AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Hver gang det er noe hun ikke får lov. Da svarer hun jeg er ikke et barn, jeg er faktisk ti år. Hun blir sint når jeg svarer at jo du er fortsatt et barn, du er ikke voksen på mange år enda. Men hun mener at alle andre på hennes alder får gjøre hva de vil og bruke sminke osv. Hva er lurt å svare så hun forstår? Anonymkode: 9cda0...03d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 "Nehei, hva er du da?" Anonymkode: 2b893...db5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 Får tiåringer bruke sminke? Æsj du er voksen, og 10 åringer har en liten løsrivingsfase, les litt om det. Anonymkode: f6ace...d36 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får tiåringer bruke sminke? Æsj du er voksen, og 10 åringer har en liten løsrivingsfase, les litt om det. Anonymkode: f6ace...d36 Min får ikke bruke sminke nei. Tror ikke at alle andre får lov heller Ja det skjønte jeg. Men umulig å diskutere noe med henne uten at hun blir sint. Men er vel sikkert normalt. Anonymkode: 9cda0...03d
Merlin Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hver gang det er noe hun ikke får lov. Da svarer hun jeg er ikke et barn, jeg er faktisk ti år. Hun blir sint når jeg svarer at jo du er fortsatt et barn, du er ikke voksen på mange år enda. Men hun mener at alle andre på hennes alder får gjøre hva de vil og bruke sminke osv. Hva er lurt å svare så hun forstår? Anonymkode: 9cda0...03d Bare nyt det så lenge det varer. 🙂 Tiden går fort og før du aner det er du blitt bestemor. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 Hva om du lar henne prøve ut sminke hjemme, men ikke lov å gå ut med det? Min nå 14-åring har aldri prøvd seg med å skal ha på seg sminke ute, men hun har tilgang sminke i mange år for å teste det. Om hun ikke er barn, sett henne til å lage middag og andre huslige oppgaver. Siden hun sier hun ikke er et barn. Se om ikke pipa får en annen lyd. Gi henne gjerne også regninger som skal betales og handleliste langt som et uår 😅 Anonymkode: 8e10a...f48 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva om du lar henne prøve ut sminke hjemme, men ikke lov å gå ut med det? Min nå 14-åring har aldri prøvd seg med å skal ha på seg sminke ute, men hun har tilgang sminke i mange år for å teste det. Om hun ikke er barn, sett henne til å lage middag og andre huslige oppgaver. Siden hun sier hun ikke er et barn. Se om ikke pipa får en annen lyd. Gi henne gjerne også regninger som skal betales og handleliste langt som et uår 😅 Anonymkode: 8e10a...f48 Takk for tips😀 🤙 Anonymkode: 9cda0...03d
luxifine Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 Jenta kunne bruke sminke inne, ikke ute. Hun kunne se ut som en av "nattens kvinner" fra the red light district når hun først var i gang.. helt forferdelig, men hun måtte øve for å bli bedre. 10 åringer er visst ikke barn, neivel. Jeg kan strekke meg til "prepubertal" når de er i det hjørnet.. Bare ordet pleier å få dem til å gremmes og droppe diskusjonen. Om ikke kan du alltid supplere med andre gøye voksen-tema: økonomi, arbeidsliv/jobb, matlaging, husholdning/plikter, seksual undervisning osv osv... De pleier å miste interessen for å krangle om "hvor voksen de er" for å så finne frem noe som proklamerer "at de er fortsatt barn og fritatt for slike pinlige/kjedelige emner" relativt fort. 4
Gjest jegerrinne Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Flere av jentene til jenta her som nå er 17, brukte sminke på barneskolen, fra 6 klasse hadde fler med sminke de måtte ha på seg etter gym. Så er nok en del som starter tidlig
BerntHulken Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 Dessverre tror tiåringer i dag at de er ungdommer. Sosiale medier ødelegger barndommen. Derfor er det nærmest barnemishandling å la de ha sosiale medier på den alderen. Men dagens foreldre er svake og lar dem selvfølgelig få lov til å følge strømmen. De færreste er tøffe nok til å sette foten ned. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 Tenker du gjør lurt i å ta følelsene hennes på alvor. Barndommen er på mange måter blitt kortere, kanskje spesielt for jenter? Men selv gutta våre hadde stort sett slutta å leke i 8-9 års alderen. 10-11 og delvis 12 år var vanskelige år, når de følte seg for stor for veldig mye, men de ikke var store og modne nok til at vi slapp de løs på måten en tenåring får. Er et begrep for det på engelsk også har jeg skjønt - tweens. Slått sammen teen og between, for de vanskelige årene de er mellom (yngre) barn og tenåring. Anonymkode: ca158...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hver gang det er noe hun ikke får lov. Da svarer hun jeg er ikke et barn, jeg er faktisk ti år. Hun blir sint når jeg svarer at jo du er fortsatt et barn, du er ikke voksen på mange år enda. Men hun mener at alle andre på hennes alder får gjøre hva de vil og bruke sminke osv. Hva er lurt å svare så hun forstår? Anonymkode: 9cda0...03d Hun er i en alder der hun begynner å se mer på egen kropp iht klær og sminke bla. Når andre barn får lov vil hun raskt føle seg utenfor. Hun har jo litt rett. Hun er ikke helt barn lengre. Hun er på vei til å bli en ung voksen. Og da kan du snakke litt mer voksent til henne også. Jeg husker svært godt å være ti år fortsatt og hvor grenseløst irritert jeg ble av voksne som snakket over hodet på meg og bare tok avgjørelser uten å ta hensyn å spørre meg om jeg syntes det var greit. Når jeg prøvde å si fra ble jeg avfeid, og mine meninger hadde ingen verdi. De både snakket til meg og behandlet meg ut fra meg som 7 år. Så når din 10 åring sier hun ikke er barn lengre. Betyr ikke det at hun ikke er barn lengrei juridisk forstand. Men at hun føler seg litt større enn et barn og vil få være med å bestemne. Spesielt iht seg selv. Lytt til henne, og ta imotargunentene hennes. Si hva du syntes og tenker uten å snakke til henne men med henne. Su du skal tenke på det. Dere kan komme frem til en mellomting. Er det faktisk slik at alle i klassen får lov å bruke sminke. An dere bli enige om at hu. Max får gå ut med maskara feks. Bedre det en at hun føler seg helt utenfor. Er det bare tull kan du la henne få sminke seg hjemme og øve seg. Da vil hun ikke bli like sinna om drre kommer frem til noe sammen eller at ditt gir mer mening bak ditt nei enn bare at det er et nei,du er for liten. Og det er ofte den nye rollen når de skal inn i tenårene. Øke forståelse og øke frihet til barnet. Anonymkode: 281aa...1a1 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 Jeg er ingen forelder, så jeg aner ikke om dette er århundrets teiteste argumentasjon mot en obsternasig tiåring, men går det an å si at ånei, du er ikke barn nei. Da må du få deg en jobb og begynne å betale husleie her. Hva skal vi ha til midda gi dag? Og gidder du dra på Vinomonopolet å kjøpe en rødvin for meg på vei hjem fra skolen forresten? Når det er sagt, man føler jeg jo større enn man er på et tidspunkt, og jeg tror de blir voksne tidligere når.. jeg får med meg litt av dagens kultur for tiåringer på tiktok og sånt, og det er fadermeg noe annet enn da jeg var liten. Han her har en del morsomme snutter om det på tiktok, vis dem til henne, kanskje hun har litt selvironi på det: Anonymkode: c0e63...9c2 2
Arkana Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 11-åringen får bruke sminke hjemme. Da kan hun eksperimentere så mye hun vil. At din svarer slik hun gjør kan kanskje være fordi hun opplever å bli behandlet som yngre enn hun er? Jeg tenker at du skal ta følelsene hennes på alvor og lytte til henne uten at det betyr at hun skal behandles som en voksen eller kunne gjøre som hun vil. Min 11-åring er veldig moden, selvstendig og ansvarlig. Hvis det er noe hun vil som vi er uenig i så snakker vi sammen om det slik at vi skal forstå hennes side og hun skal forstå vår. Det synes vi er viktig. Det er jo ikke sånn at foreldre aldri er urimelige og jeg synes det er viktig at man sier nei av en grunn og ikke bare for å si nei. 5
Sirah Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 Om hun ikke er et barn, så får hun bidra med voksenoppgaver hjemme. Støvsuge, vaske klær, skifte på sengene, lage middag, vaske do, klippe plenen, bruke ukepengene sine på middag til alle sammen, sortere søppel, luke ugress, bare fantasien setter grenser. Mens hun så klart får ha sminke på seg, siden hun tross alt er voksen. Skal se hvor lenge hun syntes det er gøy å være voksen 😁 Neida, joda….. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 Det er vel ingen nyhet at tiåringer iblant ikke føler seg som barn? Har en 11 åring som sier det iblant om vi ber henne legge seg på tidspunkt hun synes er tidlig (21) eller om hun må være hjemme tidligere enn vennene (ofte bare ei unnskyldning de bruker felles innad i gjengen for å få lov til å være lenger ute - alle skal være inne på samme tidspunkt, det har vi foreldre avtalt oss imellom, men det hindrer ikke dem i å prøve seg). Det er i situasjoner hvor hun føler hun bør ha større bestemmelsesrett, blant annet, at hun sier at hun ikke er et barn. Mer frihet, flere valg osv. "Hvis du ikke er et barn, hva er du da?" pleier jeg å spørre om. Uansett hva slags svar hun har, så ender vi til syvende og sist opp med at jo, hun er et barn frem til hun er voksen, og voksen (myndig) er hun åpenbart ikke på grunn av alder - her er det lover og regler som styrer, og ikke noe verken hun eller jeg kan endre på. Jeg gidder ikke diskutere det i en evighet, og er ganske rask til å sette en strek iblant. "Du er et barn, og ingenting kan endre det, hvor enn mye du ønsker det. Det tar tid å vokse opp, sånn er det bare". Jeg kan også "tilby" henne å behandle henne som eldre/voksen, og f.eks gi henne støvsugeren og si at det trengs å støvsuges. Etterpå skal klesvasken brettes, og badetøyet må på vask osv. Å være "ikke barn" betyr flere plikter og mer ansvar. Det har vist seg å være skikkelig kjipt, for hun tjener ikke engang ukepenger når hun må gjøre husarbeid i disse situasjonene. Det gjør ikke jeg heller, sånn er det å være voksen. Akkurat dette med sminke, så synes jeg 10 år er for tidlig å gå med ute blant andre, men å eksperimentere hjemme, tenker jeg bør gå bra. Det får til og med seksåringen lov til... Men det skal vaskes av om hun skal ut eller ved sovetid, selvsagt. Hun og ei venninne kan også kose seg med å teste ut sminke, neglelakk osv., og venninna har begynt å ta med seg egen sminke hjemmefra med tanke på at ikke alt bør deles på av sminkeartikler. Heller ikke hun får gå med sminke ute blant andre, men får lov til å leke seg med det hjemme. Anonymkode: 5b6aa...a42 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Nekter du barnet å leve ut sin aldersidentitet? UTOLERANT! Anonymkode: 7be07...09b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 Kjør på å la barnet finne sin egen identitet og stil! Heia 10-åringen 😁 Anonymkode: bb3b1...95c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #19 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver gang det er noe hun ikke får lov. Da svarer hun jeg er ikke et barn, jeg er faktisk ti år. Hun blir sint når jeg svarer at jo du er fortsatt et barn, du er ikke voksen på mange år enda. Men hun mener at alle andre på hennes alder får gjøre hva de vil og bruke sminke osv. Hva er lurt å svare så hun forstår? Anonymkode: 9cda0...03d Jenter blir små tenåringer svært tidlig i forhold til gutter. Sminke og hudpleie er det ekstremt mye av på sosiale medier der barn blir påvirket. Jeg ville inngått et kompromiss om hva slags sminke hun kan bruke. Det er absolutt ikke krise å la en tiåring bruke lipgloss osv. Men sminke som dekker huden ville jeg sagt nei til og begrunnet det med ingridienser og hva slags hud det er laget til. Og jeg ville stått på mitt selv om hun ble sur. Men for å ha sjansen til å nå gjennom må det være en form for logikk i din begrunnelse selv om hun ikke liker den. Det er et enormt press på unge jenter gjennom sosiale medier og skincare og sminke influensere i sosiale medier ser svært unge barn opp til. Mye av videoene har innehold tilpasset en eldre målgruppe men dette forstår ikke unge jenter. Du bør sette deg inn i hva slags innehold hun og venninner blir påvirket av for å forstå henne bedre. Dette vil hjelpe deg i kommunikasjonen med din datter. Anonymkode: dfa8a...453 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #20 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver gang det er noe hun ikke får lov. Da svarer hun jeg er ikke et barn, jeg er faktisk ti år. Hun blir sint når jeg svarer at jo du er fortsatt et barn, du er ikke voksen på mange år enda. Men hun mener at alle andre på hennes alder får gjøre hva de vil og bruke sminke osv. Hva er lurt å svare så hun forstår? Anonymkode: 9cda0...03d Før du blir voksen, skal du faktisk være tenåring. Tenåring blir du når du fyller 13. Har du fått pupper eller menstruasjon? Det gjør du når du er tenåring og når du er voksen. Finn punkt der hun blir svar skyldig! Hun er et barn, selv om hun ikke vil være ett barn. Her må du få tiåringen ned på jorda, igjen. Anonymkode: 8eaa7...946 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå