AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Jeg har en bror som desverre ikke ønsker kontakt med meg og foreldrene mine. Vi syns det er trist men må respektere det. Og grunner skal jeg ikke Ramse opp her. Men bestemor skjønner ikke dette og mener at vi har skylden og at vi er fæle som ikke besøker han. Sist hun var på besøk her og jeg var hos foreldre mine så tvang hun foreldrene mine til å kjøre hjem til han. Og i satt og sa at han vil nok ha besøk, han slipper dere nok inn osv osv. Så vi dro og han slapp oss ikke inn. Og hun satt i bilen etterpå og kjeftet på oss fordi vi ikke bare gikk inn. Døren var låst så det kunne vi ikke gjort. Skulle ønske hun forsto, men det gjør hun ikke. Og hun ringer og maser om at jeg må besøke han og ta med kake, og sitte der og snakke med han. Men han vil ikke og han er ingen snakkesalig type. Han har gitt klar beskjed om det. Vi hadde kommet på besøk om han ville. Men vi må nesten respektere han. Vi har så klart prøvd å få kontakt på meldinger men han svarer ikke heller. Svarte bare da han sa han ikke vil ha kontakt. Er trist men ikke mye å få gjort. Bestemor mener det nok godt, men det blir for intenst. Før var jeg i en bursdag til sønnen til kusinen min, og hun hentet meg da jeg ikke hadde bil. Planen var at hun skulle kjøre meg hjem også men bestemor nektet henne fordi hun mente hun hadde så mye å gjøre. Jeg holdt på å ikke komme meg hjem den kvelden. Hva gjør vi egentlig? Går det an å få henne til å forstå? Noen her syns sikkert også vi er fæle, men dette er ikke lett. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Få bestemoren din til å snakke med broren din, da. Anonymkode: 8fde1...676 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Få bestemoren din til å snakke med broren din, da. Anonymkode: 8fde1...676 Hun har ringt han mange ganger sier hun men han tar ikke telefonen, så han har tydeligvis ikke noe ønske om å snakke med henne heller. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Har broren din kontakt med bestemoren? Bestemor har tydligvis bil, så da kan hun vel besøke din bror selv,om begge ønsker det. Anonymkode: 2fc9f...f79
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har broren din kontakt med bestemoren? Bestemor har tydligvis bil, så da kan hun vel besøke din bror selv,om begge ønsker det. Anonymkode: 2fc9f...f79 Nei han har ikke det. Men hun forstår ikke. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 Hun har ikke bil, men foreldrene mine henter henne hit noen ganger. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 "Nei, vi skal ikke dit". "Dette har vi snakket om, nå legger jeg på." Korte, konkrete beskjeder. Ikke ta kommandoer, ikke gå inn i diskusjoner, bare steng ned, og avbryt besøk/kontakten der og da om det ikke går. Anonymkode: 8055f...fab 10 3
Clearpath Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 Lite du kan gjøre, ville bare oversett henne om du mener din bror har god grunn. Er din bror derimot deprimert ol er jeg enig med bestemor 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har ikke bil, men foreldrene mine henter henne hit noen ganger. Anonymkode: dc78b...2d4 Ok, jeg forsto det sånn at hun, altså bestemor, hadde hentet deg hos kusinen din. Anonymkode: 2fc9f...f79
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok, jeg forsto det sånn at hun, altså bestemor, hadde hentet deg hos kusinen din. Anonymkode: 2fc9f...f79 Var kusinen min som hentet meg. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 Jeg tror egentlig bare at noen gamle ikke vil forstå. Som en selvforsvarsmekanisme. Anonymkode: 6c448...a03 3
Sirah Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 Hun syntes nok det er veldig leit at det ikke er kontakt og prøver så godt hun kan å fikse opp. Dessverre bommer hun fullstendig. Bare avbryt henne når hun begynner. «Dette har vi snakket om før, nå snakker vi om noe annet». 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 Uff, jeg kjenner meg litt igjen her. Familien på mammas side er splittet. Den ene broren hennes vil ikke ha noe med verken meg eller foreldrene mine å gjøre etter en konflikt for noen år siden (lang historie). Vi har prøvd å snakke med ham, men det nytter ikke. Han vil ikke ha noe med oss å gjøre og er ikke interessert i en dialog. Mormor og morfar mener som TS' bestemor at vi er skyld i dette og maser om at vi må få besøke ham, få orden på situasjonen osv. De gir seg ikke og det har jo kommet til et punkt der jeg vegrer meg for å ta telefonen når en av dem ringer, for jeg vet jo hva det dreier seg om, men siden de er gamle og skrøpelige føler jeg at jeg må (i tilfelle de trenger hjelp). Det er slitsomt. Anonymkode: b9267...e10 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uff, jeg kjenner meg litt igjen her. Familien på mammas side er splittet. Den ene broren hennes vil ikke ha noe med verken meg eller foreldrene mine å gjøre etter en konflikt for noen år siden (lang historie). Vi har prøvd å snakke med ham, men det nytter ikke. Han vil ikke ha noe med oss å gjøre og er ikke interessert i en dialog. Mormor og morfar mener som TS' bestemor at vi er skyld i dette og maser om at vi må få besøke ham, få orden på situasjonen osv. De gir seg ikke og det har jo kommet til et punkt der jeg vegrer meg for å ta telefonen når en av dem ringer, for jeg vet jo hva det dreier seg om, men siden de er gamle og skrøpelige føler jeg at jeg må (i tilfelle de trenger hjelp). Det er slitsomt. Anonymkode: b9267...e10 Ta telefonen. Går samtalen inn på dette så sier du "dette har vi snakket om, nå legger jeg på". Og gjennomfører. Anonymkode: 8055f...fab 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 Nytter desverre ikke å forandre tankegangen hennes. Og hun er den som bestemmer over alle i familien tror hun selv. Men kan jo prøve å snakke med henne. Men at det hjelper tror jeg ikke. Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, jeg kjenner meg litt igjen her. Familien på mammas side er splittet. Den ene broren hennes vil ikke ha noe med verken meg eller foreldrene mine å gjøre etter en konflikt for noen år siden (lang historie). Vi har prøvd å snakke med ham, men det nytter ikke. Han vil ikke ha noe med oss å gjøre og er ikke interessert i en dialog. Mormor og morfar mener som TS' bestemor at vi er skyld i dette og maser om at vi må få besøke ham, få orden på situasjonen osv. De gir seg ikke og det har jo kommet til et punkt der jeg vegrer meg for å ta telefonen når en av dem ringer, for jeg vet jo hva det dreier seg om, men siden de er gamle og skrøpelige føler jeg at jeg må (i tilfelle de trenger hjelp). Det er slitsomt. Anonymkode: b9267...e10 Huff. Må være slitsomt. Vanskelig å forandre gamle mennesker desverre 🙁 Anonymkode: dc78b...2d4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Har bestemor et grep om hele familien deres? Iom at hun nektet din kusine å kjøre deg hjem igjen? Hva tenkte bestemor at du skulle gjøre da? Uansett, om hun er vant til å kontrollere alt og alle, så svir det sikkert i stoltheten hennes, eller noe sånt, når hun ikke klarer å fikse dette. Jeg er enig med dem som sier at dere bare må svare kort og bestemt hver gang hun begynner å snakke om det. Ikke gå inn i diskusjon eller samtale om det, bare svar kort og med den/de samme frasene hver gang. Hvordan er helsen og det kognitive hos henne? Anonymkode: 218df...475 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har bestemor et grep om hele familien deres? Iom at hun nektet din kusine å kjøre deg hjem igjen? Hva tenkte bestemor at du skulle gjøre da? Uansett, om hun er vant til å kontrollere alt og alle, så svir det sikkert i stoltheten hennes, eller noe sånt, når hun ikke klarer å fikse dette. Jeg er enig med dem som sier at dere bare må svare kort og bestemt hver gang hun begynner å snakke om det. Ikke gå inn i diskusjon eller samtale om det, bare svar kort og med den/de samme frasene hver gang. Hvordan er helsen og det kognitive hos henne? Anonymkode: 218df...475 Ja, hun har det desverre. Hun blir veldig opprørt om hun finner ut at noen i familien gjør noe hun ikke er enig i. Trenger ikke å være store ting. Ja hun prøvde å nekte henne det og begrunnet at kusinen min hadde så mye å gjøre så hun kunne ikke bruke tid på å kjøre meg hjem. Hjalp ikke at kusinen min sa at hun ikke hadde noe i mot å kjøre meg. Bestemor svarte bare nei vet du hva, sånn går ikke an. Du kan ikke drive å kjøre folk hjem når du har mye å gjøre her, rydde kjøkkenet osv osv. Hun får ta ansvar selv for å komme seg hjem. Kusinen min sa at det på kjøkkenet kunne hun da ta når hun kom tilbake. Men neida. Endte med at jeg satt på med noen andre. Så hun har overtaket ja. Om vi svarer kort så bare maser hun til vi må svare henne på det. Men er jo bare å fortsette egentlig til hun blir lei. Hun er klar i hodet og har god helse. Anonymkode: dc78b...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 Det kan virke som at broren din har klart å komme seg ut av en dysfunksjon familie. Å kjøre bort til han og hamre på døra hans etter hennes kommando når dere vet han ikke vil slippe dere inn, har ingen annen hensikt enn å gjøre han mer sikker i sin sak. Hvordan dere håndterer bestemor videre avhenger av hvor mye dere ønsker å dyrke videre denne dysfunksjonelle forholdet. Anonymkode: a0330...7f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå