Gå til innhold

Klær ved midlertidig (?) vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger litt desperat hjelp, og legger ved mye detaljer. Jeg har gått ned en del i vekt pga sykdom. Jeg fortsetter å gå ned i vekt, men mer sakte. Jeg blir fulgt opp, så ber om at det ikke blir temaet, men jeg sliter altså med klær.

Hadde besøk tidligere i sommer og tok masse bilder, og da så jeg hvor ekstremt det så ut med de klærne jeg har. Overdeler som ikke legger seg fint ned i livet, og faller ut, eller er altfor vid på skuldrene. Skjørt som siger i livet, og ikke klarer å holde noe på plass (f.eks bluser). 

Jeg har ikke krefter til shopping, og har egentlig ikke lyst til å bruke mye penger på nye klær heller, men ser at jeg nok hadde trengt noe nytt. Hva kan jeg se etter som kan fungere om jeg også går opp litt, men også ned litt? (Kommer til å kjøpe nytt, så det er lettere å bytte, og prøve ulike størrelser av samme plagg, men er ellers ikke imot brukt.) 

(Jeg tar gjerne i mot tips til hvordan få noen av plaggene jeg har til å passe (eller fungere) bedre, uten å måtte sy de veldig inn. Jeg har justert noen få plagg alt.) 

Noen som har tips til både spesifikke klær, og generelt hva jeg skal se etter, med dette utgangspunktet: 

Jeg foretrekker skjørt og kjoler, da det er mye lettere å få til å fungere nå. Jeg foretrekker lengde rett under knærne, eller midt på leggen, for det er mest praktisk for meg. Timeglassfigur med smalt liv, men med litt løs hud lengre ned på magen. Jeg bruker normalt høyere liv, og da er det ikke mulig å se, og føler meg da mer vel, så høyere liv er å foretrekke på skjørt, og gjerne ikke for tettsittende. 

Jeg er veldig glad i bluser i sommerhalvåret, og høyhalsede topper, og cardiganer når det er kaldere temperaturer. Cardigans gjør det vel ikke noe om er litt store nå? 

Liker best litt mer klassiske klær, som både er praktiske, men gjerne også litt feminine. Jeg er glad i sort og alle nyanser av grått for basisgarderoben min, men har også brukt litt marine. Ellers glad i og kler best duse/«muted» toner, f.eks gammelrosa. Litt mønster, som blomster, prikker og striper går også, men mest ensfarget. 

Yttertøy får jeg til å fungere med det jeg har nå tror jeg. 

Jeg kler egentlig dårlig moten nå med oversized (jeg drukner), og mer firkantede klær, og var veldig fornøyd med garderoben jeg har utviklet over mange år, så jeg synes det er ganske kjipt, selv om det jo egentlig ikke er viktig. 

Jeg er i underkant av 160cm, så jeg er lav, og lettere undervektig. Må ha xs de fleste steder, og en del butikker har ikke klær som er små nok for meg, samtidig som jeg har former så ikke alltid barneklær fungerer.  Jeg er i starten av 40-årene. 

Hvilke nøkkelplagg skal jeg se etter? Hva hadde dere hatt fokus på? Kunne f.eks tenkt meg ett godt skjørt i sort, men synes det er vanskelig. Er litt mye følelser inni bildet her pga jeg er syk, og jeg har ikke helt fokus, men må ha noe å ha på meg som passer bedre.

Jeg setter utrolig pris på all hjelp. 

Anonymkode: 848e7...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått for omslagsvarianter i kjoler og topper og kanskje noe yogaklær av de litt løse buksene med bredt liv og inn i beina? 
Balletcore er det vel noe som heter? 

Av norske designere tenker jeg på Mette møller og bjørk design for eksempel. Men, med litt forbehold om at jeg projiserer, og det eneste jeg bryr meg om når jeg er syk er myke og hyggelige klær. 
Masse god bedring❤️

Endret av kissmequick
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp belter som du kan ha i livet, da kan både kjoler og skjørt tilpasses. Anbefaler også genserklemmer ala dette https://www.temu.com/no/1-stk-genserklemmer-enkle-åpne-frontklemmer-retro-legering-genserklemmer-spenner-skjortekrageklemmer-antieksponering-tight-clip-brosje-solid-spenne-g-601099516791393.html, de kan festes bak på bluser, skjorter og kjoler så man drar det sammen rundt livet og får fasong, uten å trenger å sy om plagget. Skjørt er lett å ta inn med et par sikkerhetsnåler eller ekstra trykknapper. 

Ang klær så anbefaler jeg å sjekke ut Anna Field på Zalando, det er et merke med stort utvalg, grei kvalitet og rimelig pris. Hva med f.eks denne kjolen som kan styles for alle årstider og tas inn/ut? https://www.zalando.no/anna-field-jerseykjole-scarab-an621c1in-m11.html?size=XS Eller dette skjørtet? (ser kort ut, men blir lengre på deg som er 160) https://www.zalando.no/anna-field-basic-mini-a-line-skirt-miniskjoert-black-an621b08r-q11.html

Anonymkode: 8ff6b...e88

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du kan se om du finner noe fint på finn.no? Da sliper du å gå i butikkene selv, klærne der er ofte rimelige og det er gjenbruk så trenger ikke ha dårlig samvittighet om du ikke bruker de lenge verken for planeten eller lommeboka. Mange selgere måler størrelsen på plaggene for deg og sender klærne helt til poskasa, så det er veldig enkelt. 

Håper du blir frisk snart ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kissmequick skrev (2 timer siden):

Jeg ville gått for omslagsvarianter i kjoler og topper og kanskje noe yogaklær av de litt løse buksene med bredt liv og inn i beina? 
Balletcore er det vel noe som heter? 

Av norske designere tenker jeg på Mette møller og bjørk design for eksempel. Men, med litt forbehold om at jeg projiserer, og det eneste jeg bryr meg om når jeg er syk er myke og hyggelige klær. 
Masse god bedring❤️

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp belter som du kan ha i livet, da kan både kjoler og skjørt tilpasses. Anbefaler også genserklemmer ala dette https://www.temu.com/no/1-stk-genserklemmer-enkle-åpne-frontklemmer-retro-legering-genserklemmer-spenner-skjortekrageklemmer-antieksponering-tight-clip-brosje-solid-spenne-g-601099516791393.html, de kan festes bak på bluser, skjorter og kjoler så man drar det sammen rundt livet og får fasong, uten å trenger å sy om plagget. Skjørt er lett å ta inn med et par sikkerhetsnåler eller ekstra trykknapper. 

Ang klær så anbefaler jeg å sjekke ut Anna Field på Zalando, det er et merke med stort utvalg, grei kvalitet og rimelig pris. Hva med f.eks denne kjolen som kan styles for alle årstider og tas inn/ut? https://www.zalando.no/anna-field-jerseykjole-scarab-an621c1in-m11.html?size=XS Eller dette skjørtet? (ser kort ut, men blir lengre på deg som er 160) https://www.zalando.no/anna-field-basic-mini-a-line-skirt-miniskjoert-black-an621b08r-q11.html

Anonymkode: 8ff6b...e88

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Kansje du kan se om du finner noe fint på finn.no? Da sliper du å gå i butikkene selv, klærne der er ofte rimelige og det er gjenbruk så trenger ikke ha dårlig samvittighet om du ikke bruker de lenge verken for planeten eller lommeboka. Mange selgere måler størrelsen på plaggene for deg og sender klærne helt til poskasa, så det er veldig enkelt. 

Håper du blir frisk snart ❤️

Tusen hjertelig takk dere! 💚 Jeg er så full av hjernetåke at jeg hadde helt glemt ut ting som klær med omslag, og enda mer belte 🙈

Så nå kom jeg på flere ting. Jeg fant to omslagsbluser og en kjole i skapet jeg kan bruke. Jeg fant også et skjørt med knyttebelte i livet i tillegg til annen lukking. Ene blusen har jeg brukt litt, men glemt dem siste tiden. Jeg prøvde også kjoler jeg alt har, og ihvertfall én kan fungere med et belte i livet. Jeg vet blant annet H&M har hatt det. De genserklemmene var helt geniale! 

Behagelige klær er helt klart min greie, samtidig som jeg liker å føle meg velstelt. Jeg har vært syk i noen år, men fikk mer alvorlig sykdom i fjor høst, med forverring i vår. Litt usikkert hvordan det vil utvikle seg, så takk for gode ord. Jeg prøver å leve oppi alt, og da er det å kle meg og føle meg «normal», og ikke bo i kosedress viktig for meg. Liker det praktisk da, men håper dere skjønner hva jeg mener. 

Takk igjen og jeg har sett på linkene også 💚

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klær vil alltid sitte best når du har de i riktig størrelse til din kropp og i riktig snitt. Den type klær som er mest forgiving er formløse klær  klær med strech eller wrap kjoler.

Formløse klær kan fort se posere ut viss den på insiden går ned i vekt men vil tåle at man går litt opp.

Forstår at du ikke orker å tenke på klær og fokuserer på å bli frisk fra sykdom.

Kaftan kjoler går gjerne over flere str. Men de kan være svært posete.

All form for bukser, skjørt og shorts som er ment å sitte oppe av seg selv i livet vil være dedikert en spesifikk str. Noen skjørt modeller kan ha litt generøs strikk i livet. Men de vil jo stramme rundt magen og være ubehagelige når du går opp i vekt.

Jeg ville bestilt noen få plagg i størrelsen du et nå fra en rimelig butikk. Mann trenger ikke en stor garderobe. Og heller betalt noen få nye plagg når vekten forandrer seg. Er plaggene i ca samme matriale og farger kan man heller vaske litt ofte da alt går i samme maskin. Når vekten din er stabil først da ville jeg brukt tid å penger på en ny fullverdig garderobe.

Hadde valgt løse cardigan i gensere eller bittelitt oversize gensere. Det kan fungere viss resten av antrekket er i riktig størrelse og vil da fungere når du går litt opp.

God bedring.

Anonymkode: fbc00...f7e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Klær vil alltid sitte best når du har de i riktig størrelse til din kropp og i riktig snitt. Den type klær som er mest forgiving er formløse klær  klær med strech eller wrap kjoler.

Formløse klær kan fort se posere ut viss den på insiden går ned i vekt men vil tåle at man går litt opp.

Forstår at du ikke orker å tenke på klær og fokuserer på å bli frisk fra sykdom.

Kaftan kjoler går gjerne over flere str. Men de kan være svært posete.

All form for bukser, skjørt og shorts som er ment å sitte oppe av seg selv i livet vil være dedikert en spesifikk str. Noen skjørt modeller kan ha litt generøs strikk i livet. Men de vil jo stramme rundt magen og være ubehagelige når du går opp i vekt.

Jeg ville bestilt noen få plagg i størrelsen du et nå fra en rimelig butikk. Mann trenger ikke en stor garderobe. Og heller betalt noen få nye plagg når vekten forandrer seg. Er plaggene i ca samme matriale og farger kan man heller vaske litt ofte da alt går i samme maskin. Når vekten din er stabil først da ville jeg brukt tid å penger på en ny fullverdig garderobe.

Hadde valgt løse cardigan i gensere eller bittelitt oversize gensere. Det kan fungere viss resten av antrekket er i riktig størrelse og vil da fungere når du går litt opp.

God bedring.

Anonymkode: fbc00...f7e

Tusen takk for tips! Jeg var mest ute etter noen nøkkelplagg, og det holder for meg. Særlig et sort skjørt som «går til alt», men også eventuelt annet folk kan tenke på. Jeg bruker mye de samme klærne igjen og igjen, og er ikke opptatt av moter, så noen stor garderobe er jeg helt enig med deg ikke er nødvendig. 

De fleste skjørtene mine er der nå er der at de kun holdes oppe med at jeg har litt hofter. Jeg er ikke glad i «cold shoulder» eller hva det kalles, men får det ufrivillig på litt for mange bluser. Jeg har aldri vært glad i shopping, og enda mindre nå, og det er derfor jeg ber om råd, og setter så stor pris på det dere har av tips.  Jeg får en del til å fungere, og det er godt nok, men ser også at jeg trenger noe nytt. For meg handler det mye om å føle meg vel til tross for at jeg er syk. Jeg prøver å få det til å gå rundt, og jeg vet heller ikke hvilken vei det vil gå, og da vil jeg føle meg «frisk» så lenge som mulig. Jeg er blitt anbefalt om å prøve å leve oppi alt, og det tror jeg er et godt råd. 

Sånn generelt til tråden så har jeg kjøpt noe nytt undertøy. Det var helt nødvendig fordi trusene falt av meg, og bh-en gled opp og la seg på brystene. Det har vært det viktigste. Vi snakker 6-7 helt basic truser, så ikke tatt av. Jeg er som nevnt ikke noe glad i shopping, ei heller på nett, men har bestilt noen skjørt på salg, og ett av dem var greit nok. Høyhalsede topper passer enda, samme med cardigans så det gidder jeg ikke å bry meg noe med. Det får bare være stort, men det ser naturlig nok bedre ut om en litt stor overdel kan dyttes nedi et skjørt som holder den litt på plass. Jeg har stått i situasjonen der jeg plutselig kjenner at skjørtet jeg har på meg er langt nede på rumpa, og i ferd med å falle av… Det er ikke noe gøy i offentligheten. 
Jeg leter rundt i klesskapet etter litt gamle skatter, for å se om det er noe som kan fungere bedre av det jeg alt har, også blir det å supplere med noen få plagg, og et belte, og gjerne sånne klemmer som noen hadde forslag til her. 

Takk igjen for gode tips, og tanker 💚

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...