Gå til innhold

Altfor dyrt å dø

Surpomp

Anbefalte innlegg

Da må det være billig her i Innlandet. Ansvar for to begravelser nylig. Fikk støtte til transprt fra NAV på ca 6000 på begge. Begge kom på 35000 + 4500 (tekst på stein) + 1500 (urnenedsetrelse utenfor hjemkommunen) = ca 47000 kr. 

Vi hadde også solist. Taksten der er på 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melus skrev (På 28.7.2024 den 15.30):

Joda, men pengene må komme fra et sted. 

Enkelte fagforbund har gravferdsstøtte.
Hvorfor kan ikke staten dekke de faste kostnadene på samme måte som sykehusopphold? Alle skal dø når tiden er inne…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne guiden skrev (45 minutter siden):

Hva skjer om de etterlatte ikke har råd til å betale?

Det er mulig å søke støtte hos NAV. Offentlige personer får gjerne æresbevisningen «begravelse på statens bekostning»

Ellers får du grave et dypt hull i hagen…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne guiden skrev (14 timer siden):

Inkasso, antakeligvis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kvinne guiden skrev (14 timer siden):

De fleste byråer har en løsning som er tilpasset beløpet man kan søke støtte fra NAV til å dekke. F.ex de rimelige seremoniene som det er linket til på side 2 i tråden her. Ser dog at det kan være en del ulikheter med tanke på avstand i landet så etter min mening burde muligens beløpet fra NAV kunne justeres for transport eller lignende (Det er jo lov å drømme).

Worst case så er det også mulig å nekte å påta seg ansvar, da går kommunen inn og dekker rimeligste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne guiden
Surpomp skrev (På 29.7.2024 den 21.59):

Det er mulig å søke støtte hos NAV. Offentlige personer får gjerne æresbevisningen «begravelse på statens bekostning»

Ellers får du grave et dypt hull i hagen…….

Jeg vil bli begravd i min egen hage slik at jeg kan gi næring til epletreet og hekken. 

Men antagelig får jeg ikke lov,  og jeg har jo ikke noe jeg skulle ha sagt når jeg er daud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne guiden skrev (37 minutter siden):

Jeg vil bli begravd i min egen hage slik at jeg kan gi næring til epletreet og hekken. 

Men antagelig får jeg ikke lov,  og jeg har jo ikke noe jeg skulle ha sagt når jeg er daud.

Det ender vel med det for de minst bemidlede på B-laget…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alle bør kremeres, ikke noe gravsteder/minnelund.

Livet er en syklus, alle skal dø. Hvorfor skal man minnes de døde.

Endret av FruLine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (På 28.7.2024 den 0.01):

Det går fint an å få en begravelse for langt under 100 000, men som med alt annet handler det om hva man ønsker og hvilke valg man tar. Begravelse kan også dekkes fra boet, og man kan søke støtte fra NAV. 

Begravelsen dekkes av boet. Det er relativt få bo der det ikke er penger til å dekke begravelsen. Og de aller fleste bo der det ikke er penger til begravelse, vil ha mye rimeligere begravelse enn 100 000,-.

Man må for øvrig ikke ha gravstein. Flere og flere gravlegges i minnelunder eller asken spres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...