Gå til innhold

Hvem betaler for redningsaksjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (På 29.7.2024 den 10.39):

Hvordan vet du at de ikke hadde skikkelig utstyr og ikke hadde sjekket værmeldingen først?

Som flere har nevnt stod dette i alle artikler. 

Snublefot62 skrev (På 29.7.2024 den 13.46):

Så dere går aldri på tur uten å ha utstyr for alle eventualiteter med dere? Det er i så tilfelle flott.

Men de fleste har kanskje rett utstyr for værforholdet når de går, og forutsatt at de kommer seg hjem til planlagt tid. Men skulle ting ta lenger tid, været snu eller uhell skje vil veldig mange komme til kort. Dessverre.

Og selv om det kanskje er uforsiktig trenger det ikke å bety at de e tullinger eller grovt uaktsomme av den grunn.

Nei jeg legger ikke ut på en tur som er beregnet som svært krevende, med 1600 høydemeter, 18 km gange og mye klatring uten å ha med utstyr for alle eventualiteter. Nå klatrer jeg riktignok lite og ikke uten guide, men jeg har svært tung fjellerfaring ellers og har alltid med ekstra utstyr for å kunne klare meg ute 1-2 døgn  på så krevende turer. Dvs ekstra mat/drikke, jervenduk, førstehjelpsutstyr, lader til mobil, lyskilde, kar og kompass, fysrstikker ect, for jeg VET at det er ikke bare bare for noen å komme med hjelpe hvis man sitter milevis innpå en vidde når noe skjer. Selv på kortere dagsturer har jeg med ekstra utstyr i tilfelle noe skjer, selvfølgelig har jeg det. På krevende fjellturer sjekkes værmeldingen i flere kanaler , spesielt om terrenget er ukjent eller farlig (stor skredfare f.eks), og også hvor lang tid jeg bruker på å komme meg til nærmeste vei hvis noe går skeis, hvor lang tid jeg bruker til ly om jeg må snu og lignende tiltak. Jeg skjønner at folk som har planlagt en tretimers familietur til Nordmarka ikke har tatt alle forholdsregler, men på en krevende tur i Jotunheimen er saken en helt annen. Så jo, der er det grovt uaktsomt å ikke ha med seg ekstra utstyr for alle eventualiteter, sjekke værmelding og ikke minst SNU I TIDE når man får trøbbel, selv om det er kjipt. 

Stjertmeis skrev (På 29.7.2024 den 17.00):

Det stod også at de der de skulle starte klatringen på siste partiet møtte en erfaren klatrer som sa de var godt utstyrt for klatring og at været var flott. Han fortalte at været uvetet slo totalt om  løpet av par timer. Det er ikke utenkelig at paret som kom i skade for å bli sittende fast hadde nødvendig utstyr nede før klatrepartiet, og at de på grunn av det flotte været vurderte at de kunne gjennomføre siste etappe opp og ned uten problemer. Fordi været ble som det ble, var i så fall det en feilvurdering, men hadde de visst om væromslaget ville de neppe startet klatreetappen. 

Selv om det er mange som legger ut på turer over evne, tror jeg oppriktig at disse to ikke er blant de. Hvis man er rundt 60 år legger man neppe ut på en slik tur, der det kreves fjellklatring og rapellering (altså ikke rein turgåing). Jeg holder en knapp på at dette er erfarne turfolk med klatreferdigheter, men som var maks uheldige. 

Du må lese litt bedre, det stod at de hadde godt med klatreutstyr og at være var bra akkurat da. Rimelig stor forskjell. Jeg var i Jotunheimen uken før dette skjedde, det var ustabilt vær hele uken, og jeg dro hjem fordi det ikke var meldt bedre på lang tid. Det var hyppig værskifte, med lavt tåkedekke, regnbyger og vind, og innimellom skinte solen. 

Pipaluk skrev (På 29.7.2024 den 21.24):

Hva er prisen på en redningsaksjon med helikopter?

Det varierer etter hvilket helikopter som blir brukt, hvor lenge, hvor mye de flyr + mannskapstimer og utstyr. Kan regne med at denne redningsaksjonen minst kom på en halv mill, sannsynligvis mye mer. Å da gi disse to en regning på 20-30 000 hver burde vært et minimum,

Anonymkode: f335f...4b9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer nok an på situasjonen.  

Du bør iallefall ikke tulle med folk så det utløser leteaksjon

Kjenner en som av og til var litt dramatisk. Han fikk en regning på 500.000kr pga melding han skrev til flere fordi han var sur. Ingen reel fare. Ddt var såpass ille at det var med helikopter på søk. Men så var det bare tull. 

Anonymkode: de932...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er fullt klar over det du never i det første avsnittet, var litt raskt ute med å skrive "primært". Men at det er mye transport mellom de ulike sykehusene, det har jeg hold for å si.

Med tanke på det med at Luftambulansen kommer raskt frem til steder der vanlig ambulanse ville ha brukt flere timer, så er dette en stor og viktig ressurs for samfunnet. Kan tenke oss problemstillingen der Ola på 80 år ute på en øy langt fra folk blir alvorlig syk, og trenger Luftambulansen, og så er de opptatt med å redde noen på en fjelltopp, folk som trosser advarsler for å få tatt "det riktige skrytebildet". Da handler det om å binde opp verdifulle ressurser.

Anonymkode: d3e39...411

Nei det er ikke mye transport mellom sykehusene. Det er mye ambulansefly mellom sykehusene, spesielt i Nord-Norge, men ikke mye luftambulansetransport. Hvis du hadde kjent til dette hadde du visst at ressursen prioriteres ut fra der behovet er størst, som betyr at turgåeren med brukket fot fint må vente mens luftambulansen holder på med Ola på 80. Faktisk kan det godt være at turgåeren ikke får luftambulansehjelp i det hele tatt, men blir hentet ned av Røde Kors, Folkehjelpen, brannvesenet eller politiet, det er svært vanlig.

Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Sikkert organisasjonene som dekker dette 

Nei, det dekkes av Hovedredningssentralen, som få penger over statsbudsjettet, så i realiteten er det dine og mine skattepenger.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Redningsaksjoner er gratis for de som blir reddet. 
Man kan ikke begynne å sette merkelapp på hvem som skal betale for dumskap eller ei. 
Folk havner på sykehus også for egenskyldte ting. 
Eller hopper på trampoline og brekker foten. 
Det er ofte erfarne klatrere det går galt med, og det kan være mye uflaks. 

Anonymkode: 2c313...725

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 9.44):

Måtte jeg aldri trenge hjelp.

Anonymkode: 4a50d...92c

Om du snubler i trappa hjemme, vil du ikke ha hjelp da heller? De som sitter i sofaen og later seg er nok en vel så stor utgift for samfunnet som den ene av 100 000 fjellgåere som trenger hjelp ned en gang i blant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er ikke mye transport mellom sykehusene. Det er mye ambulansefly mellom sykehusene, spesielt i Nord-Norge, men ikke mye luftambulansetransport. Hvis du hadde kjent til dette hadde du visst at ressursen prioriteres ut fra der behovet er størst, som betyr at turgåeren med brukket fot fint må vente mens luftambulansen holder på med Ola på 80. Faktisk kan det godt være at turgåeren ikke får luftambulansehjelp i det hele tatt, men blir hentet ned av Røde Kors, Folkehjelpen, brannvesenet eller politiet, det er svært vanlig.

Det kommer jo an på hva du legger i "mye". Men, jeg gidder ikke å krangle om noe sånt.

Klart man prioriterer med tanke på ressursene, men hvis Luftambulansen allerede er inne i fjellheimen, så sier det seg selv at det vil ta lenger tid før Ola på 80 får hjelp.

Det kan også ta lenger tid om Luftambulansen er ute på et annet akutt oppdrag, men denne tråden handler om de som med vitende vilje setter seg selv og andre i fare ved å dra ut på ekstreme turer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo an på hva du legger i "mye". Men, jeg gidder ikke å krangle om noe sånt.

Klart man prioriterer med tanke på ressursene, men hvis Luftambulansen allerede er inne i fjellheimen, så sier det seg selv at det vil ta lenger tid før Ola på 80 får hjelp.

Det kan også ta lenger tid om Luftambulansen er ute på et annet akutt oppdrag, men denne tråden handler om de som med vitende vilje setter seg selv og andre i fare ved å dra ut på ekstreme turer.

Det spennende med KG er folk som mener de kan ting, men så er det åpenbart ut fra det de skriver at de egentlig ikke kan det så veldig godt, som du gjør i dine innlegg. Hvilke oppdrag luftambulansen takker ja til handler også om hvorvidt deres kompetanse er nødvendig, mye flytid de har igjen, hviletid, fuel, om mulighet for at andre kan løse oppdraget like godt (de flyr de ikke på en som bare ikke orker å gå ned ala Trolltunga og som kan følges av andre), beredskap ifht andre hendelser o.l.  De forlater ett oppdrag om det kommer noe som haster mer, og de tar ikke hva som helst i utgangspunktet bare fordi de er ledig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var selv på Snøhetta nå nylig (som er et relativt enkelt fjell å gå), og jeg dro dit fordi de var meldt strålende sol der en dag. På veien opp la det seg på kort tid en så tykk tåke at jeg ikke så mer enn tre meter foran meg, og like etter kom et voldsomt regnvær. Jeg hadde heldigvis med regntøy, men jeg traff på andre folk som kun gikk i t-skjorte og turbukse. Temperaturen lå på rundt 5 grader, men det kjentes enda kaldere i den iskalde tåken. Da tåken og uværet endelig ga seg, så jeg at de fleste hadde snudd og returnert til DNT-hytta ved foten av fjellet. Selv fortsatte jeg til toppen fordi jeg var godt kledd, samt hadde mat og drikke for et helt døgn. Klarte meg helt fint, men igjen: Snøhetta er et lett fjell å gå sammenliknet med Storen.

Det ikke-fjellfolk ikke forstår er at været snur svært fort i fjellet. Jeg har opplevd det mange ganger, likevel blir jeg overrasket over HVOR fort det faktisk snur. Svarte skyer eller tykk tåke som plutselig bare er rett over deg. Skal jeg da slutte å gå i fjellet? Slutte å traske i timesvis inn i fjellheimen? Slutte å bruke fjellet som mitt terapeutiske rom? You wish. Fjellet, og naturen, er for mange terapi. Det handler lite om SoMe og "se hvor jeg er", og mye om "her føler jeg meg helt fri og bekymringsløs". At noen noen ganger går på en smell og trenger hjelp i naturen er ikke til å unngå. Hadde det kanskje vært bedre om vedkommede gikk i åresvis på DPS for å få terapi der i stedet? Eller om vedkommede lå på en sofa med hånda i chipsskålen dag ut og dag inn, for så å trenge hjelp av helsevesenet for å hanskes med overvekt og dårlig rygg? Jeg setter det på spissen nå, men poenget mitt er: natur er terapi for mange. Og det er gratis terapi, koster samfunnet svært lite. Med unntak av de få gangene noen må rykke ut og redde noen som sitter fast på ei fjellhylle. Det koster samfunnet langt mer å ha folk i helsevesenet i åresvis.

Anonymkode: d0874...2b3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spennende med KG er folk som mener de kan ting, men så er det åpenbart ut fra det de skriver at de egentlig ikke kan det så veldig godt, som du gjør i dine innlegg. Hvilke oppdrag luftambulansen takker ja til handler også om hvorvidt deres kompetanse er nødvendig, mye flytid de har igjen, hviletid, fuel, om mulighet for at andre kan løse oppdraget like godt (de flyr de ikke på en som bare ikke orker å gå ned ala Trolltunga og som kan følges av andre), beredskap ifht andre hendelser o.l.  De forlater ett oppdrag om det kommer noe som haster mer, og de tar ikke hva som helst i utgangspunktet bare fordi de er ledig. 

Må si at jeg ikke skjønner helt den aggressive tonen du tar. Du antar mye om mennesker du ikke kjenner.

Jeg har aldri påberopt meg å ha spesiell kunnskap om Luftambulansen. Jeg kjenner til dem, det er det.

Det som er en kjensgjerning, er at Luftambulansen ofte er involvert i redningsaksjoner. Det betyr at ressurser blir brukt til å delta også der mennesker har vært uforsiktige, har dratt ut på turer der de ikke skulle ha gått, og så videre. Når Luftambulansen er opptatt med dette, vil folk som Ola på 80 måtte vente lengre på hjelp. Dette er fakta. Selv om de avbryter oppdraget i fjellheimen for å hjelpe Ola, vil det kunne gå lenger tid.

At Luftambulansen flyr pasienter mellom de ulike sykehusene er heller ikke feil informasjon, hvor hyppig dette er annet enn at det er på daglig basis, skal ikke jeg påstå noe om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må lese litt bedre, det stod at de hadde godt med klatreutstyr og at være var bra akkurat da. Rimelig stor forskjell.

Eksakt hva var det som var rimelig stor forskjell mellom det jeg skrev og du skrev? Jeg siterte et vitne som møtte paret, og som overfor en avis beskrev paret som godt utstyrte for klatrepartiet på slutten og som beskrev været som flott, men at været slo om i løpet av et par timer. Hva mener du er feil med sitatet? 

Det øvrige er åpne spørsmål til brukere på KG, samt egne antagelser (som jeg er helt åpen om). Altså ikke påstander. Og de står jeg for. 

Jeg har selv deltatt på et enormt antall redningsaksjoner og leteaksjoner som frivilligmannskap, og administrert enda flere i etterkant. Jeg har derfor brukt enormt mye av egen tid på nettopp å redde andre. I motsetning til mange her i denne tråden, er jeg raus nok til å mene at alle menneskene jeg har vært med på å redde (og de vi dessverre ikke har rukket frem til i tide eller ikke funnet), har like stor rett på å bli forsøkt reddet/funnet. Enten det er personer som har gått på tur over evne, uhell av erfarne eller det er oppdrag som er søk etter suicidal person (som faktisk utgjør en stor andel av søkene). 

Endret av Stjertmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt holder jeg meg for god til "hva var det jeg sa"-kommentarer, men... 

https://www.nrk.no/vestland/per-gustav-wesseltoft-og-heidi-helgerud-reddet-i-dramatisk-redningsaksjon-pa-store-skagastolstind-1.16984460

Men som jeg antok, er dette absolutt fjellvante og klatrekyndige folk, med nødvendig utstyr for turen, men som  la fra seg jervenduk og tøy nedenfor de siste 100 meterne (fjellklatringspartiet). Hadde ikke været slått så plutselig og uventet om, ville dette antageligvis gått mye bedre. Og hadde de ikke vært turvant, ville det nok gått enda dårligere.  

I denne tråden er det en del som kanskje nå lærer seg å ikke konkludere for hardt og raskt og la tvilen komme folk til gode. 

Endret av Stjertmeis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstremt dårlig dømmekraft av to angivelig fjellvante folk i 60-årene. Når jeg leser mannens uttalelser i pressen nå, må jeg si at tanken på demens ikke er helt fjerntliggende.

Anonymkode: 636e8...b3f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stjertmeis skrev (3 timer siden):

Normalt holder jeg meg for god til "hva var det jeg sa"-kommentarer, men... 

https://www.nrk.no/vestland/per-gustav-wesseltoft-og-heidi-helgerud-reddet-i-dramatisk-redningsaksjon-pa-store-skagastolstind-1.16984460

Men som jeg antok, er dette absolutt fjellvante og klatrekyndige folk, med nødvendig utstyr for turen, men som  la fra seg jervenduk og tøy nedenfor de siste 100 meterne (fjellklatringspartiet). Hadde ikke været slått så plutselig og uventet om, ville dette antageligvis gått mye bedre. Og hadde de ikke vært turvant, ville det nok gått enda dårligere.  

I denne tråden er det en del som kanskje nå lærer seg å ikke konkludere for hardt og raskt og la tvilen komme folk til gode. 

De fryktet at de ville falle ned under klatringen mot toppen. Derfor la de fra seg utstyr underveis for å få ned vekten.

Fjelldukenble også liggende igjen. På vei opp på 2.400 meter over havet, skiftet været.

Siden de bare skulle på dagstur, sjekket de ikke værmeldingen lenger frem i tid. Det var også en tabbe, innrømmer de.

– Vi var rimelig forberedt, men gjorde feil, sier Wesseltoft.

Leser om to uansvarlige mennesker i denne artikkelen uansett hvor mange ganger de sier at de er svært erfarne.

Hvem er det som drar på en krevende tur uten å sjekke været og attpåtil legger fra seg viktig utstyr?

Anonymkode: 763e8...8b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vi får være uenige. Jeg lever godt med å tro at de er langt mer erfarne og turvandt enn folk flest (og garantert de fleste i denne tråden) og at det også for dem må være lov å gjøre feilvurderinger uten å bli lynsjet for det på nett.

Og så får dere som mener noe annet leve med det - og prise dere lykkelige over at det finnes klokere og rausere mennesker den dagen dere selv eller deres kjære skulle gjøre en feilvurdering og behøver hjelp. 

Endret av Stjertmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en sms til vedkommende hvor jeg mente han burde betale redningsaksjonen selv. Skrev under med fullt navn. 
Jeg har selv blitt hentet med Seaking og flydd til Ullevåll, noe han nevnte i tilsvaret. Og han mente jeg burde betale det selv og i tillegg burde jeg gå turer å trene mer. Dale Oen var topptrent og fikk hjertestans slik som jeg. 
Wesseltoft burde ta konsekvensen av sine handlinger og ikke sette andre i fare pga slurv og slendrian. Og jeg mener han burde betale halvparten av regningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (17 minutter siden):

Jeg skrev en sms til vedkommende hvor jeg mente han burde betale redningsaksjonen selv. Skrev under med fullt navn. 
Jeg har selv blitt hentet med Seaking og flydd til Ullevåll, noe han nevnte i tilsvaret. Og han mente jeg burde betale det selv og i tillegg burde jeg gå turer å trene mer. Dale Oen var topptrent og fikk hjertestans slik som jeg. 
Wesseltoft burde ta konsekvensen av sine handlinger og ikke sette andre i fare pga slurv og slendrian. Og jeg mener han burde betale halvparten av regningen. 

Synes det er langt over grensen over hva som er greit.

Det er uansett ikke vedkommende som bestemmer om han/hun må betale eller ikke, så personforfølgelsen var i tillegg skivebom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Einus skrev (25 minutter siden):

Du sammenligner deg selv med Alexander Dale Oen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (13 minutter siden):

Du sammenligner deg selv med Alexander Dale Oen?

Med det mener jeg at man kan få hjertestans selv om man er topptrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

Synes det er langt over grensen over hva som er greit.

Det er uansett ikke vedkommende som bestemmer om han/hun må betale eller ikke, så personforfølgelsen var i tillegg skivebom.

Personforfølgelse?? Jeg skrev en sms til han og han svarte, er det å betegne som personforfølgelse? Ta deg sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (3 minutter siden):

Personforfølgelse?? Jeg skrev en sms til han og han svarte, er det å betegne som personforfølgelse? Ta deg sammen!!

Personforfølgelse er nok litt overdrevent ja, men det er noe spesielt å ta kontakt med noen du ikke kjenner, for å kritisere på den måten du gjør. En grunn til at mange ikke ønsker å få navnet sitt på trykk i avisen/media, av frykt for at folk en ikke kjenner skal oppsøke de for å kritisere ting de har gjort/valg de har tatt.

So what om du er uenig? Brenner du såpass for dette så får du engasjere deg i politikken rundt som bestemmer hvorvidt personer får regningen etterpå eller ikke.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...