Gå til innhold

Skal hjelpe til med servering i bryllup, hvor mye gi i gave til brudepar?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da vi giftet oss, var det venner av broren min som serverte. Såvidt jeg husker fikk de en tusenlapp hver. Og de ble med og festet etterpå. Du verden som de festet 🧞

Endret av Stor pike
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. TS skal ikke gi gave. Hun er ikke gjest, hun er innleid hjelp.

2. Innleid hjelp skal ha betalt, så det reelle spørsmålet her er ikke hvorvidt hun skal ta med gave men hvor mye hun bør kreve for jobben. 

Anonymkode: 09afd...60a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bli invitert som serveringshjelp til venner og familie er frekt uansett hvordan du ser på det. 

Anonymkode: 369e7...f36

Det kommer da an på relasjonen. Å bli bedt om å servere i bryllupet til f.eks. faren/søsteren til en venninne, eller til en tremenning eller annen familie man ikke har så nært forhold til og/eller det er stor aldersforskjell er da ikke frekt.

Men hvis det er noen TS har regnet som venner, eller nær familie, blir det da noe annet

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (12 timer siden):

Dette blir det første bryllupet jeg deltar i, både som hjelper og vanlig gjest. Jeg skal hjelpe til under middag og fest, og er ikke invitert som noe mer enn det. Hva vil være en passelig gave å gi da? 

Du er hjelper ikke en gjest.  Får du betalt for dette eller er det en venne/familietjeneste? Synes ikke du trenger å gi gave. 

Anonymkode: eaf7b...b67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at TS ikke er fornuftig nok til å tenke seg til dette selv. Er man innleid og noen skal gi noe til noen så er det jo brudeparet som skal gi til DEG.

betaler du sjefen din for å komme på jobb?

Anonymkode: dd888...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er litt rart at TS ikke er fornuftig nok til å tenke seg til dette selv. Er man innleid og noen skal gi noe til noen så er det jo brudeparet som skal gi til DEG.

Hvorfor håner du ts som ber om hjelp?

Anonymkode: adcb6...2aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 14.16):

1. TS skal ikke gi gave. Hun er ikke gjest, hun er innleid hjelp.

2. Innleid hjelp skal ha betalt, så det reelle spørsmålet her er ikke hvorvidt hun skal ta med gave men hvor mye hun bør kreve for jobben. 

Hvor leser du egentlig at hun ikke får betalt?

For noen er det også naturlig å gi en liten gave selv om de ikke er gjester i bryllupet...

Anonymkode: 754df...9f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men jeg har gitt sjefen min gave uten å oppgi hva jeg får i lønn...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 5.49):

Jeg reagerer på:

Der er frekt

Det er ikke frekt. Det er jo bare hyggelig 

Anonymkode: 3a8a5...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke invitert som hjelper, vel? I så fall er det veldig frekt. Den hjelper bør være en betalt jobb, og det er heller ikke nødvendig av deg å gi gave.

Anonymkode: 25739...66f

AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (På 26.7.2024 den 1.24):

Dette blir det første bryllupet jeg deltar i, både som hjelper og vanlig gjest. Jeg skal hjelpe til under middag og fest, og er ikke invitert som noe mer enn det. Hva vil være en passelig gave å gi da? 

Hadde aldri i verden gitt gave når du serverer i bryllupet. Hvis du er venn/nær de som skal gifte seg, så hadde ikke det blitt en nær relasjon videre for min del :ler: 

Anonymkode: 50216...2e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 5.28):

Utrolig frekt brudepar. Hadde blitt syk rett før.

Så du hadde gått inn for å ødelegge dersom du var ts? Så barnslig og bittert.

Hvis du syntes de var frekke og du ikke ville hjelpe, ville det normale være å takke nei og si det ikke passet likevel. I god tid i forveien.

Anonymkode: 36dd8...5f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor leser du egentlig at hun ikke får betalt?

For noen er det også naturlig å gi en liten gave selv om de ikke er gjester i bryllupet...

TS skriver ikke at hun får betalt, og jeg forutsetter at all relevant informasjon inkluderes i tråden. 🤷‍♀️

Dersom hun er betalt hjelp er det jo enda snålere å skulle gi gave. :klo: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gitt brudeparet en vinflaske til +/- 200 kroner. Ikke som betaling for å få lov til å være med å servere, men som en liten oppmerksomhet til brudeparet. Forutsetter at de drikker vin, da. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS skriver ikke at hun får betalt, og jeg forutsetter at all relevant informasjon inkluderes i tråden. 🤷‍♀️

Dersom hun er betalt hjelp er det jo enda snålere å skulle gi gave. :klo: 

Men det er heller ikke opplyst at hun skal hjelpe til gratis, men den informasjonen tar du for gitt?

For meg som har servert i mange bryllup, og andre selskaper, i tillegg til å jobbe på kjøkken privat og profesjonelt, så anser jeg det som så naturlig at man betaler de som serverer og hjelper til at det burde være unødvendig ta med den informasjonen.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men nå er det forskjell på jobb og hjelpe venner/familie, vi vet jo ikke TS sin relasjon til de som skal gifte seg, jeg vet det er stor motstand for å hjelpe folk nå til dags, men hadde det vørt noen i nær relasjon så hjelper jeg gledelig gratis, det er det jeg er vandt med av familie og nære venner, vi hjelper hverandre og vi sutre ikke over det, gjør det med glede.

Men alle disse kommentarene er helt nødvendige, for igjen ingen av oss har noe kjennskap til relasjonen her eller noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (På 26.7.2024 den 1.31):

Vet ikke hva som forventes. Kan lite om sånn der. Men hvis det ikke er nødvendig når jeg ikke er en ordentlig gjest, så står jeg fint over. fikk tilbud om å slenge meg med på festen utover kvelden hvis jeg ville det.

Ikke sett noen gaveliste. Men noe til 200-300kr skal isåfall være overkommelig

Tilbudet om «å slenge deg med» på festen kan du glemme. Du vil være sysselsatt 100% med rydding og oppvask og istandgjøring og rydding hele kvelden. Hvis du er heldig vil du ha tid til en pause der du kan spise rester av mat og kaker og ta en tur på toalettet. Noen fest kan du glemme, det er det ikke tid til. Jeg ville gitt en vinflaske til max 200kr i en gavepose og et kort. Deretter ville jeg fakturert 250 kr pr time, minimum. Å være «kjøkkenhjelp» i bryllup og andre store feiringer er en heldagsjobb og gir ikke mulighet til å «slenge seg med» på festlighetene. Du skal ta vare på og sette bort maten, ta oppvask, rydde bord, vaske bord, sette frem og gjøre klar kaker, koke kaffe, sette frem servise, se til at kakebordet er rent og delikat til enhver tid, trakte mer kaffe, rydde etter deg på kjøkkenet underveis, rydde bort servise til kaker, vaske opp, istandgjøre snacks, sette fram evt alkohol, sørge for at toalettene er rene og at det er nok papir, passe på at lys og dekorasjoner er i orden, forefallende rydding i lokalet, evt ordne nattmat, prekevere kaker tilbake på kjøl, rydde og vaske etter nattmat, rydde søppel… Dette er bare noen av oppgavene. Så lykke til med å slenge deg med på festen. Det blir ingen fest på deg. Når du er ferdig på kjøkkenet er festen ferdig. Husk gode sko. 

Anonymkode: 804da...a4d

• Liker 1
Skrevet

Du skal jobbe, da skal ikke du betale dem, de skal betale deg. For du får vel betalt for dette? Å servere og rydde i et bryllup bør gi iallfall 2000,-

Å kunne slenge deg med på festen etterpå er uansett en selvfølge. Du kommer bare til å være så sliten at du kun orker en 5 min prat.

Så ikke tenk på gave.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilbudet om «å slenge deg med» på festen kan du glemme. Du vil være sysselsatt 100% med rydding og oppvask og istandgjøring og rydding hele kvelden. Hvis du er heldig vil du ha tid til en pause der du kan spise rester av mat og kaker og ta en tur på toalettet. Noen fest kan du glemme, det er det ikke tid til. Jeg ville gitt en vinflaske til max 200kr i en gavepose og et kort. Deretter ville jeg fakturert 250 kr pr time, minimum. Å være «kjøkkenhjelp» i bryllup og andre store feiringer er en heldagsjobb og gir ikke mulighet til å «slenge seg med» på festlighetene. Du skal ta vare på og sette bort maten, ta oppvask, rydde bord, vaske bord, sette frem og gjøre klar kaker, koke kaffe, sette frem servise, se til at kakebordet er rent og delikat til enhver tid, trakte mer kaffe, rydde etter deg på kjøkkenet underveis, rydde bort servise til kaker, vaske opp, istandgjøre snacks, sette fram evt alkohol, sørge for at toalettene er rene og at det er nok papir, passe på at lys og dekorasjoner er i orden, forefallende rydding i lokalet, evt ordne nattmat, prekevere kaker tilbake på kjøl, rydde og vaske etter nattmat, rydde søppel… Dette er bare noen av oppgavene. Så lykke til med å slenge deg med på festen. Det blir ingen fest på deg. Når du er ferdig på kjøkkenet er festen ferdig. Husk gode sko. 

Anonymkode: 804da...a4d

Det var da boldsomt til dårlig planlegging du har vært ute for...

De fleste som har hjelp til bryllupservering lar flere dra hjem etter desserten er ferdig ryddet. Kaker og kaffe er vanligvis buffet og krever langt mindre folk. Når det er ferdig ryddet, så er det sjeldent behov for mer enn 2-3 stk til å stå i baren og rydde, og servere nattmat hvis det er 100-120 gjester... Jeg har aldri i mine tyve år i bransjen opplevd at alle hjelpere må være til nattmaten er servert... Når jeg har hjulpet til privat så går 50-70% av hjelperne hjem under kaffen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...