Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Var på kjærestetur til Hellas med typen som jeg har vært sammen med 1 år nå. Vi har aldri bodd sammen og studerer i ulike byer, så disse 2 ukene er det lengte vi har «vært oppi hverandre» i løpet av forholdet. I løpet av oppholdet var det en ting som jeg merket irriterte meg mer og mer, og det var mobilbruken hans. Hver gang det ble «dødtid», altså hvis vi sto i kø, ventet på mat eller noe annet så var det rett opp med mobilen med en gang. Når vi var ute å spiste, så spiste han som oftes opp maten før meg så når han var ferdig å spise så var det opp med tlf for å få tiden til å gå når han ventet på at jeg skulle bli ferdig å spise, med en gang vi sto opp var det rett på tlf for å sjekke snaps og meldinger han hadde fått etter å ha sovnet, måtte sjekke på alle steder vi var om de hadde wifi der, når vi kom på hotellrommet etter å ha vært et sted var det å legge seg i senga for å se på tlf med en gang. Og når vi lå på solsengen var det å ligge på tlf og se tenniskamper som han ikke hadde rukket å se tidligere. Følte nesten jeg dro på tur med meg selv og at det var viktigere å vær oppdatert på mobilen hele tiden enn å tilbringe kvalitetstid med meg…

Prøvde å ta det opp med han etter 1 uke at jeg synes han brukte veldig mye tid på tlf og at jeg hadde håpet at vi kunne koble litt av tlf på denne ferien (det hadde vi snakket om på forhånd) og bare nyte hverandres selskap. Virket ikke som om han forsto problemstillingen helt, og spurte hvorfor det har noe å si for meg hvis han er på telefon når han uansett bare venter på at jeg skal spise opp, eller når vi har dødtid og bare venter på noe, eller når vi ligger å soler oss osv. Prøvde å forklare at det blir veldig kjedelig for meg å bare sitte å se på at han er på tlf hele tiden i stedet for å snakke å ha det hyggelig, eller bare nyte hverandres selskap uten å nødvendigvis måtte snakke hele tiden (for man har jo ikke noe å snakke om hele tiden). Da sa han at det var jo bare å snakke med han selv om han satt på tlf, men da blir jo jeg denne eneste som prøver å føre samtalen hele tiden for hvis jeg ikke gjør det, så blir han bare sittende i sin egen verden på tlf…

Ble litt bedre i 2-3 dager etter jeg sa i fra, før det falt tilbake til slik det var før jeg sa noe…er jeg teit som ikke synes det er helt innafor å hele tiden dra opp tlf når man er på kjærestetur? 

Anonymkode: 36f63...465

• Liker 5
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er mobilavhengig slik som 60% av unge voksne er.

Anonymkode: f06b4...b45

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg veldig godt, når noen drar opp tlf føles det på et vis som en samtale avslutter. Jeg er fæl sånn selv, så jeg prøver så godt jeg kan å la tlf ligge, for vet jo at jeg selv synes det er irriterende når andre sitter med trynet i mobilen, når man spiser, skal se på film eller lignende.

Anonymkode: 8d28b...429

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke en ChatGPT tråd her om dette i går? 

Anonymkode: 35217...417

Skrevet

Ikke teit, jeg hadde hatet å være på ferie med en som bare er på mobilen. Akkurat nå er han mer interessert i skjerm enn deg hele tiden, og selvfølgelig er det kjipt? Skjønner ikke at han ikke ser det.
Phubbing er vel begrepet på akkurat det han gjør og du opplever.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fikk dere knullet noe på ferien da?

Anonymkode: 423cf...105

Det trenger hun ikke svare på.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke teit i det hele tatt! Det er helt rimelig å forvente at man får oppmerksomheten til kjæresten sin på en kjærestetur. Det er trist når mobilbruk blir viktigere enn å være til stede for hverandre. Du har vært ærlig om hva du føler, og hvis han ikke klarer å ta til seg det, er det et stort rød flagg. Kvalitetstid sammen skal ikke bety at du må konkurrere med mobilen om oppmerksomheten hans. Hvis han ikke kan vise deg respekt i en sånn situasjon, bør du kanskje vurdere om dette er det rette forholdet for deg.

Anonymkode: 83d97...ddc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har som hovedregel at vi ikke er på mobilen når vi er sammen. Feks ikke under måltider, når vi går tur, i senga når begge er våkne etc. Unntaket er å ta noen få bilder.

Vi pleier å avtale "nå er vi litt på mobilen" feks midt på dagen. Da vil jeg henge på KG og YouTube, og han vil se på aksjer og ligafotball. Kanskje en halvtime i døgnet.

Det viktige er jo å sove sammen, ligge sammen, dele måltider, dele opplevelser etc. Vil vi se film/serie, gjør vi det sammen. Synes det er viktig å gjøre det sånn når vi ikke bor sammen. 

Synes også de gøyeste øyeblikkene på ferie ofte er når man venter på buss, mat etc. Det er da man får tatt en liten prat med de andre der, eller bare sett seg omkring.

Anonymkode: 33a66...5a8

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er mannen min også, og det blir bare verre og verre, og jeg blir mer og mer irritert og lei. Ødelegger forholdet, uten at han skjønner det. Jeg har tatt det opp mange ganger, men han syns ikke det er noe problem. 

Jeg råder deg til å droppe forholdet. Når han ikke engang klarer å holde på interessen på første ferie i et avstandsforhold, da klarer han det i alle fall ikke i hverdagen. 

Anonymkode: 0311a...b3f

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du er teit. Vi er samboere så vi har mye tid sammen, det plager meg ikke om han feks ser på mobilen mens vi venter på maten, eller hvis vi venter på en buss osv, men jeg hadde nok blitt frustrert dersom han fokuserte på mobilen under et måltid når man gjerne vil ha en samtale og gjensidig kontakt. Vi er generelt flinke her hjemme også, ingen mobil ved matbordet, mens vi ser på serier osv. Hvis man ikke klarer å ha en samtale med kjæresten sin som man ser sjeldent, og i tillegg bare har vært sammen med i 1 år, så tenker jeg man har litt kommunikasjonsproblemer, eller så er man bare et kjedelig menneske. Uansett så kan du jo bare forvente deg hvordan det blir når dere deler livet sammen og har vært et par i 5+ år.. 

Anonymkode: 0343a...90d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var min eks og, satt med tlf hele tiden. I tillegg hadde han en rar uvane når han satt med tlf eller pad, han satt å gapte og lukket munnen med underbitt så han så ut som en fisk. 

Anonymkode: ab2c8...f50

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du må spørre om dette. Hvorfor stoler du ikke på deg sev og dine grenser? 

Anonymkode: 085e5...9e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn var min eks og, satt med tlf hele tiden. I tillegg hadde han en rar uvane når han satt med tlf eller pad, han satt å gapte og lukket munnen med underbitt så han så ut som en fisk. 

Der gikk det over til avsky, og det er det som kan skje.

Anonymkode: 085e5...9e6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har som hovedregel at vi ikke er på mobilen når vi er sammen. Feks ikke under måltider, når vi går tur, i senga når begge er våkne etc. Unntaket er å ta noen få bilder.

Vi pleier å avtale "nå er vi litt på mobilen" feks midt på dagen. Da vil jeg henge på KG og YouTube, og han vil se på aksjer og ligafotball. Kanskje en halvtime i døgnet.

Det viktige er jo å sove sammen, ligge sammen, dele måltider, dele opplevelser etc. Vil vi se film/serie, gjør vi det sammen. Synes det er viktig å gjøre det sånn når vi ikke bor sammen. 

Synes også de gøyeste øyeblikkene på ferie ofte er når man venter på buss, mat etc. Det er da man får tatt en liten prat med de andre der, eller bare sett seg omkring.

Anonymkode: 33a66...5a8

Dette gjør vi også, selv om vi bor sammen. Det å si høyt at nå har vi litt mobiltid, og legge den vekk etterpå er veldig bra for oss ihvertfall. Selv om det fort blir mer enn en halvtime så blir det ikke hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Var redd for at jeg overreagerte, men er frustrerende når han i alle situasjoner der man ikke er opptatt med noe spesielt i noen sekunder skal dra opp telefonen. Føler da at han har mye mer lyst til å sitte med den fremfor å prøve å føre en samtale eller ha en hyggelig stund sammen med meg. Han sier at han må bruke «dødtid» (f. eks når han sitter å venter på at jeg skal spise opp maten min) på noe effektivt for å ikke kaste bort tid, så da bruker han den tiden på å svare på snaps, meldinger osv fordi det måtte han gjort på et tidspunkt uansett…

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han syns det er bortkastet tid å snakke med deg, så er han vel ikke akkurat en god kandidat for livspartner. 

Anonymkode: 0343a...90d

• Liker 14
  • Nyttig 7
Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gubben min sitter med kjeften åpen, ser ut som han har en genfeil. Kvalmende.

Anonymkode: 7c28f...b5e

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar alle sammen! Var redd for at jeg overreagerte, men er frustrerende når han i alle situasjoner der man ikke er opptatt med noe spesielt i noen sekunder skal dra opp telefonen. Føler da at han har mye mer lyst til å sitte med den fremfor å prøve å føre en samtale eller ha en hyggelig stund sammen med meg. Han sier at han må bruke «dødtid» (f. eks når han sitter å venter på at jeg skal spise opp maten min) på noe effektivt for å ikke kaste bort tid, så da bruker han den tiden på å svare på snaps, meldinger osv fordi det måtte han gjort på et tidspunkt uansett…

ts

Hvor mange meldinger får han egentlig, og er samtlige viktigere enn deg?

Anonymkode: 1cc29...a7b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eks er sånn. Selv nå når han kun se ungen noen timer annenhver helg.

Kjæresten legger bort mobil og har den på lydløs🥰 

Anonymkode: 7eae1...d6a

• Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...