AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Del Skrevet 26. juli 2024 Hva holder motivasjonen din oppe ift vektnedgang? Og hva er dine beste tips til å unngå å feile, spise usunt og for mye? Der er jo mange scenarioer som kunne blitt brukt til eksempler ift vektnedgang og utfordringer man møter på som gjør det vanskelig å holde seg til planen/vektnedgang. Men nevner to scenarioer under her bare så det skal være lett å forstå hva jeg ønsker hjelp til. For jeg feiler alltid på disse tingene og ender opp med å spise usunt og alt for mye mat forholdsvis ofte, noe som jo ødelegger for vektnedgangen min. 1) La oss si du er på butikken og går forbi godteri hyllene og tenker “i dag har jeg sykt lyst på sjokolade”. Hvordan tenker du for å la være å plukke med deg den sjokoladen? 2) Eller du skal til å forsyne deg med porsjon nummer 2 av middagen fordi du har lyst på mer mat, selv om du har spist nok/en normal porsjon før dette. Hva sier du til deg selv for å stoppe og ikke spise mer? Anonymkode: ff5c2...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 26. juli 2024 #2 Del Skrevet 26. juli 2024 (endret) Dette er sikkert feil å skrive, men personlig klarer jeg det kun pga wegovy da greier jeg si nei til sjokolade og sånn har ikke annet valg enn wegovy pga medisin jeg tar gir KRAFTIG VEKTØKNING Hadde klart det uten wegovy om jeg ikke tok leponex får lyst på, men greier som oftest å si nei og teller alle kalorier på my fitness app jeg nekter meg ikke godt, drikker en cola nå f.eks fordi jeg var kvalm, men da bare noterer jeg colaen med i regnskapet Endret 26. juli 2024 av Marye 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 26. juli 2024 #3 Del Skrevet 26. juli 2024 For min del prøver jeg å tenke "Vil jeg ha den sjokoladen, eller vil jeg være slank?" Svaret sier seg liksom selv. Sjokolade er forbeholdt lørdag for min del. Da spiser jeg kanskje 30g sjokolade, og det holder i massevis. Så ingen lørdag = ingen sjokolade. Det samme gjelder for maten. Bruk tallerkenmodellen når du forsyner deg, og så er det regel om kun 1 porsjon. Frys ned resten umiddelbart, hvis det er vanskelig. Igjen, "Vil jeg ha denne ekstra porsjonen eller vil jeg være slank?" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 1) La oss si du er på butikken og går forbi godteri hyllene og tenker “i dag har jeg sykt lyst på sjokolade”. Hvordan tenker du for å la være å plukke med deg den sjokoladen? 2) Eller du skal til å forsyne deg med porsjon nummer 2 av middagen fordi du har lyst på mer mat, selv om du har spist nok/en normal porsjon før dette. Hva sier du til deg selv for å stoppe og ikke spise mer? 1) det er ikke helg enda 2) du har spist nok Anonymkode: fc051...afc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Del Skrevet 26. juli 2024 Innse at det er en livsstilsending. Slutt å kall det "vektnedgang", du må jobbe inn vaner for resten av livet. 1) Den sjokoladen skal aldri med hjem fra butikken igjen. For så lenge du ser på det som kos. Noe du bare pauser for en periode, så sprekker du etterhvert. 2) Føle på at jeg er passe mett. I begynnelsen så handlet det om "vent fem minutter", eller si til mannen "jeg tenker vi pakker bort restene nå". Og plutselig en dag er det en vane, og tanken på å spise mer mat når man er mett er kvalmende. Anonymkode: 7997c...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): 1) La oss si du er på butikken og går forbi godteri hyllene og tenker “i dag har jeg sykt lyst på sjokolade”. Hvordan tenker du for å la være å plukke med deg den sjokoladen? 2) Eller du skal til å forsyne deg med porsjon nummer 2 av middagen fordi du har lyst på mer mat, selv om du har spist nok/en normal porsjon før dette. Hva sier du til deg selv for å stoppe og ikke spise mer? 1. Ikke akkurat nå. 2. Jeg bestemmer på forhånd hvor mye jeg skal spise. Anonymkode: fc6ca...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Del Skrevet 26. juli 2024 Jeg bruker en app for å telle kalorier og fikk en aha-opplevelse: oppdaget at jeg egentlig spiste for lite. Dette førte til lav energi og latskap, noe som resulterte i lite bevegelse og litt overvekt. Nå som jeg spiser mer riktig ift kalorier og tar vitamintilskudd, har jeg mer overskudd. Men jeg har blitt mer rastløs og sliter litt med å sovne inn om kvelden. Tidligere kunne jeg lett sove fra klokken 17 til neste dag pga mangel på energi Anonymkode: a8e31...69b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Del Skrevet 26. juli 2024 Det er jo mye en mental greie. For meg hjalp det utrolig mye å snu tankegangen rundt mat: Det er ikke å kose seg dersom man overspiser på dritt regelmessig eller å trykke innpå mer når kroppen er mett. Det er misbruk av mat og i bunn selvdestruktivt. Praktisk blir det jo etterhvert en vane å gå forbi den godterihylla om du har vært disiplinert nok til å gjøre det 10 eller 100 ganger. For hver gang du gjør det, jo mer naturlig blir det. Anonymkode: 6358d...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Del Skrevet 26. juli 2024 Kveldsspising prøver jeg å gjøre mindre ille ved å koke frosne grønnsaker og spise dem. Man kan spise en grei mengde for å stille ulvehungeren med en del færre kalorier enn mange andre typer mat. Anonymkode: b0eef...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Del Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva holder motivasjonen din oppe ift vektnedgang? Og hva er dine beste tips til å unngå å feile, spise usunt og for mye? Der er jo mange scenarioer som kunne blitt brukt til eksempler ift vektnedgang og utfordringer man møter på som gjør det vanskelig å holde seg til planen/vektnedgang. Men nevner to scenarioer under her bare så det skal være lett å forstå hva jeg ønsker hjelp til. For jeg feiler alltid på disse tingene og ender opp med å spise usunt og alt for mye mat forholdsvis ofte, noe som jo ødelegger for vektnedgangen min. 1) La oss si du er på butikken og går forbi godteri hyllene og tenker “i dag har jeg sykt lyst på sjokolade”. Hvordan tenker du for å la være å plukke med deg den sjokoladen? 2) Eller du skal til å forsyne deg med porsjon nummer 2 av middagen fordi du har lyst på mer mat, selv om du har spist nok/en normal porsjon før dette. Hva sier du til deg selv for å stoppe og ikke spise mer? Anonymkode: ff5c2...220 1. jeg plukker med meg den sjokoladen. Inneholder den 350 kcal? Ok. Da ryker det fra et annet sted i dagen eller uka. Ikke noe problem det. 2. jeg spiser mer middag. Inneholder den 350 kcal? Ok. Da ryker det fra et annet måltid. Jeg noterer meg at jeg må ta frem et kalorifattig men mettende måltid fra verktøykassa. Og skjer det ofte? Da lærer jeg at middagene fremover må inneholde større porsjoner, og være mer mettende. Der. Kjempeenkelt. Vektnedgang handler ikke om å nekte seg mat. Det handler ikke om dietter, restriksjoner og enkeltmåltider. Det handler ikke om å faste deler av døgnet, spise salatblad eller legge seg sulten. Å redusere vekt er akkurat samme øvelse som å opprettholde vekt. La oss ikke late som om det er vanskeligere å justere vekt ned enn det er å justere den opp, eller sørge for at den går flatt i den vekten vi trives i de neste 80 årene av vårt liv. Du regner ganske enkelt ut hvor mange kcal per døgn du forbrenner, og så legger du opp din hverdag slik at du spiser mat du oppriktig liker, til så mange måltider per dag du trives med, uten å verken være stappa så du blir uvel eller sulten. Ved vektoppgang må du justere kalorittthet opp. Ved vektnedgang må du justere kalorittethet ned. Du må ikke justere type mat, konstant nekte deg selv godteri eller vær sulten. Du må finne et kosthold du trivs kjempegodt med. Fordi dette er maten du skal spise - og ønske å spise - til den dagen du går i graven. Ellers er hele forsøket misslykka. Anonymkode: 9aa76...157 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Del Skrevet 26. juli 2024 Svar på de konkrete spørsmålene: Nr 1: Samme som en sa over her: "Vil jeg spise sjokolade, eller vil jeg være slank?" Men nå er det ekstremt sjelden at fyser på sjokolade, jeg har ikke så store problemer med sukkeravhengighet og klarer meg i lange tider uten. Har på det lengste gått 2 år uten noe som helst sukker, og det er sjelden noe savn. Jeg tenker litt sånn; "sukker er gift for kroppen." Og da blir det naturligvis også sånn at jeg ser på sjokolade som gift, den er laget for at du skal bli avhengig og ødelegge balansen i kroppen. Sånn at du stadig craver mer, sånn at matvaregigantene tjener mer. Tjener seg rike, på din sukkeravhengighet. Tjener seg mektige, på at du ødelegger helsa di. Det kan jo være greit å minne seg selv på, når man står der foran sjokoladehylla på butikken. De har fått deg hekta på den dritten der, og du burde gå cold turkey og slutte å sponse dem. Nr 2: Hvis jeg skal spise en ekstra porsjon, så inneholder den kun grønnsaker. Har salat/grønnsaker til alle middager, så det er veldig enkelt å forsyne seg ekstra av det. Beregner som regel nøyaktig hva vi spiser hver til middag, f eks 1 kyllingfilet pr person, og forsøker å lage nøyaktig mengde. Da blir det heller ikke noe å forsyne seg ekstra av. Har som regel ekstra av salat og grønnsaker. Og sånne ting som pizza, gryter etc, de fryser jeg ned restene av med en gang. Jeg syns det sosiale presset er aller verst. Hadde det ikke vært for sosiale settinger, og at jeg føler på å skuffe den som har stått på kjøkkenet og bakt kaker, så hadde jeg nok aldri fått vektproblemer. Det er der skoen trykker for min del. Så da forsøker jeg å si til meg selv at min helse er viktigere enn å hele tiden ta ansvar for andres følelser. Jeg sier til meg selv, at jeg kan jo ikke spise meg syk bare for at andre ikke skal bli skuffa over at jeg ikke spiser kakene de har lagd. Jeg må ta hensyn til min egen helse, først og fremst, og det må trumfe alt annet. Det har vært en treningsak for meg, akkurat det der. Å sette meg selv først. Men, det er jo klart at det finnes usunn mat som jeg liker, også. Ting som trigger fristelsen hos meg, selv om det ikke nødvendigvis er sjokolade. Ost og kjeks, for eksempel. Det kan jeg fryse på. Som regel pleier jeg å lage et sunnere alternativ, for eksempel bake meg noen nøttekjeks, eller bruke knekkebrød. Og ost er helt greit, men da begrenser jeg mengden litt. Fyser jeg på en konkret kake, så lager jeg et lavkarbo alternativ. Det finnes en oppskrift for omtrent hver eneste kake der ute. Gjør det ikke så ofte, da jeg tenker at sukkererstatninger ikke er det beste for kroppen min det heller, hvis det overdrives. Så da må jeg fyse ekstremt. Noen ganger hjelper det å bare spise noe annet, noe sunt. For eksempel bringebær, jordbær eller blåbær. Bruker ikke sukker, men litt kokosyoghurt uten søtning. Det som er greia er at hvis du går helt cold turkey med sukker, så vil etterhvert smaksløkene dine våkne opp fra den dvalen de er i, og all annen mat vil begynne å smake mye mer intenst. Jeg som ikke spiser sukker, syns for eksempel at rømme er helt ekstremt søtt. Alle smakene blir så mye mer fremtredende, det tar bare noen uker etter å ha kuttet ut sukker. Det er helt tydelig at sukker sløver smaksløkene noe helt vanvittig. Prøv et par uker, så kommer du til å få deg en overraskelse. Og de søteste matvarene, som for eksempel sjokolade, oppleves som altfor sterkt for smaksløkene da. Du får nesten vondt i halsen av det. Det viser jo litt hvor giftig det er med sånt, hvordan det påvirker kroppen og smaken, og gjør at du må ha så sterke smaker som sjokolade og potetgull for å i det hele tatt merke søtsmak. Så når grunnfilosofien min er at sjokolade er gift, og jeg har erfart hvordan den dreper smaken av ordentlig mat, så er det ikke så innmari vanskelig for min del. Anonymkode: 415bc...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Del Skrevet 26. juli 2024 Vektnedgang er enkelt i forhold til å opprettholde vekten etterpå. DA skal man være viljesterk, da... Anonymkode: 667d4...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns det sosiale presset er aller verst. Hadde det ikke vært for sosiale settinger, og at jeg føler på å skuffe den som har stått på kjøkkenet og bakt kaker, så hadde jeg nok aldri fått vektproblemer. Det er der skoen trykker for min del. Så da forsøker jeg å si til meg selv at min helse er viktigere enn å hele tiden ta ansvar for andres følelser. Jeg sier til meg selv, at jeg kan jo ikke spise meg syk bare for at andre ikke skal bli skuffa over at jeg ikke spiser kakene de har lagd. Jeg må ta hensyn til min egen helse, først og fremst, og det må trumfe alt annet. Det har vært en treningsak for meg, akkurat det der. Å sette meg selv først. Anonymkode: 415bc...839 Er det reelt press, eller bare du som føler på det? Og hvor ofte er disse settingene, egentlig? Jeg kuttet sjokolade og kaker helt (med noen unntak) for mange år siden, og det var en stor befrielse. Når det er kake-fredag og feiringer på jobb så føler jeg ikke presset overhodet. Samme om jeg er på restaurant, det koster meg ingenting å droppe dessert. Eller med mannen i hvilken som helst setting. Imidlertid, er det set-menu på restaurant så spiser jeg. Det samme om eldre slektninger setter frem dessert eller kake. Samlet blir da volumet ekstremt lite på et år. Anonymkode: 7997c...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Del Skrevet 27. juli 2024 1. unngå butikken. Storhandel 1-2 ganger i uka eller bruk oda. Handle når du er mett og fornøyd. 2. bare lag det du faktisk skal spise. Blir du ikke fornøyd, så lag deg heller litt dessert i form av vaniljekesam og varme bær, eller kesam med noen valnøtter, appelsin, kanel og litt honning. Motivasjon er flyktig og den kan man ikke stole på. Kroppen og hjernen din forsøker konstant å lure deg, få deg tilbake til gamle vaner som er trygge. Du må gå på disiplin, rett og slett. Anonymkode: 55eca...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg kjøper sjokolade, men en liten og gir den plass i kaloribudsjettet. Men sånn generelt så har jeg mindre lyst på godteri og snacks når jeg skal ned i vekt og har lagt om kosten fordi den lille sjokoladen kunne vært erstattet med ganske så mye mer og mer næringsrikt som jeg trenger når jeg ligger i underskudd. Jeg lager ikke mer mat enn hva jeg skal spise. Regner ut på forhånd. Det er ikke plass til to middager i kaloribudsjettet. Mat har uansett ikke vært mine problem. Er snacks og godteri som har gjort at jeg har gått opp i vekt. Anonymkode: 3c25a...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg noterte meg tidlig at en av de store forskjellene på meg og familie og venner som var "naturlig" slanke var at de ikke gikk rundt og var fysen på ting, eller lagde seg snacks og slik utenom måltidene, eller ikke hadde energibar i veska for å spise på ettermiddagen på jobb. Var vi på ferie var min tanke å kjøpe noe snop til bilen, men ingen andre foreslo det og fint klarte seg med vannflaska på roadtrip. Var vi hjemme en fredags kveld var min tanke at man må lage seg noe godt, men dette med mat/kvelds/snop kom aldri opp etter at middag var spist. Var vi på fjelltur stilte jeg selvfølgelig med sjokolade og nøttemiks i sekken, de dro gjerne opp en skive grovbrød og banan om vi var lenge ute på tur, men som regel ingenting annet enn vann. Merket meg at dette aldri var et savn for dem en gang, så det å innarbeide det som en vane også for meg var noe av det viktigste jeg gjorde. Og utrolig nok så stopper denne "fysenheten". Man spiser middag, er fornøyd, og tanken på mat slår en ikke resten av kvelden. Anonymkode: 7997c...c14 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 28. juli 2024 #17 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg noterte meg tidlig at en av de store forskjellene på meg og familie og venner som var "naturlig" slanke var at de ikke gikk rundt og var fysen på ting, eller lagde seg snacks og slik utenom måltidene, eller ikke hadde energibar i veska for å spise på ettermiddagen på jobb. Var vi på ferie var min tanke å kjøpe noe snop til bilen, men ingen andre foreslo det og fint klarte seg med vannflaska på roadtrip. Var vi hjemme en fredags kveld var min tanke at man må lage seg noe godt, men dette med mat/kvelds/snop kom aldri opp etter at middag var spist. Var vi på fjelltur stilte jeg selvfølgelig med sjokolade og nøttemiks i sekken, de dro gjerne opp en skive grovbrød og banan om vi var lenge ute på tur, men som regel ingenting annet enn vann. Merket meg at dette aldri var et savn for dem en gang, så det å innarbeide det som en vane også for meg var noe av det viktigste jeg gjorde. Og utrolig nok så stopper denne "fysenheten". Man spiser middag, er fornøyd, og tanken på mat slår en ikke resten av kvelden. Anonymkode: 7997c...c14 Dette er helt riktig, og utrolig viktig tankegang. Jeg tenker ikke på mat bortsett fra når jeg er sulten og skal spise ett av hovedmåltidene. Ingen behov for snacks mellom slagene, lager aldri "noe godt" fordi vi skal kose oss, ingen behov for "kos" på biltur. Jeg forstår at det må være utrolig utfordrende å ha disse tankene om mat hele tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Del Skrevet 28. juli 2024 Lizard skrev (6 minutter siden): Dette er helt riktig, og utrolig viktig tankegang. Jeg tenker ikke på mat bortsett fra når jeg er sulten og skal spise ett av hovedmåltidene. Ingen behov for snacks mellom slagene, lager aldri "noe godt" fordi vi skal kose oss, ingen behov for "kos" på biltur. Jeg forstår at det må være utrolig utfordrende å ha disse tankene om mat hele tiden. Jeg trodde lenge at alle hadde det slik, og at jeg også var født slik. Men innså til slutt at det var en tillært vane, og et tankesett jeg var i stand til å bryte. Det tok tid... For jeg hadde runde på runde med "bare 100 gram", eller "bare fredag og lørdag", eller "vaniljekesam med nøtter". Selv "bare te", eller "et knekkebrød med kremost". Men faktum er at du opprettholder denne vanen. Kroppen blir vant til å få noe når du er "fysen", eller skal "kose deg". Og så craver du mer, du craver dagen etter, og til slutt smeller du fordi kroppen ikke får det den har mest lyst på (noe mer usunt), og er tilbake på gamle vaner. For meg er dette mer enn 10 år tilbake i tid. Derfor jeg alltid i denne typen tråder skriver; les innleggene fra de som knakk koden for 1-2 år siden, minst. Jeg kan love at innleggene fra de som holder på med vektnedgang har 0 verdi. For det kunne jeg også fått til med alle tipsene som her gis - helt til jeg var tilbake på start fordi det ikke holdt over tid. Anonymkode: 7997c...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 15.28): Hva holder motivasjonen din oppe ift vektnedgang? Og hva er dine beste tips til å unngå å feile, spise usunt og for mye? Der er jo mange scenarioer som kunne blitt brukt til eksempler ift vektnedgang og utfordringer man møter på som gjør det vanskelig å holde seg til planen/vektnedgang. Men nevner to scenarioer under her bare så det skal være lett å forstå hva jeg ønsker hjelp til. For jeg feiler alltid på disse tingene og ender opp med å spise usunt og alt for mye mat forholdsvis ofte, noe som jo ødelegger for vektnedgangen min. 1) La oss si du er på butikken og går forbi godteri hyllene og tenker “i dag har jeg sykt lyst på sjokolade”. Hvordan tenker du for å la være å plukke med deg den sjokoladen? 2) Eller du skal til å forsyne deg med porsjon nummer 2 av middagen fordi du har lyst på mer mat, selv om du har spist nok/en normal porsjon før dette. Hva sier du til deg selv for å stoppe og ikke spise mer? Anonymkode: ff5c2...220 1. Tenker jeg egentlig er sulten, skal da enten hjem og spise, eller tar en banan dersom jeg har spist lite den dagen. Det gjør ingenting å være sulten. 2. Har ekstra grønnsaker til middagen, så spiser mer av det. Lager ikke mer enn 1 posjon til den enkelte av protein og karb. Anonymkode: e8e7f...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Del Skrevet 30. juli 2024 Tusen takk for mange gode tips og svar ☺️ Anonymkode: ff5c2...220 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå