Gå til innhold

Gullfisk døde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle passe gullfisk for noen.

En slørhale. Den er i en bolle så jeg har byttet vann en gang i uka og

hatt dråper med noe greier oppi som de sendte med oss. Vi har hatt den i 4 uker nå men så

plutselig var den død. Jeg bytta vann på mandag og onsdag var den død.

Jeg vet ikke helt hva jeg har gjort. Kan ingenting om fisk og har aldri hatt det.

Bare så synd for de har hatt fisken i ett år også klarer jeg å drepe den..

Anonymkode: 5fa63...130

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hatt dråper med noe greier oppi som de sendte med oss. Vi har hatt den i 4 uker nå men så

Jeg vet ikke helt hva jeg har gjort. Kan ingenting om fisk og har aldri hatt det.

Må også bare si at jeg har bytta vann som de har pleid å

gjøre det. Tatt de ut av bollen i en mindre bolle også bytta vann og rengjort bollen. Eneste forskjellen jeg har gjort er å ha romtemperert vann. Men det har jeg gjort fra første gang jeg byttet for det hadde jeg hørt man skal. De pleide ikke å

gjøre det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye mat fikk fisken og vet du hvordan pH-verdien var?

Overforing kan ødlegge vannkvaliteten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gullfisker hører ikke hjemme i boller, det er dessverre alt for lite plass og en lite human utforming for de å være i. Det stresser også fisken å bli flyttet på, det skal man i teorien aldri gjøre etter at den har kommet seg i akvariet sitt. 

Vann har også ulike verdier avhengig av hvor man får vannet sitt fra og forskjellene kan være enormt store. Det er med andre ord så mange faktorer som spiller inn og som ikke har vært optimale forhold for en gullfisk at det var et spørsmål om tid før den døde uansett 😅 

Anonymkode: 64617...0ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Bolle til gullfisk er egentlig dyreplageri.  Er for liten plass. Og en får egentlig ikke gjort slik en skal ofte med å holde vannet slik en ska. For å bytte alt vannet på en gang forsvinner og de gode stoffene i vannet og.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en trøst, hadde de ikke peiling på dyrehold de du har passet fisken for. Det var nok det som var årsaken til at den døde. Der skjedde bare tilfeldigvis en dag du passet den. Man skal absolutt ikke ha fisker i slike gullfiskboller. Det burde være straffbart å selge slikt spør du meg

Anonymkode: 09b5e...039

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De hadde ikke peiling på fisk, så den der har de selv klart å pine til den døde. Det var bare tilfeldigheter som gjorde at det ble hos deg. P

Anonymkode: b0bb7...4fb

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er en trøst, hadde de ikke peiling på dyrehold de du har passet fisken for. Det var nok det som var årsaken til at den døde. Der skjedde bare tilfeldigvis en dag du passet den. Man skal absolutt ikke ha fisker i slike gullfiskboller. Det burde være straffbart å selge slikt spør du meg

Det er ikke lov å selge gullfiskboller i Danmark i alle fall av dyrevernsmessige årsaker, så verden går fremover!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytta du alt vannet på en gang? Det skal man ikke gjøre. Man bytter litt om gangen fordi vannet på gjennom et filter for å være trygt for fisken, men høres ikke ut som om de hadde filter engang, så dette er ikke din skyld. Gullfiskbolle skal man ikke bruke. Gullfisk trenger digre akvarier, mye større enn folk tror.

Anonymkode: 8c4db...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars fisk, levd livet i en liten bolle... 

Her ville jeg fortalt at den døde,være ærlig på det. Men fortalt en liten løgn om at du gjerne ville erstatte, men dyrebutikken ville ikke selge deg gullfisk siden gullfisk trenger stor plass og de mente den levde på overtid. Slik kan du formidle og forhåpentligvis forebyggende at de gjør det på nytt, og du fremstår ikke som om du har googlet, funnet noe som indirekte gir dem skylden for at fisken døde. Dumt å ødelegge vennskap over en fisk, men samtidig veldig greit at de blir bevist på dyrehold. 

Anonymkode: fa7ed...0c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et akvarium skal ha filterpumpe og varmekolbe og god plass. Man må behandle vannet riktig og man må måle PH verdier, saltinnhold og nivå av giftstoffer, og aldri bytte ut alt vannet på én gang.

Ikke rart fisken døde.

Anonymkode: 9c6f5...997

AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøpe en identisk fisk.

Anonymkode: 59697...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Som kommer til å dø igjen fordi fisk ikke kan leve i boller på den måten…

Anonymkode: 8c4db...a74

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars fisk. Godt den fikk slippe…

Anonymkode: 51eec...b60

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 76fa9...d0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, da må TS i såfall også kjøpe et stort akvarium med filter samt en bok eller noe sånn at de lærer seg om dyrehold. Kan ikke kjøpe et dyr til som blir utsatt for dyremishandling ved å leve i en slik bolle. 

AnonymBruker
Skrevet

Har Doffen daua?

Anonymkode: 37c35...e49

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Et akvarium skal ha filterpumpe og varmekolbe og god plass. Man må behandle vannet riktig og man må måle PH verdier, saltinnhold og nivå av giftstoffer, og aldri bytte ut alt vannet på én gang.

Ikke rart fisken døde.

Anonymkode: 9c6f5...997

Gullfisker trenger ikke varmekolbe, men dette! Det er mye oppfølging å ha fisk, men jo større kar, jo sjeldnere trenger man å gjøre noe. Så det er faktisk lurt å investere i god plass.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp lik fisk dagen før de kommer hjem eller noen timer før og ikke si noe.

Anonymkode: a3fe6...9a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøp lik fisk dagen før de kommer hjem eller noen timer før og ikke si noe.

Anonymkode: a3fe6...9a9

Å la enda en fisk lide? Fordi? Det er på tide at de skjønner hvor galt fiskehold de har hatt 

Anonymkode: b0bb7...4fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...