AnonymBruker Skrevet 28. juli #21 Del Skrevet 28. juli På samme måte som fellesskapet betaler for behandlingene til en storrøykers lungekreftbehandling, så betaler fellesskapet gjennom stat og frivillige organisasjoner for dette også. Den norske modellen ❤️ Anonymkode: 2755d...43d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #22 Del Skrevet 29. juli Det går knapt en uke uten at noen må reddes ned fra et eller annet fjell. De har gjerne dratt ut på turer de aldri skulle tatt, og det virker som at mange tar veldig lett på at redningstjenesten skal møte opp for å hente dem ut av fjellet. Mange ganger er det Luftambulansen som deltar i dette, de skal primært ha oppdrag mellom sykehusene (med pasienter som skal hentes/fraktes) og tas ut av det arbeidet for å delta på redningsoppdrag. Jeg synes det er en stor egoisme blant mange av disse "fjellfolkene". De skal opp på de mest ufremkommelige steder sånn at de får tatt skrytebilder for å vise andre. Så må redningsmannskaper risikere liv og lemmer for å redde dem, samt at redningsoperasjonen er kjempedyr for samfunnet/oss skattebetalere. En helt ordinær redningsaksjon på noen timer kan fort beløpe seg oppover mot en million kroner. Da er ofte Hovedredningssentralen involvert, luftambulansen, politi, osv. En binder opp masse ressurser som kunne vært brukt til andre ting, og som kan måtte sette andre oppdrag på vent. Hvis noen av oss opptrer uansvarlig i trafikken får vi bøter, eller vi risikerer å miste førerkortet. Sånt svir. Det burde være slik at folk som oppsøker ekstreme forhold i fjellet, og som deretter må plage andre med å redde seg, betaler deler av dette. Det er store kostnader knyttet til å få inn helikopter med mannskaper, de må jobbe i vanskelig terreng ofte i timevis. Å få en større bot vil få mange til å tenke seg om. Nå skiller jeg mellom dem som med vilje oppsøker farlige steder/situasjoner, og de som har et uhell på en vanlig fjelltur (faller og brekker et ben, får et illebefinnende eller lignende), det er de som oppsøker ekstreme opplevelser som krever bruk av store ressurser jeg mener skal betale. Anonymkode: d3e39...411 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. juli #23 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går knapt en uke uten at noen må reddes ned fra et eller annet fjell. De har gjerne dratt ut på turer de aldri skulle tatt, og det virker som at mange tar veldig lett på at redningstjenesten skal møte opp for å hente dem ut av fjellet. Mange ganger er det Luftambulansen som deltar i dette, de skal primært ha oppdrag mellom sykehusene (med pasienter som skal hentes/fraktes) og tas ut av det arbeidet for å delta på redningsoppdrag. Jeg synes det er en stor egoisme blant mange av disse "fjellfolkene". De skal opp på de mest ufremkommelige steder sånn at de får tatt skrytebilder for å vise andre. Så må redningsmannskaper risikere liv og lemmer for å redde dem, samt at redningsoperasjonen er kjempedyr for samfunnet/oss skattebetalere. En helt ordinær redningsaksjon på noen timer kan fort beløpe seg oppover mot en million kroner. Da er ofte Hovedredningssentralen involvert, luftambulansen, politi, osv. En binder opp masse ressurser som kunne vært brukt til andre ting, og som kan måtte sette andre oppdrag på vent. Hvis noen av oss opptrer uansvarlig i trafikken får vi bøter, eller vi risikerer å miste førerkortet. Sånt svir. Det burde være slik at folk som oppsøker ekstreme forhold i fjellet, og som deretter må plage andre med å redde seg, betaler deler av dette. Det er store kostnader knyttet til å få inn helikopter med mannskaper, de må jobbe i vanskelig terreng ofte i timevis. Å få en større bot vil få mange til å tenke seg om. Nå skiller jeg mellom dem som med vilje oppsøker farlige steder/situasjoner, og de som har et uhell på en vanlig fjelltur (faller og brekker et ben, får et illebefinnende eller lignende), det er de som oppsøker ekstreme opplevelser som krever bruk av store ressurser jeg mener skal betale. Anonymkode: d3e39...411 Men begynner du å gi bøter for mye av dette vil mange slutte å ringe for å be om hjelp. Ofte med det resultatet at situasjonen går fra ille til verre, eller at familie prøver å hjelpe de i stede. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #24 Del Skrevet 29. juli Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Men begynner du å gi bøter for mye av dette vil mange slutte å ringe for å be om hjelp. Ofte med det resultatet at situasjonen går fra ille til verre, eller at familie prøver å hjelpe de i stede. Det vil alltid finnes idioter, men noen av de kan forhåpentligvis snakkes til fornuft av familie og venner som ikke vil risikere sitt eget liv for andres idiotiske handlinger. Kanskje noe fornuft vil sove inn i skallet deres og ikke vil risikere andres liv for sine egne handlinger. Om min bror drar ut på noe slikt selv om han hadde blitt advart på forhånd så synd for han om han havner i ulykke. Da hadde jeg selv ringt redningstjenesten og håpet på at han fikk seg en saftig bot etterpå. Fornuftige mennesker drar ikke på en sånn ferd og risikere enda et liv og gjør jobben til redningstjenesten enda vanskeligere. Anonymkode: 763e8...8b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. juli #25 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det vil alltid finnes idioter, men noen av de kan forhåpentligvis snakkes til fornuft av familie og venner som ikke vil risikere sitt eget liv for andres idiotiske handlinger. Kanskje noe fornuft vil sove inn i skallet deres og ikke vil risikere andres liv for sine egne handlinger. Om min bror drar ut på noe slikt selv om han hadde blitt advart på forhånd så synd for han om han havner i ulykke. Da hadde jeg selv ringt redningstjenesten og håpet på at han fikk seg en saftig bot etterpå. Fornuftige mennesker drar ikke på en sånn ferd og risikere enda et liv og gjør jobben til redningstjenesten enda vanskeligere. Anonymkode: 763e8...8b7 Men realiteten er at mange allerede vegrer seg for å ringe. Av både forulykkede og pårørende. Enten fordi de vil fikse det selv, og uansett "finner vedkommende snart", eller fordi de ikke vil være til bry. Og dette er en gjenganger blant alle aldersgrupper. Ofte er de unge redde for å bli flaue over å ha trengt hjelp, mens eldre er redde for å være til bry. Så rent praktisk trenger vi at flere ringer etter hjelp, og tidligere, ikke færre eller senere. Budskapet ditt vil i totalen være ødeleggende. Husk og at jo tidligere en ringer etter hjelp jo enklere er det ofte å hjelpe de. En gjenganger er de som går ut i dagslys, får problemer og bruker mange timer på å prøve å fikse det selv. Når de da først ringer etter hjelp er det mørkt (noe som gjør det vanskeligere å finne de), de er kalde (temperaturen går ned når det er kveld og man er sliten), de er slitne og tørste (de hadde jo ikke planlagt dette) og som regel er mobilen nesten tom for strøm og når de ringer er det ofte det siste telefonen rekker før den slår seg av - og da får man ikke sporet de. På toppen av det har de på det tidspunktet gått så mye i sirkel og i mørke at de er langt unna der de tror de er, så når de forklarer hvor de tror de er så er det feil. De som skaper de farligste situasjonene og tar størst risiko vil gjøre som de selv vil uansett. Slik de er vant med å gjøre. Enten det er ei bot eller hele regningen. Mange av de er og utenlandske noe som da gjør de mer ressurskrevende å kreve inn pengene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. juli #26 Del Skrevet 29. juli Jeg er så lykkelig over å bo i et land som verdsetter alle menneskliv uavhengig av økonomien deres og hvor det er en selvfølge at man skal få hjelp i sånne situasjoner, så sant det er mulig, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. Det skal ikke være en dødsdom for å være dum eller uforsiktig (eller ubemidlet). Og all mulig ære til de frivillige som stiller opp og redder liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #27 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det går knapt en uke uten at noen må reddes ned fra et eller annet fjell. De har gjerne dratt ut på turer de aldri skulle tatt, og det virker som at mange tar veldig lett på at redningstjenesten skal møte opp for å hente dem ut av fjellet. Mange ganger er det Luftambulansen som deltar i dette, de skal primært ha oppdrag mellom sykehusene (med pasienter som skal hentes/fraktes) og tas ut av det arbeidet for å delta på redningsoppdrag. Jeg synes det er en stor egoisme blant mange av disse "fjellfolkene". De skal opp på de mest ufremkommelige steder sånn at de får tatt skrytebilder for å vise andre. Så må redningsmannskaper risikere liv og lemmer for å redde dem, samt at redningsoperasjonen er kjempedyr for samfunnet/oss skattebetalere. En helt ordinær redningsaksjon på noen timer kan fort beløpe seg oppover mot en million kroner. Da er ofte Hovedredningssentralen involvert, luftambulansen, politi, osv. En binder opp masse ressurser som kunne vært brukt til andre ting, og som kan måtte sette andre oppdrag på vent. Hvis noen av oss opptrer uansvarlig i trafikken får vi bøter, eller vi risikerer å miste førerkortet. Sånt svir. Det burde være slik at folk som oppsøker ekstreme forhold i fjellet, og som deretter må plage andre med å redde seg, betaler deler av dette. Det er store kostnader knyttet til å få inn helikopter med mannskaper, de må jobbe i vanskelig terreng ofte i timevis. Å få en større bot vil få mange til å tenke seg om. Nå skiller jeg mellom dem som med vilje oppsøker farlige steder/situasjoner, og de som har et uhell på en vanlig fjelltur (faller og brekker et ben, får et illebefinnende eller lignende), det er de som oppsøker ekstreme opplevelser som krever bruk av store ressurser jeg mener skal betale. Anonymkode: d3e39...411 Du har misforstått Luftambulansen sin oppgave, de er ikke primært en transporttjeneste mellom sykehus, men en ambulanse i helikopter med anestesilegekompetanse og de mulighetene det gir. De har mulighet for å komme frem raskt dit det tar lang tid for vanlig ambulanse eller ikke er tilgang for denne. I tillegg kan de frakta pasienten raskt til sykehus, samtidig som de bringer høy kompetanse for alvorlig skadde pasienter. Jeg syns faktisk folk som er så til de grader skyld i at de må reddes som disse to tullingene på Storen bør få en kraftig regning i etterkant. Det er stor forskjell på noen som i uhell skader seg på en tur, og to tullinger som legger ut på en krevende fjelltur uten skikkelig utstyr eller å ha sjekket værmeldingen først. Samme med en del av de som går til Trolltunga eller Prekestolen uten å ha forutsetningene i orden, der vaktmannskap gjerne har sagt fra at de ikke bør gå før de i det hele tatt har begynt. Har jobbet mange år i akuttmedisin og redningstjeneste, så baserer svaret mitt på den erfaringe Anonymkode: f335f...4b9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. juli #28 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg syns faktisk folk som er så til de grader skyld i at de må reddes som disse to tullingene på Storen bør få en kraftig regning i etterkant. Det er stor forskjell på noen som i uhell skader seg på en tur, og to tullinger som legger ut på en krevende fjelltur uten skikkelig utstyr eller å ha sjekket værmeldingen først. Anonymkode: f335f...4b9 Hvordan vet du at de ikke hadde skikkelig utstyr og ikke hadde sjekket værmeldingen først? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #29 Del Skrevet 29. juli Snublefot62 skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at de ikke hadde skikkelig utstyr og ikke hadde sjekket værmeldingen først? Det stod i artikkelen at de ikke hadde tilstrekkelig utstyr, ikke kledd seg etter været og hadde heller ikke tilstrekkelig mat for turen. Selv sjekket jeg været i området da artikkelen kom ut. Det viste snø, kraftig vind og kuldegrader. Anonymkode: 763e8...8b7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #30 Del Skrevet 29. juli Snublefot62 skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at de ikke hadde skikkelig utstyr og ikke hadde sjekket værmeldingen først? Fordi det stod svart på hvitt i artikkelen det linkes til at de hverken hadde mat, klær eller utstyr for dette, antar jeg. Anonymkode: 29bb0...4e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. juli #31 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det stod i artikkelen at de ikke hadde tilstrekkelig utstyr, ikke kledd seg etter været og hadde heller ikke tilstrekkelig mat for turen. Selv sjekket jeg været i området da artikkelen kom ut. Det viste snø, kraftig vind og kuldegrader. Anonymkode: 763e8...8b7 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi det stod svart på hvitt i artikkelen det linkes til at de hverken hadde mat, klær eller utstyr for dette, antar jeg. Anonymkode: 29bb0...4e9 Så dere går aldri på tur uten å ha utstyr for alle eventualiteter med dere? Det er i så tilfelle flott. Men de fleste har kanskje rett utstyr for værforholdet når de går, og forutsatt at de kommer seg hjem til planlagt tid. Men skulle ting ta lenger tid, været snu eller uhell skje vil veldig mange komme til kort. Dessverre. Og selv om det kanskje er uforsiktig trenger det ikke å bety at de e tullinger eller grovt uaktsomme av den grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #32 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 11.10): Er det ikke gratis å bli reddet? Altså, gratis for de som blir reddet. Skattebetalerne tar regningen.. Anonymkode: 9d6c6...46a Er mye frivillighet og mye er donert. Ikke alle tenker mest på seg selv Anonymkode: 4978a...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #33 Del Skrevet 29. juli Snublefot62 skrev (2 timer siden): Så dere går aldri på tur uten å ha utstyr for alle eventualiteter med dere? Det stemmer. Jeg har respekt for naturen. Første jeg lærte meg da jeg kom til Norge. Anonymkode: 763e8...8b7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 29. juli #34 Del Skrevet 29. juli (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi det stod svart på hvitt i artikkelen det linkes til at de hverken hadde mat, klær eller utstyr for dette, antar jeg. Anonymkode: 29bb0...4e9 Det stod også at de der de skulle starte klatringen på siste partiet møtte en erfaren klatrer som sa de var godt utstyrt for klatring og at været var flott. Han fortalte at været uvetet slo totalt om løpet av par timer. Det er ikke utenkelig at paret som kom i skade for å bli sittende fast hadde nødvendig utstyr nede før klatrepartiet, og at de på grunn av det flotte været vurderte at de kunne gjennomføre siste etappe opp og ned uten problemer. Fordi været ble som det ble, var i så fall det en feilvurdering, men hadde de visst om væromslaget ville de neppe startet klatreetappen. Selv om det er mange som legger ut på turer over evne, tror jeg oppriktig at disse to ikke er blant de. Hvis man er rundt 60 år legger man neppe ut på en slik tur, der det kreves fjellklatring og rapellering (altså ikke rein turgåing). Jeg holder en knapp på at dette er erfarne turfolk med klatreferdigheter, men som var maks uheldige. Endret 29. juli av Stjertmeis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 29. juli #35 Del Skrevet 29. juli Hva er prisen på en redningsaksjon med helikopter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #36 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det stod svart på hvitt i artikkelen det linkes til at de hverken hadde mat, klær eller utstyr for dette, antar jeg. Anonymkode: 29bb0...4e9 Det hadde ikke beregnet at turen var så lang og mørket kom fort på de. Derfor ble det for lite klær og mat. Prøv å ikke uttale deg så bastant på det du bare har lest i avisen. Anonymkode: 25938...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli #37 Del Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det stod i artikkelen at de ikke hadde tilstrekkelig utstyr, ikke kledd seg etter været og hadde heller ikke tilstrekkelig mat for turen. Selv sjekket jeg været i området da artikkelen kom ut. Det viste snø, kraftig vind og kuldegrader. Anonymkode: 763e8...8b7 Du sjekket været når artikkelen kom ut, men sjekket du hva slags vær som var meldt i det området om morgenen den dagen? Da jeg våknet i går sjekket jeg værmeldingen her i går og det var ikke meldt regn i det hele tatt hele dagen. Likevel kom det flere små skurer og en hvor alle som var ute ble gjennomvåte. Jeg var heldigvis i hagen, så ikke noe problem for meg at værmeldingen var feil, verre hvis jeg hadde vært på fjellet hvor det i tillegg ble kaldere. Anonymkode: 603a6...758 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #38 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 10.30): Du har misforstått Luftambulansen sin oppgave, de er ikke primært en transporttjeneste mellom sykehus, men en ambulanse i helikopter med anestesilegekompetanse og de mulighetene det gir. De har mulighet for å komme frem raskt dit det tar lang tid for vanlig ambulanse eller ikke er tilgang for denne. I tillegg kan de frakta pasienten raskt til sykehus, samtidig som de bringer høy kompetanse for alvorlig skadde pasienter. Jeg syns faktisk folk som er så til de grader skyld i at de må reddes som disse to tullingene på Storen bør få en kraftig regning i etterkant. Det er stor forskjell på noen som i uhell skader seg på en tur, og to tullinger som legger ut på en krevende fjelltur uten skikkelig utstyr eller å ha sjekket værmeldingen først. Samme med en del av de som går til Trolltunga eller Prekestolen uten å ha forutsetningene i orden, der vaktmannskap gjerne har sagt fra at de ikke bør gå før de i det hele tatt har begynt. Har jobbet mange år i akuttmedisin og redningstjeneste, så baserer svaret mitt på den erfaringe Anonymkode: f335f...4b9 Er fullt klar over det du never i det første avsnittet, var litt raskt ute med å skrive "primært". Men at det er mye transport mellom de ulike sykehusene, det har jeg hold for å si. Med tanke på det med at Luftambulansen kommer raskt frem til steder der vanlig ambulanse ville ha brukt flere timer, så er dette en stor og viktig ressurs for samfunnet. Kan tenke oss problemstillingen der Ola på 80 år ute på en øy langt fra folk blir alvorlig syk, og trenger Luftambulansen, og så er de opptatt med å redde noen på en fjelltopp, folk som trosser advarsler for å få tatt "det riktige skrytebildet". Da handler det om å binde opp verdifulle ressurser. Anonymkode: d3e39...411 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #39 Del Skrevet 30. juli Til de som skriver at da vil man vegre seg for å ringe etter hjelp, altså om man får en bot: Det som er poenget, er at man skal tenke seg om før man drar ut i det hele tatt, særlig når man overhodet ikke har kompetanse til det. Slik det er i dag, har det gått inflasjon i at alle skal opp på de verste steder, for da skal man ta skrytebilde som man skal legge ut. Fordi så mange ukyndige legger ut på slike ekstreme turer, har vi i dag haugevis av redningsaksjoner i løpet av et halvår. Dette koster samfunnet enorme beløp, og det binder opp ressurser som skal stå klar til aksjon ved livstruende hendelser. En bot er ikke ensbetydende med at man skal koste hele redningsaksjonen. Når en redningsaksjon koster fra noen hundre tusen kroner til opp mot en million (mer om det dreier seg om langvarige aksjoner), så bør folk tenke seg om FØR de legger ut på ekstreme turer. I trafikken (og ellers) er det også konsekvenser om man opptrer uansvarlig, ingen sier noe på det. Flere steder i utlandet har de forsikringer med tanke på dette, der må man nemlig betale. Anonymkode: d3e39...411 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. juli #40 Del Skrevet 30. juli Sikkert organisasjonene som dekker dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå