Gå til innhold

Hvis du faktisk kan lage mat og er bevisst handler. Da forstår du hvor latterlig overpriset norske restauranter er blitt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et ran på høylys dag.

Mitt hjerte går til de ansatte, de flinke kokkene og de hardtarbeidende servitørene. En bedrift skal gå rundt og staten skal ha sin del av kaken.

Men herregud så lite man får igjen i forholdt til det man betaler.

Prisene er helt på styr!!

Anonymkode: 22133...c09

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er et ran på høylys dag.

Mitt hjerte går til de ansatte, de flinke kokkene og de hardtarbeidende servitørene. En bedrift skal gå rundt og staten skal ha sin del av kaken.

Men herregud så lite man får igjen i forholdt til det man betaler.

Prisene er helt på styr!!

Anonymkode: 22133...c09

Synes du det? Jeg betaler normalt 159-219,- for maten de gangene jeg spiser ute + kanskje en Pepsi Max om jeg ikke drikker vann. Synes det er mye og god mat for pengene. 

Men selvsagt finnes det mange overprisede restauranter med dårlig mat også. Typ Egon for eksempel. De er det heldigvis lett å unngå. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og samtidig som prisene har gått opp så har kvaliteten sunket. I hvert fall her jeg bor.

Nå skal selvfølgelig prisen dekke mer enn råvarene, men likevel… Å spise ute føles som svindel nå, helt enig.

Eneste som føles verdt det ennå her er et lokalt kaffebrenneri, med genuint skikkelig god kaffe - og ikke spesielt høye priser. 

Anonymkode: b8b86...e22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Resturantene skal betale lønn for de ansatte, avgifter og skatter , samt husleie, råvarer, strøm osv. 

De kan ikke selge billigere, jeg er svært sjelden ute å spiser, men i sommer har jeg unnet meg en del kafé turer med venninner 

Anonymkode: 27a31...a1b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager bedre mat hjemme, oppdaget tidlig at restaurantbesøk ofte koster mer enn det smaker. 

Anonymkode: 457cc...2c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg er uenig. Det ligger så mye mer i en restaurantopplevelse enn det å kjøpe råvarene, lage maten å servere den. Noen bruker tid på å sette sammen en meny, prøve den, smake, gjøre om litt på den. Noen skal vaske lokalet, vedlikeholde, det skal være riktig musikk og lyssetting. Noen skal planlegge bordsettinger, legge til rette foren bra opplevelse, dekke bordet, rydde bordet, vaske opp. Duker, servietter og lys koster penger. Lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjon, strøm, vann, kjøkkenutstyr og serveringsutstyr. Det skal tilpasses allergier, preferanser og dietter. Vaktplaner, lønn osv skal administreres. Hvorfor klager folk på dette, men at det koster mange tusen for en rørlegger en kveld eller helg er en selvfølge fordi han/hun må jo ha så godt betalt på en helg? Å jobbe i hotell og restaurantbransjen er så utakknemlig, likevel verdens beste jobb 🤩

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

Overpriset i forhold til hva?

Uansett, det er ingen som tvinger deg til å spise på restaurant.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (37 minutter siden):

Synes du det? Jeg betaler normalt 159-219,- for maten de gangene jeg spiser ute + kanskje en Pepsi Max om jeg ikke drikker vann. Synes det er mye og god mat for pengene. 

Men selvsagt finnes det mange overprisede restauranter med dårlig mat også. Typ Egon for eksempel. De er det heldigvis lett å unngå. 

Hvor i alle dager spiser du? En får jo knapt et smørbrød, en pizza eller en forrett for den prisen.

Det har blitt dyrere å spise ute, men man får en fantastisk opplevelse om man går på steder med yrkesstolthet og gode kunnskaper om mat og vin. Det å spise gode råvarer, tilberedt av dyktige kokker og med perfekt  vin til, det er lykke.

Anonymkode: c874c...2fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Joda, for råvarene i seg selv er det dét. Men så kommer jo lønninger og leie av lokale i tillegg

Anonymkode: bf8ea...5e4

• Liker 4
Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg lager bedre mat hjemme, oppdaget tidlig at restaurantbesøk ofte koster mer enn det smaker. 

Enig! Jeg liker også egen mat bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja, med både lønninger, forsikringer, husleie, strøm, arbeidsgiveravgift, feriepenger, råvarekostnader( og transportkostnad på dette), vedlikehold av utstyr og maskiner, innkjøp av uniformer og nytt utstyr, samt at det skal gå litt i pluss så synes jeg ikke det er så ille. 

Ved kun bruk av råvarer er jeg enig, men det ligger så ufattelig mye mer arbeid bak dørene enn fremstår.Og det er tyngre og mer tiltakende på preppe mat til flere enn bare familien. For å ikke snakke om tidspresset.

Hilsen faglært restaurantkokk

Anonymkode: a76e4...098

• Liker 8
Gjest issoras
Skrevet

Jeg er helt uenig, jeg syns jeg får mange gode matopplevelser igjen for pengene og er imponert over hvor mange gode restauranter det er rundt omkring, i all slags prisklasser. 😋

Skrevet

Men i alle dager, forstår du ikke hva det gjestene betaler, skal dekke i en restaurant?

Prisen for maten man kjøper skal dekke lønn og feriepenger til de ansatte, arbeidsgiveravgift, husleie, strøm, servietter, renseriregninger, innkjøp av mat, stearinlys, vaskemidler og gud vet hva.

Jeg blir så matt av uvitenheten folk legger for dagen. Det er jo på nivå med småunger som tror at den som sitter i kassen på KIWI får alle pengene folk betaler for maten de handler.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Resturantene skal betale lønn for de ansatte, avgifter og skatter , samt husleie, råvarer, strøm osv. 

De kan ikke selge billigere, jeg er svært sjelden ute å spiser, men i sommer har jeg unnet meg en del kafé turer med venninner 

Anonymkode: 27a31...a1b

Også må bedriften skatte av verdien til alt utstyret på toppen av all den andre skatten og dyr strøm

Anonymkode: e7418...a9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ivrig hobbykokk, så har fått med meg prisøkningen på mat. 

Jeg er også økonom. Så forstår at alt annet har økt vel så mye. Så selvfølgelig er restauranter en god del dyrere enn før. Og marginene (og lønnene) er dessverre dårligere enn noen gang) 

Om noe synes jeg at jeg får veldig mye for pengene når jeg er ute i Norge. Selv Michelinrestaurantene har nå et rimelig nivå sett mot andre land. 

Når du er så dyktig på kjøkkenet er vel den enkle løsningen å bare lage egen mat? 

Anonymkode: 269c2...5a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det sier ungen min også hver gang vi er ute og spiser. ‘Men mamma, maten din er jo best. ‘

Vi spiser dermed hovedsaklig ute når vi er bortreiste og ikke kan lage maten selv. 

Men jeg tror ikke de fleste restaurantene i Norge er overpriset. Det koster å ha folk på jobb, strøm, forsikringer, lokalene osv osv. 

Anonymkode: f690a...78b

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor i alle dager spiser du? En får jo knapt et smørbrød, en pizza eller en forrett for den prisen.

Det har blitt dyrere å spise ute, men man får en fantastisk opplevelse om man går på steder med yrkesstolthet og gode kunnskaper om mat og vin. Det å spise gode råvarer, tilberedt av dyktige kokker og med perfekt  vin til, det er lykke.

Anonymkode: c874c...2fb

Forrige måltid var på en av mine favorittrestauranter, C'Imperial i Gran. Jeg spiste en "Spring duck" til kr. 198,-. Menyen kan du se her: https://www.facebook.com/photo/?fbid=830099169123227&set=a.384361383697010&locale=nb_NO

Jeg drikker i praksis ikke alkohol, så vinpriser trenger jeg heldigvis ikke å bekymre meg for.

Måltidet før der var vel "Chicken Jalfrezi" på Butt's Bistro i Halden til kr. 189,-. Meny her:

https://admin.mekke.no/data/downloads/1697/buttsmeny2024juli.pdf

Tok med en garlic naan til kr. 59,- da. 

Som du ser er det en masse hovedretter å få til rundt 200 kroner. Forrett bestiller jeg aldri, da kommer jeg ikke til å orke å spise opp hovedretten. Det hender jeg orker en liten dessert, men som regel ikke. 

Ang. pizza så er nok favorittpizzaen "Principessa" på Mamma Pizza i Droningens Gate i Oslo. Da må jeg ut med 255,- så den ligger litt over snittet for min del. Men for all del verdt det :)

Endret av -jk-
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det en ting skikkelige restauranter IKKE er så er det å være overpriset. Prisstigningen der har gått alt for sakte, de burde økt prisene lenge før de gjorde det, nå gjør de det for de må. Det er en grunn til at skikkelige restauranter holdt stengt under covid da de ikke fikk selge alkohol. Lønna i den bransjen er også alt for lav. 

Jeg tar meg ikke råd til å spise ute ofte, men jeg prioriterer det nå og da. Er en habil hobbykokk selv så setter stor pris på, og får mye inspirasjon av restaurantmat. 

Anonymkode: c2cf6...cd3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Lager mye bedre mat selv hjemme. Bankkontoen min er glad  for at jeg lærte meg de viktigste kokkeknepene! Og kunnskap til hvilke ingredienser det lønner seg å alltid ha i hus

Mannen min betalte 178,- for et lite beger med lasagne på Meny

Anonymkode: 086e5...6ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å spise ute på restaurant. I tillegg ønsker de tips når jeg skal betale for maten.Da må jeg slå inn total beløpet. Makan til frekkhet.

Anonymkode: 50259...1fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...