AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Er mamma til en pratmaker. Hun har alltid noe på hjertet, kan snakke i det uendelige om stort og smått. Ting som skjedde i dag og ting som skjedde for 4 år siden. Hun er nå 9 år. Svarer for sin lillebror som er av den litt mer tilbakeholdne typen, og tenker før han svarer. Vi korrigerer, snakker om det utenom situasjonene, stopper henne i situasjonen. Både når det gjelder å snakke på inn og utpust (litt overdrevet, men det føles jo sånn noen ganger), og det å svare for andre. Etter noen uker med ferie nå er jeg faktisk ganske lei. Jeg lurer på hvordan dere andre som har en slik utfordring jobber med den? Hun må jo få snakke, og hun må ikke føle at hun er plagsom som snakker så mye. Men når kan man egentlig forvente at hun skal forstå dette? Anonymkode: 89af4...e30
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Plutselig kan hun bli ungdom og ikke vil prate med deg i det hele tatt. så nye det mens du enda kan Anonymkode: cffc0...e92 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 Her var det adhd som lå bak. Man må stoppe de si fra at ole må få svare selv. Det var ole eg spurte nå ikke deg. Og forklare at anre blir lei seg om de ikke får svare selv Anonymkode: 0cfcc...04d 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Har et barn hn snakker på inn og utpust. Kan snakke i flere timer. Veldig koselig som jeg sier til hn og veldig bra at hn tør å snakke og har mye på hjertet. Men vi snakker mye om å slippe andre til, ikke avbryte og at man ikke trenger å sitte hjemme å vifte med armen i været fordi man vil si noe. Anonymkode: 8c865...33a 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Plutselig kan hun bli ungdom og ikke vil prate med deg i det hele tatt. så nye det mens du enda kan Anonymkode: cffc0...e92 Takk for et annet perspektiv. Har jo tenkt tanken, at jeg skal ta vare på at hun vil dele stort og smått med meg. Anonymkode: 89af4...e30 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Her var det adhd som lå bak. Man må stoppe de si fra at ole må få svare selv. Det var ole eg spurte nå ikke deg. Og forklare at anre blir lei seg om de ikke får svare selv Anonymkode: 0cfcc...04d AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har et barn hn snakker på inn og utpust. Kan snakke i flere timer. Veldig koselig som jeg sier til hn og veldig bra at hn tør å snakke og har mye på hjertet. Men vi snakker mye om å slippe andre til, ikke avbryte og at man ikke trenger å sitte hjemme å vifte med armen i været fordi man vil si noe. Anonymkode: 8c865...33a Det er slik vi møter det også, snakker om hvordan det er for den andre. Føler bare at hun liksom ikke forstår, for neste gang vi er i en lignende situasjon lar hun seg rive med. Lurer på om jeg forventer for mye av henne. Så er jeg i tillegg litt preget av å ha vært et stille barn med en søster som snakket for oss begge, så jeg blir jo kanskje ekstra trigget av det. ts Anonymkode: 89af4...e30
Forumkonto Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 Har et slikt barn. Må passe på at de andre ungene får sjanse til å prate også, og får si det de ønsker uten å bli avbrutt. Må også si fra når det blir bare prat og ingen spising. Sier også at jeg ikke vil høre før barnet har kledd på seg etc. skravlingen gjør at beskjeder ikke blir fulgt opp, for det er så mye å fortelle, og da glemmes alt annet. Sier fra på en grei måte, og ikke slik at barnet føler seg dum eller avvist. Men sier at «nå har du snakket veldig mye, nå vil jeg høre hva xxx har gjort i dag/tenker om xxx» og så sier jeg det når vi er alene at det er lurt å være oppmerksom på å la andre komme til, og at venner og andre kan føle at en tar veldig mye plass, hvis man hele tiden prater. Og at det er viktig å høre hva andre har på hjertet og lære å lytte 1
Perle Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 (endret) Har en svært snakkelig firåing. Skarvla går fra hun står opp til hun legger seg. Lager også kronisk "lyd" (les; ulyd 😅). Dere som er kjent med "Bluey" tegneserien vet vilken lyd jeg mener. 🤪 Jeg er ærlig jeg, sier nå må du være stille eller gå ut for nå må vi ha det litt stille. Eller skal du sitte h er må du være stille. Hun har ingen diagnoser, bare VDELDIG livlig (var maken selv), og hun må bare lære og reulere seg. Dette må hun jo ute og blandt andre også. Endret 26. juli 2024 av Perle
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Adhd her.. går i hundre på innpust og utpust hele dagen. Roer seg ved påminnelse, men kjapt rett opp igjen Anonymkode: 1b840...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #10 Skrevet 27. juli 2024 Under begrepet «danning» så ligger det jo at man skal lære seg at handlingene våre påvirker andre og å justere seg etter sosiale kontekster. Det er nok veldig viktig for henne å erfare og lære at noen ganger må andre få lov til å prate også. Gi plass til andre. Lære seg ydmykhet. Så om du må si 100 ganger «jeg vil gjerne høre hva du har å si, men nå må du vente» så kommer det til slutt 😊 lykke til! Anonymkode: 7b435...6b3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Skrevet 27. juli 2024 Man tenker ofte at barna man har er ulike, men det som skjer er jo ofte at de forsterker hverandre. Lillebror lærer seg til å ta mindre plass, og hun fyller tomrommet. Var selv et mer stille barn med en pratmaker til søster. Nå har jeg en mann som er en pratmaker 😅 Ingen adhd hos mann eller søster. Det at han avbryter og avsporer er et irritasjonsmoment og utvilsomt noe jeg skulle ønske hans foreldre korrigerte tidligere. Jeg vet de har vært ganske «tilbakelent». Anonymkode: 6ab73...b38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå