Gå til innhold

Barn og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ikke selv allergisk mot noe, verken matvarer, husstøv eller dyr. Er oppvokst i et litt skittent hjem (husabeid sto ikke øverst på prioriteringsslista), og vi fikk katt da jeg var 5 år gammel.

Det er mye diskusjon ang årsaker til at barn utvikler allergi. Arv har nok mye å si. Men bortsett fra dette sies det at det er viktig at barna eksponeres for skitt for å bygge opp imunnsystemet. Men jeg har også hørt at det er viktig at barna ikke eksponeres for dette altfor tidlig, dvs før imunnsystemet er utviklet. I så måte tror jeg mine foreldre gjorde mye riktig, men så har nok arv også spilt inn.

Ufra det jeg vet om tilfellene av allergi jeg kjenner til er det ikke uvanlig at de som kommer fra veldig renslige hjem utvikler allergi. Men det jeg er mer nysgjerrig på er om kombinasjonen spedbarn og dyr lett kan føre til pelsdyralelrgi, siden imunnssytemet blir eksponert altfor tidlig? Jeg kjenner nemlig til mange tilfeller der babyer har blitt allergisk mot dyr, eller ungen har blitt allergisk mot dyra i 5-10 års alderen.

Jeg kjenenr altså til en del slike tilfeller, men jeg har jo ikke drevet noen vitenskapelig datainnsamling på dette. Så hva sier forskning om dette, og hva er deres erfaringer? Er spedbarn og dyr en dårlig kombinasjon med tanke på utvikling av allergi hos barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg er et emne som egner seg særs dårlig for et diskusjonsforum. Selv forskere er ikke enige om hva allergi kommer av, og det er mange teorier i ulike retninger. Dette med støv er bare én av mange (jeg har hørt en hel rekke). Det er umulig å generalisere på bakgrunn av enkelterfaringer hos folk.

Jeg vil foreslå at du søker litt på nettet og finner forskningsrapporter eller lignende i stedet for å spørre her inne. Kanskje kan du begynne på forskning.no?

Skrevet

Det eneste jeg vet om dette er at mamma ammet meg ekstra lenge fordi hun var redd jeg skulle få allergi. Både hun og pappa har allergi mot både det ene og det andre, så hun fulgte rådet til jordmor og ammet meg så lenge som overhodet mulig. Og, nei, jeg er ikke allergisk mot noe.

Skrevet

Jeg ville nok også søkt i mer vitenskaplige artikler:-) Men som noen pekepinner mener man vel at det kan være "forsterkende" om barnet f eks viser tegn til allergi mot en ting (la oss si en katt), og man ikke fjerner kilden til allergien (altså katten); i tillegg til at det er sannsynlig at allergien mot dyret forsterkes, kan man utløse allergi mot flere ting. Så lenge barnet ikke reagerer allergisk, er det såvidt jeg vet ingen grunn til å holde dem unna dyr o.l.

Støv er sikkert en annen faktor som kan være med på å "bredere" allergi, om det finnes en slik sammenheng som det som er beskrevet ovenfor. Støvallergi er jo ganske vanlig, og endrer man ikke vaner etter å ha blitt allergisk, stresser man kroppen kontinuerlig.

Det er jo endel som sier de kan "venne seg til" f eks et dyr om de er allergiske, men jeg vil nesten tro det dreier seg om overfølsomhet og ikke allergi i slike tilfelle? Ellers vet jeg jo om olk som har vært plaget noen år med èn type allergi, som har blitt kvitt allergien "plutselig".

Ellers er det påvist sterkere korrelasjon (sammenheng) mellom allergi hos barn og dårlig inneklima (fukt, mugg, avgasser fra materialene) enn mellom allergi og røyking (foreldre røyker).

Hvor tidlig/seint det er bra å eksponeres for ting vet jeg ikke. I utgangspunktet skal jo ikke kroppen reagere som den gjør når den reagerer allergisk, og allergi har mer med et overaktivt enn et uutviklet immunforsvar å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...