AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Hva er normalt av pauser i løpet av arbeidsdagen? Vi jobber 7 1/2 times dager med betalt lunch. Flere av kollegene har 1/2 times "kaffe" tidlig på dagen, og har 1/2 times "kaffe" ved 2 tiden. I tillegg har de 1/2 times lunch. Vi har fleksitid, så jeg har ikke kontroll på hvorvidt folk regner pause som del av arbeidstiden. Tror noen er lenger på jobb for å kompensere for noe av "kaffepausene", men jeg er usikker. Hva er vanlig av pauser i løpet av dagen? Regner dere pausene som en del av arbeidstiden? Anonymkode: 2affe...8ec
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Der jeg jobber forsøker vi å få til en kaffepause på morgenen, samt har betalt lunsj på 30 min. Av og til oppstår det en spontan kaffepause på ettermiddagen. Anser kaffepausen som et viktig sosialt forum der man kan veves tettere med sine kollegaer, samt at vi som regel begynner å snakke fag etter en stund - god anledning å ta opp noe med en kollega man ellers måtte kontaktet om et aktuelt tema. Vi utfører uansett service i kaffepausen, hvis det oppstår noe eller noen trenger kontakt med oss. Alle er disiplinerte nok til å gå tilbake til arbeidet etter en grei pause. Har man det travelt kan det være at man ikke prioriterer pausen. Jeg synes det kun er positivt med slike pauser, man blir mye bedre kjent med kollegaer på den måten, litt uformell prat og tøys, før man fokuserer på arbeidsoppgavene igjen. Anonymkode: 2ab7c...461 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 Det skal være 7.5 timer effektivt arbeid i løpet av arbeidsdagen, om det er 7.5 timer man får betalt for. Skal man ha mer enn en halv time lunsj, må man utvide tiden på jobb tilsvarende. Aner at det er en del snyltere som prøver seg på mer. Anonymkode: a55f2...e49 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Jobber privat og jobber 7,5 timer uten betalt lunsj (på jobb 8 tiner). Anonymkode: 07f55...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 Høres veldig spesielt ut å ta lange kaffepauser. Kan man ikke sippe kaffe mens man jobber? Forstår noen har aktive jobber.. Men kaffe holder seg varm lenge i en termos, så ser ingen grunn for at man må sitte ned i 30 min for å drikke kaffe. Spesielt når man akkuratt har kommet på jobb, da bør man drikke kaffe før man starter på jobb. Er på jobb i 8 timer, hvorav 30 min er ikke betalt lunsj. så 7,5 timers arbeidsdag. Her er det ingen lange kaffepauser, men om noen vil gå ut i 5 min for en røyk eller for å ta en privat telefonsamtale så er det ok. MEN... Her er det mange som kan sitte å prate leeenge om alt mulig som politikk, traffikk, ferieplaner osv (da uten å jobbe samtidig), her snakker vi 20-30 minutter om gangen, flere ganger om dagen. Blir faktisk så distrahert at jeg må ta på headset for å kunne konsenterer meg. Jeg deltar selv i samtaler, men sjeldent noe lenger enn 5 min. Anonymkode: 488a7...d94 1
skreppamedleppa Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 Jeg jobber 60%. 4.5 t hver dag. Har dermed ikke rett på lunsjpause. Innimellom er det travelt med ingen pauser og mye overtid (ingen pauser med 8-9 t arbeidsdag f.eks), og andre ganger spesielt nå om sommeren er det så rolig at en nesten må vaske nøkkelhull for å ha noe å gjøre på. Jeg jobber mest i et arbeidsmiljø der drikke og mat ikke er lov på de fysiske rommene jeg er på, en er nødt til å bevege seg fysisk til et annet rom. Men jeg tar pauser der det passer seg og har ingen dårlig samvittighet for det. Jeg blir oppmuntret både av kollegaer og av ledere til å ta en pause der dette går an. Det handler om balanse, og det føler jeg samtlige på min arbeidsplass har. At det er greit å ta pauser men at en selv har en innebygd grense på hvor lenge. Jeg henger meg aldri opp i hva andre gjør. Folk rundt meg gjør de arbeidsoppgaver de skal og jeg bryr meg ikke/registrerer ikke/ gidder ikke hefte meg hva andre gjør. Vi er en oppegående gjeng med mennesker der ingen står å glor, setter seg ned med en kaffekopp og diskuterer "krig og fred og politikk og sånt" viss det er travelt. Vi jobber i et team men der alle har sine oppgaver. Noen kan slappe av i 5 min mens andre har det travelt og det er ingen som reagerer på det for det er ingenting å reagere på, så ja småpauser skjer og jeg tenker de er viktige. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er normalt av pauser i løpet av arbeidsdagen? Vi jobber 7 1/2 times dager med betalt lunch. Flere av kollegene har 1/2 times "kaffe" tidlig på dagen, og har 1/2 times "kaffe" ved 2 tiden. I tillegg har de 1/2 times lunch. Vi har fleksitid, så jeg har ikke kontroll på hvorvidt folk regner pause som del av arbeidstiden. Tror noen er lenger på jobb for å kompensere for noe av "kaffepausene", men jeg er usikker. Hva er vanlig av pauser i løpet av dagen? Regner dere pausene som en del av arbeidstiden? Anonymkode: 2affe...8ec AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der jeg jobber forsøker vi å få til en kaffepause på morgenen, samt har betalt lunsj på 30 min. Av og til oppstår det en spontan kaffepause på ettermiddagen. Anser kaffepausen som et viktig sosialt forum der man kan veves tettere med sine kollegaer, samt at vi som regel begynner å snakke fag etter en stund - god anledning å ta opp noe med en kollega man ellers måtte kontaktet om et aktuelt tema. Vi utfører uansett service i kaffepausen, hvis det oppstår noe eller noen trenger kontakt med oss. Alle er disiplinerte nok til å gå tilbake til arbeidet etter en grei pause. Har man det travelt kan det være at man ikke prioriterer pausen. Jeg synes det kun er positivt med slike pauser, man blir mye bedre kjent med kollegaer på den måten, litt uformell prat og tøys, før man fokuserer på arbeidsoppgavene igjen. Anonymkode: 2ab7c...461 Dere jobber i offentlig sektor, regner jeg med ? 🙄 Anonymkode: 368f0...428 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 Vi har 30 min betalt pause, men mange ganger blir det 15 min. Får tatt meg en kjapp tur på do innimellom. Sitter der gjerne 2 minutter ekstra så jeg får pustet ut litt. Det er fullt kjør hele dagen. De eneste gangene vi har sosiale pauser er på slutten av dagen. Da er de fleste ferdige for dagen, og kan slå av en prat før man drar hjem. Vi får ikke overtidsbetalt, så vi bruker ikke noe jobbtid på det. Anonymkode: cdbe8...cfb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Møtes for en kaffe fra 08-08:30 og én gang i uka er det felles kaffe i en time på slutten av arbeidsdagen. Dette er organisert slik for at vi skal møtes, og det blir ofte ad hoc veiledning og diskusjoner. Det er altså leder som har organisert det slik. Anonymkode: 6c842...667 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 No har jeg fastlønn. Men når jeg ikke hadde det så var jeg på jobb i 8 timer. Halvtime pause. Jobba 7.5 timer. Ikke noe annet pauser enn hvis jeg måtte på do utenom matpausen. Anonymkode: 3e1c9...853
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 Kommer jo an hva man jobber med. Enkelte bransjer har 30 minutters hviletid hver 4.time f.eks. Anonymkode: 3f394...f2f
norw Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 Hos oss utgjør maks pausetid ca 10 % av skiftet på en hverdag. Kortere arbeidsdag enn det mange andre har. Selv har jeg ikke vanlige pauser, jeg bare tar en pause for å spise når det passer. Noen har betalt pausetid, andre ikke. De som ikke har betalt pausetid har høyere timelønn enn de andre. Hvis vi merker at de med betalt pausetid har for høy pausetid trekker vi noe tid/lønn.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er normalt av pauser i løpet av arbeidsdagen? Vi jobber 7 1/2 times dager med betalt lunch. Flere av kollegene har 1/2 times "kaffe" tidlig på dagen, og har 1/2 times "kaffe" ved 2 tiden. I tillegg har de 1/2 times lunch. Vi har fleksitid, så jeg har ikke kontroll på hvorvidt folk regner pause som del av arbeidstiden. Tror noen er lenger på jobb for å kompensere for noe av "kaffepausene", men jeg er usikker. Hva er vanlig av pauser i løpet av dagen? Regner dere pausene som en del av arbeidstiden? Anonymkode: 2affe...8ec 7,5 timer vakt betalt pause. Har 30 min pause, men blir som regel 15-20. Har ikke flere pauser i løpet av dagen. Anonymkode: c4163...232
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 Har fastlønn, og er vanligvis på jobb fra 07 til 20:00. Lunsjpausen blir fort 2 timer, kaffepausene 1/2 time (fast pause klokken 10:00 og 15:00), middagspausen er 1 time. Blir gjerne sittende på kontoret utover kvelden og slarve om både fag og annet. Jeg styrer min egen lille avdeling og så lenge jobben vår er gjort er det ingen som henger seg opp i lengden på pausene. Det forventes dog at vi trår til og jobber hele natten om situasjonen krever det. Da jeg jobbet i industrien hadde vi krav på 5 min pause per time, dvs vi tok én ti-minutter annenhver time. Lunsjen var 1/2 time. Det var manuelt arbeid der man ikke kan jobbe og drikke kaffe samtidig. Anonymkode: 5181b...994 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 Jobbet i helsevesenet og på den avdelingen var det helt fritt vilt. Avdelingen er ikke direkte knyttet til pasienter. Vi hadde betalt spisepause og 8 timers dag vakt og kveldsvakt. Startet dagen med kaffepause. Jobbet litt så begynte enkelte å sette seg når de var ferdig med første delen. Selv om andre hadde mye å gjøre, var ikke snakk om å hjelpe kollegaer. Spisepause satt mange over tiden. Å sånn gikk det gjennom heledagen. En fraværende ledelse som ikke turte å ta tak i problemet. Å det verste av alt er at de som satt mest, var de som klagde mest på arbeidsmengde npr det var personal møte. Dem hadde aldri tid til å sjekke mail noe vi måtte gjøre hver dag. Glad jeg er ferdig der. Anonymkode: 302fc...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 Vi er heldige hvis vi får 30 min spisepause. Ofte avbrutt av alarmer. Til tider ikke tid. Anonymkode: 1cccf...ad6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Prøver å få til en halvtimes spisetid. Ingen pause utover det. Når jeg noen ganger er på kontoret blir det noe skravling ila dagen, men da må jeg jobbe det inn utover ettermiddagen. Har ikke tid til mer pauser. Anonymkode: f71b6...fcb
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 Stort sett ikke mer enn 20 minutter i løpet av dagen. En og annen dag har jeg en 10-minutters i 10-tiden også. Anonymkode: ac1b8...b28
Clearpath Skrevet 26. juli 2024 #19 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det skal være 7.5 timer effektivt arbeid i løpet av arbeidsdagen, om det er 7.5 timer man får betalt for. Skal man ha mer enn en halv time lunsj, må man utvide tiden på jobb tilsvarende. Aner at det er en del snyltere som prøver seg på mer. Anonymkode: a55f2...e49 Njæ, kommer vel veldig ann på HVA en jobber som. Når alle på sykehjemmet sover middag er det gjerne naturlig at man tar en kaffe sammen mens noen bretter klær i hjørnet og en annen fyller oppvaskmaskin i kantina. Vi andre sitter jo bare der. Skal vi heller stå opplinet i gangen og ikke prate? Ville vært rart 6
endo Skrevet 27. juli 2024 #20 Skrevet 27. juli 2024 On 7/26/2024 at 2:38 PM, norw said: Hos oss utgjør maks pausetid ca 10 % av skiftet på en hverdag. Kortere arbeidsdag enn det mange andre har. Selv har jeg ikke vanlige pauser, jeg bare tar en pause for å spise når det passer. Noen har betalt pausetid, andre ikke. De som ikke har betalt pausetid har høyere timelønn enn de andre. Hvis vi merker at de med betalt pausetid har for høy pausetid trekker vi noe tid/lønn. Bare lurer. Hvorfor har de som ikke har betalt pause høyere lønn enn de som har spesialkompetanse slik at de må være tilgjengelige i pauser? Altså setter pris på filosofien, mindre ansvar mer betalt må være en fantastisk arbeidsplass
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå