Gå til innhold

Hvem betaler for redningsaksjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han valgte å stå frem på Dagsrevyen i beste sendetid. Og da skal vi som er uenig bare sitte med hendene i fanget og bli itrritert uten å komme ned svar til han mener du?? Nei vet du hva.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einus skrev (8 minutter siden):

Med det mener jeg at man kan få hjertestans selv om man er topptrent.

Javel. 

Betalte du din egen redningsaksjon? Eller halvparten av den? 

Hva er ellers poenget med sammenligningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (10 minutter siden):

Personforfølgelse?? Jeg skrev en sms til han og han svarte, er det å betegne som personforfølgelse? Ta deg sammen!!

Ikke personforfølgelse, men dårlig personkarakteristikk og dårlig dømmekraft. Håper for din del at  det bare var et kort øyeblikk av total mangel på folkeskikk, sosiale antenner og medmenneskelighet. Det at du forsvarer (og skryter av) det nå i ettertid tyder dessverre på det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (2 minutter siden):

Han valgte å stå frem på Dagsrevyen i beste sendetid. Og da skal vi som er uenig bare sitte med hendene i fanget og bli itrritert uten å komme ned svar til han mener du?? Nei vet du hva.

Publiserte han nummeret sitt samtidig og oppfordret folk til å ta kontakt med sine meninger? Ikke som jeg kunne se.

Og hva skal han gjøre med meningen din tenker du? Ingenting. Du fremstår bare som plagsom og bedreviter.

Om du absolutt har behov for å "ha rett" og ytre din mening på denne måten så kan du jo ta kontakt med media selv og komme med ytringene dine og se om noen tenker at de er verdifulle nok til å gi taletid. Lufta er fri for alle som de sier.

Det sier og litt at du nå har behov for å skryte av det her. Tøff som du er som sender melding til han med fullt navn og greier!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Publiserte han nummeret sitt samtidig og oppfordret folk til å ta kontakt med sine meninger? Ikke som jeg kunne se.

Og hva skal han gjøre med meningen din tenker du? Ingenting. Du fremstår bare som plagsom og bedreviter.

Om du absolutt har behov for å "ha rett" og ytre din mening på denne måten så kan du jo ta kontakt med media selv og komme med ytringene dine og se om noen tenker at de er verdifulle nok til å gi taletid. Lufta er fri for alle som de sier.

Det sier og litt at du nå har behov for å skryte av det her. Tøff som du er som sender melding til han med fullt navn og greier!

@Einus her har du jo løsningen!

Jeg ser frem til å lese leserinnlegget ditt, innsendt under fullt navn naturligvis, der du fremmer synspunktet ditt, både på redningsaksjoner generelt og denne aksjonen spesielt.

Du kommer garantert til å bli publisert av en eller anna nettavis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Einus said:

Med det mener jeg at man kan få hjertestans selv om man er topptrent.

Og man kan ta dumme valg selv om man er erfaren og smart. Poenget er? 

43 minutter siden, Einus said:

Er man uenig får man diskutere i de samme kanalene som man ytrer seg så klart! Man sender jo ikke sms til noen som ytrer seg på Dagsrevyen, eller går hjem til noen som uttaler seg på radio. 🙈 Det er langt over streken! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har godt av å få en henvendelse. 
Når man er så dum og står frem på tv og unnskylder seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (7 minutter siden):

Han har godt av å få en henvendelse. 
Når man er så dum og står frem på tv og unnskylder seg. 

Så dum er jo heldigvis ikke du. Mye lurere å være anonymt troll på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (2 timer siden):

Ikke personforfølgelse, men dårlig personkarakteristikk og dårlig dømmekraft. Håper for din del at  det bare var et kort øyeblikk av total mangel på folkeskikk, sosiale antenner og medmenneskelighet. Det at du forsvarer (og skryter av) det nå i ettertid tyder dessverre på det første. 

Dårlig dømmekraft er en karakteristikk som bør være forbeholdt Wesseltoft; ikke den som fremsetter velbegrunnet kritikk. Ikke bare har denne aldrende «verdensmesteren» utvist uvirkelig dårlig skjønn i fjellet, men han mangler åpenbart også skamvett.

Anonymkode: 636e8...b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (På 2.8.2024 den 22.54):

Vel, vi får være uenige. Jeg lever godt med å tro at de er langt mer erfarne og turvandt enn folk flest (og garantert de fleste i denne tråden) og at det også for dem må være lov å gjøre feilvurderinger uten å bli lynsjet for det på nett.

Og så får dere som mener noe annet leve med det - og prise dere lykkelige over at det finnes klokere og rausere mennesker den dagen dere selv eller deres kjære skulle gjøre en feilvurdering og behøver hjelp. 

Det handler ikke om at man ikke skal gi hjelp, eller at det ikke er rom for en feilvurdering.

Det handler om at dersom disse menneskene, som synes det er ukomplisert å utsette redningsmannskaper for fare, og forårsake store omkostninger for samfunnet, samt at de tar beslag på ressurser som kan bli opptatt med dem når de trengs andre steder (feks en bilulykke, et menneske som får hjerneslag, og så videre), får en bot for dette. Mange tenker seg ekstra om før de kjører uforsvarlig i trafikken, fordi de vet at det venter konsekvenser om de blir tatt, på samme måte kan de som legger ut på slike "ekspedisjoner" på de mest ufremkommelige steder tenke seg ekstra om, fordi de vil måtte betale for det om det må settes i gang redningsaksjon. Bare siden denne tråden ble opprettet har det vært en mengde dyre redningsaksjoner fordi folk vet at de slipper unna omkostninger, det er bare å tilkalle helikopter og redningsmannskaper. De tror visst dette er gratis for samfunnet. Når redningsaksjonene koster mange hundre tusen kroner, noen ganger en million eller mer, er samfunnet likevel raust om de som forårsaker dette bare må betale en bot. Den boten vil likevel føre til at mange tenker seg om før de legger ut på slike turer.

Anonymkode: d3e39...411

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som aldri gjør feil, får kaste den første steinen. Det er så lett å sitte her å dømme, neste gang kan det være DU som tar et dårlig valg. Og da vil du ønske å få hjelp. 

Anonymkode: 25938...bf3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som aldri gjør feil, får kaste den første steinen. Det er så lett å sitte her å dømme, neste gang kan det være DU som tar et dårlig valg. Og da vil du ønske å få hjelp. 

Jeg har gått på uttallige turer og tenker meg heller om to ganger eller tar omveier for å ikke sette meg selv i fare. 

Det skader ingen å tenke konsekvenser for egne handlinger. Mennesker som oppsøker farer har jeg ingen problemer med å dømme. 

Jeg legger ikke fra meg nødvendige utstyr på tur for at det skal være lettere å bære, ei heller lar jeg være å sjekke været for neste timene før jeg begir meg ut på tur. 

Anonymkode: 763e8...8b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått på uttallige turer og tenker meg heller om to ganger eller tar omveier for å ikke sette meg selv i fare. 

Det skader ingen å tenke konsekvenser for egne handlinger. Mennesker som oppsøker farer har jeg ingen problemer med å dømme. 

Jeg legger ikke fra meg nødvendige utstyr på tur for at det skal være lettere å bære, ei heller lar jeg være å sjekke været for neste timene før jeg begir meg ut på tur. 

Men du har heller ingen garanti for at været kan snu, sånn det har vært i sommer så er det uberegnelig og som regel melder værvarselet dårligere enn nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du har heller ingen garanti for at været kan snu, sånn det har vært i sommer så er det uberegnelig og som regel melder værvarselet dårligere enn nødvendig. 

Ingen garantier, nei. Derfor skal man være forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer. Fjellvettregel nr 4😉

Hva gjorde så disse to som måtte reddes fra fjellet? Jo de la fra seg nødvendig utstyr for det ble for tungt å bære til toppen. 

Jeg kan forstå det dersom det var snakk om unge mennesker, men disse var eldre mennesker som virkelig burde vite bedre. De står til og med frem i avisen og sier de er erfarne og fjellvante. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...