Gå til innhold

Er det jeg som overdriver, eller har samboer rett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Diskuterer litt med samboer ang ferie til høsten. 

Jeg er halvt fransk, vokst opp med å være i Frankrike hele sommeren, og hele julen. Har masse gode minner, og ønsker så klart ta med samboer på disse stedene jeg hat vært i oppveksten. Min bestemor lever fortsatt, når jeg reiser alene er jeg hos henne i 10- 14 dager. 

Nå skal samboer bli med, men vi blir ikke helt enig om hvor lenge vi skal være. Han mener ikke mer enn 3 dager, mens jeg syns det blir litt lite tid. Men han snakker ikke språket, så jeg skjønner det kan være vanskelig. Min mor skal være der samtidig som oss. Jeg hadde tenkt vi skal reise litt i området, men sove hos bestemor. Og så klart være litt der også. 

Jeg syns 3 dager er for lite, men det kan jo være for jeg er vant til å være lenger alene. 

Bør jeg gi meg på dette? 

Anonymkode: 658f2...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde insistert på lenger enn 3 dager ja, men jeg hadde jo bare blitt selv, så kan han dra hjem. Jeg hadde tenkt minimum en uke. 

Anonymkode: 3890c...2ca

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

3 dager er jo ingenting. Hva med at du blir lengre og han reiser hjem?

Anonymkode: 15d73...b95

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Skal du være der med bestemor, så er det klart du vil ha mer enn 3 dager. Mannen din må være med på det du har vokst opp med, og ikke minst respektere familiens tradisjoner. Jeg ville gått rett til ham og sagt at dette er viktig for deg, så han får skjerpe seg. Hvis han ikke kan vise mer vilje, så får han kanskje finne seg i å være mindre med på feriene. Det er ikke du som skal tilpasse deg her, han må tilpasse seg

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som syntes en helg med familie blir mye, så jeg hadde godkjent 3 dager eller vært 3 dager hos familie og hatt noen ekstra dager der dere gjør deres, hvis du ville vise han litt rundt. 

Kjenner det jo selv etter en helg med familiebesøk at det er litt godt å gå tilbake til å ha huset for oss selv igjen 😅 

Så det er jo personlig referanse, familie er viktig, men det kan også bli litt mye. 

Anonymkode: 2c601...242

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3 dager er lenge nok når man ikke snakker språket og fort føler seg utenfor. 

Anonymkode: 6f0e4...a70

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Diskuterer litt med samboer ang ferie til høsten. 

Jeg er halvt fransk, vokst opp med å være i Frankrike hele sommeren, og hele julen. Har masse gode minner, og ønsker så klart ta med samboer på disse stedene jeg hat vært i oppveksten. Min bestemor lever fortsatt, når jeg reiser alene er jeg hos henne i 10- 14 dager. 

Nå skal samboer bli med, men vi blir ikke helt enig om hvor lenge vi skal være. Han mener ikke mer enn 3 dager, mens jeg syns det blir litt lite tid. Men han snakker ikke språket, så jeg skjønner det kan være vanskelig. Min mor skal være der samtidig som oss. Jeg hadde tenkt vi skal reise litt i området, men sove hos bestemor. Og så klart være litt der også. 

Jeg syns 3 dager er for lite, men det kan jo være for jeg er vant til å være lenger alene. 

Bør jeg gi meg på dette? 

En uke bør han kunne overleve. Og et kompromiss kan være at du er der litt alene, enten før eller etter at dere er der sammen. 

Anonymkode: f4fad...4c3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke reise ned tidligere, så kan han komme etter de siste dagene? 

Anonymkode: 8c3ae...d45

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har merket at flere i Norge synes familie besøk skal vare maks 3 dager. Jeg er ikke slik selv og synes det er alt for mye stress å reise såpass langt for å kun et 3 dagers familie besøk.

Har 3 venne parr hvor ene part er av samme oppfatning som din mann. De løser det slik at 3 dager personen enten reiser etter og blir maks en uke også reiser de hjem sammen. Eller at de reiser ned sammen og 3 dagers personen reiser hjem etter en uke. Slik gjør de også etter at barn ble med i bildet.

Anonymkode: 0240c...345

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tre dager hos svigers er max for min del.

Og ville du f eks være med i to uker til Mo i Rana eller Düsseldorf, hvis samboeren din kom derifra? 

Anonymkode: 3b866...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

3 dager er lenge nok når man ikke snakker språket og fort føler seg utenfor. 

Anonymkode: 6f0e4...a70

Viss man ønsker å være sammen med noen som har røtter til en annen kultur og familie i utlandet så involverer mann seg. 3 dager er ingenting. Har selv vokst opp i en blandings familie og hadde mine foreldre hatt samme tankegang ville det blitt svært stusselige familie forhold. Dette er prisen man betaler for å inngå et forhold til noen som har en annen kultur og etnisk opprinnelse enn seg selv.

Anonymkode: 0240c...345

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke reise ned tidligere, så kan han komme etter de siste dagene? 

Ts her. Nei, det er ikke aktuelt å reise før. Han har aldri vært der før, så vi reiser sammen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har samboeren din møtt bestemoren din før, eller er hun helt fremmed for han? Snakker hun utelukkende fransk, slik at han overhodet ikke kan kommunisere med henne uten din hjelp? Er du i tilfelle god til å innlemme han i samtaler, eller vil han føle seg på sidelinjen sammen med henne? Gjør det noen forskjell om dere velger å bo et annet sted, og heller er sammen med henne noen timer på dagen? Synes han vanligvis det er slitsomt å omgi seg med mennesker hele tiden? Har dere snakket om hvorfor han ønsker å gjøre oppholdet så kort?

For ja. Tre dager når man reiser til Frankrike, er en kort tur. Men når man ikke snakker språket, og skal bo hos noen man egentlig ikke kjenner, kan tre dager for mange være mer enn nok. Kan dere på noen måte møtes på halvveien, og løse det slik at det fungerer for dere begge?

Anonymkode: e30fa...75d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. Nei, det er ikke aktuelt å reise før. Han har aldri vært der før, så vi reiser sammen.. 

Det er Frankrike, han klarer vel å reise alene? Eventuelt så får han forsøke å lære seg språket så han kan involvere seg litt mer. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på er... hvorfor synes han tre dager er nok, han har ikke vært med før?

Anonymkode: 4a1de...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at han ikke vil bo hos noen så lenge.

Er det ikke hotell eller airbnb i nærheten?

Anonymkode: 059f1...e59

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan være der i tre dager, og du kan bli lenger. Begge får det som dere vil. 

Jeg skjønner godt at tre dager er nok. Jeg forstår også at du har lyst å være der lenger enn tre dager. Du får håpe på at det kommer mange flere sjanser i framtiden der du kan vise han rundt på alle minnene dine. 

Anonymkode: 4fc45...105

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Frankrike er dette? Er det noe å gjøre for han der? Det er jævlig utmattende å være på et øde og helt fremmed sted i 14 dager. Ikke akkurat ferie.

Anonymkode: 9480d...baf

• Liker 1
Skrevet

Besteforeldre lever ikke evig, så jeg skjønner godt at du vil være med henne en stund når du først har ferie og mulighet til å reise. Synes han er kjip.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke vil reise opp/ned uten deg, så kan du gjerne reise alene, og så kan dere ta en weekendtur et sted sammen utenom.

Er enig i at 3 dager er lite hos familie. Har jo knapt gått av flyet før du må pakke bagen igjen

Anonymkode: 4de23...f8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...