Gå til innhold

Trekt i turnustillegg under ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber turnus og etter 13 år i forrige jobb, begynte jeg i ny turnusjobb mai i år.

Den nye arbeidsplassen utbetaler feriepenger i mai, noe jeg selvsagt ikke skal ha fra de. Jeg fikk noe lønn, og ble trekt 15 dager (trekket tilsvarer dagvakter evt) med ferie fra denne lønnen. 
Ferien er avviklet nå i juli, og på lønnsslippen er jeg trekt for turnustillegget for alle kveldstimene og helgetimene som var under ferien. 
Jeg har aldri opplevd å bli trekt for det ved tidligere arbeidsplass ved ferie. Noen som vet om det er riktig? Skal selvsagt spørre sjefen, men han har ferie i dag :) 

Anonymkode: abb25...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobbet turnus i mange mange år. Har aldri fått utbetalt turnustilleggene etter avviklet ferie. 
får feriepengene i juni og tar ofte ferie i juli/august. De dagene jeg har ferie får jeg jo bare utbetalt grunnlønnen, altså dagtidsarbeid. Jeg får ikke utbetalt natttillegg eller lignende. 

Anonymkode: 21d8c...7e7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med «trekt for turnustillegg»?

Slik jeg er vandt til det; når man har ferie får man kun grunnlønn. Alle tillegg man evt. ville ha opparbeidet seg om man var på jobb, de får man jo ikke utbetalt, for man har ikke faktisk vært på jobb. 

Anonymkode: e9a71...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå sjekket jeg lønnslipp fra i fjor og årene før. Fått vanlig lønn jeg, og det med faste vakter.

Anonymkode: 43890...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå sjekket jeg lønnslipp fra i fjor og årene før. Fått vanlig lønn jeg, og det med faste vakter.

Anonymkode: 43890...82a

Jeg har også alltid fått samme lønn med de faste vaktene (og tillegg) ved forrige arbeidsplass. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva mener du med «trekt for turnustillegg»?

Slik jeg er vandt til det; når man har ferie får man kun grunnlønn. Alle tillegg man evt. ville ha opparbeidet seg om man var på jobb, de får man jo ikke utbetalt, for man har ikke faktisk vært på jobb. 

Så du har pleid å få mindre lønn den måneden du har avviklet ferie? Jeg er vant til å få samme fastlønn (som inkluderer tilleggene mine) hver måned. Utenom feriepenger og jul selvsagt. Men jeg har fått mindre lønn denne måneden fordi de har trekt meg for tilleggene jeg skulle ha jobbet.  Og nei, jeg har jo ikke jobbet de. Men jeg har aldri blitt trekt dette ved forrige arbeidsplass :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man avvikler ferie, får man feriepenger (selv om det er en forskyvning i tid mellom disse). Feriepengene, som beregnes ut fra lønn og tillegg, dekker også tilleggene. Mener du at du skal ha utbetalt tilleggene i tillegg? Dvs to ganger?

Anonymkode: 96acc...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når man avvikler ferie, får man feriepenger (selv om det er en forskyvning i tid mellom disse). Feriepengene, som beregnes ut fra lønn og tillegg, dekker også tilleggene. Mener du at du skal ha utbetalt tilleggene i tillegg? Dvs to ganger?

Jeg mener ingenting. Jeg spør hvordan andre har det fordi jeg ikke har opplevd det slik før

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men feriepenger er forsåvidt tjent opp fra i fjor, og tilleggene da. Ikke årets tillegg? Når man trekkes for lønn ved utbetaling av feriepenger, blir man trekt en fastlønn + den ekstra ferieuka. Og fastlønna er inkludert tilleggene i turnus. Derfor er jeg nok aldri trekt tilleggene mine etter ferie ved forrige arbeidsplass. Men siden jeg er så ny så er jeg kanskje ikke trekt nok for de dagene jeg ble trekt i mai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du har pleid å få mindre lønn den måneden du har avviklet ferie? Jeg er vant til å få samme fastlønn (som inkluderer tilleggene mine) hver måned. Utenom feriepenger og jul selvsagt. Men jeg har fått mindre lønn denne måneden fordi de har trekt meg for tilleggene jeg skulle ha jobbet.  Og nei, jeg har jo ikke jobbet de. Men jeg har aldri blitt trekt dette ved forrige arbeidsplass :) 

Ved ferieavvikling er det kun grunnlønn, så det blir en del tusenlapper mindre når jeg tar ut ferie. Men tillegget er jo for type ubekvem arbeidstid, nattarbeid ol. og jeg er ikke vandt til at man skal få slikt utbetalt med mindre man faktisk har måttet være på jobb i de tidsrommene.

Men du må nesten ta det opp med der du jobber nå, hva som er normen.

For set er slik jeg har hatt det ved 3 ulike steder jeg har arbeidet med slike tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vi trekker for ferie, så gjelder det både grunnlønn og ferie. Har du jobbet så lenge at du har opptjent feriepenger, trekkes du også for tilleggene, men tilleggene er også en del av feriepengene. Høres helt riktig ut. Ved ulønnet ferie så kan du jo ikke få betalt for tilleggene for vakter du ikke har jobbet. Det sier seg jo selv!!?

Anonymkode: 9f781...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt skal du trekkes for tilleggene også når du har ferie. Du opptjener feriepengene av tilleggene du fikk ut realt året før, så feriepengene skal kompensere for trekket. 

Anonymkode: 5be50...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...