Gå til innhold

Hva gjør dere med kompost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor i et borettslag med selveier rekkehus. Vi har vår første sommer her og når jeg har klippet plenen har jeg lagt gresset i en åpen kompostbinge i hagen,den typen som er fire grønne gjerder som man setter sammen, altså helt åpen. I går fikk vi tilsnakk av en eldre nabo at det fort vil komme snegler. Det ønsker vi jo selvsagt ikke, men samtidig synes jeg ikke det er fint å ha søppelsekker i hagen fulle av gress til man tar seg tid til å kjøre det bort. Plenen blir jo klippet en gang i uka ca om sommeren så det blir jo veldig mange bilturer, syns det er mer lettvint med hagekompost. Noen som har noen tips til et lukket kompost system? Som ikke ser så veldig voldsomt ut. Plenen er ikke spesielt stor heldigvis. Det er også mye maur i området så er uansett lite snegler her. Men vi har en hage som alle kan se inn i og vi ønsker ikke å bli de nye naboene ingen liker fordi vi har åpen kompost.

Anonymkode: 4fc51...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg holder på å gro hage nå. Har tenkt det samme at jeg ikke ønsker åpen kompost - så har tenkt å kjøpe en gressklipper uten oppsamler, og bare la de bittesmå gresstråene ligge igjen i plenen. 

Anonymkode: 612c3...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du skjerme/skjule kompostbingen med noe beplantning?

Jeg har hageavfall i hagen min, og det er faktisk ikke der jeg finner sneglene. De er andre plasser. 

Klipper som kverner gresset til gjødsel, er en god ide.

Anonymkode: 76b71...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gressavklipp er et ypperlig materiale for jordforbedring. Det kaster jeg aldri (altså leverer det ikke til returstasjon). Normalt legger jeg det som et lag i grønnsaksbed ol. Det vil da redusere vanningsbehovet fordi det blir mindre fordampning og etterhvert bli jord. Om det er fullt i bedene går det under busker eller tilslutt i komposthaugen sammen med alt annet avklipp av ulike typer. 

Snegler kan være et problem, men jeg ser som nevnt over, i grunnen mer snegler andre steder enn på avklippet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skrue skrev (3 timer siden):

Gressavklipp er et ypperlig materiale for jordforbedring. Det kaster jeg aldri (altså leverer det ikke til returstasjon). Normalt legger jeg det som et lag i grønnsaksbed ol. Det vil da redusere vanningsbehovet fordi det blir mindre fordampning og etterhvert bli jord. Om det er fullt i bedene går det under busker eller tilslutt i komposthaugen sammen med alt annet avklipp av ulike typer. 

Snegler kan være et problem, men jeg ser som nevnt over, i grunnen mer snegler andre steder enn på avklippet. 

Jeg har hekk på to av sidene i hagen,burde jeg bare legge det under der? Vet at faren min pleide å gjøre det. En kompostbinge er kanskje mer arbeid mtp at man må tømme den og sørge for luft osv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke oppsamlet bare klipper å lar det ligge . Er slik bioklipper eller noe så blir klipt i små bitter å spres utover

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/26/2024 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hekk på to av sidene i hagen,burde jeg bare legge det under der? Vet at faren min pleide å gjøre det. En kompostbinge er kanskje mer arbeid mtp at man må tømme den og sørge for luft osv?

Det blir til næring for hekken så det kan jo være greit. Jeg gjør aldri noe mer enn å legge det litt her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med kompost er at det skal bli til jord :) som man feks kan bruke til planter avrette plenen med eller grønnsakshage :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klipp så ofte og uten oppsamler (det holder stort sett med en gang i uka) at det bare kan ligge😊

Anonymkode: 680ae...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gressklippere i dag har en bio-klipp funksjon. Dette gjør oppsamling av gress unødvendig og at det klippede gresset "gjødsler" plenen. 

Ellers er det gratis å levere sortert hageavfall på din lokale gjenvinningsstasjon 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...