Gå til innhold

Mye styr med påkledning for 4-åring - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver morgen er et mareritt, fordi fireåringen min ikke klarer å finne ut at hva hun vil gå med. Hun vil bare gå med kjoler (jeg sier at vi ikke kan gå med kjole hver dag; dette har bare periodievis blitt ok mottatt), men selv det å velge mellom kjolene sine skaper ekstremt mye drama. Hva gjør jeg? Tips? Er så lei av å våkne til dette spetakkelet hver.eneste.morgen

Anonymkode: 40f1e...683

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du prøvd å legge fram to alternativ som hun får velge mellom?

Har hun mange kjoler? Kvitt deg med noen eller ikke kjøpe nye når hun vokser ut av dem hun har

Anonymkode: 61a51...4b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Dere legge fram klær kvelden før, som dere begge er enig i. Regelen er at hun ikke får lov å ombestemme seg når morgenen kommer. Ta den krangelen på ettermiddagen.

Når det gjelder kjoler, så har de 5pk enkle (tunika)kjoler på h&m. Lette og ha over tights eller bukse. Ikke for store til å ha under regntøy/parkdress.

Anonymkode: 3ec4a...a43

• Liker 3
AnonymBruker

Mine 4-åringer har aldri klart å velge fra et helt skap, blitt for mye for de. 

Med mine har det funket å avtale på forhånd, før selve påkledningen, og for eksempel si: «etterpå skal vi kle på oss, og da kan du velge mellom den stripete eller gule kjolen». 

Blir det protester på det så pleier jeg å si rolig: «jeg skjønner at du vil ha på ballkjolen, men den passer ikke til været og det er de voksne som bestemmer hva som passer, men du kan velge hvilken farge du vil ha».

Synes det hjelper veldig å gå inn i situasjoner som kan være litt vanskelige med en avtale på forhånd. Og være rolig, men bestemt. Jeg går ikke tilbake på det jeg har sagt, selv om det skulle bli dårlig stemning.

Om hun ikke får til å velge mellom de alternativene som jeg har lagt frem sier jeg rolig at mamma må velge hvis hun ikke får til, men at hun kan prøve å ta «elle melle» først om hun vil. 😅

Anonymkode: db416...e5c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke få gå I kjole hver dag om det er det hun vil? Er det kaldt er det jo bare å ha ull eller noe annet langermet under.

Anonymkode: 05447...99e

fordi det er så ufattelig dårlig for fremtiden for disse barna å lære de at de vanligvis får det som de vil

Anonymkode: c6b2b...67e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Her var det helt galskap på morgenen, inntil jeg gjorde to ting: 

1) Akseptere at jenta ikke er min dukke ig at hun kan gå som hun vil så lenge hun ikke fryser (eller går i pysj, der gikk grensen).

2) Dro på HM og lot henne velge seg klær selv. Det ble mye tyll, glitter, enhjørninger og regnbuer og hun så ut som en dragartist på LSD noen dager. 

Men påkledningen gikk som smurt, og etter et år eller to var det plutselig normale klær som var greia. Det var en løsrivelsesprosess som hun måtte igjennom. 

Anonymkode: 54076...cbf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker

Tja, vi står fortsatt i det nå når hun er 8 år… Føler vi har prøvd alt. Eneste som delvis funker er å bli enig dagen før, men det å skaper ofte problemer. Plutselig sitter det feil på, stramt, klør osv……

Anonymkode: d597b...d4f

AnonymBruker

4 år? Da kan du vise henne værmeldingen kvelden før, på mobilen. Hun skjønner tegnene for sol, regn, snø osv. Så finner dere sammen fram klær til dagen etter. Gi helt klar beskjed om at det ikke er lov til å ombestemme seg.

Anonymkode: ff491...1c3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja, vi står fortsatt i det nå når hun er 8 år… Føler vi har prøvd alt. Eneste som delvis funker er å bli enig dagen før, men det å skaper ofte problemer. Plutselig sitter det feil på, stramt, klør osv……

Anonymkode: d597b...d4f

Får hun delta i innkjøp av klær og prøve dem ordentlig på, med veiledning? Eller kjøper du inn klærne for henne?

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

1) Akseptere at jenta ikke er min dukke ig at hun kan gå som hun vil så lenge hun ikke fryser (eller går i pysj, der gikk grensen).

2) Dro på HM og lot henne velge seg klær selv. Det ble mye tyll, glitter, enhjørninger og regnbuer og hun så ut som en dragartist på LSD noen dager. 

Men påkledningen gikk som smurt, og etter et år eller to var det plutselig normale klær som var greia. Det var en løsrivelsesprosess som hun måtte igjennom. 

:skratte: 

Anonymkode: 33225...756

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

fordi det er så ufattelig dårlig for fremtiden for disse barna å lære de at de vanligvis får det som de vil

Pick your battles.

Barn kan fint få eierskap over hva de har på seg, uten at det ødelegger fremtiden deres. Det er bare positivt å eksperimentere med klær. For noen er det viktigere andre. 

Anonymkode: 3ec4a...a43

• Liker 9
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her er det veldig likt, barnet er bare 3år, men sterke meninger om hvilke klær hun liker. Jeg lukker øynene. Det er mye kræsj i farger og teksturer. Og det er kjole for alle penga. Jeg har bare innfunnet meg med at min stil og barnets stil er to forskjellige. Påkledningen går veldig greit her også. Så lenge barnet er kledd i henhold til vær, så får det bare stå til.

Anonymkode: d847a...062

• Liker 2
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man velger sine kamper med omhu! En kjolekamp er da virkelig ingen kamp man MÅ ta! 

Anonymkode: 05447...99e

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hver morgen er et mareritt, fordi fireåringen min ikke klarer å finne ut at hva hun vil gå med. Hun vil bare gå med kjoler (jeg sier at vi ikke kan gå med kjole hver dag; dette har bare periodievis blitt ok mottatt), men selv det å velge mellom kjolene sine skaper ekstremt mye drama. Hva gjør jeg? Tips? Er så lei av å våkne til dette spetakkelet hver.eneste.morgen

Legg frem klær på kvelden, og gi beskjed om at fra i morgen av så er det en ny måte å gjøre ting på. Lørdag/søndag bestemmer hun, når dere ikke skal ut av huset, de andre dagene bestemmer du. Ikke noe vanskelige valg, bare slik blir det. 
Men ønsker hun kjole, og det er kjolevalgene, eventuelt med strømpebukser, så bør hun bli hørt på det ønsket. 
Var en sak i media for litt siden der temaet var at barn har og får altfor mange valg de ikke klarer å ta stilling til, og dermed blir frustrerte barn. Voksne må tørre å ta valg for barna, var konklusjonen. Og her har du muligheten. 

Anonymkode: 1d570...82a

AnonymBruker

For oss er det faktisk problematisk med kjole hver dag. Ofte blir det styr under lek både her og i bhg fordi kjolen er i veien for klatringen og annen lek. Dette går ikke inn når vi prøver å minne henne på dette når vi står i situasjonen. Men skal prøve dette med å legge frem dagen før og evt gi henne to valg! Vi har hatt en periode hvor vi gjorde dette, men det sklei litt ut. God idé med disse tynne tunikakjolene som sikkert er mer egnet for lek, men synes vi allerede har altfor mye klær. 

Takk for tips, håper dette kan bli bedre 🤞🏼

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For oss er det faktisk problematisk med kjole hver dag. Ofte blir det styr under lek både her og i bhg fordi kjolen er i veien for klatringen og annen lek. Dette går ikke inn når vi prøver å minne henne på dette når vi står i situasjonen. Men skal prøve dette med å legge frem dagen før og evt gi henne to valg! Vi har hatt en periode hvor vi gjorde dette, men det sklei litt ut. God idé med disse tynne tunikakjolene som sikkert er mer egnet for lek, men synes vi allerede har altfor mye klær. 

Hva med skjørt? Om hun har benklær etter vær (kort/lang/tynn/tykk) og en overdel er det bare å ta av skjørtet om det blir i veien.

Anonymkode: da9aa...b79

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, jeg kjenner ingen voksne som ikke får det som de vil i klesveien, ut over uniform/kleskode på jobb...

Anonymkode: da9aa...b79

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje det at dere har for mye klær er en del av problemet? Vil det hjelpe å kvitte seg med noe om du kjøper noe nytt?

Anonymkode: 61a51...4b3

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Legg frem to forskjellige sett kvelden før. Det er en av de hun har å velge i, ferdig med det. 

Har barn på 4 og 7 selv, så jeg vet hvor sta de kan være. Jeg har sluttet å diskutere, jeg finner meg i å bruke tid på barnas reaksjoner og lar de både gråte og bli sinte. Når jeg tåler reaksjonene deres på mine regler så opplever jeg bedring. 

Anonymkode: 851e6...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...