Gå til innhold

Hva prioriterte dere først på veien mot bedre psykisk helse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie gjort kort, psyken min er skakkjørt og det er så mye jeg må "fikse" at jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne. 

De eneste rutinene jeg har er tannpuss og hudpleie. Disse ryker når ting går veldig dårlig. Har ikke god døgnrytme. Er aldri i fysisk aktivitet. Har ingen hobbyer eller interesser som føles givende og gøy, unntaket er å se serier men det er jo kjempe uproduktivt. 

Nå har jeg tenkt at jeg skal prøve å først og fremst ikke sove bort hele dagen, samt alltid trekke til side gardinene på stua slik at det kommer inn dagslys. Kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har gjort det siden nyttår...  Så etter hvert prøve å komme meg mer ut og introdusere fysisk aktivitet. Kosthold er det som vil være vanskeligst for meg og merker at jeg utsetter å gjøre noe med det (jeg spiser ikke bra i det hele tatt). 

Så vil  gjerne høre fra dere andre hvordan dere har "lagt opp løpet". Jeg går ikke i terapi lenger. 

Anonymkode: ccaaa...75b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startet med å komme meg ut i sollys. Trenger ikke å være lenge i starten, men bare for å komme ut. Kanskje bare 5 min i begynnelsen. Så hadde jeg sett på soverutiner, legge seg og stå opp til ca samme tid.

Anonymkode: 3690d...323

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte starte med søvn og mat. Det er basis og det er det man starter med når man f.eks. legges inn også.

Jeg var såpass syk at jeg måtte få medisiner av legen min for å greie dette. Gikk også i samtaler.

Anonymkode: 7645a...549

Skrevet

Sjekk deg for mangler hos legen. Hvis du har vitamin D mangel vil det forverre symptomene du allerede sliter med, så greit å få ordnet det i samme slengen.

Prøv å lage en rutine, som du skrev, trekk gardinene til side, puss tennene hvis du klarer, vask ansiktet, prøv å skape noe om morgenen og/eller kvelden som du ser fram til. Feks en kopp kaffe(gjerne koffeinfri), en kopp te, mat/snacks, tenn et stearinlys, hva som helst. Om du ikke ser glede i å gjøre tingen nå, prøv å se om du vil finne glede i det i fremtiden. Målet er som sagt å prøve å skape en liten rutine om morgenen men også gjerne kvelden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du nettverk? Komme deg ut sammen med andre. Gå tur med venninner, på kafé. Jobber du? 
Legg deg til faste tider og stå opp samme tid. 
faste måltider og start med å gå turer. 
Du vil kjenne mye motstand i kroppen i starten da du helst vil ligge lenger eller utsette til i morgen. 
Det tar ikke lang tid før du føler mestring og føler deg bedre. 
last ned appen Tankevirus 

Anonymkode: a3b90...07f

AnonymBruker
Skrevet

Start hos legen, få deg en psykolog eller psykiater. Sett en fot foran den andre. Ikke gå i kjelleren av tilbakefall. Jobb med deg selv, men ta det i rolig tempo. 

Kom deg ut i dagslys hver dag, selv om det bare er ut på trappa i begynnelsen. Også går du lenger og lenger for hver dag. 

Anonymkode: 6c8e7...e35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...