AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Jeg er så på felgen nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Alene med 1 åring og snart 4 åring i ferien da mannen er offshore og nettopp er ferdig med permen sin, merker det er mye tøffere nå når vi ikke deler på det og i tillegg til at eldste har ferie fra barnehagen også. Kan legge til at dagsovingen til minste er på 30 minutter om hun sover i vogn. Kan sove lenger om vi sitter og holder henne, men det er ikke så lett med eldste henne. Så per dags dato sover hun 2 lurer på ca. 30 minutter, evt 1 på 30 min og 1 på 1 t+. Minste har styrt mye med søvnen, startet med kolikk. Har vært noen gode (og korte) perioder der hun har sovet godt om natten, men jevnt over har søvnen ikke vært god, iallefall ikke om jeg sammenligner med eldste. Sånn som det er nå, og har vært en stund er at hun legges rundt 19-20 (avhengig av siste hvil). Da må hun holdes og sovne til flaska. Mye kaving og oppvåkninger, så går fort en time og to før hun kan legges ned. Da er plutselig klokka mye og jeg må ordne meg for natta og evt. få unna det som roper høyst av oppvask etc. Som regel våkner hun etter ca. 1 time etter hun er lagt ned for natten. Da reiser hun seg og HYLSKRIKER. Er jeg heldig sovner hun på meg igjen når jeg tar henne opp, er jeg uheldig må det mye bussing og kaving til. Må da sitte 30-60 mim til før hun kan legges ned igjen. Småvåkner og gråter ELLER så er hun smørblid og skal tulle🙄 som regel førstenevnte. Varierer etter hun blir lagt ned igjen når hun våkner igjen, men ofte rundt kl 04. Da er det samme prosess, men må gi mme for å roe henne. På de verste nettene våkner hun oftere, mens må de gode nettene sover hun da helt til morgen (den siste tiden er morgen blitt mellom 05:30-06, for noen uker siden var hun aldri klar for dagen før 07-07:30) Våkner hun ikke den timen etter hun er lagt ned, sover hun som regel til 02, før prosessen med å holde/gi melk og få henne til å sovne på meg begynner. Så er det soving frem til 06. Får aldri noen skikkelig god natt søvn, for det går ikke å legge seg tidlig når hun likevel som regel våkner. Hun skriker av full hals og virker ut som hun har skikkelig vondt, men roer seg jo når hun blir tatt opp, og er stort sett blid og fornøyd på dagtid. Så tviler på det er smerter. Men mye kaving og olstring. Kan ikke la henne skrike seg i søvn heller pga. samvittighet og at det føles helt feil, men også pga. eldste blir vekt, kommer inn på soverommet og da blir det iallefall fult kaos🫨 Høres jo ut som hun ikke sover, men hun er egentlig lite våken på natten, sovner fort når hun blir tatt opp, det er bare det at om hun blir lagt ned for tidlig våkner hun. Begynner å bli dritt lei, trøtt og føler hun begynner å bli for stor for dette her nå. Er redd vi har gitt henne en uvane, siden vi ofte holder henne når hun skal sove på dagtid også. Sitter og holder henne 50% av nattesøvnen hennes føles det ut som (satt på spissen). Hva gjør vi feil? Helsestasjon mener vi skal prøve skrikekur. Er det eneste utvei? Kan hun være overtrøtt? For lite/mye dagsøvn? For lite/mye stimuli på dagen? Føler hun får ekstremt mye oppmerksomhet, blir bært mye rundt på dagen, ofte det hun vil. Sutrer ofte når hun må være "alene" på gulvet, dvs. at ikke vi/storesøsken leker med henne. Orker ikke tanken på når hverdagen starter, med 2 barnehagebarn, jobb og minimalt med søvn når mannen er borte🫨 Hun spiser godt og legger bra på seg. Utvikler seg normalt og virker ikke som hun har noen plager bortsett fra at hun er "klengete". Noen som har vært i lignende situasjon? Hva hjalp? Anonymkode: a8ff8...1fa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Prøv å unngå skrikekur, selv om jeg skjønner dette er tøft. Sover hun i egen seng? Hvis hun gjør det, kan det hjelpe å ha henne o din seng? Så slipper du ta henne opp, kan bare rulle deg inntil. Og slipper å vente til hun sover tungt nok til at du kan legge henne ned alene. Så får du forhåpentligvis mer søvn. Anonymkode: e9c86...624 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv å unngå skrikekur, selv om jeg skjønner dette er tøft. Sover hun i egen seng? Hvis hun gjør det, kan det hjelpe å ha henne o din seng? Så slipper du ta henne opp, kan bare rulle deg inntil. Og slipper å vente til hun sover tungt nok til at du kan legge henne ned alene. Så får du forhåpentligvis mer søvn. Anonymkode: e9c86...624 Takk for svar🥰 ja vil helst unngå det. Hadde henne i samme seng som meg tidligere, men måtte få henne over i egen seng pga. hun krabbet rundt på natten og falt ut en gang. Får heller ikke til å sove med kroppskontakt, så var ikke bedre i dobbeltsenga, så var samme opplegget😆 Bare nå i kveld, (gikk inn på soverommet litt før 20, sitter jeg med henne på meg for 3.gang. blir gal🥺 Anonymkode: a8ff8...1fa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Kutt ned til 1 dupp , legg tidlig og stopp tilgang til melk i forbindelse med søvn… Det høres ut som dere styrer vanvittig mye 😨 Anonymkode: b9d6b...59c 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 Høres ut som hun sover for mye på dagtid, kanskje forsøke med kun 1 hvil på dagtid? Hun blir også kanskje litt overstimulert rett før leggetid? Bli strengere med fast klokkeslett for leggetid på kvelden. Anonymkode: dbe95...35b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 Tenkte du ikke på at det er tøft med to flere barn når du er så mye alene. Anonymkode: 04baa...ba7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenkte du ikke på at det er tøft med to flere barn når du er så mye alene. Anonymkode: 04baa...ba7 Kutt ut 🙄 Anonymkode: 159c4...b9d 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 Hold ut til mannen kommer hjem, og så kjører dere hard sovetrening. Hvordan dere velger å gjøre det, må dere finne ut av, men ikke vik et eneste sekund. Stå i det, dag etter dag, uke etter uke. For det kan ta tid. På eldste ble vi striks på klokkeslett ting skulle gjøres. Kveldsmat, melk, stell, bok, i seng, alt til samme tid hver bidige dag. La henne ned, sang nattasang og gikk ut. Døra på gløtt. Skrek hun, ga vi henne (glemt antall) sekunder før vi gikk inn, eller om det var et par minutter eller sånt noe. Ikke skrikekur, men vi løp ikke til ved hvert minste kny. Det skulle GRÅT eller SKRIK til før vi gikk inn. Sutring lot vi være. Strøk henne over kinnet og sa det var natta, og gikk ut. Om og om igjen. Vi passa på at hun hørte oss, samtaler, hverdagslige lyder, slik at hun ikke skulle tro vi var borte. Vi holdt på nesten ei uke, så løste det seg. Anonymkode: aa048...6d6 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Takk for svar😄 Kan prøve med 1 hvil, men er redd det blir litt lite om den kun varer i en halvtime? Men er nok ikke noe problem å utsette første hvilen en times tid, og kanskje legge en time før? Noen som har opplevd bedre netter av dette? Oppvåkningene handler ikke om at hun ikke er trøtt, for hun vil sove, men helst på meg😆 Sikkert lurt å kutte ut melk i forbindelse med søvn ja, men hvordan legger jeg henne da?😆 blir hun lagt ned våken i senga, reiser hun seg bare opp og gråter🥺 Jo, tenkte over ar det Sikkert ble tøft med 2 barn, men på dagtid går det fint. Hadde ikke disse problemene med nr 1, så visste ikke hvor ille det kunne bli😅 Anonymkode: a8ff8...1fa
smurfebuss Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 Høres intenst ut. Og det er klart dere har «skjemt henne bort». Vennet henne til. Men samtidig så gjør man det som må til når man er desperat. Og det er man med kolikkbaby. Og det er faktisk ikke noe galt i det. Snart er det en stor overgang som skjer: barnehage. Da blir hverdagen deres mye mer lik fra dag til dag og ting kan falle litt mer på plass. Et stort pluss for at det ikke lengre er du som skal ta deg av duppene på dagtid. Hold på to enn så lenge, om hun trenger det. Kan være hun trenger to til å begynne med i barnehagen - men reguler de slik at den siste ikke blir så sein. Ikke soving etter kl 14.30/15 f.eks. Hun er bare bitteliten enda. Det er ikke meningen at hun skal greie så mye eller være veldig selvstendig. Velg ut bare en ting å jobbe med/venne av nå før barnehagestart. Enten det er holding på dagtid (gå heller ut til vogna fem min før vanlig oppvåkning og begynn rugging før hun kaver seg for våken) eller melk på natten. Prøv å ha litt like dager (tider for mat, dupp, lek) og vær masse ute.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hold ut til mannen kommer hjem, og så kjører dere hard sovetrening. Hvordan dere velger å gjøre det, må dere finne ut av, men ikke vik et eneste sekund. Stå i det, dag etter dag, uke etter uke. For det kan ta tid. På eldste ble vi striks på klokkeslett ting skulle gjøres. Kveldsmat, melk, stell, bok, i seng, alt til samme tid hver bidige dag. La henne ned, sang nattasang og gikk ut. Døra på gløtt. Skrek hun, ga vi henne (glemt antall) sekunder før vi gikk inn, eller om det var et par minutter eller sånt noe. Ikke skrikekur, men vi løp ikke til ved hvert minste kny. Det skulle GRÅT eller SKRIK til før vi gikk inn. Sutring lot vi være. Strøk henne over kinnet og sa det var natta, og gikk ut. Om og om igjen. Vi passa på at hun hørte oss, samtaler, hverdagslige lyder, slik at hun ikke skulle tro vi var borte. Vi holdt på nesten ei uke, så løste det seg. Anonymkode: aa048...6d6 Tusen takk for svar, dette hørtes lurt ut. 🥰 problemet er bare at det er rett på skrik av full hals, ikke noe småsutring.. så føles ikke rett å gå ut da. Er også redd eldste sin søvn blir påvirket, derfor jeg ønsker minst mulig gråt. Men må vi, så må vi. Kan ikke ha det sånn. Hadde vært nydelig å legge barnet ned, hun sovna i senga og at hun sov til neste morgen.🥺 er det i det hele tatt mulig?? Savner sårt tid for meg selv på kvelden, hele kvelden går i legging. Anonymkode: a8ff8...1fa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 smurfebuss skrev (1 minutt siden): Høres intenst ut. Og det er klart dere har «skjemt henne bort». Vennet henne til. Men samtidig så gjør man det som må til når man er desperat. Og det er man med kolikkbaby. Og det er faktisk ikke noe galt i det. Snart er det en stor overgang som skjer: barnehage. Da blir hverdagen deres mye mer lik fra dag til dag og ting kan falle litt mer på plass. Et stort pluss for at det ikke lengre er du som skal ta deg av duppene på dagtid. Hold på to enn så lenge, om hun trenger det. Kan være hun trenger to til å begynne med i barnehagen - men reguler de slik at den siste ikke blir så sein. Ikke soving etter kl 14.30/15 f.eks. Hun er bare bitteliten enda. Det er ikke meningen at hun skal greie så mye eller være veldig selvstendig. Velg ut bare en ting å jobbe med/venne av nå før barnehagestart. Enten det er holding på dagtid (gå heller ut til vogna fem min før vanlig oppvåkning og begynn rugging før hun kaver seg for våken) eller melk på natten. Prøv å ha litt like dager (tider for mat, dupp, lek) og vær masse ute. Tusen takk for fint svar, dette var godt å lese🥰 Ble veldig desperat når kolikken stod på! håper ting faller på plass ja! Hun våkner etter 30 min uansett om jeg går hele den halvtimen også🫨 Anonymkode: a8ff8...1fa
smurfebuss Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hold ut til mannen kommer hjem, og så kjører dere hard sovetrening. Hvordan dere velger å gjøre det, må dere finne ut av, men ikke vik et eneste sekund. Stå i det, dag etter dag, uke etter uke. For det kan ta tid. På eldste ble vi striks på klokkeslett ting skulle gjøres. Kveldsmat, melk, stell, bok, i seng, alt til samme tid hver bidige dag. La henne ned, sang nattasang og gikk ut. Døra på gløtt. Skrek hun, ga vi henne (glemt antall) sekunder før vi gikk inn, eller om det var et par minutter eller sånt noe. Ikke skrikekur, men vi løp ikke til ved hvert minste kny. Det skulle GRÅT eller SKRIK til før vi gikk inn. Sutring lot vi være. Strøk henne over kinnet og sa det var natta, og gikk ut. Om og om igjen. Vi passa på at hun hørte oss, samtaler, hverdagslige lyder, slik at hun ikke skulle tro vi var borte. Vi holdt på nesten ei uke, så løste det seg. Anonymkode: aa048...6d6 Selv om dette ikke er like hardt som Ferber, så er det jo gråtekur. De er kanskje effektive, men de er vonde for mammahjertet. Synes i alle fall jeg. TS, det finnes metoder for en mer vennlig tilnærming. Her er tre: https://www.babycenter.com/baby/sleep/baby-sleep-training-no-tears-methods_1497581 Jeg hadde litt problemer med scrollinga på denne sida, men de finnes sikkert andre sider. Den siste metoden er temmelig tidkrevende, men jeg vil tro en og to kan passe godt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar😄 Kan prøve med 1 hvil, men er redd det blir litt lite om den kun varer i en halvtime? Men er nok ikke noe problem å utsette første hvilen en times tid, og kanskje legge en time før? Noen som har opplevd bedre netter av dette? Oppvåkningene handler ikke om at hun ikke er trøtt, for hun vil sove, men helst på meg😆 Sikkert lurt å kutte ut melk i forbindelse med søvn ja, men hvordan legger jeg henne da?😆 blir hun lagt ned våken i senga, reiser hun seg bare opp og gråter🥺 Jo, tenkte over ar det Sikkert ble tøft med 2 barn, men på dagtid går det fint. Hadde ikke disse problemene med nr 1, så visste ikke hvor ille det kunne bli😅 Anonymkode: a8ff8...1fa Tror jeg ville lagt tidligere enn 19.. Høres ut som det blir for sent. Her la vi 17.30 når vi kuttet dagsøvnen. Er barnet overtrøtt når det blir lagt blir det oftere urolig innsovning og urolig søvn… Anonymkode: b9d6b...59c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så på felgen nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Alene med 1 åring og snart 4 åring i ferien da mannen er offshore og nettopp er ferdig med permen sin, merker det er mye tøffere nå når vi ikke deler på det og i tillegg til at eldste har ferie fra barnehagen også. Kan legge til at dagsovingen til minste er på 30 minutter om hun sover i vogn. Kan sove lenger om vi sitter og holder henne, men det er ikke så lett med eldste henne. Så per dags dato sover hun 2 lurer på ca. 30 minutter, evt 1 på 30 min og 1 på 1 t+. Minste har styrt mye med søvnen, startet med kolikk. Har vært noen gode (og korte) perioder der hun har sovet godt om natten, men jevnt over har søvnen ikke vært god, iallefall ikke om jeg sammenligner med eldste. Sånn som det er nå, og har vært en stund er at hun legges rundt 19-20 (avhengig av siste hvil). Da må hun holdes og sovne til flaska. Mye kaving og oppvåkninger, så går fort en time og to før hun kan legges ned. Da er plutselig klokka mye og jeg må ordne meg for natta og evt. få unna det som roper høyst av oppvask etc. Som regel våkner hun etter ca. 1 time etter hun er lagt ned for natten. Da reiser hun seg og HYLSKRIKER. Er jeg heldig sovner hun på meg igjen når jeg tar henne opp, er jeg uheldig må det mye bussing og kaving til. Må da sitte 30-60 mim til før hun kan legges ned igjen. Småvåkner og gråter ELLER så er hun smørblid og skal tulle🙄 som regel førstenevnte. Varierer etter hun blir lagt ned igjen når hun våkner igjen, men ofte rundt kl 04. Da er det samme prosess, men må gi mme for å roe henne. På de verste nettene våkner hun oftere, mens må de gode nettene sover hun da helt til morgen (den siste tiden er morgen blitt mellom 05:30-06, for noen uker siden var hun aldri klar for dagen før 07-07:30) Våkner hun ikke den timen etter hun er lagt ned, sover hun som regel til 02, før prosessen med å holde/gi melk og få henne til å sovne på meg begynner. Så er det soving frem til 06. Får aldri noen skikkelig god natt søvn, for det går ikke å legge seg tidlig når hun likevel som regel våkner. Hun skriker av full hals og virker ut som hun har skikkelig vondt, men roer seg jo når hun blir tatt opp, og er stort sett blid og fornøyd på dagtid. Så tviler på det er smerter. Men mye kaving og olstring. Kan ikke la henne skrike seg i søvn heller pga. samvittighet og at det føles helt feil, men også pga. eldste blir vekt, kommer inn på soverommet og da blir det iallefall fult kaos🫨 Høres jo ut som hun ikke sover, men hun er egentlig lite våken på natten, sovner fort når hun blir tatt opp, det er bare det at om hun blir lagt ned for tidlig våkner hun. Begynner å bli dritt lei, trøtt og føler hun begynner å bli for stor for dette her nå. Er redd vi har gitt henne en uvane, siden vi ofte holder henne når hun skal sove på dagtid også. Sitter og holder henne 50% av nattesøvnen hennes føles det ut som (satt på spissen). Hva gjør vi feil? Helsestasjon mener vi skal prøve skrikekur. Er det eneste utvei? Kan hun være overtrøtt? For lite/mye dagsøvn? For lite/mye stimuli på dagen? Føler hun får ekstremt mye oppmerksomhet, blir bært mye rundt på dagen, ofte det hun vil. Sutrer ofte når hun må være "alene" på gulvet, dvs. at ikke vi/storesøsken leker med henne. Orker ikke tanken på når hverdagen starter, med 2 barnehagebarn, jobb og minimalt med søvn når mannen er borte🫨 Hun spiser godt og legger bra på seg. Utvikler seg normalt og virker ikke som hun har noen plager bortsett fra at hun er "klengete". Noen som har vært i lignende situasjon? Hva hjalp? Anonymkode: a8ff8...1fa Jeg tror at barn som har slitt med kolikk eller andre grunner til at de har slitt med søvn som baby. Rett og slett har et litt dårlig sovemønster og ikke kommer helt inn i god nattesøvn og sover mer lett og evnt urolig. De som oss voksne blir ikke altid i godt humør om de er kronisk slitne. Det medfører faktisk adrenalin og som går over i lett overtrøtt. Slet med bonus som også slet mye med kolikk. Vi holdt på til 3 om natta før ungen sovnet. Ungen var 1.5 år da jeg kom inn i bildet. Og dette vedvarte i mange år. Ikke til 3 om natta. Men å sove dårlig. Den tiden var det ikke mye internett å søke råd om. Men fikk vire ang det med asrenalin. Og kjemping mot søvn. Så vi jobbet da veldig med å roe n3d i god tid før leggetid. Og trappe ned på lyd, lys og aktiviteter. I tillegg slet vi ungen litt ut på samme tid på dagen. Hvor vi herjet litt. Det er også viktig å stå opp samme tid hver dag uansett om ungen sover eller er våken. Men i begynnelsen lar du ungen sove. Men ikke stå opp før tiden. Ligg helee i senga og prøv å roe ned. Til det er ok å stå opp. De har en god indre klokke. Så etterhvert kan det gå litt av seg selv. Viktig å holde t tiden også i ferier. For å ikke ødelegge rytmen. En søvn ekspert sa at å legge seg samme tid er jo bare tull .men står du opp samme tid, blir du naturlig trøtt på kvelden. Det kan gå lang tid før dette virker bra. Jeg har slity med søvn selv. Og når j3g hadde sovet normalt i en mnd. Så hadde vi ferie og jeg sov lengre . Da var jeg ikke i fungerende rutine igjen før til jul. Iallefall etterhvert når vi begynte å trappe ned to til 3 timer før. Sovnet barnet etterhvert på sofaen før tiden til og med. Når adrrnalin og kortisol er nede. Så er ikke kamplysten mot søvnen like stor. Og da siv unfen så tungt og godt at vi kunne bære i seng uten å vekke ungen. Det gikk ikke tidligere. Jeg tenkee at hvis det ikke er annet du tenker påvirker dette. Så kan det rett og slett ligge i kolikk historikken. So. Skaper motstand mot søvnen. Og den frykten gir ubalanse i kortisol ig adrenalin som igjen påvirker søvn kvaliteten. Ikke sikkert dette hjelper deg. Men da har du kanskje litt tanker om veien videre, som du kan prøve å teste ut. Kanskje også på deg? Anonymkode: 90d7e...c96
tussi84 Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er så på felgen nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Alene med 1 åring og snart 4 åring i ferien da mannen er offshore og nettopp er ferdig med permen sin, merker det er mye tøffere nå når vi ikke deler på det og i tillegg til at eldste har ferie fra barnehagen også. Kan legge til at dagsovingen til minste er på 30 minutter om hun sover i vogn. Kan sove lenger om vi sitter og holder henne, men det er ikke så lett med eldste henne. Så per dags dato sover hun 2 lurer på ca. 30 minutter, evt 1 på 30 min og 1 på 1 t+. Minste har styrt mye med søvnen, startet med kolikk. Har vært noen gode (og korte) perioder der hun har sovet godt om natten, men jevnt over har søvnen ikke vært god, iallefall ikke om jeg sammenligner med eldste. Sånn som det er nå, og har vært en stund er at hun legges rundt 19-20 (avhengig av siste hvil). Da må hun holdes og sovne til flaska. Mye kaving og oppvåkninger, så går fort en time og to før hun kan legges ned. Da er plutselig klokka mye og jeg må ordne meg for natta og evt. få unna det som roper høyst av oppvask etc. Som regel våkner hun etter ca. 1 time etter hun er lagt ned for natten. Da reiser hun seg og HYLSKRIKER. Er jeg heldig sovner hun på meg igjen når jeg tar henne opp, er jeg uheldig må det mye bussing og kaving til. Må da sitte 30-60 mim til før hun kan legges ned igjen. Småvåkner og gråter ELLER så er hun smørblid og skal tulle🙄 som regel førstenevnte. Varierer etter hun blir lagt ned igjen når hun våkner igjen, men ofte rundt kl 04. Da er det samme prosess, men må gi mme for å roe henne. På de verste nettene våkner hun oftere, mens må de gode nettene sover hun da helt til morgen (den siste tiden er morgen blitt mellom 05:30-06, for noen uker siden var hun aldri klar for dagen før 07-07:30) Våkner hun ikke den timen etter hun er lagt ned, sover hun som regel til 02, før prosessen med å holde/gi melk og få henne til å sovne på meg begynner. Så er det soving frem til 06. Får aldri noen skikkelig god natt søvn, for det går ikke å legge seg tidlig når hun likevel som regel våkner. Hun skriker av full hals og virker ut som hun har skikkelig vondt, men roer seg jo når hun blir tatt opp, og er stort sett blid og fornøyd på dagtid. Så tviler på det er smerter. Men mye kaving og olstring. Kan ikke la henne skrike seg i søvn heller pga. samvittighet og at det føles helt feil, men også pga. eldste blir vekt, kommer inn på soverommet og da blir det iallefall fult kaos🫨 Høres jo ut som hun ikke sover, men hun er egentlig lite våken på natten, sovner fort når hun blir tatt opp, det er bare det at om hun blir lagt ned for tidlig våkner hun. Begynner å bli dritt lei, trøtt og føler hun begynner å bli for stor for dette her nå. Er redd vi har gitt henne en uvane, siden vi ofte holder henne når hun skal sove på dagtid også. Sitter og holder henne 50% av nattesøvnen hennes føles det ut som (satt på spissen). Hva gjør vi feil? Helsestasjon mener vi skal prøve skrikekur. Er det eneste utvei? Kan hun være overtrøtt? For lite/mye dagsøvn? For lite/mye stimuli på dagen? Føler hun får ekstremt mye oppmerksomhet, blir bært mye rundt på dagen, ofte det hun vil. Sutrer ofte når hun må være "alene" på gulvet, dvs. at ikke vi/storesøsken leker med henne. Orker ikke tanken på når hverdagen starter, med 2 barnehagebarn, jobb og minimalt med søvn når mannen er borte🫨 Hun spiser godt og legger bra på seg. Utvikler seg normalt og virker ikke som hun har noen plager bortsett fra at hun er "klengete". Noen som har vært i lignende situasjon? Hva hjalp? Anonymkode: a8ff8...1fa Har barnet sitt vært testet for refluks? For meg så høres dette ikke ut som søvnproblemer, men heller et barn som har det vondt. Jeg kjenner meg nemlig veldig godt igjen i det du beskriver, på vært barn da det var Baby. Vår baby skulle helst sove i 70 grader og på oss. Så fort vi la han ned i seng/vogn så våknet han gjerne etter 10 min. Kunne til nød gå en halvtime på dagen. Skrek veldig mye, og det forverret seg utover kvelden og natten spesielt. Eneste som fikk han til å roe seg inne i mellom var melk, og det er ikke så rart fordi melk lindrer refluks plager. Vår også sovnet gjerne igjen når han kom oppreist igjen på oss. Vår hadde ikke sprut gulp som mange forbinder med refluks men heller noe de kalte for stille refluks. Det vil si at syre kommer opp i halsen, og gjør barna kvalme + de har halsbrann z. Så klart ubehagelig og vondt for de små. Halsbrann blir gjerne noe bedre når de ikke ligger flatt. Vår svelget en del, og hadde også mye luft plager lenge. Noen ganger sloknet han ikke før han ble så utmattet at kroppen sloknet automatisk, og vi kunne bruke timer før vi kom dit.. Vår måtte prøve melkefri, vi måtte også sette Opp babyen sin seng ved å legge noe under madrassen. Han skulle ligge på skrått, og ikke flatt. Ikke at det hjalp så mye. Ting hjalp ikke før han var 1 år og han kunne få medisin. Etter det så roet han seg betraktelig ned. Nå har vi fått en til som viser akkurat de samme tegnene, men denne gangen vet vi i alle fall hva vi skal se etter, og hva som kan hjelpe i mot det. Min anbefaling til deg er å ta kontakt med en barnelege. Beskriv symptomene og drøft dette med stille refluks. Jeg tror som sagt ikke at søvnen på dagen er problemet, heller det at barnet har vondt på et vis. Skrike kur skal du bare glemme. Kan ikke forstå at helsestasjonen anbefaler noe sånt engang. Endret 27. juli 2024 av tussi84
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Babyen våkner jo ikke uten grunn. Den har jo ubehag av noe slag. Skrikekur på et slikt barn er jo umenneskelig. Ikke tenkt på jobbstart akkurat nå. Du kan ikke jobbe når du er på felgen. Alt går over. Anonymkode: 06886...98a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 Vil legge til en ting, du har ikke gjort noe feil fordi du har et barn som strever med søvn. Barn er forskjellige og har ulikt søvnbehov og temperament. Du har fått et barn som krever mer av deg som mor på der området, men det er ikke fordi du har gjort noe feil. Du støtter barnet det som trengs, noe som er helt rett. Jeg har fått gode råd om søvn fra kaitlin klimmer og mandy ruggeri på Instagram. Anonymkode: e9c86...624 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #19 Skrevet 27. juli 2024 Jeg skrev et innlegg om noe lignende for en stund siden. Vår ettåring våkner også mye på natt. Mange rådet meg til å kutte ned til én lur. Det har vi gjort, og det har hjulpet ganske mye. Hun sover bare 40-60 min hver dag, og vi må jobbe for at hun ikke skal sovne på ettermiddagen. Men vi legger henne tidligere, og fra 8 oppvåkninger har det f.eks i natt kun vært 2 + litt sutring i søvne 😅. Hun får også noen tenner og har slitt med forstoppelse siden hun startet med fast føde, så kan være litt med det og. Men hun har alltid sovet "dårlig". I natt fikk hun paracet, så vi er spent på neste natt. Men test én lur, og bare hold henne våken. Første dagen vi gjennomførte bare én lur, sovnet hun kl 18 og sov natten gjennom med bare noen få oppvåkninger. Den første oppvåkningen er alltid hylskriking, stort sett. Men siden hun legger seg tidligere er den nå tidligere på kvelden, også er det bare småsutring et par ganger etter det. Så det er ikke perfekt, men mye bedre. Men jeg føler virkelig med deg, det er tøft. Anonymkode: 8fe36...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Skrevet 27. juli 2024 Dette går seg til når hun begynner i barnehagen og blir sliten på en annen måte der. Anonymkode: 6bd6d...e2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå