Gå til innhold

Fikk Ikke lov å sette opp trampoline i hagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi bor i et nytt etablert sameie(rekkehus ) og har egen hage. Vi alle beboere har fått ekslusiv bruksrett til hagen vår men uteområdet er enda ikke overtatt av styret. Det er gjenstår fortsatt mangler på uteområdet som utbygger skal ordne. Vi satte opp trampoline men fikk varsel fra styret vi ikke har lov da det er sjenanse for naboene. Trampolinen står i min egen hage. Styret begrunner at om det skulle skje noe skade i trampolinen så vil styret stå til ansvar og det vil de ikke risikere. 

jeg mener de ikke har lov til å nekte meg å ha trampolinen der og selv om sameiet ikke har overtatt uteområdene så har jeg lov til å bruke min «eksklusive bruksrett» til å sette opp en trampoline. Jeg syns styret gjør nekter meg bare for å være vanskelige men hvem har rett?

styret begrunner også om at selv om vi har ekslusiv bruksrett så kan styret bestemme og vi kan ikke gjøre som vi vil i hagen vår.

Anonymkode: 702d3...365

AnonymBruker
Skrevet

Hva står i vedtektene? Hvor hjemler de dette? Be om dokumentasjon. Er det gamle folk i styret? Har dere et boligbyggelag som kan svare på sånne ting? 

Anonymkode: 9b721...3b8

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke vedtektene til borettslaget for å se hva som er lov å ikke.

Anonymkode: 717d3...e49

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Styret bestemmer over fellesarealene, og om de aksepterer at du har den i hagen så er det styret/sameiet som er økonomisk ansvarlig ved eventuell skade på andre barn. 

Det er uansett ufint å montere en slik når du har en liten hage i tilknytning til nabo. 

Anonymkode: c7394...9be

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke vedtektene, men jeg forstår godt at de nekter. Trampoline medfører enormt mye bråk, med hyl og skrik som foreldre er helt døve for selv, det medfører masse reking av barns om skal leke enten eier er hjemme eller ikke, og det er ikke få skader ila et år fordi trampoliner flyr avgårde når det blåser.  

Anonymkode: d3d33...7f9

• Liker 18
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må sjekke vedtektene til borettslaget for å se hva som er lov å ikke.

I vedtektene står det nok bare at styret bestemmer over fellesarealene, og det er det de gjør i dette tilfellet. 

Anonymkode: c7394...9be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eies tomten av sameiet og ikke av deg som selveier, så er styret ansvarlig for alt av skader som kan oppstå. I vårt sameie så må nærmeste naboer være enig i plassering (vedtektsbestemmelser ) og eier av trampolinen må signere i at vedkommende er ansvarlig for alt som oppstår av skader/bruk osv.   Det er flere stygge saker ifm trampolinebruk og forsikring, så styret sier nei av en grunn. 

Anonymkode: a3b68...4be

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere prøve å inngå kompromiss? Du kan f.eks skrive under på at ansvaret er ditt, sikre hagen så den ikke er tilgjengelig for forbipasserende, eller grave den ned for å minimere risiko for høye fall? Send inn et forslag til generalforsamling som gjør det enklere å si ja til trampoline, så får dere stemme over det.

Anonymkode: 022b8...924

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei.

Vi bor i et nytt etablert sameie(rekkehus ) og har egen hage. Vi alle beboere har fått ekslusiv bruksrett til hagen vår men uteområdet er enda ikke overtatt av styret. Det er gjenstår fortsatt mangler på uteområdet som utbygger skal ordne. Vi satte opp trampoline men fikk varsel fra styret vi ikke har lov da det er sjenanse for naboene. Trampolinen står i min egen hage. Styret begrunner at om det skulle skje noe skade i trampolinen så vil styret stå til ansvar og det vil de ikke risikere. 

jeg mener de ikke har lov til å nekte meg å ha trampolinen der og selv om sameiet ikke har overtatt uteområdene så har jeg lov til å bruke min «eksklusive bruksrett» til å sette opp en trampoline. Jeg syns styret gjør nekter meg bare for å være vanskelige men hvem har rett?

styret begrunner også om at selv om vi har ekslusiv bruksrett så kan styret bestemme og vi kan ikke gjøre som vi vil i hagen vår.

Meld deg inn i Huseierne, og får gratis juridisk rådgivning på telefon fra dem. Hva styret her kan og ikke kan, er komplisert uten å lese alle dokumenter i tilknytning til boligen og styret. 
Merk deg og at noen brl. Lager egne regler for anstendig påkledning på balkonger, uten at har juridisk mulighet til slike ordensregler/vedtektsendringer. 

Anonymkode: 65162...9a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eies tomten av sameiet og ikke av deg som selveier, så er styret ansvarlig for alt av skader som kan oppstå. I vårt sameie så må nærmeste naboer være enig i plassering (vedtektsbestemmelser ) og eier av trampolinen må signere i at vedkommende er ansvarlig for alt som oppstår av skader/bruk osv.   Det er flere stygge saker ifm trampolinebruk og forsikring, så styret sier nei av en grunn. 

Anonymkode: a3b68...4be

Om noen signerer aldri så mye på slike hjemmesnekrede dokumenter så er de neppe juridisk holdbare om det oppstår en erstatningssak. 

Anonymkode: 65162...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et forbud mot trampoliner hos de som bor i rekkehus, skjønner jeg veldig godt.
Det må da være veldig plagsomt for de nærmeste naboene? Både m.t.p. selve hoppingen og lyden det lager, men også all skriking og annet støy som gjerne følger med.
Trampolinen må vel være plassert bare få meter unna naboene - om ikke hagene er enorme, da?

Anonymkode: af89f...c10

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i borettslag og har egen hage og vi har ikke lov å ha trampoline 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lov med trampoline i mange sameier og borettslag.
Sier vedtekter eller husordensregler det ikke er lov hos dere kan generalforsamlingen endre det.

Om styret var ansvarlig for alle skader på trampoliner og lekeplasser ville det neppe finnes i noen sameie eller borettslag?

Styret kan holdes ansvarlig om de har opptrådt uaktsomt, eksempelvis unnlate å gjøre tiltak for å sikre leikeapparater er i orden, Lekeplasser på fellesareal er dermed ofte utstyrt med apparater som ikke krever mye vedlikehold.

Men, trampoline i egen hage vil ikke være styrets ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det er et forbud. Å hevde at trampoline er til sjenanse for naboer er mildt sagt, det er et rent helvete når det er så tett mellom naboer. Ungers skrik og skrål fra morgen til kveld tett på når naboene prøver å slappe i hagen etter en lang dag på jobb er et mareritt for alle unntatt deg som endelig får ungene ut av hus.

Lek i hagen er selvsagt akseptabelt, barn er jo ikke lydløse, men det er ingen lek som skaper så mye skriking og roping som trampoline.

Grøss, jeg snakker av erfaring. 

Anonymkode: 59530...703

• Liker 18
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at det er et problem at en har trampoline i en egen hage, borettslag eller ikke så lenge det er du som har hagen så...

Anonymkode: a6040...36d

• Liker 1
Skrevet

Først så må du vite om hagen er din eller om det er sameie sitt.

Der vennina mi bor i 4 mannsbolig , 2 leiligheter oppe og 2 nede. Der har de som har nede tomt ut ved stua, og de som bor oppe nede Der de kommer ned trappa. Og der får de lov å sette opp det de vil så lenge de holder seg innen sin hage flekk. Men som sagt det er forskjeller på regler

• Liker 1
Skrevet

Viktig å få frem at eventuelt forbud vil være nedfelt i vedtekter eller husordensregler.
Det er beboere som har bestemt hvordan disse skal innholde.

Ikke noe generelt forbud mot trampoline i sameie og borettslag.
Det kan være like tett mellom eneboliger som rekkehus.

Skrevet

I et sameie vil flere personer eier tomten sammen. Hver av sameierne vil ha råderett over sin del av eiendommen. Normalt sett vil det også inkludere noe av uteområdet, men det kan variere.

I et borettslaget er det borettslaget som er eier av eiendommen og tomten. Hver eier har bruksrett til sin bolig i borettslaget. Normalt sett vil det også her inkludere noe av uteområdet, men det kan variere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er en grunn til at det er et forbud. Å hevde at trampoline er til sjenanse for naboer er mildt sagt, det er et rent helvete når det er så tett mellom naboer. Ungers skrik og skrål fra morgen til kveld tett på når naboene prøver å slappe i hagen etter en lang dag på jobb er et mareritt for alle unntatt deg som endelig får ungene ut av hus.

Lek i hagen er selvsagt akseptabelt, barn er jo ikke lydløse, men det er ingen lek som skaper så mye skriking og roping som trampoline.

Grøss, jeg snakker av erfaring. 

Anonymkode: 59530...703

Fullstendig enig. Det er helt jævlig å høre på skrik og skrål når unger hopper på trampoline.  Enkelte skriker så skingrende høyt, at man skulle tro de ble stukket med en kniv i ryggen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...