Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var drop-in på helsestasjonene her, så fikk tatt den da jeg var i uke 28. Ingen bivirkninger.

Hadde kikhoste som barn, og selv om jeg var vaksinert så ble jeg veldig dårlig i lang tid. Effekten av vaksinen varer ikke så lenge.

Anonymkode: 333e0...6e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fikk påfyllingsdose for ni år siden, den holder fortsatt. Skal ha ny påfyllingsdose våren 25. 

Fastlegen skriver resept og setter vaksine. Kikhostevaksine har vær brukt i mange tiår, den er blant de «trygge» vaksinene vi har årelang erfaring med. Kan ikke sammenlignes med Coronavaksine, slik en over har gjort. Vaksinen er langt mindre farlig enn å få kikhoste uansett alder. 

I grunnen litt rart at vaksine mot kikhoste det skal være oppmerksomhet rundt, men påfyllingsdose av. Vaksine mot rødehunder det hører vi ikke noe om. Rødehunder er langt mer farlig å få som gravid enn kikhoste. 

Anonymkode: 10c33...2b3

Man tar kikhostevaksine i svangerskapet for at fosteret skal få immunitet mot dette til det blir født. Det er altså en del av barnevaksinasjonen til barnet, og ikke i utgangspunktet til mor selv om det er mor som må få den for at barnet skal være beskyttet. 

Det har vært mye oppmerksomhet i media omkring å huske å ta påfylling av firekomponentvaksinen til voksne, så jeg vil absolutt si at det har vært mye fokus på dette. 

Anonymkode: f9af3...53b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man tar kikhostevaksine i svangerskapet for at fosteret skal få immunitet mot dette til det blir født. Det er altså en del av barnevaksinasjonen til barnet, og ikke i utgangspunktet til mor selv om det er mor som må få den for at barnet skal være beskyttet. 

Det har vært mye oppmerksomhet i media omkring å huske å ta påfylling av firekomponentvaksinen til voksne, så jeg vil absolutt si at det har vært mye fokus på dette. 

Beskjeden fra lege er: Har man fullt på med kikhostevaksine hver tiende år, så er det ikke nødvendig og man skal heller ikke ha kikhostevaksine når man blir gravid. Da har man den beskyttelsen som trenges. 
De som ikke har fått passet på å få påfyll av kikhostevaksine hver tiende år, og så blir gravide, de skal ha kikhostevaksine i svangerskapet. 

Vær og obs på at får man stivkrampevaksine, så kan det bli gitt en trippelvaksine der kikhoste inngår sammen med difteri, da skal man heller ikke ha kikhostevaksinepåfyllingsdose i svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Beskjeden fra lege er: Har man fullt på med kikhostevaksine hver tiende år, så er det ikke nødvendig og man skal heller ikke ha kikhostevaksine når man blir gravid. Da har man den beskyttelsen som trenges. 
De som ikke har fått passet på å få påfyll av kikhostevaksine hver tiende år, og så blir gravide, de skal ha kikhostevaksine i svangerskapet. 

Vær og obs på at får man stivkrampevaksine, så kan det bli gitt en trippelvaksine der kikhoste inngår sammen med difteri, da skal man heller ikke ha kikhostevaksinepåfyllingsdose i svangerskapet.

Legen din trenger å oppdatere seg. 

Screenshot_20240726-115236_Chrome.jpg

Anonymkode: 35364...821

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ganske skummelt å gi råd når man mangler oppdatert kunnskap. Vaksinen skal gis uavhengig av siste gang for å gi babyen antistoffer. 

Anonymkode: 673c5...e32

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Oi, da må du og legen oppdatere dere! Ikke gå å spre gammel info.

Anonymkode: 3180b...ba7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er dumt legen din ikke er oppdatert.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk påfyllingsdose for ni år siden, den holder fortsatt. Skal ha ny påfyllingsdose våren 25. 

Fastlegen skriver resept og setter vaksine. Kikhostevaksine har vær brukt i mange tiår, den er blant de «trygge» vaksinene vi har årelang erfaring med. Kan ikke sammenlignes med Coronavaksine, slik en over har gjort. Vaksinen er langt mindre farlig enn å få kikhoste uansett alder. 

I grunnen litt rart at vaksine mot kikhoste det skal være oppmerksomhet rundt, men påfyllingsdose av. Vaksine mot rødehunder det hører vi ikke noe om. Rødehunder er langt mer farlig å få som gravid enn kikhoste. 

Med to doser mmr-vaksine fra barnevaksinasjonspeogrammet, så trenger man ikke oppfriskningsvaksine. Kikhostevaksina derimot gir ikke så langvarig beskyttelse derimot og det trengs hyppigere boosterdoser for å opprettholde beskyttelsen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen din trenger å oppdatere seg. 

Screenshot_20240726-115236_Chrome.jpg

Tror du heller skal slutte å være så påståelig når du ikke forstår det som blir skrevet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du heller skal slutte å være så påståelig når du ikke forstår det som blir skrevet. 

Det høres mer ut som at den som ikke forstår hva som blir skrevet her, er deg. Du skriver som om at kikhostevaksinen i svangerskapet er for mors beskyttelse, når det er en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Og at du tror at når du har tatt den vaksinen før du ble gravid så trenger du ikke ta den i svangerskapet. Legen din tar også feil her. Du må ta vaksinen i svangerskapet for at det skal ha effekt for babyen. Det spiller ingen rolle om du så tok vaksinen 2 uker før du ble gravid.  

Forstår du at kikhostevaksinen i svangerskapet er for å beskytte fosteret og ikke deg selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel 5 i vaksinen med kikhoste. Var iallfall det da jeg tok den. Men at kikhoste er i samme som stivkrampe er det vel ingen som blir overasket over

Anonymkode: a6f10...2e2

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette hadde vært et mer produktivt tilsvar om du kunne rettedet meg, og pekt på hvor i det jeg limer inn som sier at man ikke trenger å oppdatere en "gyldig" kikhostevaksine ved graviditet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tar jo kraftig feil 

Anonymkode: eca94...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og i såfall hvor?

Anonymkode: 0fbc0...499

Forstår ikke spørsmålet. Kikhoste vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet og jeg har fått den flere ganger. Jeg har også selvsagt booster dose av den for under 10 år siden

Anonymkode: 0d8b5...84f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å ta vaksiner etter at jeg ble for gammel til å følge barnevaksinasjons programmet.

Anonymkode: f2f4f...c55

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ta oppfriskingsdose, gjøres gjennom bedriftshelsetjenesten da jeg jobber innen helse.

Vil absolutt ikke ha den sykdommen, har hatt den i nær relasjon i 4mnd nå, heldigvis uten at andre enn den ene var smittet. Forferdelig å se hvor strevsom den hosten er.

Anonymkode: 7bd87...b7d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke spørsmålet. Kikhoste vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet og jeg har fått den flere ganger. Jeg har også selvsagt booster dose av den for under 10 år siden

Anonymkode: 0d8b5...84f

TS spør i forbindelse med svangerskap. 

Anonymkode: 82288...e72

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, burde kanskje presisert i overskriften at spørsmålet gjelder gravide - ikke alle andre - siden folk ikke evner å sjekke underforum.

Anonymkode: 58b9b...266

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en moderator kan legge til en kommentar at det gjelder gravide ig svangerskap???

Anonymkode: 3180b...ba7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, burde kanskje presisert i overskriften at spørsmålet gjelder gravide - ikke alle andre - siden folk ikke evner å sjekke underforum.

Anonymkode: 58b9b...266

Vertfall i HI, ganske søkt å anta at man konsekvent sjekker underforum på en problemstilling som kan gjelde hvermannsen.

jeg skal ta den om 3 uker hos jordmor, er da i uke 31. Fikk beskjed fra fastlegekontoret at jeg måtte betale selv skulle jeg ta den der, selv om jeg er gravid. Andre som har vært borti samme? Gadd ikke kverulere da jeg antok jordmor kunne sette, men syns det var rart..

Anonymkode: 7a98c...a62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...