Gå til innhold

Tips til feriested i Italia - reiser alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er noen år eldre enn deg og har reist i Italia alene flere ganger, og jeg elsker det. Mitt beste råd er egentlig å bare å gjøre litt research og hoppe i det. Har vært i Nord-Italia, Toscana, Umbria, Puglia, Amalfikysten og Roma. I juni var jeg i Toscana rett over ei uke. Jeg fløy til Pisa og besøkte først en liten strandby noen dager og bodde da på air bnb. Dro videre med tog til Firenze og var også på et par dagsturer. Min erfaring er at Italia er et trygt land å reise i alene som dame så lenge man tar vanlige forholdsregler, og jeg har møtt mange vennlige italienere. Jeg mener landet er umulig å mislike med landskapet, byene, arkitektur, kultur og historie, og selvsagt med maten, vinen, isen og kaffen. Ser at noen her skriver at det kan være lurt å begynne i det små og der er vi jo forskjellige, men jeg ville vel bare reist ei uke eller to. En langhelg i Italia til feks Roma kan jo også være fint, men da ville jeg også styrt unna midt på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp vært i Amalfi, bare mas og kjas med altfor mye folk og forholdsvis høye priser ( men enkel å komme seg til hvis man flyr til Napoli).

Var i Nice i fjor, og det var en kjedelig by med en helt elendig bystrand.

Når jeg ser dine ønsker så ville jeg heller valgt Puglia (direkte til Bari, og enkelt med både tog og Flixbus til litt finere byer), eller kanskje aller helst Rimini. Milelange strender, beachclubs, grei by, fine priser og trygt. Går ikke direktefly, men enkelt med tog fra f. eks Milano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil til Puglia-regionen. Fly til Bari. Det ser så fint ut der. Har tidligere vært på Sicilia (taormina), Sardinia (kjempefine strender), toscana (veldig fint), roma og bergamo. K41

Anonymkode: 84735...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 18.27):

Skal du begynne planleggingen av tur til Italia neste sommer allerede nå?

Da tenker jeg du er bitter for at du har sittet mye alene denne sommeren, og noe sier meg at du sa det samme forrige sommer. 

Anonymkode: 882b6...b68

Jeg synes ikke det er rart. Det er fint å ha noe å se frem til og planlegge. Dessuten må de fleste også lage et budsjett for turen og spare. Jeg jobber i reisebyrå og det er ikke uvanlig å bestille tur et år i forveien eller mer om det hadde vært mulig 🙂

Anonymkode: fc2b4...837

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 18.18):

Utfordringen er at Capri alene vil kreve tog-bytte roma-buss-båt. 

Eller man kan som du foreslår ha transfer til Napoli, tror ikke det går direktefly fra Norge. Likevel knotete å komme seg videre til Amalfi. Kollektiv, og ikke minst taxi/uber, er et mareritt i sesong om sommeren. 

Nevnte selv denne destinasjonen over, stortrives der. Men har da alltid flydd til Roma, tatt ut bil, og kjørt selv. 

Anonymkode: 72141...b4c

Knotete? Toget fra Roma til Napoli tar en drøy time. Det går også tog videre til Sorrento som ble nevnt, evt kan man ta hurtigbåt over Napolibukta fra Napoli til Sorrento. Kjempeenkelt å ta seg fram med kollektivtrafikk, og man kan slippe å «drasse» på en bil, null stress med trafikk, parkering osv.

Anonymkode: bbcc5...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 18.27):

Da tenker jeg du er bitter for at du har sittet mye alene denne sommeren, og noe sier meg at du sa det samme forrige sommer. 

Jøss! Kanskje du egentlig ikke liker å reise? Ferieplanlegging er kjempefint, drømme og planlegge og glede seg til ferien er nesten halve moroa (fram til man virkelig skal sette seg ned og sy sammen bestillingen, som kan være ganske slitsomt).

Anonymkode: bbcc5...b05

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke Italia, men var et år på øya Chios i Hellas. Veldig pen øy, som holder høy standard. Mange fine strender, god mat og mye å se.

Hvis du vil til Italia, ville jeg unngått Roma om sommeren - sjukt mye turister, og varmt! Men mye flott å se på, og god mat.

Gruppereise som noen foreslår, er kanskje en grei måte å starte på. Da reiser man sammen med andre, og man slipper å planlegge alt selv. 

Anonymkode: 823b7...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke Italia, men var et år på øya Chios i Hellas. Veldig pen øy, som holder høy standard. Mange fine strender, god mat og mye å se.

Så spennende! Hadde du «hjemme»kontor, eller hvordan fikk du det til økonomisk? Ble du kjent med lokalbefolkningen? 

Anonymkode: 2e25a...4e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.27):

Hæ. Det er da helt vanlig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...