Gå til innhold

Når er et atlas gammelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg rydder i bokhyllene mine...

Har blant annet 3 enorme atlas fra sluttemn av 80-tallet begynnelsen av 90-tallet. Er det bare å sende disse på lopppis til våren...?? :klø:

Har store atlas fra begynnelsen av 2000 - det holder...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du nyere atlas ville jeg sendt de gamle på loppis ja.

Verdenskartet har jo forandret seg en del siden 80-tallet. ;)

Skrevet

Ja, de ville jeg nok kvittet meg med, hvis du ikke er veldig opptatt av å studere hvordan kartet så ut for noen tiår siden :)

Skrevet

Mamma bruker to utslitte atlas fra... ja, gud vet hvor gamle de er, hun arvet det ene av en som leide et rom i huset til foreldrene hennes da hun var liten. Dvs at atlaset er i hvert fall femti år vil jeg tro. Det atlaset har blitt så slitt så da hun fant et helt likt atlas på loppis for.. vel, sikkert ti år siden, ble hun så glad at hun kjøpte det. Disse er ukentlig i bruk!

Så atlas fra 80-tallet er da ikke s å gammelt :ler2:

Skrevet

:ler: Ja, jeg gjør nok det, men samvittigheten min er ikke god når jeg gir fra meg bøker... :forvirret:

...ellers så var det mange fine feilskrevne ord i første innlegget mitt... :sjenert:;)

Skrevet

Tull og tøys, bare behold det! Det skal mange tiår til for at et atlas eldes. Verden ser ut som før, stort sett.

Skrevet
Tull og tøys, bare behold det! Det skal mange tiår til for at et atlas eldes. Verden ser ut som før, stort sett.

Det har jo skjedd en del store forandringer i den vestlige del av verden siden 80-tallet. Eks Berlinmurens fall og at Sovjetunionen er blitt oppløst.

Ser vi på andre verdensdeler har feks Burma blitt Myanmar.

Skrevet

Et atlas er for gammelt når det står navn eller byer der som ikek finnes lengre, eller har fått nytt navn...

Når det har informasjon som ikke stemmer rett og slett.... Kast dem..

Skrevet

Vel, hadde du hatt bare det ene gamle fra 80-tallet, ville jeg ikke ha kvittet meg med det. Men siden du har et nyere, som du sikkert heller bruker, er det vel ingen grunn til å ta vare på de gamle?

Skrevet
Ja, de ville jeg nok kvittet meg med, hvis du ikke er veldig opptatt av å studere hvordan kartet så ut for noen tiår siden :)

Nettopp derfor hadde jeg beholdt dem. Atlas blir ofte mer og mer interresante jo eldre de blir.

Skrevet

Ja, send det på loppis..

Mye har skjed siden...

Mamma prøvde å slå opp makedonia i lexikonet sit forige dagen,

det er ca 25 år gammelt. Det var den dagen hun bestillte internett :grine2:

Skrevet

Hmm litt OT. Må være et dårlig leksikon: Makedonia som landskapsområde har vært kjent i over 2000 år. Aleksander den store kom fra Makedonia.

Jeg kaster ikke gamle leksika heller. Alltid artig å bla igjennom og lese hva som var sannheten i det tidsrummet boken ble laget.

Jeg kaster ikke andre bøker heller. Men jeg kaster aviser. Allikevel er jeg idag veldig glad for at en eldre slektning tok vare på en haug med aviser og blader som lå igjen etter krigen (huset ble konfiskert under deler av krigen).

Skrevet
Hmm litt OT. Må være et dårlig leksikon: Makedonia som landskapsområde har vært kjent i over 2000 år. Aleksander den store kom fra Makedonia.

Jeg kaster ikke gamle leksika heller. Alltid artig å bla igjennom og lese hva som var sannheten i det tidsrummet boken ble laget.

Jeg kaster ikke andre bøker heller. Men jeg kaster aviser. Allikevel er jeg idag veldig glad for at en eldre slektning tok vare på en haug med aviser og blader som lå igjen etter krigen (huset ble konfiskert under deler av krigen).

Nei, hun skulle ikke kaste det, men ting får en lit annen betydning

Skrevet
Det har jo skjedd en del store forandringer i den vestlige del av verden siden 80-tallet. Eks Berlinmurens fall og at Sovjetunionen er blitt oppløst.

Ser vi på andre verdensdeler har feks Burma blitt Myanmar.

Det visste ikke jeg. Takk skal du ha! :)

Gjest Blære ikke reg
Skrevet

Det som er vesentlig er om atlasene er fra før eller etter oppsplittingen av Sovjet og Jugoslavia. Er de laget etter oppslpittingen av disse landene er det ingen grunn til å kaste dem. Er de laget før disse landene ble splittet opp har de liten verdi.

Skrevet

Send de for all del på loppis så de kan glede oss som setter pris på gamle bøker.

ret.

Politiske grenser ol er bare en liten del av det du kan se i et atlas. Slik finner du best oppdatert informasjon om på nett osv uansett.

For meg er geografi og topografi osv det mest interessante med altaser.. Og de er ikke plutselig utdatert..

Jeg laget et stort arbeide for noen år siden og baserte mye av det på atlaser fra 40-50 tallet... De hadde nemlig samme målestokk på de fleste kartene.. Som for mitt bruk den gang var svært vesentlig.. Gjett om jeg var glad både slekninger og biblioteker ikke kastet alt som ikke var 100% oppdatert når det gjalt politiske grenser.. :)

Jeg har også to flotte leksikon i hyllene. Et er fra 1990 og dermed "nesten nytt", men slett ikke oppdatert. Det andre er fra 1968 og langt fra nytt.. Men for meg har det absolutt verdi.. Det er flott på mange "basiskunnskaper" og hyggelig å lese i.. Og så fikk jeg det for kun småpenger.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...