO

PeeWee skrev (3 timer siden):

Hvorfor er han egentlig det? Tjener USA virkelig på dårlige forhold til de fleste andre land?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (22 minutter siden):

Det får de ikke med Trump. Bodde selv i USA under Trump sin periode, og mange amerikanere mente at de hadde bedre råd under Trump sin tid. I tillegg hadde han kontakt med både Nord-Korea, Saudi Arabia og Russland, så det å påstå at usa sine diplomatiske forhold med andre land svekkes pga trump er feil. Det er ikke så bra for oss Vesten som spytter inn penger i en håpløs krig over så lang tid uten å se hell - mens vi enda lurer på hvorfor vi har dårligere råd? Vesten har akk de samme kristne verdiene som Trump har, og vi liker han ikke? Det er bare fordi han har sterke meninger om NATO

Vi liker ham ikke fordi han er veldig konservativ og har gjort livet til blant annet kvinner mye vanskeligere, han er ekstremt splittende, løgnerisk, en trussel mot demokratiet og attpåtil er han kriminell.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cecilie Sadberg skrev (33 minutter siden):

mange amerikanere mente at de hadde bedre råd under Trump sin tid.

Dette er ting som naturlig svinger frem og tilbake over tid. Det har nok endel å si at dette var før den GLOBALE inflasjonen man sliter med nå. På den annen side, så har det vært en lang tendens til at de rike har tatt en større andel av verdiskapningen og de på bunnen har fått det dårligere helt siden Reagen. Helt siden Republikanske verdier ble fremtredende igjen. 

Cecilie Sadberg skrev (34 minutter siden):

Vesten har akk de samme kristne verdiene som Trump har, og vi liker han ikke?

Det er en dårlig vits å hevde at Trump har "kristne verdier". 

Cecilie Sadberg skrev (35 minutter siden):

Det er bare fordi han har sterke meninger om NATO

Så du mener at USA tjener på det hvis Europa inngår en allianse med Russland eller Kina istedet? Noe jeg forøvrig mener EU burde forsøke på hvis USA trekker seg ut av NATO eller svekker garantiene. La Russland få Ukraina...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 27.7.2024 den 10.41):

I følge norske, svenske og andre medier sier trump dette.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kw0JL9/trump-gaa-ut-og-stem-dere-trenger-ikke-aa-gjoere-det-igjen

Mang reagerer sterkt på dette, men problemet er at norske medier forstår ikke sammenhengen det har blitt sakt, eller så misforstår de bevist. Trump snakker om eller hevder at religions frihet er truet, når han blir president skal han ansette dommere som ivaretar dette for mange år framover. Han vil gjøre jobben så grundig at hvem som blir valgt neste gang er uten betydning.  Her er original artikkel :

https://www.washingtonpost.com/elections/2024/07/26/2024-election-campaign-updates-harris-trump/

Trump snakker med andre ord ikke om å avskaffe stemmeretten i USA.

Jeg er ikke noen fan av Trump, stakkars amerikanere som må velge mellom så dårlige kandidater, men orker snart ikke å lese norske aviser og medier, som vrir og manipulerer nyheter for å passe en agenda. 

Så poenget ditt er at han ikke vil avvikle stemmeretten, men demokratiet?

Jeg tror de fleste er mindre interessert i stemmeretten hvis den slutter å bety noe.

Dette er ikke første gang Trump lefler med facistiske ideer: han har tidligere foreslått at presidenter kan sitte ubegrenset, og dette forslaget om å gi høyesterett politisk oppgaver ligger på det samme nivået. 

Det er  interessant å se Trump, som er tungt belastet av kristenkonservative støttespillere og har vært tydelig kritisk til muslimer, uttrykke bekymring for religionsfrihet.

Jeg mistenker han ikke er veldig bevandret i hva det begrepet betyr…

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PeeWee skrev (2 timer siden):

Dette er ting som naturlig svinger frem og tilbake over tid. Det har nok endel å si at dette var før den GLOBALE inflasjonen man sliter med nå. På den annen side, så har det vært en lang tendens til at de rike har tatt en større andel av verdiskapningen og de på bunnen har fått det dårligere helt siden Reagen. Helt siden Republikanske verdier ble fremtredende igjen. 

Det er en dårlig vits å hevde at Trump har "kristne verdier". 

Så du mener at USA tjener på det hvis Europa inngår en allianse med Russland eller Kina istedet? Noe jeg forøvrig mener EU burde forsøke på hvis USA trekker seg ut av NATO eller svekker garantiene. La Russland få Ukraina...

Godt dilemma her. Enten 1) fokusere på sitt eget land, eller 2) skape masse maktvakum i verden fordi man trekker seg ut. huff.. Det er en vanskelig tid vi lever i.

Jeg er veldig klar over at alle steder der USA har makt i dag kan bli truet dersom USA trekker seg ut av NATO. Både i Midtøsten, og andre betente steder som for eksempel Balkan i Europa (der mange land er avhengig av NATO) - pluss Taiwan og Kina + Russland og Ukraina.

Støtter ikke Trump, men jeg forstår logikken hans med å fokusere på sitt eget land. Kina er veldig flink til det. Se hvor mange kriger Kina har vært involvert i kontra hvor mange kriger USA har vært involvert i. Nå kan jeg ikke med sikkerhet si at den dårlige økonomien i USA har sammenheng med krigene i dag, men jeg forstår at man heller vil satse på sitt eget land - økonomi, infrastruktur, jevne ut forskjeller og skape gode diplomatiske forhold med andre stater. Biden hadde ingen tendenser til dette, og tvert i mot ble flere kriger igangsatt under de fire årene hans som president. Istedenfor i gangsette et forsøk på fredsavtale mellom de ulike statene som har krig nå, så har man heller invisetert i kriger som er helt unødvednige, kostbare og tar liv.

Den ekskulderingskulturen som USA driver med kommer ikke i vårt favør som deres nærmeste allierte. De utestenger Iran, Russland, Kina, Cuba, Nord-Korea.. Og vi er naboer med Russland - så på sett og vis burde vi hatt fokus på å danne oss et godt og sikkert diploamtisk forhold med dem.. Sier ikke at vi trenger å bygge opp vår stat på deres verdier eller forhandle med dem, men bare være fredelige naboer. Hvis man ikke inkluderer de, så vil man oppleve ting som Ukraina og Russland. Eller som Nord-Korea og Iran. Vi aner ingenting av deres planer, og det er resultatet av ekskludering. USA er den største millitære stormakten på dette tidspunkt - og det er kun derfor vi er alliert med dem. Det er ikke fordi vi er enige med deres verdier, for det er vi overhodet ikke. 

problematikken rundt de spørsmålene om abort, verdispørsmål, kristne verdier, udemokratiske verdier, uparlamentarisk prat.. Det er ikke norske verdier i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (47 minutter siden):

Støtter ikke Trump, men jeg forstår logikken hans med å fokusere på sitt eget land.

Nei, da er han og de som støtter ham en idiot. Sist gang US tenkte slik ble resultatet den annen verdenskrig. Hvis USA trekker seg ut vil andre makter gripe sjansen og utvide sin makt, noe som på sikt kan bli svært truende for USA. Siden USA har vært så aktive i hele verden i flere tiår, er jo nesten hele verden full av folk som hater USA. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe han sa under et møte for kristne. Hvis de kristne hyllet han for den uttalelsen er det en enda sterkere grunn til å være kritisk til den religionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil folk se at Trump endrer Amerika til det bedre, og da vil kanskje fornuften komme tilbake til folket. Jeg har stor tro på Trump, selv om systemet ikke alltid kan styres fra presidenstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...