Gå til innhold

Fikk Ikke lov å sette opp trampoline i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med trampoline er forholdsvis nytt. Det er først de siste årene alle skal ha det. Vedtekter og regler er ikke oppdatert på dette rushet om at alle skal ha trampoline. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (18 minutter siden):

Dette med trampoline er forholdsvis nytt. Det er først de siste årene alle skal ha det. Vedtekter og regler er ikke oppdatert på dette rushet om at alle skal ha trampoline. 

Nytt og nytt, dette var da vanlig når jeg var ung, på slutten av 90 tallet så var det nesten ikke en hage her som ikke hadde trampoline.

Anonymkode: a6040...36d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke alle forstår ansvaret for de i styret. Sameiet og borettslag har som regel ikke lov og ha trampoline. Ikke bare pga bråk men man kan faktisk saksøke styret hvis noen blir skadet som er ganske alvorlig.  Det nytter ikke og skrive under på at dere er ansvarlig. De er ansvarlig for hele sameiet selv om du eier plenen foran. Dette er ikke gammeldagse regler. Jeg har selv hvert i styret i et borettslag og der ville foreldre ha ut plaskebasseng, det er ikke problem så lenge de er til stede og tømmer bassenget når det ikke er i bruk. Hvis noen hadde druknet så hadde styret blitt anmeldt. Det er mange skader på trampoliner. 

Hos oss var det to stk som hadde kjøpt trampoline men vi klarte og stoppe de. Beboerne vil heller ikke støyen fra unger som skriker dagen lang. Men de forstod ikke selv med gjentatt forklaring hvorfor det ikke er lov. Les reglene 

Anonymkode: 5f711...ccb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (46 minutter siden):

Fullstendig enig. Det er helt jævlig å høre på skrik og skrål når unger hopper på trampoline.  Enkelte skriker så skingrende høyt, at man skulle tro de ble stukket med en kniv i ryggen. 

Det er jo foreldrenes feil, ikke trampoliner 😆

Vi har oppdratt våre barn og gitt beskjed til vennene deres. Er ikke mer lyd her når de hopper enn når de leker og sykler. 

Anonymkode: 67df2...3d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gud forby om barn er litt aktive og hopper på en trampoline en måned eller to i året. For stakkars naboer som blir plaget og stakkars styre som står ansvarlig for eventuelle skader. Derimot er det helt fint at beboere røyker til sjenanse for naboer for såpass må man jo kunne tolerere, og er man for sensitiv så kan man vel bare gå inn og lukke dører og vinduer. Siste rest av røyken som siver inn gjennom ventiler, ja de må man bare tåle. Og ikke er det snakk om at styret er ansvarlig for de helsemessige skadene det kan påvirke andre med passiv røyking 🥳

Anonymkode: 3f525...fdb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gud forby om barn er litt aktive og hopper på en trampoline en måned eller to i året. For stakkars naboer som blir plaget og stakkars styre som står ansvarlig for eventuelle skader. Derimot er det helt fint at beboere røyker til sjenanse for naboer for såpass må man jo kunne tolerere, og er man for sensitiv så kan man vel bare gå inn og lukke dører og vinduer. Siste rest av røyken som siver inn gjennom ventiler, ja de må man bare tåle. Og ikke er det snakk om at styret er ansvarlig for de helsemessige skadene det kan påvirke andre med passiv røyking 🥳

Helt enig! Vi måtte flytte på grunn av den jævla røyken til naboen.

Nå bor vi i nabolag hvor så og si alle hager har trampoline. Synes det vekker frem sommerminner fra barndommen og høre at barna koser seg 🥰

Hadde valgt støy fra barn over den jævla røyken 10/10 ganger!

Anonymkode: 9c49c...2d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du sikker på at du vil presse gjennom å få sette opp trampoline? Det vil garantert irritere noen naboer. 
Jeg har bodd i tre ulike borettslag, to av dem har hatt forbud. Jeg har ikke små barn selv og synes personlig ikke det er noe problem med lekende barn i nabolaget, men det er stadig en kilde til konflikter. Jeg ville vurdert om det er så viktig å ha det at det trumfer ubehaget med å stå på krava. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig! Vi måtte flytte på grunn av den jævla røyken til naboen.

Nå bor vi i nabolag hvor så og si alle hager har trampoline. Synes det vekker frem sommerminner fra barndommen og høre at barna koser seg 🥰

Hadde valgt støy fra barn over den jævla røyken 10/10 ganger!

Anonymkode: 9c49c...2d6

Hehe, så ulike man kan være. Jeg hadde valgt naboens røyklukt fremfor trampoline-skrål. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mye snakk i de siste årene om trampoliner i borettslag og sameier, men slik jeg har forstått det gjelder det spesielt ansvaret for de og vedlikeholdet, og at styrer kvier seg dersom det ansvaret faller på de. Det virker som om det er litt uavklart ennå hva som er ditt, eller styrets ansvar mtp fellesområder og der trampolinen står siden det er såpass nytt? Her står det skrevet litt om problemstillingen, dersom du ikke allerede har lest den. 

https://www.huseierne.no/nyheter/trampoline-i-sameier-og-borettslag/

Anonymkode: 09eb6...386

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende det er fordi da har borettslaget ansvar hvis det skjer en ulykke?

Hvis det er sånn.

Anonymkode: 8d13e...fd3

AnonymBruker
Skrevet
On 7/26/2024 at 7:33 PM, Kålrota said:

Er du sikker på at du vil presse gjennom å få sette opp trampoline? Det vil garantert irritere noen naboer. 
Jeg har bodd i tre ulike borettslag, to av dem har hatt forbud. Jeg har ikke små barn selv og synes personlig ikke det er noe problem med lekende barn i nabolaget, men det er stadig en kilde til konflikter. Jeg ville vurdert om det er så viktig å ha det at det trumfer ubehaget med å stå på krava. 

Neida, bare på KG dette er en konflikt, i virkeligheten så går det som regel helt fint, 

vi har bare blitt veldig flinke på å sutre.

Anonymkode: 83680...8e1

• Liker 2
Skrevet

Det er definitivt en stor kilde til konflikter i nabolag, i naboborettslaget her har de havnet i Kongliktrådet pga trampolinebruk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (På 26.7.2024 den 18.36):

Nytt er det ikke da. For 20 år siden så hadde alle trampoliner i hagen. Noen hadde det når jeg var ung også. Men ikke så vanlig som når barna mine var små. 

Anonymkode: 2398d...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (På 26.7.2024 den 18.36):

Det var nytt da jeg var ung, for cirka 30 år siden. Vi var de første som hadde trampoline på mitt hjemsted, og slik var det ganske lenge. Men for 20 år siden var det ganske vanlig

Anonymkode: 56a06...a65

AnonymBruker
Skrevet

I vårt sameie må det søkes til styret om trampoliner. Sameiet består av 4-mannsboliger. Nabo satte opp den største trampolinen de kunne finne i sin hage og nabo over som har veranda over deres hage kunne ikke bruke sin veranda mer pga hyling og skriking. Heldigvis flyttet de og vedtektene ble oppdatert. Enhver søknad om trampoline vil i praksis bli avslått av hensyn til naboer. Vil man ha trampoline, flytt i enebolig på landet. 

Anonymkode: cbf26...2fa

• Liker 4
Skrevet

Grøss og gru. Jeg husker tilbake til da vi bodde i rekkehus før. Naboen ved siden av, en liten enebolig, presset inn en trampoline på den lille gressflekken foran huset, som var rett inntil vår hage foran vårt rekkehus, og det var grining og skriking dagen lang hele sommerhalvåret. Fra april til september. Det skal nevnes at de hadde en sønn som begynte å grine for alt, bare fordi en flue landet på hånden hans en gang for eksempel... makan til grinerunge har jeg aldri vært borti. Det var et mareritt når de satte opp trampolinen.  Kunne knapt være ute i vår egen hage. Skrik, hyl, grining HELE FORBANNA DAGEN fra trampolinen.

Det faenskapet skulle vært forbudt!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.15):

Det er jo foreldrenes feil, ikke trampoliner 😆

Vi har oppdratt våre barn og gitt beskjed til vennene deres. Er ikke mer lyd her når de hopper enn når de leker og sykler. 

Anonymkode: 67df2...3d6

Jess!

Guns don’t kill people, people do!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 16.56):

Styret bestemmer over fellesarealene, og om de aksepterer at du har den i hagen så er det styret/sameiet som er økonomisk ansvarlig ved eventuell skade på andre barn. 

Det er uansett ufint å montere en slik når du har en liten hage i tilknytning til nabo. 

Anonymkode: c7394...9be

Ingenting ufint med det når den står på hageflekken fe har

Anonymkode: cda66...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.04):

Tror ikke alle forstår ansvaret for de i styret. Sameiet og borettslag har som regel ikke lov og ha trampoline. Ikke bare pga bråk men man kan faktisk saksøke styret hvis noen blir skadet som er ganske alvorlig.  Det nytter ikke og skrive under på at dere er ansvarlig. De er ansvarlig for hele sameiet selv om du eier plenen foran. Dette er ikke gammeldagse regler. Jeg har selv hvert i styret i et borettslag og der ville foreldre ha ut plaskebasseng, det er ikke problem så lenge de er til stede og tømmer bassenget når det ikke er i bruk. Hvis noen hadde druknet så hadde styret blitt anmeldt. Det er mange skader på trampoliner. 

Hos oss var det to stk som hadde kjøpt trampoline men vi klarte og stoppe de. Beboerne vil heller ikke støyen fra unger som skriker dagen lang. Men de forstod ikke selv med gjentatt forklaring hvorfor det ikke er lov. Les reglene 

Anonymkode: 5f711...ccb

Det er liv i mange sameie oh borettslag !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 19.21):

Ikkr skal de lage lyd, ikke skal de spille på iPad for da er de passive, jaja galt blir det uansett

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...