AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Jeg har hatt det litt tøft psykisk i ferien. Føler jeg er på en dårlig plass i livet. Har endelig klart å begynne å nøste litt i fortiden min. Det er mye som har kommet til overflaten, og jeg vet at jeg må prøve å takle det. Det er ingen vei utenom. Det er feks noen samtaler jeg ønsker å ta med mine foreldre, klare litt mer opp i ting. Og med søsken. Jeg trenger å snakke med noen for å få sortert tanker, følelser, kanskje psykolog? Jeg merker at jeg er sliten. Ferien har "forsvunnet". Og jeg står igjen med meg selv som er i en slags, ja, kanskje identitetskrise. Det er mye jeg rett og slett trenger å få snakket med noen om. Men jeg vet at dette kan bli en lang prosess. Jeg er veldig sliten. Jeg hater å være borte fra jobb. Men jeg jobber mennesker,så jeg må være litt oppdatert og snarrådig. Jeg vet legen avgjør, men akkurat nå føler jeg meg så "tåkete". Klarer ikke tenke klart. Er det vanlig å få sykemelding i min situasjon? På et vis er det jo godt med jobb også. Men jeg tror bare jeg trenger å lene meg tilbake og fokusere på mine problemer. Klare å gi meg selv tid til å tenke, slappe av, og få jobbet litt med meg selv, også i terapi .Jeg merker også at jeg er mindre fokusert på jobb. Får dårlig samvittighet. Og hvis jeg blir sykemeldt skal jeg være ærlig om problemene? Anonymkode: e5352...297 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 Vil anbefale deg og snakke med legen, også ta det derfra. Jeg har vært i samme situasjon og min lege gav meg sykemelding for en periode. Men måtte «ta tak» i situasjonen og legen fulgte opp med jevnlig timer hos han. Jeg ble ikke «pressset» tilbake i jobb men anbefalt å starte opp igjen i en liten prosent for å så øke. Det merket jeg i etterkant var smart. Ønsker seg lykke til☺️ Anonymkode: a0a08...e38
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil anbefale deg og snakke med legen, også ta det derfra. Jeg har vært i samme situasjon og min lege gav meg sykemelding for en periode. Men måtte «ta tak» i situasjonen og legen fulgte opp med jevnlig timer hos han. Jeg ble ikke «pressset» tilbake i jobb men anbefalt å starte opp igjen i en liten prosent for å så øke. Det merket jeg i etterkant var smart. Ønsker seg lykke til☺️ Anonymkode: a0a08...e38 Hvor lang tid tok din prosess? Hvor lenge var du sykemeldt og hvordan var overgang til gradert sykemelding? Anonymkode: e5352...297
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 NEI: dette kalles LIVET. Det er unormalt å gå på jobb hvert år og være 100% lykkelig. Anonymkode: bc38c...588 5 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 Selv om du har issues» å jobbe med, gjør det ikke at du er 100% arbeidsufør. Du kan fint nøste opp i livet ditt og samtidig være på jobb i halv stillingsprosent. All forskning viser at å være i arbeid er veien til bedre psykisk helse for de aller fleste. For hver dag en er borte fra jobb synker sjansen for at man aldri kommer tilbake. Det høres mest ut som du vil ha mer ferie, siden du sier den er forsvunnet. Men slik er det for de fleste, ferien forsvinner for alle, enten man har 2 uker eller fem uker. Gå på jobb, bestill en legetime og jobb med utfordringene dine. Men du trenger sannsynligvis ikke 100% stkemelding for å kunne dyrke alt det negative i livet. Du har godt av å være i et arbeidsmiljø og tenke på noe annet. Google Thomas-teoremet, så skjønner du hva jeg mener. Anonymkode: 76356...8c3 5
Laraa Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 (endret) Jeg har vært sykemeldt på helt likt grunnlag. Hadde fram til da aldri vært sykemeldt, så jeg visste ikke engang hvordan du fyller ut skjema. Jeg skulle også holde ut og holde ut fordi jeg ikke klarer å la væreå tenke på de som må jobbe på mens jeg er sykemeldt. Tilslutt var det faktisk kollegaer som så at jeg var utbrent mentalt og anbefalte meg å sykemelde meg. Det er det beste jeg kunne gjort. Det er ikke noen easy fix og du må jobbe med det du sliter med parallellt med sykemeldingen. Jeg var sykemeldt to uker Endret 27. juli 2024 av Laraa
Dorma Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt det litt tøft psykisk i ferien. Føler jeg er på en dårlig plass i livet. Har endelig klart å begynne å nøste litt i fortiden min. Det er mye som har kommet til overflaten, og jeg vet at jeg må prøve å takle det. Det er ingen vei utenom. Det er feks noen samtaler jeg ønsker å ta med mine foreldre, klare litt mer opp i ting. Og med søsken. Jeg trenger å snakke med noen for å få sortert tanker, følelser, kanskje psykolog? Jeg merker at jeg er sliten. Ferien har "forsvunnet". Og jeg står igjen med meg selv som er i en slags, ja, kanskje identitetskrise. Det er mye jeg rett og slett trenger å få snakket med noen om. Men jeg vet at dette kan bli en lang prosess. Jeg er veldig sliten. Jeg hater å være borte fra jobb. Men jeg jobber mennesker,så jeg må være litt oppdatert og snarrådig. Jeg vet legen avgjør, men akkurat nå føler jeg meg så "tåkete". Klarer ikke tenke klart. Er det vanlig å få sykemelding i min situasjon? På et vis er det jo godt med jobb også. Men jeg tror bare jeg trenger å lene meg tilbake og fokusere på mine problemer. Klare å gi meg selv tid til å tenke, slappe av, og få jobbet litt med meg selv, også i terapi .Jeg merker også at jeg er mindre fokusert på jobb. Får dårlig samvittighet. Og hvis jeg blir sykemeldt skal jeg være ærlig om problemene? Anonymkode: e5352...297 Er legen som avgjør om sykemelding i ditt tilfelle er ok eller ikke. Ikke oss på KG 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 Snakk med legen din. Det høres ut som om du trenger en profesjonell å prate med. Når det gjelder samtaler med foreldre og søsken ville jeg utsatt det til du har diskutert med behandleren din, det er ikke sikkert det hjelper noe hvis du vil snakke om temaer/situasjoner der dere har svært forskjellig oppfatning av hvordan det har vært. Personlig tror jeg det er sunt for deg å være litt på jobb. Men det er godt mulig at det beste for deg er gradert sykemelding. Men jeg tenker det er viktig å opprettholde noe normalitet, og kanskje sette av en tid på dagen til tanker, og at du bestemmer deg for å ikke tenke resten av tiden. For selv om det er viktig å få klarhet er det veldig utmattende og tenke tunge tanker hele døgnet. Anonymkode: b446d...49c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har hatt det litt tøft psykisk i ferien. Føler jeg er på en dårlig plass i livet. Har endelig klart å begynne å nøste litt i fortiden min. Det er mye som har kommet til overflaten, og jeg vet at jeg må prøve å takle det. Det er ingen vei utenom. Det er feks noen samtaler jeg ønsker å ta med mine foreldre, klare litt mer opp i ting. Og med søsken. Jeg trenger å snakke med noen for å få sortert tanker, følelser, kanskje psykolog? Jeg merker at jeg er sliten. Ferien har "forsvunnet". Og jeg står igjen med meg selv som er i en slags, ja, kanskje identitetskrise. Det er mye jeg rett og slett trenger å få snakket med noen om. Men jeg vet at dette kan bli en lang prosess. Jeg er veldig sliten. Jeg hater å være borte fra jobb. Men jeg jobber mennesker,så jeg må være litt oppdatert og snarrådig. Jeg vet legen avgjør, men akkurat nå føler jeg meg så "tåkete". Klarer ikke tenke klart. Er det vanlig å få sykemelding i min situasjon? På et vis er det jo godt med jobb også. Men jeg tror bare jeg trenger å lene meg tilbake og fokusere på mine problemer. Klare å gi meg selv tid til å tenke, slappe av, og få jobbet litt med meg selv, også i terapi .Jeg merker også at jeg er mindre fokusert på jobb. Får dårlig samvittighet. Og hvis jeg blir sykemeldt skal jeg være ærlig om problemene? Anonymkode: e5352...297 Men det er greit at du har med deg bakhodet at om du tenker å gå og prate med en psykolog under eventuelt sykemelding så må du betale dette fra egen lomme. Spesialisthelsetjenesten er presset og de har en prioritering veileder som de må følge. Óg du faller ikke inn under den kategorien som blir prioritert. Anonymkode: 4d5b4...2dd
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har hatt det litt tøft psykisk i ferien. Føler jeg er på en dårlig plass i livet. Har endelig klart å begynne å nøste litt i fortiden min. Det er mye som har kommet til overflaten, og jeg vet at jeg må prøve å takle det. Det er ingen vei utenom. Det er feks noen samtaler jeg ønsker å ta med mine foreldre, klare litt mer opp i ting. Og med søsken. Jeg trenger å snakke med noen for å få sortert tanker, følelser, kanskje psykolog? Jeg merker at jeg er sliten. Ferien har "forsvunnet". Og jeg står igjen med meg selv som er i en slags, ja, kanskje identitetskrise. Det er mye jeg rett og slett trenger å få snakket med noen om. Men jeg vet at dette kan bli en lang prosess. Jeg er veldig sliten. Jeg hater å være borte fra jobb. Men jeg jobber mennesker,så jeg må være litt oppdatert og snarrådig. Jeg vet legen avgjør, men akkurat nå føler jeg meg så "tåkete". Klarer ikke tenke klart. Er det vanlig å få sykemelding i min situasjon? På et vis er det jo godt med jobb også. Men jeg tror bare jeg trenger å lene meg tilbake og fokusere på mine problemer. Klare å gi meg selv tid til å tenke, slappe av, og få jobbet litt med meg selv, også i terapi .Jeg merker også at jeg er mindre fokusert på jobb. Får dårlig samvittighet. Og hvis jeg blir sykemeldt skal jeg være ærlig om problemene? Anonymkode: e5352...297 Nei, det verken tror eller jeg håper jeg det er. Vi har alle levd et liv, og har vårt og jobbe med, og skulle så klart gjerne fokusert på oss selv, jobbet med oss selv osv., men det betyr ikke at man er syk. Du kan også bli sykere av å legge alt fokuset ditt på å jobbe med deg selv. Det er bra at du har noe annet, så det du skal jobbe med ikke blir altoppslukende. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å ikke forsøke å få en sykemelding, men jobbe med deg selv samtidig som du står i jobb. Anonymkode: 9a3a8...26a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 Nå vet jeg ikke hvor nedfor du er, men fakta er. Passivitet, det å nære på egne lidelser og mørke tanker for seg selv under en sykemelding gjør ting verre for deg selv. Så logikken i at du trenger mer alenetid for å (....) blir kontraproduktiv hvis du virkelig ønsker å ha det godt med deg selv i tiden fremover. Ta kontakt med din fastlege og konferer med hen om hva som vil være best for deg og din situasjon. Anonymkode: 4887b...e48
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Skrevet 27. juli 2024 Nei. Det høres helt feil ut. Virker som du vil ha sykemelding fordi du fikk en dritt ferie. Anonymkode: 3770f...633 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Skrevet 27. juli 2024 Få deg en legetime og ta opp problemet ditt med legen. Det finnes andre tiltak enn sykemelding som kan prøves ut, som f.eks "Arbeid og Helse" eller Raskere Tilbake" Der kan du få time ganske fort. De har også psykolog som man kan bestille time hos. Er ikke sikker på hvem som sender henvisning for deg dit, for da jeg ble sykemeldt var jeg så dårlig at det meste er tåkete fra sykemeldingsåret, å det ble oppdaget at jeg var for syk til å kunne dra nytte av det opplegget. Du kan selv sende forespørsel om time hos kommunal psykolog. Det er et lavterskel tilbud som kommunene skal ha, og det er gratis. Virker ikke på HI at du er så dårlig at du vil bli prioritert på DPS, men du kan alltids ringe rundt til private psykologer å høre om de kan ta deg inn til en vurdering. Når det gjelder å konfrontere familien din, så ville jeg nok vært forsiktig med det nå - hvis du mener at du er så syk at du trenger sykemelding. Da ville jeg fått hjelp av psykolog til å finne en måte og gjøre det på + finne ut av hva som er viktig å ta opp med de. Anonymkode: 423ec...d94
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Få deg en legetime og ta opp problemet ditt med legen. Det finnes andre tiltak enn sykemelding som kan prøves ut, som f.eks "Arbeid og Helse" eller Raskere Tilbake" Der kan du få time ganske fort. De har også psykolog som man kan bestille time hos. Er ikke sikker på hvem som sender henvisning for deg dit, for da jeg ble sykemeldt var jeg så dårlig at det meste er tåkete fra sykemeldingsåret, å det ble oppdaget at jeg var for syk til å kunne dra nytte av det opplegget. Du kan selv sende forespørsel om time hos kommunal psykolog. Det er et lavterskel tilbud som kommunene skal ha, og det er gratis. Virker ikke på HI at du er så dårlig at du vil bli prioritert på DPS, men du kan alltids ringe rundt til private psykologer å høre om de kan ta deg inn til en vurdering. Når det gjelder å konfrontere familien din, så ville jeg nok vært forsiktig med det nå - hvis du mener at du er så syk at du trenger sykemelding. Da ville jeg fått hjelp av psykolog til å finne en måte og gjøre det på + finne ut av hva som er viktig å ta opp med de. Anonymkode: 423ec...d94 Her jeg bor har de ikke psykolog i lavterskeltilbudet, kun psykiatrisk sykepleier eller sosionom. Er kun en kommunal psykolog i min kommune og der er minst 1. års ventetid og det har det vært i årevis. Men dette kan så klart variere fra kommune til kommune. Anonymkode: a0106...11a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Skrevet 27. juli 2024 Det er sjeldent sunt å være 100% sykemeldt, det å ha jobb er bra. Jeg har jobbet gjennom en ekstremt tøff og personlig rettsak i år, jobben var faktisk et fristed for hodet. Noen ganger hadde jeg kortere arbeidsdag for å gå til psykologen på slutten av dagen (passer best på mitt arbeidssted). Jeg jobber på sykehus (i akutt psykiatrien) så du kan godt si jeg må være påskrudd. Men det er fint, da får man fokus over på noe annet. Anbefaler deg å sjekke ut lavterskel tilbud i kommunen, mange steder kan man få hjelp veldig fort (står på kommunens hjemmeside). Ellers er det legen og henvisning. Anonymkode: 2bda0...038
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det er greit at du har med deg bakhodet at om du tenker å gå og prate med en psykolog under eventuelt sykemelding så må du betale dette fra egen lomme. Spesialisthelsetjenesten er presset og de har en prioritering veileder som de må følge. Óg du faller ikke inn under den kategorien som blir prioritert. Anonymkode: 4d5b4...2dd Det er ikke opp til deg å vurdere. Er du helsepersonell og sitter i inntaks team? Du skjønner at det som står her er en brøkdel av historien. ts må snakke med fastlegen sin og han må vurdere om videre henvisning. ingen her inne skal fortelle at en ts må betale fra egen lomme. Dette er rett og slett frekt Anonymkode: 1c516...66e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ikke opp til deg å vurdere. Er du helsepersonell og sitter i inntaks team? Du skjønner at det som står her er en brøkdel av historien. ts må snakke med fastlegen sin og han må vurdere om videre henvisning. ingen her inne skal fortelle at en ts må betale fra egen lomme. Dette er rett og slett frekt Anonymkode: 1c516...66e Bitter much? Spesialisthelsetjenesten har en prioriteringsveileder og ut i fra det ts beskriver selv faller hun utenfor kriteriene. Og hvordan kan du vite at TS kun skriver en brøkdel? Anonymkode: 4d5b4...2dd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bitter much? Spesialisthelsetjenesten har en prioriteringsveileder og ut i fra det ts beskriver selv faller hun utenfor kriteriene. Og hvordan kan du vite at TS kun skriver en brøkdel? Anonymkode: 4d5b4...2dd Heller bitter enn bezzerwizzer Anonymkode: 3770f...633
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heller bitter enn bezzerwizzer Anonymkode: 3770f...633 Om du oppriktig tror at en person som trenger hjelp til å få sortert tankene sine litt etter en ferie med familien vil få plass på Dps så sier vel det litt om din kunnskap når det kommer til spesialisthelsetjenesten Anonymkode: 4d5b4...2dd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 7.02): Jeg har hatt det litt tøft psykisk i ferien. Føler jeg er på en dårlig plass i livet. Har endelig klart å begynne å nøste litt i fortiden min. Det er mye som har kommet til overflaten, og jeg vet at jeg må prøve å takle det. Det er ingen vei utenom. Det er feks noen samtaler jeg ønsker å ta med mine foreldre, klare litt mer opp i ting. Og med søsken. Jeg trenger å snakke med noen for å få sortert tanker, følelser, kanskje psykolog? Jeg merker at jeg er sliten. Ferien har "forsvunnet". Og jeg står igjen med meg selv som er i en slags, ja, kanskje identitetskrise. Det er mye jeg rett og slett trenger å få snakket med noen om. Men jeg vet at dette kan bli en lang prosess. Jeg er veldig sliten. Jeg hater å være borte fra jobb. Men jeg jobber mennesker,så jeg må være litt oppdatert og snarrådig. Jeg vet legen avgjør, men akkurat nå føler jeg meg så "tåkete". Klarer ikke tenke klart. Er det vanlig å få sykemelding i min situasjon? På et vis er det jo godt med jobb også. Men jeg tror bare jeg trenger å lene meg tilbake og fokusere på mine problemer. Klare å gi meg selv tid til å tenke, slappe av, og få jobbet litt med meg selv, også i terapi .Jeg merker også at jeg er mindre fokusert på jobb. Får dårlig samvittighet. Og hvis jeg blir sykemeldt skal jeg være ærlig om problemene? Anonymkode: e5352...297 Prøv å begynne på jobb, og se om det kanskje gjør deg godt? Om du får sykmelding, skal den brukes til å gå hjemme og grave seg ned i tanker? Ikke lurt. 🌸 Anonymkode: b2296...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå