AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Del Skrevet 25. juli 2024 Hva gjør dere med elektronikk hvis dere mistenker at dere kan ha fått veggdyr med i bagasjen på reise? Jeg var på CABINN hotell i København og var dum nok til å ikke lese anmeldelsene før jeg bestilte (hvor det er flere som advarer om veggdyr). Og andre natta (etter å ha byttet rom flere ganger første dagen for øvrig på grunn av masser av feil, dette er et helt elendig hotell) så oppdaget jeg midt på natta et veggdyr som hadde spist seg stor og feit på meg falle ned fra hodet mitt. Og jeg la også merke til enda mer blodflekker på laken pute, ol. enn jeg hadde sett natta før. Så gikk rett ned i resepsjonen for å få byttet til et annet rom og forhåpentlig i hvert fall få et par timer søvn før jeg skulle reise. Så jeg vet med 100% sikkerhet at det var veggdyr på rommet jeg hadde vært 2 netter. Og har ikke tatt inn bagasje hjemme, men begynt å vaske alt av klær på 60 grader og putte det som ikke kan vaskes i poser i fryseren. Men så er det elektronikk da. Det kan jo ikke vaskes, og heller ikke settes på fryselager så hva skal jeg gjøre med det? Jeg hadde både laptop og mobil på senga. Og laptopen lå der så og si hele oppholdet så jeg regner med at det er ganske stor fare for at det kan være veggdyr inni den. Jeg vet at man kan varmebehandle ting på 50 grader i 2 timer for å drepe veggdyr, men det er ikke akkurat så enkelt å finne noe sted å gjøre det. Også har jeg funnet en forskningsrapport (samme rapporten er gjengitt flere steder) hvor de skriver at de brukte CO2 i søppelsekker i 24 timer for å drepe alle veggdyr og egg. Dette kan jeg gjøre da jeg har en CO2 tank og mulighet til å kjøre CO2 gjennom en slange og ut i en pose med laptopen i. Men siden jeg bare har funnet en forskningsrapport som hevder dette så er jeg litt skeptisk til om det faktisk vil fungere, eller om jeg risikerer å slippe ut veggdyr hjemme hos meg når jeg tar ut laptopen av posen etter 24 timer? En av stedene forskningsrapporten om CO2 til å drepe veggdyr: https://www.researchgate.net/publication/231740030_Carbon_Dioxide_Fumigation_for_Controlling_Bed_Bugs Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Del Skrevet 27. juli 2024 Kan dessverre ikke hjelpe, men huff, føler med deg 😖 Veggdyr er heselig og skremnende/ekkelt/irriterende at flere hotell ikke tar problematikken seriøst nok. Har du sjekket med forsikringsselskapet ditt (reise eller innbo), om de dekker det? De kan legge all bagasje i spesielle rom å varmebehandle på korrekt temperatur. Eller noe i den duren. Anonymkode: f9515...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Del Skrevet 27. juli 2024 La det stå ute under tak? Da vi var i samme situasjon vasket vi av all elktronikk ute med antibacservietter. Anonymkode: ac8eb...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 27. juli 2024 #4 Del Skrevet 27. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 1.06): ................ og putte det som ikke kan vaskes i poser i fryseren. Men så er det elektronikk da. Det kan jo ikke vaskes, og heller ikke settes på fryselager så hva skal jeg gjøre med det? Jeg hadde både laptop og mobil på senga. Og laptopen lå der så og si hele oppholdet så jeg regner med at det er ganske stor fare for at det kan være veggdyr inni den. ......... Anonymkode: f0c64...344 Hvis du ser på nye biler burde det være åpenbart at mye elektronikk tåler kuldegrader godt. Endret 27. juli 2024 av Whistler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Del Skrevet 27. juli 2024 Whistler skrev (7 timer siden): Hvis du ser på nye biler burde det være åpenbart at mye elektronikk tåler kuldegrader godt. Det er egne kategorier på elektronikk komponenter for automotive og militær bruk og det går for det meste på nettopp utvidet temperaturrange. Men en laptop har nok ikke samme type komponenter i seg som en bil, og den tåler nok ikke å stå i over 18 minusgrader i 3 døgn som er kravet for kuldebehandling mot veggdyr (jeg har mellom 25 og 30 minus i min fryser). Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Del Skrevet 27. juli 2024 Opplevde det samme, og endte med å gamble og sende laptopen min på fryselager. Klarte ikke tanken på å potensielt dra det med meg via laptopen. Det gikk faktisk bra, men selvfølgelig på egen risk, så vil ikke automatisk anbefale deg det. Anonymkode: 2a550...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #7 Del Skrevet 27. juli 2024 Forsikring! Anonymkode: ebd84...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du sjekket med forsikringsselskapet ditt (reise eller innbo), om de dekker det? De kan legge all bagasje i spesielle rom å varmebehandle på korrekt temperatur. Eller noe i den duren. Anonymkode: f9515...d08 Har ikke sjekket, men etter hva jeg har lest på internet så er det meste som tilbys her i landet å sette bagasje i en kuldekonteiner i 3 døgn. Og det kan jeg åpenbart ikke gjøre med laptop og annen elektronikk inni kofferten. AnonymBruker skrev (7 timer siden): La det stå ute under tak? Da vi var i samme situasjon vasket vi av all elktronikk ute med antibacservietter. Anonymkode: ac8eb...e28 Jeg bor rett ved et flykning mottak så å sette laptop, ol. ute på verandaen er nok ikke lurt med tanke på tyveri... Og jeg kan heller ikke være sikker på hvor lang tid før eventuelle veggdyr vil vandre ut av porter, tastatur, og andre åpninger, og kretskort ol. og kan dermed ikke vite når det eventuelt er trygt å ta det inn igjen. Antibac vil ikke hjelpe da veggdyr gjemmer seg i hulrom på elektronikken, ikke på overflaten. Og jeg leste også en forskningsrapport hvor de direkte sprayet veggdyr med alkohol og bare halvparten av de døde. Anonymkode: f0c64...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #9 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor rett ved et flykning mottak så å sette laptop, ol. ute på verandaen er nok ikke lurt med tanke på tyveri... Anonymkode: f0c64...344 😲 Anonymkode: b0d98...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makteslosmakt Skrevet 27. juli 2024 #10 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har ikke sjekket, men etter hva jeg har lest på internet så er det meste som tilbys her i landet å sette bagasje i en kuldekonteiner i 3 døgn. Og det kan jeg åpenbart ikke gjøre med laptop og annen elektronikk inni kofferten. Jeg bor rett ved et flykning mottak så å sette laptop, ol. ute på verandaen er nok ikke lurt med tanke på tyveri... Og jeg kan heller ikke være sikker på hvor lang tid før eventuelle veggdyr vil vandre ut av porter, tastatur, og andre åpninger, og kretskort ol. og kan dermed ikke vite når det eventuelt er trygt å ta det inn igjen. Antibac vil ikke hjelpe da veggdyr gjemmer seg i hulrom på elektronikken, ikke på overflaten. Og jeg leste også en forskningsrapport hvor de direkte sprayet veggdyr med alkohol og bare halvparten av de døde. Anonymkode: f0c64...344 Kanskje du kan sjekke hva veggdyr liker å spise, så har du det vedsiden av elektronikken? Slik at de heller går å spiser på agnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #11 Del Skrevet 27. juli 2024 makteslosmakt skrev (13 minutter siden): Kanskje du kan sjekke hva veggdyr liker å spise, så har du det vedsiden av elektronikken? Slik at de heller går å spiser på agnet ditt. Veggdyr liker å spise mennesker. Eller mer presis blod fra mennesker. Så litt leit å finne noe agn til de gitt. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #12 Del Skrevet 27. juli 2024 Jeg har satt laptop i en vakuum pose som jeg har fylt opp med CO2, men er som seg litt skeptisk til å stole på den ene forskningsrapporten jeg fant på det og redd jeg kan slippe ut veggdyr når jeg tar laptopen ut av posen etter hvert. Annen elektronikk som mobil, powerbank, smarttag, selfiestick, barbermaskin, ol. har liten nok størrelse til at jeg kunne varmebehandle det på 50 grader på hotbed til 3D printeren min (syns jeg var veldig lur når jeg kom på denne løsningen). Og klær er blitt vasket på 60 grader, og alt annet som sko, jakke, belte, ol. har jeg puttet i fryseren. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #13 Del Skrevet 27. juli 2024 Ring anticimex, de vet hva du bør og kan gjøre. Anonymkode: 2a60e...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #14 Del Skrevet 27. juli 2024 DIY varmebehandling mot veggdyr av småelektronikk på 3D printer: lagde "isolasjonsboksen" av noen sitteunderlag og smeltelim, også har en aluminium grillform inni der hvor jeg putter poser som jeg har den potensielt infiserte elektronikken oppi (så eventuelle veggdyr ikke kan rømme under varmebehandlingen). Og har en temperatur probe sammen med elektronikken så jeg ser hvilken temperatur den har. Får som dere ser ca 55 grader ved en budtemperatur satt på 60 grader. Og etter hva jeg har lest så har f.eks LCD display som regel en maks oppbevarings temperatur rating på 60 grader så jeg overstiger ikke det. Og resten av elektronikken og batteriene regner jeg med at også tåler den temperaturen bra. Det er jo tross alt rundt den temperaturen man får inni en bil som står parkert ute i solskinnet en varm sommerdag. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #15 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 1.06): Hva gjør dere med elektronikk hvis dere mistenker at dere kan ha fått veggdyr med i bagasjen på reise? Jeg var på CABINN hotell i København og var dum nok til å ikke lese anmeldelsene før jeg bestilte (hvor det er flere som advarer om veggdyr). Og andre natta (etter å ha byttet rom flere ganger første dagen for øvrig på grunn av masser av feil, dette er et helt elendig hotell) så oppdaget jeg midt på natta et veggdyr som hadde spist seg stor og feit på meg falle ned fra hodet mitt. Og jeg la også merke til enda mer blodflekker på laken pute, ol. enn jeg hadde sett natta før. Så gikk rett ned i resepsjonen for å få byttet til et annet rom og forhåpentlig i hvert fall få et par timer søvn før jeg skulle reise. Så jeg vet med 100% sikkerhet at det var veggdyr på rommet jeg hadde vært 2 netter. Og har ikke tatt inn bagasje hjemme, men begynt å vaske alt av klær på 60 grader og putte det som ikke kan vaskes i poser i fryseren. Men så er det elektronikk da. Det kan jo ikke vaskes, og heller ikke settes på fryselager så hva skal jeg gjøre med det? Jeg hadde både laptop og mobil på senga. Og laptopen lå der så og si hele oppholdet så jeg regner med at det er ganske stor fare for at det kan være veggdyr inni den. Jeg vet at man kan varmebehandle ting på 50 grader i 2 timer for å drepe veggdyr, men det er ikke akkurat så enkelt å finne noe sted å gjøre det. Også har jeg funnet en forskningsrapport (samme rapporten er gjengitt flere steder) hvor de skriver at de brukte CO2 i søppelsekker i 24 timer for å drepe alle veggdyr og egg. Dette kan jeg gjøre da jeg har en CO2 tank og mulighet til å kjøre CO2 gjennom en slange og ut i en pose med laptopen i. Men siden jeg bare har funnet en forskningsrapport som hevder dette så er jeg litt skeptisk til om det faktisk vil fungere, eller om jeg risikerer å slippe ut veggdyr hjemme hos meg når jeg tar ut laptopen av posen etter 24 timer? En av stedene forskningsrapporten om CO2 til å drepe veggdyr: https://www.researchgate.net/publication/231740030_Carbon_Dioxide_Fumigation_for_Controlling_Bed_Bugs Anonymkode: f0c64...344 Ta og ring forsikringsselskapet ditt, der du har reiseforsikringen din, i morgen på dagtid. De har garantert hatt problemstillingen tidligere og kan hjelpe deg. Eksprementer ikke med gasser ol. på egenhånd. Der er mye som da kan gå galt. Anonymkode: ae406...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ta og ring forsikringsselskapet ditt, der du har reiseforsikringen din, i morgen på dagtid. De har garantert hatt problemstillingen tidligere og kan hjelpe deg. Eksprementer ikke med gasser ol. på egenhånd. Der er mye som da kan gå galt. Anonymkode: ae406...fc3 CO2 er ikke farlig å bruke utendørs. Det er det som er i brusmaskiner og brannslukkingsapparat. Spørsmålet er heller om det er effektivt. Forsikringsselskapet har ikke telefontid før på mandag. Men skal prøve å ringe til de. Men regner egentlig med at jeg da bare får standard løsningen om å sette bagasjen på fryselager, og at når jeg nevner at en laptop ikke tåler det så vil de ikke ha noe svar. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #17 Del Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 1.06): Hva gjør dere med elektronikk hvis dere mistenker at dere kan ha fått veggdyr med i bagasjen på reise? Jeg var på CABINN hotell i København og var dum nok til å ikke lese anmeldelsene før jeg bestilte (hvor det er flere som advarer om veggdyr). Og andre natta (etter å ha byttet rom flere ganger første dagen for øvrig på grunn av masser av feil, dette er et helt elendig hotell) så oppdaget jeg midt på natta et veggdyr som hadde spist seg stor og feit på meg falle ned fra hodet mitt. Og jeg la også merke til enda mer blodflekker på laken pute, ol. enn jeg hadde sett natta før. Så gikk rett ned i resepsjonen for å få byttet til et annet rom og forhåpentlig i hvert fall få et par timer søvn før jeg skulle reise. Så jeg vet med 100% sikkerhet at det var veggdyr på rommet jeg hadde vært 2 netter. Og har ikke tatt inn bagasje hjemme, men begynt å vaske alt av klær på 60 grader og putte det som ikke kan vaskes i poser i fryseren. Men så er det elektronikk da. Det kan jo ikke vaskes, og heller ikke settes på fryselager så hva skal jeg gjøre med det? Jeg hadde både laptop og mobil på senga. Og laptopen lå der så og si hele oppholdet så jeg regner med at det er ganske stor fare for at det kan være veggdyr inni den. Jeg vet at man kan varmebehandle ting på 50 grader i 2 timer for å drepe veggdyr, men det er ikke akkurat så enkelt å finne noe sted å gjøre det. Også har jeg funnet en forskningsrapport (samme rapporten er gjengitt flere steder) hvor de skriver at de brukte CO2 i søppelsekker i 24 timer for å drepe alle veggdyr og egg. Dette kan jeg gjøre da jeg har en CO2 tank og mulighet til å kjøre CO2 gjennom en slange og ut i en pose med laptopen i. Men siden jeg bare har funnet en forskningsrapport som hevder dette så er jeg litt skeptisk til om det faktisk vil fungere, eller om jeg risikerer å slippe ut veggdyr hjemme hos meg når jeg tar ut laptopen av posen etter 24 timer? En av stedene forskningsrapporten om CO2 til å drepe veggdyr: https://www.researchgate.net/publication/231740030_Carbon_Dioxide_Fumigation_for_Controlling_Bed_Bugs Anonymkode: f0c64...344 Vi satte all bagasje og elektronikk inne i bilen med et badstutermometer og sol ute kombinert med at bilen sto og gikk med full varme på, gjorde at det ble 58 grader inni der. Vi lot det stå slik i 3-4 timer. Anonymkode: 54618...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Del Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi satte all bagasje og elektronikk inne i bilen med et badstutermometer og sol ute kombinert med at bilen sto og gikk med full varme på, gjorde at det ble 58 grader inni der. Vi lot det stå slik i 3-4 timer. Anonymkode: 54618...e95 Hmm, ikke dumt. Men jeg har en ny bil så jeg vet ikke om jeg kan sette termostaten så høyt. Den har ikke noe mulighet for å bare sette effekt på varmeapparatet manuelt i hvert fall, man må stille inn en temperatur på termostaten. Jeg tok bevisst toget hjem fra flyplassen for å ikke risikere å slippe ut veggdyr fra bagasjen i bilen selv om jeg egentlig hadde parkert i parkeringshuset til flyplassen. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Del Skrevet 28. juli 2024 Frysing dreper de ikke, bare setter de i dvale. Om det er sol og varmt ute, ha laptopen i svartsekk og sett det ut i sollys (30grader pluss). Anonymkode: a239a...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #20 Del Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Frysing dreper de ikke, bare setter de i dvale. Anonymkode: a239a...677 Hvor har du det fra? Fryselager i 3 døgn for bagasje er jo standardløsningen som brukes etter hva jeg har lest. Anonymkode: f0c64...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå