Gå til innhold

Hvilken løsning for felles økonomi er best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min (nye) samboer og jeg ønsker å få en del konti delt. Vi har sjekket opp i litt ulike banker, uten at jeg får helt oversikt over hva som er best. Har blant annet sett på Lunar, som virker bra - men er litt skeptisk til en månedlig kostnad hos en bank.

Hvilken bank/løsning bruker dere? 

Vi ønsker i hovedsak en felles brukskonto hvor begge kan ha kort + Apple Pay, begge har fullt innsyn og begge kan feks betale regninger o.l. Ønsker også en felles sparekonto.

Personlig er jeg mest glad i å bruke kredittkort til forbruk, men ser ikke for meg det er mulig å få et felles kredittkort hvor begge har innsyn? 

Vi har selv kontoer i henholdsvis Sparebank 1 (han) og Eika (meg).

Anonymkode: d0bd7...29a

Skrevet

Det korte svaret som hovedsakelig svarer ut trådtittelen er vel den formen for felles økonomi som fungerer best for partene i samlivet. Der ser det ut som at dere i stor grad er enige. 

Når det gjelder det praktiske så høres det ut som at dere nesten bare kan opprette felles brukskonto, felles sparekonto (husk dokumentasjon på at den er felles) og så vet ikke jeg om noen kredittkort som åpner for en slik felles løsning dere ser for dere (men kanskje andre her vet mer om det).

Vi har felles økonomi hos oss, men vi styrer ikke med felleskontoer. Vi har egne kontoer og egne kredittkort, men alt inn og alt ut er felles. 

Skrevet

Min anbefaling er å opprette konti (brukskonto og sparekonto) der den ene er innehaver og den andre har disposisjonsrett. Så overfører dere månedlig penger til forbruk og felles sparing. Personlig mener jeg at selv i et ekteskap eller som samboere, så bør dere ha konti dere disponerer alene. Alle har rett på sin private økonomi, og det impliserer verken tillitsbrudd eller utroskap. 

Det er null problem å ha to kredittkort knyttet til en kredittkortsaldo. 

• Liker 1
Skrevet

Sparekonto bør nok opprettes i en annen bank, f.eks hos et kredittforetak eller forbruksbank. Da får man som regel bedre rente. 
Tror man kan få flere kredittkort i Trumf på samme konto. Ekstra bonus på dagligvarer. 
Man kan også ha separate kredittkort som betales fra samme felleskostnadskonto. Uvettige innkjøp vil jo synes godt på regninga man får den hver måned

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 time siden):

Min anbefaling er å opprette konti (brukskonto og sparekonto) der den ene er innehaver og den andre har disposisjonsrett. Så overfører dere månedlig penger til forbruk og felles sparing. Personlig mener jeg at selv i et ekteskap eller som samboere, så bør dere ha konti dere disponerer alene. Alle har rett på sin private økonomi, og det impliserer verken tillitsbrudd eller utroskap. 

Det er null problem å ha to kredittkort knyttet til en kredittkortsaldo. 

Jeg vet det er null problem å ha to kort - men får den andre innsyn? Vi ønsker at begge to skal kunne se saldo osv.

Skrevet

Det er jo bare å gjøre den andre til disponent av kontoen 

AnonymBruker
Skrevet

Har en felles brukskonto som begge disponerer. Den står i mitt navn, men han har full tilgang til den og vi har hvert vårt kort. Samme med felles sparekonto, bare at ingen av oss har kort. I tillegg har vi egne brukskontoer og sparekontoer som den andre ikke har tilgang til. Trekket til boliglånet går fra felles brukskonto.

Anonymkode: 88f76...b56

Skrevet

Vi har tre felles konti. En sparekonto der barnetrygda går inn. En felles regningskonto og en felles brukskonto til mat med hvert vårt visakort på. Jeg er eier, mannen er disponent. Vi ser begge alle transaksjoner og alt som ligger til forfall.

vi har separate lønnskonti og sparekonti og setter samme beløpet inn på felleskontiene. Vi sparer hver for oss, og disponerer det som ikke er familiekostnadene hver for oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken løsning som er best kommer helt an på hvert enkelt par.

Det jeg tenker er best  er

En felleskonto, til alt av faste utgifter, hvor man setter inn beløp prosentmessig etter hvor mye man tjener. 

Hver sin konto utenom dette.

Kjøp av mat, klær, andre artikler,  man betaler etter hvor mye man tjener. Gjør opp kvitteringer jevnlig,  f.eks på ukesbasis eller månedlig. 

Anonymkode: 45fd7...65c

AnonymBruker
Skrevet

ts her

Jeg spør mer om konkrete anbefalinger til banker, og ulike løsninger, og hvordan man oppretter slike konti, legger til som disponent etc

ikke hvordan man deler kostnader osv seg i mellom 🥰

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker said:

ts her

Jeg spør mer om konkrete anbefalinger til banker, og ulike løsninger, og hvordan man oppretter slike konti, legger til som disponent etc

DnB, Sbanken, Nordea, Sparebank1 og Bulder er de jeg har testet. Det er også de eneste bankene jeg har prøvd

Endret av newman01
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker said:

ts her

Disponent legger du til i appen til alle bankene

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts her

De aller fleste banker har mulighet for disponent på kontoene. Du åpner en helt vanlig brukskonto eller sparekonto, når det er gjort kan du legge til samboeren din som disponent i nettbanken og bestille et ekstra kort. Bare vær obs på at det bare en en som kan være eier av kontoen(gjelder alle banker). Og hvis den personen dør vil kontoen bli sperret, selv for den som er disponent. Så det er viktig å alltid ha sin egen konto med noe penger tilgjengelig.

Anonymkode: 12621...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vet det er null problem å ha to kort - men får den andre innsyn? Vi ønsker at begge to skal kunne se saldo osv.

Ja - foreldrene mine hadde det. To kort og en felles saldo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...