AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Dere som er godt voksne, opplever dere også at når dere besøker foreldre i ferie at det er krevende å være på besøk? Jeg er i 30-åra og foreldre i 50-åra. Mor spør hele tiden når jeg kommer på besøk, men når jeg først kommer så blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke er der så ofte. Denne gangen var jeg på besøk i 5 dager i ferien min og det er 1 år siden sist, og hadde egentlig kanskje tenkt å være noen dager lenger, men merket at 5 dager var lenge enn nok. og fant på en unnskyldning for å dra tidligere. Da merket jeg at mor ble litt lei seg for at jeg ville dra tidligere. Det tar 5 timer en vei å reise dit, så jeg bruker mye tid på å komme meg dit. Det er til dels veldig hyggelig å være på besøk, men de negative sidene trekker mye ned. Problemet er at mor og stefar tar på seg så mange avtaler, prosjekt osv.. at de går rundt og stresser selv om det er ferie og de vet at vi kommer på besøk. Så dukker det alltid opp noe uventet som gjør til at de støter på et tidsmessig problem fordi de alltid gaper over for mye, og jeg blir nødt til å trå til. Denne gangen ble jeg nødt til å bidra med henting av noe som i kjøring bare tok 2 timer kjøring alene den ene dagen og tok 3 timer til sammen, i tillegg til en del annet. Jeg bidrar veldig mye til opprydding før og etter maten selv om jeg er gjest alltid, for jeg vet det blir dårlig stemning om ikke. Så det kommer selvfølgelig utenom alt det andre jeg blir spurt om. Jeg synest det er helt greit å hjelpe til, men synest noen av tingene jeg må gjøre er helt på grensa med tanke på de har bidratt aktivt til å skape en tidsmessig konflikt og at dette er noe som gjentar seg gang etter gang. De er selv skyld i at de er så stresset, de trenger ikke å takke ja til alt mulig slags besøk, vennetjenester og prosjekt hele tiden. De guilt tripper veldig også. Feks. snakker de seg i mellom og sier at jeg sikkert kan hjelpe, så sier jeg ingenting, så blir mor veldig oppkavet og stresset "da må jeg gjøre sånn og sånn" og sukker høyt, til slutt så sier jeg at jeg kan gjøre det, og da er det "så snilt av deg". Mens de gangene jeg evt. ikke melder meg så blir det surmuling, og andre ganger så sier de direkte at jeg må hjelpe til. Stefar kan ofte si at "moren din har så mye å gjøre og stresset, kan du ikke gjøre sånn og sånn for å hjelpe". Stefaren min begynte også med et prosjekt i huset som broren min måtte hjelpe til med i ferien denne gangen. Broren min nevnte denne gangen at de hadde planlagt å være kort denne gangen og gav beskjed om det på forhånd (de skulle videre) og sa at de ikke orket å være der lenge om gangen fordi de merket at det ble så sur stemning om de ble der for lenge. De komiske i det hele er at de alltid inviterer masse folk på besøk hele tiden, "dere må komme innom" og de er veldig gjestfrie mot gjestene, og sier at de skal slippe å gjøre noe siden de er gjester, mens når vi barna er på besøk skal vi bidra både med det ene og det andre, og om ikke er det surmuling. Får aldri å høre at vi skal slippe å gjøre noe fordi vi er gjester, uansett lengde på besøk, og føler alltid at vi kommer i andre rekke mens andre gjester får prioritert, noe jeg synest er pussig når de samtidig synest de ikke ser oss ofte nok. Har skjønt det mer og mer at alle vi søsken har merket på det og synest det er slitsomt å være på besøk. Jeg lurer på om dette er normal oppførsel eller hva man evt. kan gjøre for at det skal bli bedre? Neste gang tror jeg at jeg må gjøre som broren min og planlegge kort besøk ved at jeg har en avtale som gjør til at jeg må reise tidligere. Anonymkode: 2b1c8...1fb 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Det hjelper ikke at du deler med oss. Du må snakke med moren din. Anonymkode: e8820...36b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 Prisessenykker? Du høres arbeidssky ut- det er normalt å hjelpe til når man er hos foreldre, både med løpende oppgaver/mat og ved behov litt andre ting/ vedlikehold Anonymkode: ff8eb...28a 18 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Neste gang er du ennå tydeligere enn din bror. Da sier du i fra på forhånd at dette er et problem, og at om dere kommer til dem så er det ikke noen ekstra avtaler eller gjøremål. Anonymkode: 24804...6df 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 Jeg synes dette høres ganske normalt ut jeg! 😅 Anonymkode: 27bb9...72a 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prisessenykker? Du høres arbeidssky ut- det er normalt å hjelpe til når man er hos foreldre, både med løpende oppgaver/mat og ved behov litt andre ting/ vedlikehold Anonymkode: ff8eb...28a Vet du, når jeg har 3 uker ferie og tilbringer en uke hos foreldre så ønsker jeg ikke å være på en arbeidsleir. Jeg ønsker å nyte ferien. Bidrar selvfølgelig der det er fornuftig med mat osv., men mye av tingene er bare fordi de skaper seg masse unødvendig arbeid. Foreldrene mine er i 50-åra, ikke gamle og skrøpelige i 80-åra liksom. Hadde det vært sistnevnte så hadde det vært mer naturlig å bidra med ting de ikke klarer. Men setter pris på ditt syn da. Om dette er så normalen så får jeg bare korte ned på besøkene. Jeg er på ingen måte forpliktet til å bidra med alt mulig bare fordi de fødte meg! Anonymkode: 2b1c8...1fb 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det hjelper ikke at du deler med oss. Du må snakke med moren din. Anonymkode: e8820...36b Har vel egentlig prøvd å ta opp noe lignende tidligere men det virker som hun forventer og synest det er selvfølge at vi skal bidra med alt mulig. Anonymkode: 2b1c8...1fb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Neste gang er du ennå tydeligere enn din bror. Da sier du i fra på forhånd at dette er et problem, og at om dere kommer til dem så er det ikke noen ekstra avtaler eller gjøremål. Anonymkode: 24804...6df Litt av problemet er at selv man man avtaler en stund i forveien så lager de alltid seg småplaner her og der som de ikke forteller om før jeg er kommet dit. Denne gangen ankom jeg sent på kvelden og med en gang fikk jeg vite at det kom noen slektninger av stefar på besøk dagen etterpå, de ble i 6 timer og jeg måtte sitte i stue og småprate med dem hele besøket. Anonymkode: 2b1c8...1fb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vel egentlig prøvd å ta opp noe lignende tidligere men det virker som hun forventer og synest det er selvfølge at vi skal bidra med alt mulig. Anonymkode: 2b1c8...1fb Du må ta det i øyeblikket. "Dette har vi diskutert. Jeg hjelper gjerne. Men nå har jeg kjørt i mange timer for å bruke fem timer her, og dette vil kreve enda tre timer av meg i bil, mens jeg helst vil bruke tiden med dere. Dette er også årsaken til at jeg ikke kommer oftere, eller blir lengre". Anonymkode: e8820...36b 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ta det i øyeblikket. "Dette har vi diskutert. Jeg hjelper gjerne. Men nå har jeg kjørt i mange timer for å bruke fem *timer her, og dette vil kreve enda tre timer av meg i bil, mens jeg helst vil bruke tiden med dere. Dette er også årsaken til at jeg ikke kommer oftere, eller blir lengre". Anonymkode: e8820...36b *dager Anonymkode: e8820...36b
TomBombadil Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Prisessenykker? Du høres arbeidssky ut- det er normalt å hjelpe til når man er hos foreldre, både med løpende oppgaver/mat og ved behov litt andre ting/ vedlikehold Anonymkode: ff8eb...28a Haha nei, det er ikke vanlig å hjelpe til med alskens prosjekter når man er hjemme på feriebesøk…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 Hva vil du helst gjør der hjemme da? Bare ligge på sofaen, eller ut og farte? Blir du gående der er det vel greit å ha noe å henge fingrene litt i? Anonymkode: 61f65...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 Dette høres ikke så normalt ut - når det er foreldre i 50-åra må de selv klare seg uten å forvente at barna skal bruke ferien sin på å hjelpe dem. De skal heller være glad for at du/dere kommer på besøk. Jeg synes også det er begrenset hva foreldre som er eldre kan "kreve" av hjelp... .. husker at min mor (nå i 80-årene) sa at hun ikke forventet at vi barna skulle stille opp og bruke ferier og lignende når hun selv ble gammel - hun brukte noe tid på sin mor igjen, fordi hun var den av flere søsken som bodde nærmest. Men når den alderen nå er kommet, så er det slik at når jeg forteller om ferieplaner, at hun minner om at hun kan måtte trenge hjelp - nærmest som en slags kommentar til at jeg måtte forvente å bruke ferien min på å hjelpe henne. Hun har god nok råd til å kjøpe seg hjelp - men det kan jo være litt vanskelig å skaffe folk. Tenker tilbake til tiden da hennes foreldre, altså mine besteforeldre, var gamle - de var mange søsken spredd over hele landet, men det var sjelden noen kom på annet enn korte besøk. Og slik som f.eks. i påsken ble de sittene alene. Selv har jeg alltid reist hjem i påsken, ikke fordi jeg har så veldig lyst, men mer fordi det er vanskelig å si at jeg helst vil være hjemme alene. Dessuten er jo det greit å bruke de røde dagene på besøk, i stedet for å ta av egen ferie. Anonymkode: 48370...a58 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 Bli i Max tre dager. Og å hjelpe til med å rydde etter maten skulle vel bare mangle. Anonymkode: eb3f4...563 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 TomBombadil skrev (56 minutter siden): Haha nei, det er ikke vanlig å hjelpe til med alskens prosjekter når man er hjemme på feriebesøk… Det er slettes ikke uvanlig, nei. Anonymkode: c9971...409 3 1
TomBombadil Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er slettes ikke uvanlig, nei. Anonymkode: c9971...409 Hvorfor skal man bruke barnet som hushjelp og vaktmester når det er på besøk?!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Det er da vanlig å hjelpe til med småtteri om man er på ferie hos foreldre. Akkurat som det er vanlig at foreldre hjelper til med småtteri når de er på besøk hos barn og barnebarn. Kjenner massevis av foreldre som gjør masse hos sine voksne barn. Snekrer veranda, pusser opp, passer barnebarn og mye, mye mer. Er nok mer besteforeldre som trenger ferie etter ferien 😃 Anonymkode: 4f013...945 3 1
Dorma Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du, når jeg har 3 uker ferie og tilbringer en uke hos foreldre så ønsker jeg ikke å være på en arbeidsleir. Jeg ønsker å nyte ferien. Bidrar selvfølgelig der det er fornuftig med mat osv., men mye av tingene er bare fordi de skaper seg masse unødvendig arbeid. Foreldrene mine er i 50-åra, ikke gamle og skrøpelige i 80-åra liksom. Hadde det vært sistnevnte så hadde det vært mer naturlig å bidra med ting de ikke klarer. Men setter pris på ditt syn da. Om dette er så normalen så får jeg bare korte ned på besøkene. Jeg er på ingen måte forpliktet til å bidra med alt mulig bare fordi de fødte meg! Anonymkode: 2b1c8...1fb Du høres ut som tidenes egoist med prinsesse nykker. Regner med du forventer at de skal tørke deg i ræva når du er hos de ? Er jo tross alt du som har ferie 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #19 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som er godt voksne, opplever dere også at når dere besøker foreldre i ferie at det er krevende å være på besøk? Jeg er i 30-åra og foreldre i 50-åra. Mor spør hele tiden når jeg kommer på besøk, men når jeg først kommer så blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke er der så ofte. Denne gangen var jeg på besøk i 5 dager i ferien min og det er 1 år siden sist, og hadde egentlig kanskje tenkt å være noen dager lenger, men merket at 5 dager var lenge enn nok. og fant på en unnskyldning for å dra tidligere. Da merket jeg at mor ble litt lei seg for at jeg ville dra tidligere. Det tar 5 timer en vei å reise dit, så jeg bruker mye tid på å komme meg dit. Det er til dels veldig hyggelig å være på besøk, men de negative sidene trekker mye ned. Problemet er at mor og stefar tar på seg så mange avtaler, prosjekt osv.. at de går rundt og stresser selv om det er ferie og de vet at vi kommer på besøk. Så dukker det alltid opp noe uventet som gjør til at de støter på et tidsmessig problem fordi de alltid gaper over for mye, og jeg blir nødt til å trå til. Denne gangen ble jeg nødt til å bidra med henting av noe som i kjøring bare tok 2 timer kjøring alene den ene dagen og tok 3 timer til sammen, i tillegg til en del annet. Jeg bidrar veldig mye til opprydding før og etter maten selv om jeg er gjest alltid, for jeg vet det blir dårlig stemning om ikke. Så det kommer selvfølgelig utenom alt det andre jeg blir spurt om. Jeg synest det er helt greit å hjelpe til, men synest noen av tingene jeg må gjøre er helt på grensa med tanke på de har bidratt aktivt til å skape en tidsmessig konflikt og at dette er noe som gjentar seg gang etter gang. De er selv skyld i at de er så stresset, de trenger ikke å takke ja til alt mulig slags besøk, vennetjenester og prosjekt hele tiden. De guilt tripper veldig også. Feks. snakker de seg i mellom og sier at jeg sikkert kan hjelpe, så sier jeg ingenting, så blir mor veldig oppkavet og stresset "da må jeg gjøre sånn og sånn" og sukker høyt, til slutt så sier jeg at jeg kan gjøre det, og da er det "så snilt av deg". Mens de gangene jeg evt. ikke melder meg så blir det surmuling, og andre ganger så sier de direkte at jeg må hjelpe til. Stefar kan ofte si at "moren din har så mye å gjøre og stresset, kan du ikke gjøre sånn og sånn for å hjelpe". Stefaren min begynte også med et prosjekt i huset som broren min måtte hjelpe til med i ferien denne gangen. Broren min nevnte denne gangen at de hadde planlagt å være kort denne gangen og gav beskjed om det på forhånd (de skulle videre) og sa at de ikke orket å være der lenge om gangen fordi de merket at det ble så sur stemning om de ble der for lenge. De komiske i det hele er at de alltid inviterer masse folk på besøk hele tiden, "dere må komme innom" og de er veldig gjestfrie mot gjestene, og sier at de skal slippe å gjøre noe siden de er gjester, mens når vi barna er på besøk skal vi bidra både med det ene og det andre, og om ikke er det surmuling. Får aldri å høre at vi skal slippe å gjøre noe fordi vi er gjester, uansett lengde på besøk, og føler alltid at vi kommer i andre rekke mens andre gjester får prioritert, noe jeg synest er pussig når de samtidig synest de ikke ser oss ofte nok. Har skjønt det mer og mer at alle vi søsken har merket på det og synest det er slitsomt å være på besøk. Jeg lurer på om dette er normal oppførsel eller hva man evt. kan gjøre for at det skal bli bedre? Neste gang tror jeg at jeg må gjøre som broren min og planlegge kort besøk ved at jeg har en avtale som gjør til at jeg må reise tidligere. Anonymkode: 2b1c8...1fb Du kan be de til deg. Eller gjøre som min datter gjorde og si fra på en ordentlig måte. Jeg vet at du ikke mener det vondt. Men jeg blir litt lei meg og stressa av og ønsker det slik og slik. Startet hun med. Det måtte jo jeg akseptere også går vi videre derifra. Anonymkode: 10da2...4a6 1 1
TomBombadil Skrevet 26. juli 2024 #20 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er nok mer besteforeldre som trenger ferie etter ferien 😃 Anonymkode: 4f013...945 Ja huff, besteforeldre som utelukkende har seg selv å tenke på til vanlig er de som har behov for ferie etter litt ferie med barnebarna sine. Erre mulig….🙄 Er så oppgitt over dagens besteforeldregenerasjon. De satt selv barn sine hos sine foreldre konstant, og nå som de er besteforeldre bidrar de knapt. Boomers og Gen X er faen meg noe for seg selv… 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå