Gå til innhold

Jentedrama, vokser de det av seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som en tidligere guttejente syns jeg dette er så krevende å veilede datteren min i! Har mest lyst å si "drit i de teite mean girls'ene, og heng med noen andre istedet!!", men dette holder ikke for datteren min. Er livredd for at hun ikke slutter å la seg påvirke av disse hersens sjefete jentene som driver med hierarki-spill og er så opptatt av posisjon og alt det derre jente-dramaet.

Noen jente-foreldre med gode råd?

Anonymkode: 60be1...dc8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at min mor sliter med så kalt "jentedrama", hun er i 60 årene. Så nei, det vokser man ikke fra seg.


Man må velge venner som ikke er slik . 

Anonymkode: 4d458...998

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at min mor sliter med så kalt "jentedrama", hun er i 60 årene. Så nei, det vokser man ikke fra seg.


Man må velge venner som ikke er slik . 

Anonymkode: 4d458...998

Åh herregud, for et mareritt. At man ikke blir lei? Jeg er dame, men jeg orker ikke masse sladder og baksnakking og intrigemakerier. Akkurat på sånt er jeg mer for åpen, ærlig og direkte tale også legger man det bak seg.

Anonymkode: 60be1...dc8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter vokste det av seg. Hun fikk nye venner på VGs og der var det ikke drama.

Anonymkode: 75edc...0be

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Min datter vokste det av seg. Hun fikk nye venner på VGs og der var det ikke drama.

Anonymkode: 75edc...0be

Snakket dere mye om verdier, å være ærlig og redelig og se forbi kulhet og alt sånt som mean girls driver med?

Anonymkode: 60be1...dc8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vokser det av seg og noen elsker å leve i drama til de nesten stryker med. Jeg har ei på jobben som nærmer seg pensjonsalder og fungerer som meangirls. 

Anonymkode: f46d4...955

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Men de kan få en annen tilnærming. Mye mer gøy å høre sladder om andre enn å være i sentrum.

Anonymkode: 13497...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mean girl?🤔

Anonymkode: 12f56...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentedrama finner du nok hele livet da kvinner noen ganger bruker sladder og sosial posisjonering som et våpen.

Jeg hadde en barselgruppe hvor det ble en del drama, da noen ble bestiser, noen ble ikke invitert og noen følte seg utenfor og blokkerte andre på face. Og sånn gikk det.

Likevel, mye av dette vokser folk fra om jeg tror det er betydelig mindre drama på vgs enn det det er på ungdomskolen og 6/7 trinn

Anonymkode: 36fb8...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var russ nå, og på den ene bussen var det ei som valgte å trekke seg fra bussen pga jentegreier og mye styr. Resultatet var at "sjefen" på bussen bestemte at dersom noen var sammen med hun som trakk seg ut fra bussen, så fikk de bot.

Så nei, det slutter ikke....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen, ja. Andre, nei. Vi kjenner vel alle voksne kvinner som fortsatt holder på slik?

Det er klart det «peaker» i tenårene. Og det tror jeg at man som voksen egentlig bare må forstå. De jobber med å finne ut hvem de er, hvor de er i flokken, hvem som er venner og hvem som ikke er det, hvordan man skal posisjonere seg sosialt. Jenter er jo langt mer opptatt av sosiale koder og relasjoner enn gutter, så ingen skoleklasser har vært foruten denne prosessen, ikke tidenes løp.

Det å oppmuntre datteren din til å være en «atypisk» tenåringsjente og fjerne seg fra hele prosessen er kanskje riktig på papiret. Men det gir henne ikke flere venner på skolen. Hvis hun skal være den «voksne» som snakker ned til de andre og aldri ta parti, vil de fleste konkludere med at hun ikke er lojal. Slik fungerer deres tenåringshoder (og også mange kvinner k voksen alder).

Det blir ofte litt bedre på vgs. Da kan hun velge seg en sosial krets, fremfor å bare havne i en. Og hun kan velge seg fritidsaktiviteter der hun finner likesinnede. 

Anonymkode: cae19...934

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør det, men ikke alle. Nabo jenta var skikkelig dramaqueen fra barnehagealder og er sånn enda. 

Jeg var skikkelig hormonell og Hadde mye temperament og foreldrene mine var de verste menneskene som fantes. Men det har gått seg til. 

Anonymkode: 7600a...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som jobber med barn i alder 9-16 år fordelt på ulike sommerleirer, så er svaret nei. Noen jenter elsker å styre rundt og får lov til det, gjerne godt støttet av foreldre… Og noen jenter kunne ikke brydd seg mindre.

Min strategi når det kommer til datter på 5 1/2 og årene som kommer, er å prøve å hjelpe henne med flere bein å stå på når det kommer til venner. Hvis det blir mye drama ett sted, kan hun søke litt til andre fellesskap.

I barnehagen hun gikk i, er det en annen skolestarter som jeg tror blir en typisk mean girl, dessverre.

Anonymkode: d88be...48f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger også tips her! Jenter er altså så slemme mot hverandre, men om man skal ha jentevenner virker det som man må bare godta det? Jeg er sliten allerede og jenta begynner bare i 3. klasse. Vet det bare er starten, men skjønner ikke hvor det skal ende... 

Anonymkode: 3b9ea...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den verste fasen som slutten av barneskolen og begynnelsen av ungdomsskolen. Da er man nok rent hormonelt på sitt verste, og har fulgt de samme jentene gjennom barndommen og over i puberteten. Når det nærmer seg vgs blir mange (i hvert fall her i Oslo) veldig opptatt av resultater og karakterer, og det tar litt av brodden av dramafokuset.

Vi har noen vennepar som har barn på 1.-10. skoler. Min erfaring og observasjon er at det er sunt for barn å bytte fra barneskole til ungdomsskole. Ikke bare fordi miljøet blir skiftet ut, men også fordi man går fra å være eldst på skolen til å erfare å være yngst. På noen av disse 1.-10.-skolene ser jeg at «sjefsbitchene» har fått regjere veldig lenge. De vegrer seg også mer for å søke på videregående utenfor bydelen, antakeligvis fordi de da må gi opp sin «posisjon».

Anonymkode: cae19...934

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hvordan enkelte mener det er helt greit å oppføre seg her inne, så er det enkle svaret nei.

Anonymkode: b8e57...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fire jenter, og min erfaring er at det gir seg etter/ under ungdomsskolen. Selvsagt er det alltid disse irriterende perlejentene som leker småpsykppater og styrer på med sine vennegrupper, men flere finner seg selv og blir mer individualister og har reelle venner. 

Så ja, det blir bedre. Så må man jo snakke om dette temaet, le litt av disse jentene og framheve hvorfor de fleste foretrekker folk som ikke oppfører seg slik, men at det dessverre er noen år slike, og deres mødre regjerer. 

...og så søker de seg jo gjerne til skoler der slikt er mindre "in". 

Vi har fire jenter. Minste er 19, og dette er fjern historie for min del. Men det er lite helvete når det står på. Jeg føler det er verst siste del av barneskole, og første del av ungdomsskolen. Her der jeg bor. Her er det heldigvis ikke noe russebusskultur. (Stavanger)

Anonymkode: aa5ea...9f2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter overser sånt. Hun har vært innblandet et par ganger, men har som regel god styring på hva hun gidder og ikke gidder å bruke energi på. 

Anonymkode: e5166...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var verst i 13-14-årsalderen, men har to jenter og har sett på dem og vennekrets at det varierer veldig. Ser ut til at noen dessverre aldri kommer helt ut av det

Anonymkode: 2c494...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel sitter folk her inne og ønsker jeg jenter istedenfor gutter 😆😆😆

Anonymkode: 6245b...fa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...