AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Tilgjøring/faking av psykiske plager for å bli på DPS, få omsorg og slippe å ta stilling til hverdagen. Noen som har gjort dette, eller kjenner noen som har gjort dette? Har inntrykk av at enkelte pasienter i psykiatrien framstiller seg selv som verre enn de er grunnet f.eks. dårlig situasjon hjemme med ektefelle, rus, bostedsløse+++++++ Anonymkode: f6d23...06b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 Tviler på at dette er særlig vanlig, men dersom man har det så ille i hverdagen at man heller vil være på DPS og innlagt enn å være hjemme, da har man jo store problemer. Så trivelig er det ikke å være innlagt. Hvis man faker symptomer for å få hjelp i helsevesenet har man sannsynligvis en alvorlig tilstand. De diagnosene hvor man har hang til å fake for oppmerksomhet og omsorg vil antagelig fanges opp når man er innlagt, derfor tenker jeg omfanget av hva man kan lure til seg er veldig begrenset. Anonymkode: a7331...634 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 Tror sånt blir gjennomskuet gitt… Anonymkode: 5740c...215 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tilgjøring/faking av psykiske plager for å bli på DPS, få omsorg og slippe å ta stilling til hverdagen. Noen som har gjort dette, eller kjenner noen som har gjort dette? Har inntrykk av at enkelte pasienter i psykiatrien framstiller seg selv som verre enn de er grunnet f.eks. dårlig situasjon hjemme med ektefelle, rus, bostedsløse+++++++ Anonymkode: f6d23...06b Og hvor er det du får dette inntrykket? Anonymkode: 9e92d...103 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 Tror folk med borderline kan prøve på dette. Selvskader seg i det det blir snakk om utskriving for å vise hvor syk de er og for å få være der lengre. vet om ei som fungerer veldig bra så lenge hun er ute av øynene på dps. Når hun er der så er det mye drama. Anonymkode: ca19b...e6d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 Vi gjennomskuer slikt. Anonymkode: f7545...221
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #7 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror folk med borderline kan prøve på dette. Selvskader seg i det det blir snakk om utskriving for å vise hvor syk de er og for å få være der lengre. vet om ei som fungerer veldig bra så lenge hun er ute av øynene på dps. Når hun er der så er det mye drama. Anonymkode: ca19b...e6d Tror du vi som har borderline er tomsinger? Innleggelser innebærer å bli behandlet som en drittunge med leggetid, stå-opp-tid, spisetid, ekkel sykehus-mat, forstyrrelser hele natten, dårlig selskap og triste, kjedelige aktiviteter. Ingen som velger det, om man greier seg selv. Anonymkode: acddb...c93 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #8 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du vi som har borderline er tomsinger? Innleggelser innebærer å bli behandlet som en drittunge med leggetid, stå-opp-tid, spisetid, ekkel sykehus-mat, forstyrrelser hele natten, dårlig selskap og triste, kjedelige aktiviteter. Ingen som velger det, om man greier seg selv. Anonymkode: acddb...c93 Og personalet som ikke er i stand til å oppføre seg profesjonelt og legge av seg stigmatiseringen. Grusomt å være innlagt. Anonymkode: 53dfa...1bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tror folk med borderline kan prøve på dette. Selvskader seg i det det blir snakk om utskriving for å vise hvor syk de er og for å få være der lengre. vet om ei som fungerer veldig bra så lenge hun er ute av øynene på dps. Når hun er der så er det mye drama. Anonymkode: ca19b...e6d Jeg går i en samtalegruppe på DPS for folk med borderline, og de som har vært innlagt (ca halvparten) sier de hatet å være på sånn døgnpost. Jeg har aldri vært i nærheten av innleggelse, har kjempet mine kamper stille og alene om nettene når mann og barn sover. "Folk med borderline" er ganske så forskjellige personlighetsmessig, slik som alle andre i samfunnet. Anonymkode: 6b058...3a9 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du vi som har borderline er tomsinger? Innleggelser innebærer å bli behandlet som en drittunge med leggetid, stå-opp-tid, spisetid, ekkel sykehus-mat, forstyrrelser hele natten, dårlig selskap og triste, kjedelige aktiviteter. Ingen som velger det, om man greier seg selv. Anonymkode: acddb...c93 Og joda det er dessverre mange mennesker som heller vil være innlagt enn å være hjemme. Det er mange syke mennesker som blant annet ikke har noe nettverk, som ikke orker/klarer å lage mat til seg selv osv som synes det er godt å være innlagt. Der får de møtt andre mennesker, de opplever omsorg, de får maten servert osv. Anonymkode: 9e92d...103
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og joda det er dessverre mange mennesker som heller vil være innlagt enn å være hjemme. Det er mange syke mennesker som blant annet ikke har noe nettverk, som ikke orker/klarer å lage mat til seg selv osv som synes det er godt å være innlagt. Der får de møtt andre mennesker, de opplever omsorg, de får maten servert osv. Anonymkode: 9e92d...103 Det er det sikkert, men vi som har borderline sliter med relasjoner, ikke matlaging. Helsepersonell behandler oss også som drit katten dro inn og tilegner oss adferd og personlighet vi ikke har, så vi er nok ikke en gruppe som sliter ned døgnpostene. Personlighetsforstyrrelse er heller ikke generelt psykisk sykdom som blir prioritert av døgnposter. Anonymkode: acddb...c93 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror du vi som har borderline er tomsinger? Innleggelser innebærer å bli behandlet som en drittunge med leggetid, stå-opp-tid, spisetid, ekkel sykehus-mat, forstyrrelser hele natten, dårlig selskap og triste, kjedelige aktiviteter. Ingen som velger det, om man greier seg selv. Anonymkode: acddb...c93 Spot on! Mvh en med borderline. Anonymkode: 14343...f17
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er det sikkert, men vi som har borderline sliter med relasjoner, ikke matlaging. Helsepersonell behandler oss også som drit katten dro inn og tilegner oss adferd og personlighet vi ikke har, så vi er nok ikke en gruppe som sliter ned døgnpostene. Personlighetsforstyrrelse er heller ikke generelt psykisk sykdom som blir prioritert av døgnposter. Anonymkode: acddb...c93 Skreiv jeg at dette gjaldt de med borderline? Nei det gjorde jeg ikke jeg svarte bare på kommentar som sa at ingen ønsket å være innlagt. Anonymkode: 9e92d...103
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #15 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi gjennomskuer slikt. Anonymkode: f7545...221 Jaggu😂. Anonymkode: d852c...754
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #16 Skrevet 28. juli 2024 Jeg er regelmessig innlagt på dps, og skulle gjerne heller klart meg hjemme. Det er mange som ikke vil hjem, og av ulike grunner. Dette er noe personalet også er obs på, og jeg har hatt flere som sier til meg at de vet jeg helst vil være hjemme, og at det ikke handler om å være mest mulig, eller lengst mulig innlagt med meg. Hører det på praten i stua også, at folk ikke vil hjem, så jeg tror det er litt forskjellig her. Jeg er selv drittlei av inn og ut på dps. Skulle gjerne vært mer hjemme. Blir lovet mer behandling igjen og igjen, også blir det utsatt av mange ulike grunner. Jeg har C-PTSD med alvorlige dissosiasjoner, og er innlagt blant annet for å sove. Får da medisiner jeg ikke kan ta hjemme alene. Jeg har ingen personlighetsforstyrrelser, og er ikke bipolar, men sliter med mitt. Jeg klager ikke på maten, den er helt fin, og rutiner går også helt fint for meg, men det er ikke noe «gøy» å være innlagt. En velger ikke hvem en er innlagt med. Hvordan miljøet er. Mange av personalet er fine, mens andre er virkelig ikke det. Til tider er det mer oppbevaring, men likevel veldig nødvendig. Jeg har vært innlagt over 50 ganger på dps, så jeg har dessverre litt erfaring. Jeg har nå 6 faste innleggelser, pluss eventuelt ekstra. De faste er på minimum 10 dager. Jeg er takknemlig for at jeg får plass, men som sagt skulle jeg ønske jeg heller var i bedre form og klarte meg uten. Jeg er stadig innlagt med folk som vil bli og bli, uten at jeg naturligvis kjenner til deres sykdomsbilde og situasjon og kan vurdere om de reelt trenger det eller ei. Anonymkode: 36412...52d 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 Etter et overfall fra nær familie så hadde keg sammenbrudd og ble innlagt for selvmordsforsøk etter kraftig utvikling av selvskading- type på tre mnd hadde jeg sydd 27 sting og tatt et par hovedpulsårer. Jeg ble dermed ikke sett på som selvskader men suicidal. var innlagt i 7 uker og det var helt fantastisk. Førs første gang opplevde jeg genuin omsorg (vokst opp med omsorgssvikt), mat, slapp p tenke, hadde flott rom med eget bad, utsikt etc. de 7 ukene gjorde meg klar til å møte verden og jeg ble skrevet ut med tett oppfølgelse. Jeg ble ønsket lykke til av rause omsorgsfulle ansatte. og aldri ville jeg ønske å være der o frisk tilstand. Kun om man er virkelig syk er det godt å være innlagt. er per idag 100% frisk og ser tilbake på psykiatrien med gode minner. Ønsker meg likevel ikke tilbake. var forøvrig diagnosert med ptsd, og ekstern emosjonell borderline personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 95525...acc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå