AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Del Skrevet 26. juli 2024 Dere som har staudebed - hvilke arbeid utfører dere i disse? Hvor ofte? Og hvor mye tid bruker dere? Ommøblerer og deler dere stauder hvert år? Hvilke stauder er det mest jobb med? Anonymkode: d7803...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Del Skrevet 26. juli 2024 Først anlegger jeg dem, enten som hugelbedd, opphøyde bedd eller graver dem opp der jeg vil ha dem. Om våren klipper jeg ned det verste av vissent materiale som får ligge der det faller, og dekker over med litt jord. Klipper til rosene. Luker det verste av skvalderkålen, hvis den irriterer meg (ofte ikke). Deler stauder når de blir for store eller tar helt over, dvs med et par år mellom. Rydder litt pø om pø gjennom sommeren. Skuffer litt visne blader, kvister og litt jord rundt de mest sensitive plantene på høsten. Bruker ikke så mye tid, utenom når jeg anlegger nye bed eller planter i dem. Veldig lite tid på vedlikehold, fordi jeg stort sett planlegger for vanskjøtsel og lar det gå som det går. Hvis noe dør planter jeg noe nytt 😅 Anonymkode: 870ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 26. juli 2024 #3 Del Skrevet 26. juli 2024 Det viktigste med staudebed er å ikke ha dem for små, og å sette ned en kant for å skille mellom bed og plen evt. gangvei/sti. Jeg synes det er mest arbeid med steinbed. Mange av de lave tuevoksende får lett ugress og må deles ofte. Minst arbeid er det med høye stauder, f.eks. riddersporer, Tyrihjelm, revebjelle, akeleier, astrantia, vårvortemelk, liljer osv. Jeg planter ganske tett, og da unngår jeg ugress når plantene vokser til. Bruker også bunndekkere, f.eks. storkenebb, astilber, kryptimian, sølvarve. Bregner og forskjellige Hosta dekker også godt. I brede bed bruker jeg også lave rose- eller prydbusker. De gir høyde og dekker jorda godt. Å rydde gammelt og vissent om våren er det som krever mest arbeid i en staudehage. Jeg krafser godt, gjødsler og tar så ugress etter hvert. Ikke mye arbeid. Jeg deler stauder når jeg synes de er blitt for store, ikke passer der de står, eller når jeg vil ha samme planten i et nytt bed. Det kan gå flere år mellom hver gang jeg deler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå