AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Del Skrevet 26. juli 2024 Bor i gammel sveitservilla og skal pusse opp kjøkken. Dette står i dag på samme plass som det har stått originalt, så er ikke verdens største rom det er snakk om, 3x4 m ca. I dag er det dør inn fra gang, på lengste strekket på kjøkkenet. Samt en dør inn på kortsiden mot stue. L-løsning. Vurderer å blende dør mot stue og sette in U-kjøkken, da hadde vi fått mer oppbevaringsplass, men samtidig blir det jo mer avstengt og trangt. Fordeler for og mot? Avstengt U-kjøkken? Eller "halvåpent" lite L-kjøkken? Anonymkode: 73b64...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Del Skrevet 26. juli 2024 Hvis dere har spiseplass på stua ville jeg ikke ha gjort det. Kjekt å ha så kort vei som mulig mellom kjøkkenet og spisebordet, både i hverdagen og når man har gjester. Anonymkode: ba02a...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Del Skrevet 26. juli 2024 Ikke trangt U-kjøkken hvertfall. Det er noe av det verste jeg vet om. Grusomt å lage mat hvis man er mer enn 1 person som skal gjøre noe samtidig og generelt veldig kronglete. U kjøkken krever at man har stort kjøkken hvis det skal funke bra Anonymkode: 96796...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Del Skrevet 26. juli 2024 Vanskelig å si helt klart uten å ha sett bilde av planløsning, men jeg ville gått for L-kjøkken så lenge dere har nok oppbevaringsplass. U-løsning føles veldig trangt på så liten plass. Man kan da sjelden være mer enn 1 person på kjøkkenet og skapdører/skuffer/oppvaskmaskin/ovn/kjøleskap kan krasje i hverandre om de åpnes samtidig. Ta gjerne i bruk veggskap, selv om dette ikke er "trenden". Et alternativ til de gammeldagse store veggskapene er "liggende" skap som åpnes oppover. - Kjøkkenkonsulent i 7 år Anonymkode: b91cd...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Del Skrevet 26. juli 2024 Lagde u-kjøkken og tettet igjen dør mot spiseplass i stuen. Det er ikke den som brukes mest, derfor ble det slik. Og det angrer jeg ikke på. Anonymkode: ec0fa...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Del Skrevet 26. juli 2024 Litt usikker på formen her. Men du har jo et stort kjøkken ikke lite. Mitt er 2.5 x 3 meter. Det er i dag L kjøkken. Og det er 0 skap plass . Så nå blir det kjøkken på begge langsider Anonymkode: e704f...6ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Del Skrevet 26. juli 2024 Ikke steng til stua iallefall. Det senker verdien på boligen Anonymkode: e704f...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 26. juli 2024 #8 Del Skrevet 26. juli 2024 Tja.. Husker da vi pusset opp kjøkkenet vårt på vårt forrige sted, ca samme størrelse som dere (nærmere 3x3m kanskje). Ble frarådet «på det sterkeste» av ei såkalt kjøkkendesigner fra å velge U kjøkken, da hun mente det ville bli altfor trangt. Vel, vi valgte å designe kjøkkenet selv. Som en U. Vi var kjempefornøyde! Ja, trangt om man er to som stresser og gjør forskjellige ting på en gang, men hvor ofte gjør man det da? Vi lager ofte mat sammen, samarbeider, da føltes det aldri trangt. Men, vi valgte å ikke ha noe overskap på den ene lang-veggen. Slik at det kun ble en stor dyp benk uten noen forstyrrelser over. Det hjalp nok mye på rom-følelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 26. juli 2024 #9 Del Skrevet 26. juli 2024 Hvor spiser dere? Om dere har spisebordet på stua ville jeg ikke blendet igjen hvis det blir mye lenger å bære ting. Vurdert noe ekstra oppbevaring på stua? Servise og serveringsfat som ikke trenger å brukes så ofte kan plasseres i skap på stua istedetfor. Og høyskap er veldig godt for å få inn masse oppbevaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 26. juli 2024 #10 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg ville ikke blendet døren. Synes sjarmen m gamle hus bla er at du har en runde inne om du skjønner Kan dere ha spisestue i rommet kjøkkenet ender i? Og har en skjenk eller skap der m noe av det som ellers ville bodd på kjøkkenet? Det er og mulig å kjøpe kjøkken moduler og bruke som stue møbler som skap eller skjenk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg har samme problemstilling i forhold til L og U kjøkken nå. Har rom som kun er 2,3m bredt og 3,5m langt. Har veldig lyst på U kjøkken for å få bedre benk og skapplass, men alle jeg spør om meningen til/råd fraråder meg det pga det blir trangt. Men med L kjøkken så blir det helt identisk med slik jeg har det nå og det er jeg ikke fornøyd med. Så er helt umulig og bestemme seg 😅 Anonymkode: 1479a...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vanskelig å si helt klart uten å ha sett bilde av planløsning, men jeg ville gått for L-kjøkken så lenge dere har nok oppbevaringsplass. U-løsning føles veldig trangt på så liten plass. Man kan da sjelden være mer enn 1 person på kjøkkenet og skapdører/skuffer/oppvaskmaskin/ovn/kjøleskap kan krasje i hverandre om de åpnes samtidig. Ta gjerne i bruk veggskap, selv om dette ikke er "trenden". Et alternativ til de gammeldagse store veggskapene er "liggende" skap som åpnes oppover. - Kjøkkenkonsulent i 7 år Anonymkode: b91cd...90f Ganske lik sånn løsning som her, bare mindre kjøleskap (kombiskap, ikke dobbelt) Og vasken er dratt litt ned på langsiden, den kommer ganske nøyaktig under vindu. Tenker overskap på kortveggen, er nødt til det for oppbevaring? https://www.dimensions.com/element/l-shape-kitchen-layout Anonymkode: 73b64...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Del Skrevet 27. juli 2024 Tusen takk for alle svar, ser majoriteten stemmer for L-løsning, samt å beholde døren. Er vel samme jeg selv har egentlig kommet frem til, men som tidligere sagt, det blir veldig lite lagringsplass. Har som noen tidligere spurte om, plass til en del dekketøy osv. i spisestuen. Har plass til stor sjenk der. Anonymkode: 73b64...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har samme problemstilling i forhold til L og U kjøkken nå. Har rom som kun er 2,3m bredt og 3,5m langt. Har veldig lyst på U kjøkken for å få bedre benk og skapplass, men alle jeg spør om meningen til/råd fraråder meg det pga det blir trangt. Men med L kjøkken så blir det helt identisk med slik jeg har det nå og det er jeg ikke fornøyd med. Så er helt umulig og bestemme seg 😅 Anonymkode: 1479a...870 Hehe, det skal sannelig ikke være lett. Ser ut til drømmen om større kjøkken må vike til fordel for det fornuftige i dette tilfellet her iallefall. Har du mulighet for å åpne opp mellom rommene? Anonymkode: 73b64...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe, det skal sannelig ikke være lett. Ser ut til drømmen om større kjøkken må vike til fordel for det fornuftige i dette tilfellet her iallefall. Har du mulighet for å åpne opp mellom rommene? Anonymkode: 73b64...f3e Ja, har hadde egentlig tatt samme beslutning, men har blitt usikker igjen😅 det er noe dritt og ikke ha plass til alt man trenger på kjøkkenet, samt ha for lite benkeplass til å kunne stå 2stk og lage mat. Da føler hvertfall jeg at det er bedre å ha det litt trangt, men muligheten der. Nei, jeg har ikke mulighet til og åpne opp noe. Så hos meg blir det isåfall bare 113cm mellom benkeplatene hvis jeg skal ha u-kjøkken. Med mindre jeg evt går for 50cm brede skap og kjøkkenbenk på den ene siden da. Tror Ikea har det så har vurdert det også Anonymkode: 1479a...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bor i gammel sveitservilla og skal pusse opp kjøkken. Dette står i dag på samme plass som det har stått originalt, så er ikke verdens største rom det er snakk om, 3x4 m ca. I dag er det dør inn fra gang, på lengste strekket på kjøkkenet. Samt en dør inn på kortsiden mot stue. L-løsning. Vurderer å blende dør mot stue og sette in U-kjøkken, da hadde vi fått mer oppbevaringsplass, men samtidig blir det jo mer avstengt og trangt. Fordeler for og mot? Avstengt U-kjøkken? Eller "halvåpent" lite L-kjøkken? Anonymkode: 73b64...f3e Har lite kjøkken (3,5 x 4) og vi gikk for u-kjøkken. Døråpning ut mot gang på den lengste kjøkkenveggen. Hele kjøkkenet virket mye større og mer åpent, samt at vi fikk dobbelt så mye benk-og skapplass. Anonymkode: 901b7...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #17 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg var nylig på visning i et hus der de hadde stengt døren til stuen for å få mer ut av kjøkkenet. I stedet hadde de det åpent mellom under- og overskap, sånn at når man sto i stuen kunne man sende et brett inn på kjøkkenet. Det så veldig smart ut. Anonymkode: 3edfe...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå