123fir Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Fått beskjed om at det er sannsynlig at jeg har cushings. Er det noen andre her som har det som vil dele erfaringer? Symptomer? Utredning? Behandling? Ble du frisk?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Jeg har iatrogen (medikamentutløst) cushings. Symptomene er like, men behandlingen er forskjellig. Symptomer: vektøkning (måneansikt, tyrenakke, magefedme), tynn hud med mye hudblødninger, mye ødem/væskeansamling i kroppen, kraftig redusert glukosetoleranse, økt hårvekst i ansikt og på kroppen, beinskjørhet, og ekstrem tretthet/fatigue. Utredning med gjort av endokrinolog med blodprøver og spyttprøver. Siden min tilstand er iatrogen behandles den ikke på samme måte som primær cushings, der operasjon ofte er behandlingen. «Behandling» for min del er å redusere alt av stress i hverdagen, fysisk og psykisk. All trening og aktivitet blir gjort med lav intensitet. Metformin kombinert med strengt kosthold og trening (lavintensiv styrke og kondisjon) har hjulpet litt mot den reduserte glukosetoleransen og vektøkningen. Jeg vil i følge endokrinologen aldri bli helt frisk, men tilstanden er håndterbar. Anonymkode: adca5...49b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå