Gå til innhold

Montering av genser (med symaskin)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan ikke sy! Dvs, jeg klarer å tre en maskin og sy en gardin, men ikke noe mer enn det. Er egentlig ikke så interessert heller. 

Men jeg er glad i strikke. Har strikket noen gensere nå og begynner å få teken på det. Har til nå konsekvent gått for raglan eller rundstrikk og unngått gensere hvor man skal klippe i bol og sy i ermer.

Tenker kanskje at tiden er inne for å ikke la meg begrense av manglende syferdigheter, men heller lære meg det...men er det vanskelig å få pent? Noen gode tips som jeg bør vite om?

Anonymkode: 19bd7...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man trenger absolutt ikke veldige til syferdigheter for å sy i oppklippskant, nei! Jeg er ganske dårlig på å sy. Syr i sikksakk-søm og syr over flere ganger før jeg klipper sånn at jeg er sikker på at det sitter. 

https://youtu.be/_MaHGBqVtGQ?si=UgHnYVyPvTeYBht- her er første del av en serie der du kan se hvordan dette gjøres. Jeg brukte selv den videoserien for å lære meg det! 

Anonymkode: e2e21...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syr kun med maskin når jeg må sikre maskene før jeg klipper opp. Da tester jeg på en prøvelapp i samme garn først, siden jeg jeg synes det varierer (og jeg sliter med å huske fra forrige gang) hvilken sømlengde og sømtype som passer best for at stoffet ikke skal strekke seg for mye ut mens jeg syr. Montering tar jeg alltid med håndsøm, da synes jeg det er lettere å være nøye og få det fint og gjevnt.

Hvis du er usikker på "sy og klipp"-delen kan du jo øve på prøvelapper, eller andre småprosjekter. Feks strikke sitteunderlag  klippe opp. Da kan du også øve på å strikke belegg for å skjule sårkanten.

Anonymkode: 3551a...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syr kun med maskin når jeg må sikre maskene før jeg klipper opp. Da tester jeg på en prøvelapp i samme garn først, siden jeg jeg synes det varierer (og jeg sliter med å huske fra forrige gang) hvilken sømlengde og sømtype som passer best for at stoffet ikke skal strekke seg for mye ut mens jeg syr. Montering tar jeg alltid med håndsøm, da synes jeg det er lettere å være nøye og få det fint og gjevnt.

Hvis du er usikker på "sy og klipp"-delen kan du jo øve på prøvelapper, eller andre småprosjekter. Feks strikke sitteunderlag  klippe opp. Da kan du også øve på å strikke belegg for å skjule sårkanten.

*Strikke sitteunderlag med rundstrikk, skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar😃 Kjenner selvtilliten kommer forsiktig snikende😊

Anonymkode: 19bd7...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...