Gå til innhold

Hvordan kjennes kreftkuler i brystet ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat funnet en kul i brystet som jeg ikke har merket før, er i utlandet så får ikke gått til legen på noen uker. Kan noen forklare meg hvordan forskjellen på eksempelvis en betent kjertel og en kreftsvulst kjennes ut? Er det krise at jeg ikke får sjekket det ut på nesten 6 uker?

Anonymkode: e73e1...39e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er harde, faste og ubevegelige

Anonymkode: 9deb2...942

AnonymBruker
Skrevet

Få det sjekket. Er ferie verdt døden liksom.. 

Anonymkode: 921f8...95d

AnonymBruker
Skrevet

Hard og kantete.

Anonymkode: 25285...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at det er eneste løsning. Men jeg fikk forklart at hvis de beveger seg er det som regel bare en kjærtel. Sitter de fast kan det være annet. Men tenker at dette bør du uansett få sjekket ut hos profesjonelle fremfor å søke råd på kg.

Jeg kan jo ikke garantere at det ikke er noe galt om kulen din flytter på seg. 

Anonymkode: 4133e...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De er harde, faste og ubevegelige

Da hadde jeg ikke ventet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat funnet en kul i brystet som jeg ikke har merket før, er i utlandet så får ikke gått til legen på noen uker. Kan noen forklare meg hvordan forskjellen på eksempelvis en betent kjertel og en kreftsvulst kjennes ut? Er det krise at jeg ikke får sjekket det ut på nesten 6 uker?

Anonymkode: e73e1...39e

Folk svarer i hytt og dynevær, som vanlig. Hadde noen kunnet kjenne forskjell på en patogen og ikke patogen tumor fra utsiden av et bryst, så hadde ikke mammografi, ultralyd eller biopsi vært nødvendig. 

TS du ringer forsikringsselskapet ditt, og de hjelper deg med å avgjøre hva som bør skje videre, om du skal vente eller om reiseforsikringen din dekker undersøkelse og i tilfellet hvor du skal få undersøkelse i utlandet. Ja, for du har vel reiseforsikringen i orden?

Anonymkode: 1f912...05a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har harde kuler i brystet som alltid blir sjekket ut raskt, det har hittil alltid vært bindevevskuler. 

Anbefalinger er å vente i 14 dager, dette fordi det fort dukker opp kuler i sykluser, så bestill legetime hjemme nå, så går du til legen når du kommer hjem, desse kulene er som oftes uskyldige, men de skal sjekkes ut. 

Anonymkode: f9128...79a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefalinger er å vente i 14 dager, dette fordi det fort dukker opp kuler i sykluser, så bestill legetime hjemme nå, så går du til legen når du kommer hjem, desse kulene er som oftes uskyldige, men de skal sjekkes ut. 

Anonymkode: f9128...79a

Jeg ville gjort dette. Har hatt brystkreft selv og ventet en god stund med å gå til legen. Men som de sa, den kulen har nok vært der i et par år, så noen uker fra eller til betyr ikke så mye.

Ni av ti kuler i brystet er ikke kreft, så jeg ville personlig ikke avbrutt et utenlandsopphold for å sjekke. Men bestilt legetime til dagen etter at jeg kom hjem, for det er absolutt noe du bør sjekke ut hvis den ikke forsvinner av seg selv. Umulig å kjenne om noe er kreft eller ikke på formen, kreftkuler kommer i mange varianter.

Anonymkode: c762d...247

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort dette. Har hatt brystkreft selv og ventet en god stund med å gå til legen. Men som de sa, den kulen har nok vært der i et par år, så noen uker fra eller til betyr ikke så mye.

Ni av ti kuler i brystet er ikke kreft, så jeg ville personlig ikke avbrutt et utenlandsopphold for å sjekke. Men bestilt legetime til dagen etter at jeg kom hjem, for det er absolutt noe du bør sjekke ut hvis den ikke forsvinner av seg selv. Umulig å kjenne om noe er kreft eller ikke på formen, kreftkuler kommer i mange varianter.

Der finnes ulike typer kreft, noen er hurtigvoksende andre langsomtvoksende. Vil du ta ansvaret dersom ts har en huritgvoksende tumor, og hun venter til hun kommer hjem med å få dette undersøkt?

Tenker du over at ditt råd kan bety forskjellen mellom mye og lite behandling? Forskjellen mellom liv og død, faktisk, i praksis? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da hadde jeg ikke ventet

Jeg er ikke ts. Jeg bare svarte på spørsmålet i tittelen

AnonymBruker
Skrevet

Der finnes ulike typer kreft, noen er hurtigvoksende andre langsomtvoksende. Vil du ta ansvaret dersom ts har en huritgvoksende tumor, og hun venter til hun kommer hjem med å få dette undersøkt?

Tenker du over at ditt råd kan bety forskjellen mellom mye og lite behandling? Forskjellen mellom liv og død, faktisk, i praksis? 

Jeg poengterte at JEG ville gjort sånn og slik. Selvfølgelig er jeg klar over at det finnes forskjellige typer kreft, hadde høy KI selv. Men likevel var det ingen leger jeg snakket med som mente at det hadde gjort noen vesentlig forskjell om jeg hadde kommet tidligere. Spredning kan skje fra mikrosvulster, "snille" svulster kan spre seg mens aggressive ikke gjør det. Usikkerhetsfaktorene er enormt mange og lite hensiktsmessig å agere ut fra.

9 av 10 svulster er som sagt ikke kreft, så JEG hadde dratt til legen så fort jeg kom hjem, men ikke avbrutt noe opphold. Men TS må selvsagt gjøre det hun føler seg trygg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...