Gå til innhold

Kva hjelper mot overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære medsystre (og andre)

Kva hjelper deg mot plager i overgangsalderen? 

Er 40 og reknar med at overgangsalderen snik seg på snart. Er ute etter remedier/naturkost/gode råd, så eg kan vere litt tidleg på ballen. (Dessverre så har eg ikkje ei mor som eg kan spørje.)

Anonymkode: 2e063...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittsalder i Norge er 52, er vel sjeldent man får den så tidlig som 40?

Anonymkode: 5d03e...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

midt i 50 åra her. Sliter kun med hetetokter og det er ubehagelig.  Driver å prøver ut helsekost og reseptfrie greier. Så langt ikke funket noe særlig. Så tror beste er å ta det med legen når den tid kommer. 

Men magnesium og d- vitaminer er noe jeg har fått med meg skal være greit å ta. 

Anonymkode: bd23b...20c

• Hjerte 1
Gjest Virpi
Skrevet

Hvis du er i 40-åra, kan du snart være i perimenopause, les mer her hva det innebærer: https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/perimenopause---tiden-for-overgangsalderen/ Mange går med diverse symptomer i årevis, mens andre slipper unna! Men det å spise sunt, trene, sove godt osv er jo aldri feil for å forebygge og kanskje lindre symptomer. Jeg er 50 år, prøvde Femarelle fra helsekost først, men nå bruker jeg østrogen gel og hormonspiral. Anbefaler deg å lese deg opp! Gode instagramkontoer er menopausebyanita, drmariannenatvik og gynekolog_mari, som har forskningsbasert kunnskap som presenteres lett forståelig!

AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg ikke uten Femarelle. Fungerer veldig bra for meg mot hetetokter 

Anonymkode: 35944...620

AnonymBruker
Skrevet

D vitamin i gode doser, samme med b-12. Regelmessig aktivitet, og kosthold. Sikkert individuelt hva slags kosthold som fungerer, men jeg har troen på mat fra bunnen med mye grønt, bær, rent kjøtt/villfisk, o.l. Ikke Toro og lapskaus på boks :ler:

Anonymkode: 61634...a7d

AnonymBruker
Skrevet

I min familie har kvinnene kommet i overgangsalderen tidlig i 40 årene. 

Jeg er akkurat 40 nå. Har nesten ikke menstruasjon, den er helt presis, men det er nesten ingenting. Også har jeg begynt å få veldig hetetokter, svetter ubehagelig mye. Nesten så jeg må henge oppi fryseren 🤪

Anonymkode: 0b9bb...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det er greit jeg spør et spørsmål her. 

Jeg er 43 og har i det siste blitt så bekymret. Angst egentlig. Helt lammende, særlig like før menstruasjon. 

Kan dette ha sammenheng med peromenopause? Har alltid vært litt engstelig type, men ikke slik som nå. Nå er jeg plutselig blitt bekymret for helse og barna, på en måte jeg ikke helt kjenner igjen. 

Blir veldig varm i dagene før mens, men ikke helt hetetokter tror jeg. Menssyklus er blitt noen dager kortere (fra 31-32 til ca 27-28)

Anonymkode: e919f...c61

Skrevet

Trening, sunt kosthold og som AB#6 skriver - ekstra D-vitamin og B12. Jeg må likevel ha HRT for å kunne fungere, var veldig plaget med søvn, hjernetåke/konsentrasjonsvansker, humørsvingninger og hetetokter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Overgangsalder kak starte 10 år før den virkelig tikker inn. Noe mange ikke veit desverre.

Anonymkode: 31c2f...ba9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hormoner på resept fra legen.

Anonymkode: 31c2f...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Prøver Womens care fra helsekost og femarelle nå, men har hetetokter for det. Er 46 og det begynte i fjor. Sover dårlig og er kronisk varm. Alt vi kvinner må gjennom. 

Anonymkode: 6acf0...ff2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2024 den 23.23):

Menopausen er kun en dag. 12 mnd etter siste mens. Før dette har man periomenopausen som kan starte allerede i slutten av 30-åra, men vanligvis fra starten av 40-åra og frem til menopausen. Etterpå får man postmenopausen som kan vare livet ut. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/underliv/menopause/

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er 43 og har i det siste blitt så bekymret. Angst egentlig. Helt lammende, særlig like før menstruasjon. 

Kan dette ha sammenheng med peromenopause? Har alltid vært litt engstelig type, men ikke slik som nå. Nå er jeg plutselig blitt bekymret for helse og barna, på en måte jeg ikke helt kjenner igjen. 

Blir veldig varm i dagene før mens, men ikke helt hetetokter tror jeg. Menssyklus er blitt noen dager kortere (fra 31-32 til ca 27-28)

Ja, så absolutt. Se punkt 17

https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Perimenopause gir absolutt mer angst og stress. Søvnproblemer, smerter i muskler, ledd og hodeverk. Pms symptomer kan også forsterkes. Føle at man koker i huden i ansiktet, som om man er solbrent. Menstruasjonsforsyrrelser.

Hormoner i ubalanse gir mange plager. Rart at det ikke blir snakket så mye om perimenopause. Kvinner får mange av disse plagene 10 til 15 år før selve overgangsalderen.

I England og USA får kvinner hormontilskudd fra de er 40. Om de er plaget vel og merke.

Anonymkode: 15f3b...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...