Gå til innhold

Skal hjelpe til med servering i bryllup, hvor mye gi i gave til brudepar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir det første bryllupet jeg deltar i, både som hjelper og vanlig gjest. Jeg skal hjelpe til under middag og fest, og er ikke invitert som noe mer enn det. Hva vil være en passelig gave å gi da? 

AnonymBruker
Skrevet

Har de gaveliste? Så ville jeg kjøpt det billigste der. 200-300kr. 

Anonymkode: 2ac68...b95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du gi gave når du ikke er gjest? Får du betalt for å jobbe der?

Anonymkode: 20eb2...a57

• Liker 30
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du gi gave når du ikke er gjest? Får du betalt for å jobbe der?

Anonymkode: 20eb2...a57

Vet ikke hva som forventes. Kan lite om sånn der. Men hvis det ikke er nødvendig når jeg ikke er en ordentlig gjest, så står jeg fint over. fikk tilbud om å slenge meg med på festen utover kvelden hvis jeg ville det.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har de gaveliste? Så ville jeg kjøpt det billigste der. 200-300kr. 

Anonymkode: 2ac68...b95

Ikke sett noen gaveliste. Men noe til 200-300kr skal isåfall være overkommelig

• Liker 2
Skrevet

er du leid inn som hjelper? er det hos gode venner/familie eller bare noen bekjente?.

Personlig så ville jeg gitt vanlig gave om det var gode venner/famillie som spurte om jeg kunne hjelpe i tillegg.

Men om det ikke er noen i nær relasjon så ville jeg ikke gitt noe, men da ville jeg nok tatt betaling for å hjelpe :) 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du at det er gaven. (At du hjelper til 

Anonymkode: adcb6...2aa

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (3 timer siden):

Dette blir det første bryllupet jeg deltar i, både som hjelper og vanlig gjest. Jeg skal hjelpe til under middag og fest, og er ikke invitert som noe mer enn det. Hva vil være en passelig gave å gi da? 

Du er ikke gjest, du er gratis arbeidskraft. 

Med mindre du ska sitte ved bordet å spise med de andre gjestene. 

Hvis du ikke skal spise med de andre gjestene kan du si at hjelpen er gaven din.  

• Liker 29
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det litt lite detaljer her, men antar at du ikke står brudeparet så veldig nær siden du er invitert til å være gratis arbeidskraft og kan bli igjen på festen etter at alle gjestene har spist seg mette og holdt taler. Jeg ville ikke gitt gave viss det er tilfelle da jeg ikke ville følt meg som gjest.

Viss du er nær familie og de har spurt sine nærmeste om hjelp for å klare og få til dette bryllupet hadde jeg muligens gitt en liten gave i tillegg fordi jeg hadde hatt en nær relasjon til brudeparet.

Anonymkode: daf10...5f6

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (3 timer siden):

Vet ikke hva som forventes. Kan lite om sånn der. Men hvis det ikke er nødvendig når jeg ikke er en ordentlig gjest, så står jeg fint over. fikk tilbud om å slenge meg med på festen utover kvelden hvis jeg ville det.

Utrolig frekt brudepar. Hadde blitt syk rett før.

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det frekt å be noen om hjelp? Ts er tydeligvis ikke en invitert gjest. At hun får beskjed om å bli med på festen viss hun vil etter servering er ikke frekt.

Ts står helt fritt til å si nei viss hun ikke ønsker å hjelpe til. Trenger absolutt ikke å late som hun er syk, det er frekt.

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp gave. Du er ikke viktig/nær nok til å bli invitert som gjest, så da tenker de at de utnytter deg til arbeidskraft isteden.

Jeg har blitt invitert i et sånt bryllup en gang. Mange bekjente av meg var invitert som gjester, men jeg var liksom ikke viktig nok og skulle bare jobbe gratis. Jeg takket pent nei, gitt...

Anonymkode: 4ccfa...429

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Ladekabel skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det frekt å be noen om hjelp? Ts er tydeligvis ikke en invitert gjest. At hun får beskjed om å bli med på festen viss hun vil etter servering er ikke frekt.

Ts står helt fritt til å si nei viss hun ikke ønsker å hjelpe til. Trenger absolutt ikke å late som hun er syk, det er frekt.

Jeg reagerer på:

fikk tilbud om å slenge meg med på festen utover kvelden hvis jeg ville det.

Der er frekt

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke frekt å be om hjelp hvis det er vanlig å bytte på hjelp. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg reagerer på:

Der er frekt

Kommer helt ann på hvordan tilbudet ble presentert. Hadde det vært bedre å sende ts rett hjem?

Men virker som ts er litt forvirret om hun er en form for gjest eller kun hjelper. Jeg vil si hun er en hjelper ut i fra informasjonen i hovedinnlegget.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ooj så passiv aggressiv. 

Anonymkode: 5f47e...b9a

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har servert i fem bryllup til bekjente/familie, og kun en gang gitt gave. Da var det gave til 100-150 kr. (10 år siden). 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I såfall er alle brudepar jeg har hjulpet, og de fleste par jeg kjenner som får hjelp av venner/bekjente frekke, for det er ganske så vanlig at man får bli med på festen som en ekstra takk.

Anonymkode: 754df...9f9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ooj så passiv aggressiv. 

Anonymkode: 5f47e...b9a

Så du syns at tilbud om å slenge seg med på festen- er en hyggelig måte å bli invitert på?

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig å få tilbud om å bli igjen. Men som regel har jeg vært så sliten i beina at jeg bare har takket nei og dratt hjem. :) Du trenger ikke gi gave. Du kan gi et kort. 

Det fine er at de "skylder deg en tjeneste", og at det da er innafor å senere be om hjelp hvis du trenger det. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (35 minutter siden):

Helt vanlig å få tilbud om å bli igjen. Men som regel har jeg vært så sliten i beina at jeg bare har takket nei og dratt hjem. :) Du trenger ikke gi gave. Du kan gi et kort. 

Det fine er at de "skylder deg en tjeneste", og at det da er innafor å senere be om hjelp hvis du trenger det. 

Morsomt 

Kommer vel snart unger og styr tviler på de noengang får gjengjeldt det

Bedre å bli enige om en pris 

Anonymkode: 369e7...f36

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har servert i fem bryllup til bekjente/familie, og kun en gang gitt gave. Da var det gave til 100-150 kr. (10 år siden). 

I såfall er alle brudepar jeg har hjulpet, og de fleste par jeg kjenner som får hjelp av venner/bekjente frekke, for det er ganske så vanlig at man får bli med på festen som en ekstra takk.

Anonymkode: 754df...9f9

Bli invitert som serveringshjelp til venner og familie er frekt uansett hvordan du ser på det. 

Anonymkode: 369e7...f36

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...