Gå til innhold

Hvor i Akershus er det best for barn med autisme/Aspergers å vokse opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et lite barn som har veldig stort utbytte av privat hageflekk og gress under bena når han trenger å bearbeide inntrykk. Han faller så fort til ro at jeg ser på det som et primærbehov for han. Så vi har bestemt oss for å bytte ut leiligheten midt i Oslo med enebolig i grei pendleavstand (tog). Spørsmålet er bare hvor. Vi prøver å tenke langsiktig.
Er det noen som har erfaring fra barnehager og barne/ungdomsskoler som er gode på tilrettelegging?

Og er det noen områder som er mer åpne for folk som er litt annerledes enn andre? Evt tips om hvilke områder man burde unngå?

Vi har sett mest i Lillestrøm og Ski-området, men er åpne for alt 😊

Anonymkode: 8cf6a...bcb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo rikere kommune jo bedre tilbud for ditt barn. Det kommer til å gjøre større utslag da han begynner på skolen. Har kommunen råd til å gi ham personlig assistent i skoletid, sånn at han kan gå på vanlig skole? I utgangspunktet tenker jeg at begge nabokommunene du nevner, og Bærum på andre siden, er kjent for å være kommuner med bra midler. 

Anonymkode: 53dd1...304

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo rikere kommune jo bedre tilbud for ditt barn. Det kommer til å gjøre større utslag da han begynner på skolen. Har kommunen råd til å gi ham personlig assistent i skoletid, sånn at han kan gå på vanlig skole? I utgangspunktet tenker jeg at begge nabokommunene du nevner, og Bærum på andre siden, er kjent for å være kommuner med bra midler. 

Anonymkode: 53dd1...304

Lillestrøm kommune er i en massiv spareprosess, og skal spare på nettopp skole blant annet. De må spare inn millioner av penger fra skole og helse. Ansettelsesstopp og kjøpestopp. Så jeg vil ikke påstå at det er en rik kommune .. 

Lørenskog, Ullensaker og Nes er andre romerikskommuner som også plutselig har fått veldig dårlig råd siden i fjor høst. 

Vet ikke hvordan Ski og Bærum ligger an. Sikkert lurt å lese litt i lokalavisene og i kommunens saksdokumenter på hjemmesiden. Eller se på kommunestyremøter/formannskapsmøter. Så får man et bra inntrykk av hva det snakkes om. 

Anonymkode: 37888...7a6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lillestrøm kommune er etter min mening en kommune som er flink med barn og unge. Selvsagt er BUP fullstappet, modet er gode tilbud for barn/ungdom som trenger et fritidstilbud. Som fx autister. 

Av skoler, så er Kjeller skole unik på tilrettelegging. 1-10 skole. 

Endret av Stor pike
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt hører jeg at kommuner man må kjempe for rettighetene sine er Nes, Nittedal og Jevnaker.
Hørt en del positivt og at folk får innfridd rettighetene sine i Lørenskog, Nesodden, Lunner, Nordre Follo og Lillestrøm. Men de minste kommunene har gjerne dårligere skoler og tilbud der igjen. 

Midt på treet: Ullensaker

Anonymkode: 18554...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke Bærum iallefall. Vi fikk drastisk kuttet i tilbudet etter vi flyttet fra Oslo til Bærum.

Anonymkode: 5418a...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at barn med Autisme på Kirkebygda skole i Enebakk får god oppfølging. Men har ikke et barn som er autist selv, så kan ikke love noe. 

Anonymkode: 96068...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har inntrykk av at barn med Autisme på Kirkebygda skole i Enebakk får god oppfølging. Men har ikke et barn som er autist selv, så kan ikke love noe. 

Så har du ytre Enebakk barneskole også i Enebakk kommune som er kjent for ekstremt dårlig miljø, dårlig ledelse og faglig oppfølging over de siste 20 årene. 

Anonymkode: 732b6...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unngå Ullensaker - eventuelt pass enormt godt på hvilket skoledistrikt. Det er enorm forskjell på skoler med bare kilometre mellom. 

Anonymkode: 360d6...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil faktisk slå et slag for Nannestad kommune og Preståsen barneskole. Syns de får til mye bra for barn på spekteret. 

Alle kommuner har fått sparekniven, men noen skoler klarer allikevel å drive bedre enn andre. Lillestrøm ville jeg styrt helt unna. Etter storkommunen har de mistet grepet om helse og oppvekst. De har fått voksesyken og er på sparebluss samtidig. 

Anonymkode: a2a3d...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Asker?

Anonymkode: d78aa...35f

AnonymBruker
Skrevet

Tydligvis ikke foreldre som er for og verne utsatte barn alle i ytre vet hvem du snakker om

Anonymkode: f4b10...b5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med Asker?

Anonymkode: d78aa...35f

Asker har bedre rykte enn Bærum ja 😊

Anonymkode: 18554...6d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så har du ytre Enebakk barneskole også i Enebakk kommune som er kjent for ekstremt dårlig miljø, dårlig ledelse og faglig oppfølging over de siste 20 årene. 

Anonymkode: 732b6...d63

Jepp, det stemmer! Var derfor jeg spesifiserte Kirkebygda😝

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tydligvis ikke foreldre som er for og verne utsatte barn alle i ytre vet hvem du snakker om

Anonymkode: f4b10...b5d

Dette skjønte jeg lite av og da vet du tydeligvis noe ikke jeg vet🤷🏻‍♀️ De jeg snakket om har ingenting med ytre å gjøre. Her sprer du rykter om noe jeg ikke kan stå for i alle fall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her;

Tusen takk for svar alle sammen 😊

Jeg tror vi heller mot Asker per nå, men er overhode ikke kjent der. Er det noen som vet om det lureste er å bosette seg ganske nært Asker sentrum, eller er det andre områder med god (og reelt pålitelig) togtilknytning til oslo?

Eller bare andre generelle tips om Askerområdet? Er det lett å bli kjent med folk, tilgang på forskjellige fritidsaktiviteter etc?

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: cf65b...5a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2024 den 11.16):

TS her;

Tusen takk for svar alle sammen 😊

Jeg tror vi heller mot Asker per nå, men er overhode ikke kjent der. Er det noen som vet om det lureste er å bosette seg ganske nært Asker sentrum, eller er det andre områder med god (og reelt pålitelig) togtilknytning til oslo?

Eller bare andre generelle tips om Askerområdet? Er det lett å bli kjent med folk, tilgang på forskjellige fritidsaktiviteter etc?

Slemmestad/Bødalen/Vollen/Heggedal og ha barn på Sydskogen skole som har ny tilrettelagt avdeling om det trengs (de andre tilsvarende avdelinger er Arnestad (Vollen), Hvalstad og Blakstad.

Det går tog til Oslo fra Heggedal, buss fra Slemmestad/Bødalen/Vollen  og båt til Oslo fra Slemmestad og Vollen. 

Anonymkode: b7a47...053

Skrevet

ville gått for Oppegård, greverud, kolboten området.

er selv oppvokst i ski kommune, og de strammet ofte inn på det meste. i en periode hadde ikke skolen jeg gikk på mulighet til å gi oss planker til sløyden en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...