Surpomp Skrevet 27. juli 2024 #1 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg ble overrasket over kostnadene da min tante døde forleden. Familien hadde satt av 100 kkr til begravelsen og det rakk bare til en ganske ordinær begravelse med tilhørende etterpålag. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/639WwW/vanja-27-mistet-moren-braatt-saa-fant-hun-ut-hva-det-ville-koste-aa-begrave-henne Har begravelsesbyråene gått i den samme fella som andre som får lønna si fra personer i en sårbar situasjon ? Som grovt utnytter etterkommernes sorg og respekt for avdøde til egen vinning ? Snart er det bare formuende mennesker som har råd til en ok begravelse….. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qhges123 Skrevet 27. juli 2024 #2 Del Skrevet 27. juli 2024 Aner ikke hvorfor det er slik, men jeg har arrangert begravelse for to slektninger det siste året og det er vanskelig å komme under 100 000kr for en begravelse inkludert gravstein i storby. På den ene fikk vi tilskudd fra NAV på rundt 20 000kr, på den andre fikk vi ikke noe tilskudd. Jeg opplevde forøvrig begravelsesbyråene som forståelsesfulle og de lette hele veien etter billigste alternativ uten å «pushe» dyrere løsninger, men jeg synes jo billigste alternativ er i overkant dyrt og tenker på slike som hun i artikkelen som faktisk må ta opp lån/ arrangere spleis for å dekke begravelse. Jeg har sluppet det, men det er bare flaks og tilfeldigheter som gjorde at jeg slapp å ta opp lån, hadde det skjedd et år tidligere hadde det vært helt krise for meg økonomisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 27. juli 2024 #3 Del Skrevet 27. juli 2024 Litt off topic, men kan man resirkulere gravstein? Jeg passerte en kirkegård for en stund siden, i et hjørne lå den forskjellige gamle gravsteiner. Kan man ikke slipe vekk skriften og gravere inn nytt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aria 22 Skrevet 27. juli 2024 #4 Del Skrevet 27. juli 2024 kat-e skrev (1 minutt siden): Litt off topic, men kan man resirkulere gravstein? Jeg passerte en kirkegård for en stund siden, i et hjørne lå den forskjellige gamle gravsteiner. Kan man ikke slipe vekk skriften og gravere inn nytt? Ja jeg kjøpte en brukt gravstein, prisen ble da bare 7000kr, dette var en utrolig fin gravstein . 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 27. juli 2024 #5 Del Skrevet 27. juli 2024 Lurte litt på å spørre hva kirken gjør med de, om jeg spør om å få et par stk tror de sikkert jeg er litt små sprø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 27. juli 2024 #6 Del Skrevet 27. juli 2024 Bare spør med god samvittighet. Jeg vet at steiner brukes igjen, slipes og fikses og ser ut som nye. 👍 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aria 22 Skrevet 27. juli 2024 #7 Del Skrevet 27. juli 2024 kat-e skrev (4 minutter siden): Lurte litt på å spørre hva kirken gjør med de, om jeg spør om å få et par stk tror de sikkert jeg er litt små sprø. Hvis det er gravsteiner du referer til her, så er det ikke kirken du må snakke med men steinhuggeriene, de som får steinene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 27. juli 2024 #8 Del Skrevet 27. juli 2024 Surpomp skrev (11 timer siden): Jeg ble overrasket over kostnadene da min tante døde forleden. Familien hadde satt av 100 kkr til begravelsen og det rakk bare til en ganske ordinær begravelse med tilhørende etterpålag. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/639WwW/vanja-27-mistet-moren-braatt-saa-fant-hun-ut-hva-det-ville-koste-aa-begrave-henne Har begravelsesbyråene gått i den samme fella som andre som får lønna si fra personer i en sårbar situasjon ? Som grovt utnytter etterkommernes sorg og respekt for avdøde til egen vinning ? Snart er det bare formuende mennesker som har råd til en ok begravelse….. Man må regne minst 100.000 ja. Mange eldre sparer selv til dette. Det som er urettferdig i den forstand er at om du bor i nabokommunen til krematoriet koster det opp mot 10.000 ekstra. Ellers er det jo stein, etterpålag, kranser osv som kan ha forskjellige priser etter hva man ønsker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 27. juli 2024 #9 Del Skrevet 27. juli 2024 Som regel har de avdøde penger i boligen, så da er det bare å treffe det fra arven. Er de veldig fattige blir enkel kiste og å spare til stein, eller gjenbruke. Sånn er det bare og personen er jo død uansett. En grav med blomster er pen uansett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 27. juli 2024 #10 Del Skrevet 27. juli 2024 Betalte rett under 70 for en i fjor. Steinen kom utenom. Gravstein24 har en del rimelige steiner innimellom. Har brukt dem til flere familiemedlemmer de siste årene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 27. juli 2024 #11 Del Skrevet 27. juli 2024 Utrolig sjelden i dag at det ikke er verdier i boet til avdøde som kan dekke begravelse. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galanga Skrevet 27. juli 2024 #12 Del Skrevet 27. juli 2024 Trøndere1 skrev (56 minutter siden): Utrolig sjelden i dag at det ikke er verdier i boet til avdøde som kan dekke begravelse. UTROLIG sjelden er det neppe, det er faktisk en god del folk som ikke eier bolig, også blant de eldre. 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 27. juli 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 27. juli 2024 Justlooking skrev (2 timer siden): Man må regne minst 100.000 ja. Mange eldre sparer selv til dette. Det som er urettferdig i den forstand er at om du bor i nabokommunen til krematoriet koster det opp mot 10.000 ekstra. Ellers er det jo stein, etterpålag, kranser osv som kan ha forskjellige priser etter hva man ønsker. Flotte kranser og buketter som blir kastet så snart seremonien er over. En polert gravstein på et gravsted hvor man må betale årlig leie. De døde fortjener respekt, men Jeg blir provosert når jeg ser sløseriet, begravelsesbyråets forretningsidé og kommunens grådighet 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 27. juli 2024 #14 Del Skrevet 27. juli 2024 Det går fint an å få en begravelse for langt under 100 000, men som med alt annet handler det om hva man ønsker og hvilke valg man tar. Begravelse kan også dekkes fra boet, og man kan søke støtte fra NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 27. juli 2024 #15 Del Skrevet 27. juli 2024 Galanga skrev (35 minutter siden): UTROLIG sjelden er det neppe, det er faktisk en god del folk som ikke eier bolig, også blant de eldre. At det dør godt voksne mennesker med verdier MINDRE enn 100 k etter seg er vel heller sjeldent? Ingen, absolutt ingen bankkonti? Ingen smykker, møbler av verdi som kan selges? Bil eller andre kjøretøy? Dette mtp hvis personen ikke eier bolig, da er jo saken annerledes. Mange krysser vel fingrene for mest mulig arv og synes det er kjipern å måtte trekke utgifter til begravelse fra arvelotten sin. Noen i nabolaget her arva et velstelt småbruk til en verdi av ca åtte mill. De presterte faktisk og klage og proklamere hvor dyrt det var for begravelse og at de skulle søke om støtte på nav. Frekkere enn flatlusa. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 Det kan ta tid med arveoppgjør, så det er gjerne en utfordring for de etterlatte å legge for for de store kostnadene som oppstår i forbindelse med begravelsen. Selv om den avdøde etterlater seg arv betyr det ikke at de etterlatte har tilgang til kontoer eller lignende når begravelse skal bestilles og betales. Når det gjelder begravelsesbyråer har jeg inntrykk av at de prøver å informere godt om hvilke mulighet som finnes og at det for eksempel er mye å spare på å velge en billig kiste. Det er sårt å lese om folk som sparer til egen begravelse, og etterlatte som må opprette spleis for å ha råd til gravstein. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 28. juli 2024 #17 Del Skrevet 28. juli 2024 2 hours ago, Surpomp said: Flotte kranser og buketter som blir kastet så snart seremonien er over. En polert gravstein på et gravsted hvor man må betale årlig leie. De døde fortjener respekt, men Jeg blir provosert når jeg ser sløseriet, begravelsesbyråets forretningsidé og kommunens grådighet Det er jo en del kostnader da, steinhuggere, begravelsesbyrå, kirken, alle disse har arbeidere som skal lønnes, så er det i tilegg bedrifter som er avhengig av overskudd for videre drift. Hvor mye inntjening de forskjellige bedriftene har kan jeg dessverre ikke svare for, men de jobber jo ikke gratis, de er avhengige av å tjene penger de og, som alle andre bedrifter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 28. juli 2024 #18 Del Skrevet 28. juli 2024 (endret) et tips er å finne et begravelsesbyrå som ikke har kontor. de kommer hjem til deg/dere, sånn som presten gjør. vi gjorde det da stefaren min ble begravd. sparte 15-20k på det. vi var veldig fornøyde med dem vi valgte Hva koster en begravelse? | Jølstad begravelsesbyrå (jolstad.no) Solvang begravelsesbyrå - Oslo og Viken Endret 28. juli 2024 av lillebamsemums Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 28. juli 2024 #19 Del Skrevet 28. juli 2024 (endret) Det er absolutt mulig å få en begravelse til langt under 100 000, ihvertfall i mitt område. Se f.ex på Jølstad sine sider (scroll litt ned for "rimelig begravelse" og alternativene der). Jeg har deltatt på et par av de såkalte rimelige fra Jølstad og det var ingenting å si på verdigheten og gjennomførelsen selv om det var litt mindre blomster enn vanlig (Noe jeg strengt tatt ser på som positivt siden de uansett kastes). Velger man f.ex minnelund og navneplakett der så er jo prisen ofte langt lavere enn for stein. Vet flere steder har anonym minnelund og, prisen på det er f.ex i mitt distrikt gratis og jeg har selv ønske om å bli plassert der uten seremoni når min tid kommer. Spørsmålet blir jo fort heller hva de etterlatte ønsker oppå det som regnes som en enkel og verdig avskjed, de er jo der pengene fort flyr. Teknisk og juridisk sett er det jo ikke en gang behov for en seremoni. (Edit, ser det ble linket til Jølstad over her og. På tide å finne senga) Endret 28. juli 2024 av minienthe Tillegg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelldronninga Skrevet 28. juli 2024 #20 Del Skrevet 28. juli 2024 Er dom regel den avdøde som betaler for dette selv, fra penger på bok og boet. Man kan gjøre det enkelt og ha etterpålag hjemme hos seg selv med de aller nærmeste. det er vel kista og gravsteinen som koster. Samt graving. Blomster kjøper jo folk selv, og det sangheftet koster litt. Samt timesprisene begravelsesbyrå. men tror noen kan søke nav om dekning på begravelser. Det er noen som kan få det. hva med de som dør ensom og ikke har penger? De blir gravlagt de også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå