Gå til innhold

Skjermbruk på reise med barn

Skjermbruk på reise med barn  

62 stemmer

1. 1. Bruker du skjerm på reise med barn?

• Ja, ubegrenset
      16
    • Nei, overhodet ikke
      18
    • Noe når de blir utålmidige
      17
    • Kun når det er krise
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av tråden med ipad på restaurant. Er veldig nysgjerrig på hva folk tenker om ipad/mobil/film på reise med barn. Fri flyt, null skjerm eller begrenset?

Er selv ute og reiser nå og ser mange "ipad-barn" med hver sin pad og hodetelefoner som sitter stille hele reisen. Sikkert bekvemt for foreldrene, men lurer litt på hva barna selv får ut av reisen? 

Samtidig pleier jeg å ha min egen mobil som backup hvis barna blir altfor grinete og slitne. Og 11-åringen får bruke egen telefon. Så er ikke kategorisk nei fra min del. Men jeg tenker som med restaurant at barna faktisk trenger å lære seg å vente litt. Og ikke minst få med seg reisen de er på. 

Hva tenker dere andre?

Endret av Piggsopp
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp de får bruke iPad på flyplassen..flyet og buss turen til hotell. Og innimellom resturant.

Men måtte du lage sånn 3 tema om dette...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja min får bruke nettbrett på flyet, det er en transport etappe som er fryktelig kjedelig. 

Men vi har med spill og andre ting, for mitt barn blir lei av å glane på nettbrett. 

De siste gangene vi har flydd har det vært skjerm i seteryggen med mye mankan se på. 

Men har vært barn som løper frem og tilbake i midtgangen. Hekter seg inn i ledninger til headphones så de blir dratt ut. 

Anonymkode: 0e951...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Det er grunn til at langdistanse fly har innebygget skjerm. Det er ingenting å gjøre og det er derfor helt ok å bruke tiden på underholdning.

Anonymkode: 7d831...764

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir LAAAAANGT mere provosert av at 96% av de voksne sitter med snuten ned i telefonen under sikkerhetsdemonstrasjonen, enn at de lar barna se på iPad.

Hilsen flyvertinne. 

Anonymkode: 4106a...b9d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bil, fly, tog, båt osv., så får de skjerm så å si ubegrensa. Det hender vi ber dem legge vekk, og de får ikke glane i skjerm ved måltider. Vi finner også frem kortspill om det er mulig (f.eks båt og tog). De får ikke skjerm på restauranter og slikt, vi venter på maten uten skjerm, men ofte har restauranten hatt litt "venteting" til barna der vi spiser. Tegnesaker, oppgavehefter osv. Jeg vil aldri tilby skjerm. Blir det baluba, noe det aldri har blitt til nå, så blir det heller ikke mat. Da drar vi, og så finner vi heller noe i kjøleskapet hjemme eller noe kjipt på butikken.

Barna tåler også litt venting på transportmidler, men strekker det over timer, så finner vi skjerm. Veldig ofte joiner jeg, så spiller vi sammen. Det er ganske så koselig, det. Roblox har utrolig mye gøyalt, som vi kan spille sammen.

Jeg synes for øvrig det er en like uting med foreldre som sitter med nesa i skjerm, faktisk så synes jeg det er verre.

Anonymkode: e49ed...808

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første flyturer i sommer, på dumme tidspunkt, så de var fryktelig slitne. Da ble det iPad på flyplassen før avreise. Første reise var bare 40 min flygning hver vei, da var flyturen i seg selv spennende nok til at iPad ikke var aktuelt. 
neste reise var 4,5t hver vei, så da ble det iPad. 
De fikk ikke iPad på vei til og fra flyplass. 
På lengre bilturer får de stort sett fri tilgang mens vi kjører

Anonymkode: 9c55d...dc8

Skrevet
Piggsopp skrev (10 timer siden):

Inspirert av tråden med ipad på restaurant. Er veldig nysgjerrig på hva folk tenker om ipad/mobil/film på reise med barn. Fri flyt, null skjerm eller begrenset?

Er selv ute og reiser nå og ser mange "ipad-barn" med hver sin pad og hodetelefoner som sitter stille hele reisen. Sikkert bekvemt for foreldrene, men lurer litt på hva barna selv får ut av reisen? 

Samtidig pleier jeg å ha min egen mobil som backup hvis barna blir altfor grinete og slitne. Og 11-åringen får bruke egen telefon. Så er ikke kategorisk nei fra min del. Men jeg tenker som med restaurant at barna faktisk trenger å lære seg å vente litt. Og ikke minst få med seg reisen de er på. 

Hva tenker dere andre?

På fly ja, alle har jo skjerm i nakkeputa foran det på lange reiser uansett. 

i bil? Nei. 
Ut å spise? Overhodet ikke. 
Buss? Nei. 

• Liker 4
Gjest issoras
Skrevet

Vi begrenser det til de blir svært utålmodige, hjernen har godt av litt fri også, og bare stirre tanketomt ut av vinduet. Har vært på bilferie i år. 

Samme prinsipp på fly, men litt lavere terskel for å tilby skjerm for å skåne medpassasjerer fra en fireårings kjefting. 😂

Bruker også mye lydbok og musikk på headset, har fungert fra 4-5 års alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Fri bruk på fly, ellers nei. Ser barn med iPad på stranden og på lekeland, og blir helt forfjamset over enkelte foreldre🤯.

Anonymkode: 180f5...672

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg blir LAAAAANGT mere provosert av at 96% av de voksne sitter med snuten ned i telefonen under sikkerhetsdemonstrasjonen, enn at de lar barna se på iPad.

Hilsen flyvertinne. 

Jeg er på et fly 50+ ganger i året. Hva er det du tror jeg ikke kan? 

Du er vel den som går rundt og ber folk ta av headset. Møter på 2-3 slike i året. Må være vondt å leve med så mye frustrasjon inne i seg. 

Anonymkode: 402be...8a9

• Liker 1
Skrevet

Barna mine (11, 13 og 15) får bruke reisen til akkurat det de vil. Ja, det blir stort sett skjerm på reisen  (på strand, museer og andre attraksjoner eller restauranter har vi derimot aldri hatt med skjerm) og hva er galt med det? Jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal tvinges til å lese, løse kryssord, tegne eller stirre tomt ut i luften framfor skjermen? Å fly er virkelig gørrkjedelig, også for voksne, så alt som kan gi glede synes jeg er helt fint. De har ingen problemer med å vente uten skjerm der det er nødvendig og er konsentrerte i timen på skolen og om de ikke var det tviler jeg sterkt at å kjede seg på et par flyturer i året hadde gjort dem bedre stilt til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn er bare 1,5. Vi har vært på lange bilturer, og da får hun se på barnetv når hun begynner å kjede seg. Eller om hun må vente i andre situasjoner. Ellers krabber hun rundt og forstyrrer og peller på alt, eller skriker høyt. Men kan hun gjøre andre ting så får hun ikke skjerm. 

Hun har fått skjerm på restaurant hvis hun er ferdig og bare skriker og kaver i stolen. Da er det bedre at vi voksne bare får spist ferdig og gått ut og lekt med henne. Alternativet blir som sagt at hun skriker så alle i hele restauranten hører det. Er ikke så enkelt å få en ettåring til å være stille 😅

Anonymkode: 61de2...d3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på et fly 50+ ganger i året. Hva er det du tror jeg ikke kan? 

Du er vel den som går rundt og ber folk ta av headset. Møter på 2-3 slike i året. Må være vondt å leve med så mye frustrasjon inne i seg. 

Anonymkode: 402be...8a9

Nå er denne tråden et utsprang av to forskjellige tråder som handlet om oppdragelse. Jeg mener det er ren og skjær respekt at man tar de to minuttene til å få med seg sikkerhetsdemonstrasjonen.

De som er ute og flyr i sommermånedene, er ikke de typiske som flyr 50 ganger i året. Det skjønner kanskje du også? Svært mange av disse er på den ene flyturen de tar årlig. 

Siden du flyr så mye, så vet du kanskje også at du mest sannsynlig flyr på forskjellige flytyper?

Hvis en dør på det flyet du flyr i dag ikke kan brukes ved evakuering som følge av en teknisk feil, får du oppgitt denne informasjonen ved sikkerhetsdemonstrasjonen også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Piggsopp skrev (13 timer siden):

Hva tenker dere andre?

han er mye på ipad og tlf i ferier,da det ikke er noe andre barn i nærheten når vi er på ferie,men han er aktiv og liker også brettspill,så tar ikke fra han tlf eller ipad. han er 11

Anonymkode: 1a73c...b79

AnonymBruker
Skrevet
Piggsopp skrev (13 timer siden):

Hva tenker dere andre?

Hva skal de få med seg? Reisen er ikke målet. Det er veien til målet. Det er kjedelig å reise og fly. Skam deg for å prøve å få andre foreldre med vett i skallen til å skamme seg

Anonymkode: 6544f...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (2 timer siden):

i bil? Nei. 
Buss? Nei. 

Ja, litt samme som jeg tenker. På fly er det trangt og man skal som regel sitte en stund. Da er det helt innafor å se en film. Men vi har ikke med egen ipad. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har ikke iPad og kommer ikke til å få det. Prøver å gjøre det samme som jeg gjorde da jeg reiste som liten. Lese, tegne, leke osv. 

Anonymkode: e53da...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva skal de få med seg? Reisen er ikke målet. Det er veien til målet. Det er kjedelig å reise og fly. Skam deg for å prøve å få andre foreldre med vett i skallen til å skamme seg

Anonymkode: 6544f...9d7

Uenig. Mye av gleden med å reise er jo å se nye steder og følge med på landskapet man reiser forbi. Mens jeg har vært og reist nå i sommer har jeg sett barn som sitter passivt med skjerm mens de reiser forbi fantastiske steder med båt og tog.  Det er synd å gå glipp av det bare fordi foreldrene er redd for at barna skal bråke. En reise er jo egentlig en god anledning til å tilbringe tid med barna. Unntaket for min del er fly, spesielt lange reiser. 

Jeg prøver ikke å få foreldre til å skamme seg. Det er synd at diskusjonen liksom skal handle om at enkeltpersoner føler seg istedenfor at man kan diskutere hva man mener er best for barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (6 timer siden):

i bil? Nei. 
Buss? Nei. 

Samme her

Anonymkode: 2a195...049

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...