AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 For 6 måneder siden ble jeg sykemeldt pga en plage. Fastlegen sendte inn henvisning til sykehuset. Kom inn dit og dem sa at jeg må opereres. Så de satt meg opp på liste. For 2 måneder siden fikk jeg en time på sykehuset og da trodde jeg at nå fikk jeg time til operasjon. Men nei. Fikk beskjed om at jeg må ned 20 kilo før jeg får operasjon. Men det er ikke lett. Har kun gått ned 4 kilo på 2 måneder. Jeg vil jo jobbe, men kan ikke før etter operasjon. Trenger litt motivasjon nå. Anonymkode: e2a9f...720
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Er det ikke nok motivasjon at vekten må av for at du skal få operasjonen du trenger, slik at du kan begynne å jobbe igjen? Om det ikke er nok, hva er nok da? Misforstå meg rett, det å gå ned i vekt er vanskelig. Men motivasjon vil du nok aldri finne om det der ikke er nok for deg, så du må med andre ord bare bestemme deg og gjøre det selv om du ikke vil. Anonymkode: 846d8...1ed 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 Det er hardt, men som den over her sier, du må bare bestemme deg. Jeg anbefaler å telle kalorier. Det høres ekstremt kjedelig ut, men det hjelper veldig. Også finner du noen "go to"-måltider som er "trygge" og magre, så du slipper å telle, men du vet hva du har fått i deg når du har spist disse. Jeg har gått ned 30 kg, og jeg telte kalorier de første månedene slavisk. Også når jeg sprakk - for det gjorde jeg, og gjør fortsatt. Også passet jeg på å se snittet pr uke, ikke slavisk pr dag. Altså kan man spise mer en dag hvis man passer på å spise mindre en annen dag. Du vil få deg noen aha-opplevelser ved å telle kalorier. Pass på "skjulte" kalorier som i drikke, olje/smør man steker i, dressinger, osv. Det enormt med kalorier i pasta, feks. Jeg anbefaler Lifesum, det brukte jeg. Mer motivasjon enn å kunne få en operasjon og dermed kunne komme tilbake i jobb og ikke gå på AAP, det kan jeg ikke helt se for meg. Men det er ikke lett nei, og det skjer ikke av seg selv. Spør gjerne om du trenger tips til konkrete matvarer. Også må man faktisk spise det som er bra for kroppen, ikke hva man synes smaker best og har mest lyst på bestandig! Periodisk faste har også hjulpet meg, jeg spiser (ikke nå som det er ferie, men ellers) stort sett alltid bare lunsj og middag. Faste ting til lunsj som jeg vet hva inneholder av kalorier (har ting å velge mellom da) og da kan jeg i all hovedsak stort sett spise det jeg vil til middag kalorimessig. Men motivasjonen, den må du stå for selv. Anonymkode: 0e01e...ad0 1
MissSkog Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 DETTE er jo motivasjonen din! Sier som innlegg #2 at om dette ikke er motivasjon nok så er ingenting. Du må selv få med deg hodet på det, men skulle tro frykten for ikke å kunne jobbe/ikke få operasjon tente en gnist. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er hardt, men som den over her sier, du må bare bestemme deg. Jeg anbefaler å telle kalorier. Det høres ekstremt kjedelig ut, men det hjelper veldig. Også finner du noen "go to"-måltider som er "trygge" og magre, så du slipper å telle, men du vet hva du har fått i deg når du har spist disse. Jeg har gått ned 30 kg, og jeg telte kalorier de første månedene slavisk. Også når jeg sprakk - for det gjorde jeg, og gjør fortsatt. Også passet jeg på å se snittet pr uke, ikke slavisk pr dag. Altså kan man spise mer en dag hvis man passer på å spise mindre en annen dag. Du vil få deg noen aha-opplevelser ved å telle kalorier. Pass på "skjulte" kalorier som i drikke, olje/smør man steker i, dressinger, osv. Det enormt med kalorier i pasta, feks. Jeg anbefaler Lifesum, det brukte jeg. Mer motivasjon enn å kunne få en operasjon og dermed kunne komme tilbake i jobb og ikke gå på AAP, det kan jeg ikke helt se for meg. Men det er ikke lett nei, og det skjer ikke av seg selv. Spør gjerne om du trenger tips til konkrete matvarer. Også må man faktisk spise det som er bra for kroppen, ikke hva man synes smaker best og har mest lyst på bestandig! Periodisk faste har også hjulpet meg, jeg spiser (ikke nå som det er ferie, men ellers) stort sett alltid bare lunsj og middag. Faste ting til lunsj som jeg vet hva inneholder av kalorier (har ting å velge mellom da) og da kan jeg i all hovedsak stort sett spise det jeg vil til middag kalorimessig. Men motivasjonen, den må du stå for selv. Anonymkode: 0e01e...ad0 Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720 Teller du kcal? Anonymkode: 58f29...418 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Teller du kcal? Anonymkode: 58f29...418 Nei. Var dette for mye kcal? Anonymkode: e2a9f...720
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Var dette for mye kcal? Anonymkode: e2a9f...720 Det vet jeg ikke. Men du må finne ut hva ditt kcal-behov er for å opprettholde vekten du har nå, og legge deg i minus av det. Si du feks trenger 2200 kcal for å opprettholde din vekt som den er i dag, da legger du deg på 1700 kcal for å gå ned i vekt. Du må søke opp kaloribehov-kalkulator så får du opp en god indikator på hvor mange kalorier du skal ligge på, for å gå ned i vekt. Du må være ærlig om aktivitetsnivået ditt. Så bør du sjekke dette for hvert femte kg du går ned, for behovet ditt vil endre seg etterhvert som du veier mindre. Anonymkode: 58f29...418 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720 Hva slags knekkebrød spiser du? Et knekkebrød er ikke et knekkebrød, for å si det litt dumt. Knekkebrød er som regel "bedre" enn brød, men det finnes knekkebrød med mer og mindre fiber og mer og mindre kalorier allikevel. Og en annen ting: hvor overvektig er du? Altså, hva veier du kontra høyden, hva er BMI? Hvis du skal unngå å være sulten, så er protein ekstremt viktig. Protein og "riktig" fett. I løpet av en "riktig" dag spiser jeg: Til lunsj: Tre Wasa Fiber Balance knekkebrød med cottage cheese (mager eller vanlig, bruker helst vanlig siden det er minimal forskjell, men det hender butikkene har bare mager, da kjøper jeg den) og en spiseskje Lerum jordbærsyltetøy uten sukker oppå cottage cheesen. Bruker ca halve boksen med cottage cheese på de tre knekkebrødene, altså varer en boks to lunsjer. Jeg teller ikke kalorier lenger på det fordi jeg vet at den boksen skal vare i to dager (og det syltetøyet har omtrent ingen kalorier og smaker godt). Til middag: kyllingfilet eller svinefilet med grønnsaker. Lite eller minimalt fett til steking, krydre med litt salt og mest urter. Bruker både salat, paprika, tomater, avokado (for fett) og ovnsstekte som feks brokkoli, blomkål, gulrot, asparges, hva man nå liker. Poenget er protein og grønt til middag. Er du avhengig av dressing, lag selv av mager kesam hvor du tilsetter sitron, urter osv, prøv deg fram. Også dytter du ikke på hele boksen med kesam, selv om den er mager og proteinrik! Er jeg sulten eller fysen innimellom spiser jeg grønnsaker i staver, oliven, frukt, gresk yoghurt (liker Synnøve sin, mener den er 2% fett men ta det med en klype salt) gjerne med litt honningmelon i biter oppå og en liten dæsj honning (akasiehonning flytende på flaske er super til det, men ikke for mye da). For å kunne spise bare to måltider om dagen feks, så må du passe på at du får i deg nok proteiner, og også litt fett. Ellers kan man fort bli skjelven og ekkel når man blir sulten, og også mye oftere sulten. Jo mindre "fyll" du spiser, jo mindre sulten blir du. Høres rart ut, men jeg hadde BMI på 40 og har erfaring med å stappe i meg sjokolade på vei fra butikken fordi jeg trodde jeg var skrubbsulten og skjelven. Dvs, jeg var jo det, men har ikke vært det etter at jeg la om kostholdet. Egg, avokado, makrell i tomat, kylling og svin, karbonadedeig, gresk yoghurt, oliven, cottage cheese, masse grønnsaker og frukt og Wasa Fiber Balance er det som går igjen i mitt kosthold nå. Men ja, jeg skeier ut med potetgull, sjokolade og kake også! Men jeg prøver å passe på totalen, og siden jeg har gått ned 30 kg har jeg jo fått det til.... Det gjør du også, og større "belønning" enn du har i andre enden kan jeg nesten ikke tenke meg... Anonymkode: 0e01e...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 I feks Lifesum (anbefaler å kjøpe plussversjonen siden dette er såpass viktig for deg) legger du inn nåværende vekt, aktivitetsnivå osv, og hva du ønsker å oppnå - altså ned i vekt i dette tilfellet. Også googler du litt kalorikalkulatorer og ser hva de sier, også velger du et snitt av disse (de viser ofte ikke helt likt). Vær ærlig om hvor aktiv du er, og trekk heller fra aktivitet enn å legge til noe som ikke er reellt. Og en ting til: drikk mye! Jeg har drukket Cola Zero hele veien og det har gått fint, men jeg har også passet på å drikke mye vann. Men Cola Zero er min "kos" i hverdagen, og jeg blir verken mer sulten eller fysen av den selv om noen sier de blir det, så det må du nesten kjenne etter selv. Anonymkode: 0e01e...ad0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 Jeg gikk ned 30 kg nylig med å faste. Da trengte jeg ikke telle kalorier engang, men det var fordi jeg ikke overspiste i spisevinduet da. Hadde spisevindu fra 16 til midnatt fordi det passer meg, slipper unna den cravingen på kvelden som knekker mange og fordi jeg kan spise da. Og det blir også veldig ofte flere timer faste enn 16, veldig ofte er det mer 17-18. Jeg spiser kun to måltider i spisevinduet, og jeg orker ikke noe større porsjoner enn vanlig. Spiser sunt. Spiser ikke godteri/snacks osv til vanlig, drikker ikke kalorier. Har jeg lyst på en sjokolade i helgen spiser jeg det, uten å tenke mer på det. Var jo da i kaloriunderskudd, det sier seg vel selv, må det for å gå ned. De første 20 kg jeg gikk ned gikk fort, omtrent 5 mnd, så 1 kg i uken. Anonymkode: 9376f...65d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 Mitt forslag er å ha en 8 ukers helvete. Legg deg så lavt du klarer i kalorier, gjerne 1200 og tren så mye du kan. Gjerne styrketrening. Spise mye grønnsaker, så mange av de over bakken grønnsakene som du vil og proteiner, magert kjøtt, cottage cheese osv. tell kaloriene i en app. Ikke spis sukker eller frukt, ta en Pepsi Max om du må. Første uka er kjip, men resten går greit. Og det er motivasjon å gå ned mye, fort. At du skal opereres bør jo være motivasjon i seg selv. Anonymkode: 57230...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720 Dropp knekkebrød. Havregrøt! Kan spise nokså store porsjoner for samme kalorier som knekkebrød med pålegg. Grønnsaker! Du kan spise haugevis uten at det blir nevneverdige kalorier av det. Kokt, dampkokt eller ovnsbakt. Urter og krydder! Tilsett grønnsaker f.eks, så blir det nydelig god smak uten saus. Kylling og fisk! En kyllingfilet er ca 200 kalorier, holder deg mett mye lengre enn knekkebrød. Anonymkode: be99b...fb2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720 Dette kan da ikke være mer enn enn 1000 kcal. 4 knekkebrød og 2 pølser? Hva drikker du i løpet av dagen (tørstedrikker du melk eller tar en neve med nøtter innimellom f eks), og er du sikker på at du ikke småspiser noe som helst? Hadde du masse sprøstekt løk på pølsene f eks, det er vel 700 kcal pr dl, og 1 spiseskje olje er vel drøyt 100 kcal. Anonymkode: d7c8b...a97
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan du komme med ett forslag til hva du spiser på en dag? Tror kanskje jeg spiser feil. I går spiste jeg 2 knekkebrød med ost, paprika og agurk 2 pølser i lompe på bursdag 2 knekkebrød med skinke og agurk og lett majones 1 eple og 1 nektarin 1 liten kinder sjokolade og 1 boks pepsi max Gikk en rolig tur på 1 time Anonymkode: e2a9f...720 Jeg tenker at du spiser helt feil. Her er det ikke mye næring. Hvor er proteinene? Hvor er grønnsakene? Hvor er det sunne fettet? Spiser du sånn som dette, så går du sulten samtidig som du ikke får i deg viktige næringsstoffer. Forsøk dette: Frokost: 1 knekkebrød med 1 kokt egg, cottage cheese, tomat og agurk. Lunsj: kyllingsalat (100 g kylling, bytt ut med fisk/tunfisk/linser/bønner for variasjon, og ca 200 gram salat med alt mulig av fargerike grønnsaker) med cottage cheese som "dressing". Middag: 150 g kylling/kjøtt/fisk og 200 g grønnsaker. Hvis du "må" ha saus, så bruk mager kesam som en overraskelse her foreslo, men prøv å vend deg til rene smaker uten dressing og saus. Kveldsmat: 1 knekkebrød med peanøttsmør (varier med leverpostei, prim for barn siden denne inneholder jern, makrell i tomat). Mellommåltider og snacks: Bær uten ekstra sukker, evt med litt yoghurt uten sukker. Gulrot staver, selleri chips langs i stekeovn uten ekstra fett. Prøv å få i deg 100 ekstra grønnsaker pr dag ved å spise grønnsaker og bær som snacks. Et kosthold som jeg beskriver over her, vil gi deg mye mer metthetsfølelse, og mye mer energi fordi du får i deg næringsstoffer og vitaminer. Min erfaring er at Kornmo knekkebrød metter lenger enn andre, og de har en fin sammensetning av karbo og fett siden de er basert på havre. Hvis du i tillegg bruker en kostholds app som f eks Lifesum, og holder kontroll på total kalori mengde, så vil du nok både gå ned og føle deg mer mett og opplagt med det kostholdet jeg beskriver over her. Anonymkode: 67373...b28
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du spiser helt feil. Her er det ikke mye næring. Hvor er proteinene? Hvor er grønnsakene? Hvor er det sunne fettet? Spiser du sånn som dette, så går du sulten samtidig som du ikke får i deg viktige næringsstoffer. Forsøk dette: Frokost: 1 knekkebrød med 1 kokt egg, cottage cheese, tomat og agurk. Lunsj: kyllingsalat (100 g kylling, bytt ut med fisk/tunfisk/linser/bønner for variasjon, og ca 200 gram salat med alt mulig av fargerike grønnsaker) med cottage cheese som "dressing". Middag: 150 g kylling/kjøtt/fisk og 200 g grønnsaker. Hvis du "må" ha saus, så bruk mager kesam som en overraskelse her foreslo, men prøv å vend deg til rene smaker uten dressing og saus. Kveldsmat: 1 knekkebrød med peanøttsmør (varier med leverpostei, prim for barn siden denne inneholder jern, makrell i tomat). Mellommåltider og snacks: Bær uten ekstra sukker, evt med litt yoghurt uten sukker. Gulrot staver, selleri chips langs i stekeovn uten ekstra fett. Prøv å få i deg 100 ekstra grønnsaker pr dag ved å spise grønnsaker og bær som snacks. Et kosthold som jeg beskriver over her, vil gi deg mye mer metthetsfølelse, og mye mer energi fordi du får i deg næringsstoffer og vitaminer. Min erfaring er at Kornmo knekkebrød metter lenger enn andre, og de har en fin sammensetning av karbo og fett siden de er basert på havre. Hvis du i tillegg bruker en kostholds app som f eks Lifesum, og holder kontroll på total kalori mengde, så vil du nok både gå ned og føle deg mer mett og opplagt med det kostholdet jeg beskriver over her. Anonymkode: 67373...b28 Som en *over her foreslo, skulle det stå. Ikke overraskelse. Anonymkode: 67373...b28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå