Gå til innhold

Konsekvens av å fortelle hva man tjener?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har så mange sosiale normer og regler som jeg regner med kommer fra et sted. Men f.eks. at man ikke skal fortelle hvor mye man tjener, og svare vagt hvis man blir spurt… Hva er reelle konsekvenser av at andre vet hvor mye man tjener? Er det kun for å unngå å bli dømt for å tjene «for lite» eller at noen kan bli sjalu hvis man tjener «for mye»? Er det kun for å unngå ryktespredning og sosiale «utfordringer»? 

Vi har jo utallige eksempler på at forbruk ikke matcher inntekt. Noen bruker mye mindre enn de har tilgjengelig, og andre bruker langt over evne.. Hva er vi redd for når det kommer til å snakke om inntekt?

Anonymkode: d4f15...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok litt an på hva slags venner og familie man har… Jeg synes det er mer naturlig å snakke om økonomi enn influensere og youtubere, og ser ikke det skumle i det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen konsekvenser utover at noen kan bli såret.

Jeg spør aldri noen selv, men har blitt spurt ganske ofte (spesielt familie eller venner). Merker da at det kan bli fort dårlig stemning, når det er åpenbart at den personen som spør prøver da å fremstille seg selv som "bedre".  Jeg forsøker å avslutte samtalen, men de føler de må "bevise" noe ovenfor meg, som får meg til å tro at de får betalt en god del mindre. Og denne oppførselen kan fortsette flere år senere, som er utrolig slitsomt. 

Nå svarer jeg ikke på spørsmål om lønn lenger, svarer bare "er fornøyd med min lønn jeg". Om vi ikke har samme stilling, så ser jeg ikke noe grunn for å sammenlige oss selv på den måten. Hva er det vi vil oppnå med det? Spør heller noen med samme stilling, da syntes jeg det er innafor å spørre. 

Anonymkode: 32f88...04c

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare det at mange liker å holde det man anser som personlige anliggender privat. Jeg deler ikke lønn, opplysninger om priser, helseopplysninger eller sexlivet mitt f eks.

Anonymkode: e3019...3e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men f.eks. at man ikke skal fortelle hvor mye man tjener, og svare vagt hvis man blir spurt

Hvor du har det i fra?

Anonymkode: c7742...cdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken konsekvenser er det hvis man forteller hva man tjener?

Jeg er åpent om min lønn hvis jeg blir spurt. Noen syns nok det er urettferdig, men de vet heller ikke hvor krevende min jobb er.

Anonymkode: 6244d...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske åpen om ting, men det er ting som absolutt er noe jeg ikke deler med noen andre:

- Personlig økonomi (inkl. hva jeg tjener)
- Sexlivet mitt
- Helseopplysninger

Dette er noe folk ikke har noe med. Å si at dette er p.g.a. "sosiale normer" etc. kjøper jeg ikke. Det handler om å verne om sitt privatliv.

I dagens samfunn skal jo alle dele det meste på sosiale medier, podcaster, TV-program etc. Jeg har absolutt null interesse hva en influenser eller en kjendis stapper opp i rektum når de har sex, eller hvor mange de har ligget med. Vi lever i et søppelsamfunn som bare handler om sex og materielle goder. Det er en karusell jeg ALDRI vil være med på.

Anonymkode: 96d94...734

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ganske åpen om ting, men det er ting som absolutt er noe jeg ikke deler med noen andre:

- Sexlivet mitt
- Helseopplysninger

Dette er noe folk ikke har noe med. Å si at dette er p.g.a. "sosiale normer" etc. kjøper jeg ikke. Det handler om å verne om sitt privatliv.

I dagens samfunn skal jo alle dele det meste på sosiale medier, podcaster, TV-program etc. Jeg har absolutt null interesse hva en influenser eller en kjendis stapper opp i rektum når de har sex, eller hvor mange de har ligget med. Vi lever i et søppelsamfunn som bare handler om sex og materielle goder. Det er en karusell jeg ALDRI vil være med på.

Men er det en grunn til at du opplever økonomi som privat? Jeg har tenkt at det ikke er noe mer privat enn feks hvilke klær jeg liker, hvilken frisør jeg bruker osv. Så jeg snakker åpent om lønn, og jeg har kunnet finne på å spørre folk hva de tjener. Men merker at noen kan reagere litt ulikt på det, så jeg har blitt mer forsiktig. Har dog aldri helt forstått hvorfor. 

Mulig min holdning til lønn handler om at jeg kommer fra arbeiderklassen. Der er man ofte mer åpen, føler jeg. Nå har jeg et s.k. statusyrke, men visse arbeiderklassenykker henger igjen. 

Anonymkode: fefe1...f34

• Liker 4
Skrevet

Svarer bare at jeg får tarifflønn når noen ukjente/kolleger spør (det er jo sant) jeg husker ikke helt hva jeg får på krona uansett. Og månedslønn varierer veldig mht ekstravakter og tillegg uansett. Er aldri helt likt. Venner kan jeg diskutere lønn med mer nøye og med ca tall.

Men at privatøkonomi burde vært et fag I skolen støtter jeg 100%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke lønn er noe privat å snakke om. Jeg vet hva de fleste av mine venner tjener. Jeg er aktiv i fagforeningen, og der blir det ofte sammenlignet lønn innenfor bransjen. Alle hos oss går på tariff, så det er ikke hemmelig.

Det jeg synes er upassende er når noen tar opp lønn f. eks når en restaurantreging skal betales «Hvorfor kan ikke du ta hele regningen, du som tjener så mye?» 

Anonymkode: 3b553...b40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men er det en grunn til at du opplever økonomi som privat? Jeg har tenkt at det ikke er noe mer privat enn feks hvilke klær jeg liker, hvilken frisør jeg bruker osv. Så jeg snakker åpent om lønn, og jeg har kunnet finne på å spørre folk hva de tjener. Men merker at noen kan reagere litt ulikt på det, så jeg har blitt mer forsiktig. Har dog aldri helt forstått hvorfor. 

Mulig min holdning til lønn handler om at jeg kommer fra arbeiderklassen. Der er man ofte mer åpen, føler jeg. Nå har jeg et s.k. statusyrke, men visse arbeiderklassenykker henger igjen. 

Jeg er fra arbeiderklassen, og det var virkelig ikke greit å snakke om lønn der. Verken timelønn eller tillegg, utenom at man sa det var tariff. Noen steder var det greit snakke om tips, men ikke alle steder. 
Alle årene jeg jobbet på restaurant, hotell og fabrikk, så var lønn ett tema man bare ikke snakket om. 
De eneste som ville snakke åpent om lønn var de som ønsket skryte av lønnen sin, og hevde seg over andre. 

Jeg forteller ikke hva jeg tjener, rett å slett fordi det ikke angår noen andre. Hvorfor vil du vite hva andre tjener? Hvilken betydning har det for deg? 

Anonymkode: 949dd...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det fint kunne vært mer åpenhet om lønn. Opp til alle og enhver det altså, men synes kulturen om at man ikke skal si det, er litt rar. Spesielt når vi har et prinsipp om å dele skattelistene.

De eneste som tjener på det, er vel arbeidsgiverne. Med en gang man vet at andre med tilsvarende stilling eller kompetanse tjener mer, så kan man gå og kreve. 

I noen andre land er man mer åpne om lønn, det kan til og med stå i stillingsannonser, som jeg synes er utrolig praktisk.

Men der snakker man kanskje ikke om hva bolig koster, mens det å spørre "hva ga du for det huset" er det vanligste i verden her til lands. 

Som jo forøvrig ikke er så milevis fra å spørre om lønnsnivå, på sett og vis. Det er å pirke i privatøkonomi det også. 

Anonymkode: f2f8f...84a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det fint kunne vært mer åpenhet om lønn. Opp til alle og enhver det altså, men synes kulturen om at man ikke skal si det, er litt rar. Spesielt når vi har et prinsipp om å dele skattelistene.

De eneste som tjener på det, er vel arbeidsgiverne. Med en gang man vet at andre med tilsvarende stilling eller kompetanse tjener mer, så kan man gå og kreve. 

I noen andre land er man mer åpne om lønn, det kan til og med stå i stillingsannonser, som jeg synes er utrolig praktisk.

Men der snakker man kanskje ikke om hva bolig koster, mens det å spørre "hva ga du for det huset" er det vanligste i verden her til lands. 

Som jo forøvrig ikke er så milevis fra å spørre om lønnsnivå, på sett og vis. Det er å pirke i privatøkonomi det også. 

Anonymkode: f2f8f...84a

Man sier ofte hvor mye man ga for boligen ja, men det er sjeldent folk sitter å forteller hvor mye gjeld de har på boligen, eller hvor mye egenkapital de brukte. 
Hva jeg har i lønn sier heller ikke noe om min økonomi egentlig, ei heller skattelistene. 
Skattelistene oppgir nesten 150 000 mindre for meg enn hva som står i skattemeldingen. 
Og nettopp derfor skjønner jeg ikke hvorfor man skal snakke om det. 

Ønsker man forhandlingskort ovenfor arbeidsgiver, så er det mer effektivt å bruke lønnsstatistikk enn "jeg burde ha ** i lønn, for det har Eva! Sara har **, hun har jo jobbet her kortere enn meg!" 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor du har det i fra?

Anonymkode: c7742...cdd

Det fremkommer jo godt i tråden her, da. Er vel bare en generell opplevelse jeg har fått ut fra samtaler jeg har hatt. 

- Sexlivet mitt
- Helseopplysninger

Kanskje der jeg ikke henger med og derfor ikke skjønner hva som er galt med å dele hva man tjener. Jeg anser ikke privatøkonomi som så spesielt personlig at det trenger å holdes fra de som spør. Jeg roper ikke ut om hverken penger, sexliv eller helse. Skulle noen stille spørsmål om det merker man jo fort om de spør bare fordi de er nysgjerrig, eller om det ligger en genuin interesse/omtanke/anledning til å rådføre seg i spørsmålet. Her snakker jeg ikke om influencere eller å legge ut noe på nettet, men ekte, fysiske samtaler mellom to mennesker.

For eksempel at de lurer på om de kan sammenligne sin økonomi med min fordi de føler de har mindre selv om vi kanskje tjener det samme etc., eller for helse «har du tatt celleprøve og fått påvist cellefordandringer - hva skjedde videre? Jeg fikk positivt svar på celleforandringer og ble kjemperedd», osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener mye, snakker sjeldent om yrket mitt i detaljer og aldri om lønn.

Da opplever jeg at mange setter meg i en boks som jeg ikke hører hjemme, spesielt nye mennesker som jeg ikke kjenner så godt. De tror jeg tenker jeg er bedre enn andre og på ett eller annet vis ser ned på de. Jeg opplever at folk forandrer seg og plutselig skal bevise hvor bra de er etter jeg forteller om inntekt og/eller yrke. 

Anonymkode: f354d...811

• Liker 3
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg. 

Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med å dele opplysninger om hverken lønn, helse eller sexliv, så lenge opplysningene er tilpasset den man snakker med. Synes det høres veldig rart ut å aldri dele slike opplysninger med noen, punktum, slik flere her forteller. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer med å snakke om lønn i utgangspunktet. Jeg jobber i kommunal sektor og lønn er offentlig informasjon uansett, men sier sjelden hva jeg tjener om jeg ikke blir direkte spurt av «frykt» for at noen skal føle jeg skryter. Har høy lønn til kommunal sektor å være, over 1 mill, men har også ansvar og arbeidsoppgaver deretter.

Anonymkode: 89d30...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker aldri om lønn, annet enn at jeg er fornøyd når jeg får direkte spørsmål. Jeg får mye spørsmål da jeg er relativt ung kvinne med dyr bil og stort hus, som jeg betaler på alene. At jeg har 3 årig utdanning og et yrke som folk ikke anser som spesielt høyt lønnet gjør også at folk blir fryktelig nysgjerrig på hvordan jeg har råd til det. Men jeg har en nisjestilling og mer ansvar enn folk tror i tillegg til vid arbeidserfaring og spesielt sterke egenskaper som gjør at jeg har fått høyere lønn enn folk forventer. 

Økonomi er personlig. 

Jeg synes folk behandler deg annerledes om de faktisk vet hva du tjener, så jeg deler ikke sånt lengre. 

Anonymkode: 929ea...d5c

Skrevet (endret)

De eneste som ville snakke åpent om lønn var de som ønsket skryte av lønnen sin, og hevde seg over andre. 

Det ligger vel mye i dette.

På en måte kan jeg godt fortelle åpent om lønnen og økonomien min. Men tror at det finnes de da som synes det virker skrytete, så jeg lar helst være

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har samme erfaring som deg. 

Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med å dele opplysninger om hverken lønn, helse eller sexliv, så lenge opplysningene er tilpasset den man snakker med. Synes det høres veldig rart ut å aldri dele slike opplysninger med noen, punktum, slik flere her forteller. 

Ikke meg du har sitert eller svart, men tror du nettopp enkelt presiserte årsaken til at jeg selv opplever det som uproblematisk å dele disse tingene. Jeg er rimelig usosial og omgangskretsen min er folk jeg stort sett har tillit til.

Er det ei tante som spør hvor mye jeg tjener fordi jeg jobber der jeg gjør og dermed «må ha mye penger», så gidder jeg ikke snakke om det. Utelukkende fordi jeg skjønner at dette er kun informasjon hun vil ha for å kunne snakke om det «på bygda». Hvis derimot mine foreldre spør svarer jeg ærlig og gjerne uttømmende fordi jeg tror de er stolte av at jeg har fått det bra til i livet. Skulle en kollega spørre antar jeg det handler om forhandling i lønn og det unner jeg dem, så da får de vite alt. Er det venner som spør så regner jeg med det handler om en ren nysgjerrighet på hvorfor jeg har råd til noe spesielt, eller hvordan jeg prioriterer pengene mine (spørsmål tolkes altså i positivt lys). 

Men altså, informasjon tilpasset hvem som spør, ingen fast regel om å dele eller ikke dele informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...